Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Coronavirus

Bericht door Wubbo »

Daar komt deze week uitsluitsel over begreep ik van de persconferentie.
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Ajax kampioen?
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daantje »

Ik hoop echt niet dat ik tot juni niet naar de sportvereniging mag :cry:
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Coronavirus

Bericht door ODRAIL »

Dat hoop ik ook niet. Maar als het zo is dan is het niet anders :shock: :? :cry: .
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

Alargule schreef:Ajax kampioen?
Yes!!! En een feessie op het Leidseplein *O*
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Coronavirus

Bericht door waldo79 »

En... waarom is een lockdown zaligmakend? Door langzaam maar zeker strengere maatregelen af te kondigen jaag je niet de hele bevolking niet tegen je in het harnas.

@PHS.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

PHS schreef:[Overigens begint Nederland steeds meer een uitzondering te worden door niet over te gaan tot een lockdown. Na de aankondiging van Verenigd Koninkrijk vanavond zijn al onze buurlanden (België, Duitsland, Frankrijk, Venezuela en het Verenigd Koninkrijk - ik reken zeegrenzen mee) op één na (wie raad 'm? :P ) in lockdown.
De Maagdeneilanden en de Dominicaanse republiek?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Coronavirus

Bericht door Ardan »

PHS, wat versta jij onder lockdown?
Ik doe ook maar wat
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Allereerst krijg ik van het woord lockdown een zeer beangstigend gevoel, van een totalitair regime dat de laatste individuele vrijheden van de burger afneemt en waarbij het onduidelijk is dat je ooit nog een keer van de oude vrijheden terugkrijgt. Ten tweede is er een behoorlijk deel van de bevolking dat niets begrijpt van alle Engelse termen die nu rondvliegen, daarom dat de overheid dergelijke termen zo min mogelijk dient te gebruiken. Dat gaat nog niet helemaal goed, maar de communicatie van de overheid verbetert de laatste dagen.

En dan nog, er is geen vaste definitie van "lockdown". Veel kantoren gingen in Italië pas afgelopen weekend dicht, terwijl hier thuiswerken al veel langer dwingend is geadviseerd door de overheid. Er is in Nederland het dwingende verzoek alleen naar buiten te gaan, terwijl andere landen toestaan naar buiten te gaan met een "Coronabuddy" dat geen familielid is. Non-essentiële winkels zijn al zo goed als gesloten, een aanzienlijk deel zelfs vrijwillig. Er zijn hier nu ook boetes, net zoals in het buitenland.

Zelfs Thierry Baudet is nu tevreden. Maar als jij dat niet bent, voel je vrij om in je huis op te sluiten en niet meer buiten te komen. Veel succes om dan nog het eenzaamheidsvirus te verslaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Coronavirus

Bericht door jelmerrr »

Rutte heeft het zelf ook een intelligente lockdown genoemd *O*
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Ik schuif je niet in de extreem-rechtste hoek. Maar van alle politici is/was Baudet de grootste roeper om een "lockdown" en hij is nu tevreden, dus ik vraag mij af waarom jij niet tevreden bent.
PHS schreef:
Suus schreef:Ten tweede is er een behoorlijk deel van de bevolking dat niets begrijpt van alle Engelse termen die nu rondvliegen
Mag ik vragen waar je deze wijsheid vandaan haalt? Tenzij je onder een steen leeft, zou iedereen inmiddels toch wel een beeld moeten hebben gekregen van wat 'social distancing' en een 'lockdown' is.
Ga eens met een ouder persoon of een laat-volwassene streepje-nederlander, op voldoende afstand, op straat een praatje maken. Dan leer je meer dan op het internet alleen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Beheer, is het een idee om dit draadje even af te sluiten? Algemene informatie over het virus is elders te vinden, en hier zie ik alleen maar dezelfde rondgang, waar bij iedere rotatie de verhitting lijkt toe te nemen.

Misschien voor iedereen even beter om wat afstand te nemen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Coronavirus

Bericht door Meltrain »

PHS schreef:
Ardan schreef:PHS, wat versta jij onder lockdown?
In Nederland is nu nog de hoofdregel dat je vrij mag gaan en staan waar je wil, met uitzonderingen. Bij een lockdown zijn de hoofdregel en de uitzonderingen omgekeerd: je moet binnen blijven, de vrijheid om naar buiten te gaan is gelimiteerd tot enkele uitzonderingen. Dit is volgens mij zo ongeveer het verschil tussen de Nederlandse maatregelen en een lockdown.
Dat past dus precies in de gedachte van de Omgevingswet. :D
Niet meer "nee, tenzij", maar "ja, mits".

Overigens ben ik voorstander van het samenscholingsverbod en de maatregel dat burgemeesters meer mogelijkheden krijgen om te handhaven.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Coronavirus

Bericht door umbusko »

Suus schreef:maar de communicatie van de overheid verbetert de laatste dagen.
Vind je? Ik vond het gruwelijk onduidelijk: "Samenkomsten en evenementen verboden tot 1 juni, de ondergrens van 100 personen vervalt." Ten eerste was het geen ondergrens maar een bovengrens en wat is in vredesnaam een samenkomst? Dertig personen? Tien personen? Drie personen? Twee personen?
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
TimoD
Berichten: 211
Lid geworden op: do 10 mei 2018, 09:10
Locatie: Utrecht/Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door TimoD »

umbusko schreef:
Suus schreef:maar de communicatie van de overheid verbetert de laatste dagen.
Vind je? Ik vond het gruwelijk onduidelijk: "Samenkomsten en evenementen verboden tot 1 juni, de ondergrens van 100 personen vervalt." Ten eerste was het geen ondergrens maar een bovengrens en wat is in vredesnaam een samenkomst? Dertig personen? Tien personen? Drie personen? Twee personen?
Het was wel degelijk een ondergrens. Om een verboden samenkomst te krijgen, moesten er minimaal 100 personen samenkomen. Die ondergrens verdwijnt nu; een samenkomst van 3 of meer is nu verboden.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Coronavirus

Bericht door SLToilet »

Dat verbod op bijeenkomsten is anders redelijk duidelijk. Sowieso is de informatie die men nu brengt duidelijker dan ruim een week geleden. Wel had Grapperhaus het over een 'dringend advies' als het ging om kapperszaken maar andere bronnen spreken dan wel weer over een verbod. Grapperhaus had dan moeten aangeven of kappers e.d. wel of niet open mogen blijven. Ja of nee, geen zweverig antwoord als 'dringend advies'.

Dat was vorige week met de horeca een puinhoop te noemen. Afhalen of zelfs thuisbezorgen, wat mocht wel en wat niet? Inmiddels is duidelijk dat beiden gewoon mogen maar de Mac heeft de hele dag het RIVM plat moeten bellen voor duidelijkheid. De Belgen hadden daarom zichzelf een dagje de tijd gegeven om de regels uit te werken voordat de horeca moest sluiten, ook al leidde dat jammerlijk tot Coronafeestjes in kroegen.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Ik vond het op een half uur termijn aankondigen dat de horeca dicht moest juist een slimme zet. Daarmee werd alle kans op een rush voorkomen (de coffeeshops waren misschien de uitzondering, maar daar heb ik zo mijn eigen ideeën over), en zolang er twijfel was kon je als horecaexploitant de deur natuurlijk beter dicht houden. Daarmee beperkte je het aantal verplaatsingen naar buiten, wat het hoofddoel was.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Michael »

SLToilet schreef:Wel had Grapperhaus het over een 'dringend advies' als het ging om kapperszaken maar andere bronnen spreken dan wel weer over een verbod. Grapperhaus had dan moeten aangeven of kappers e.d. wel of niet open mogen blijven. Ja of nee, geen zweverig antwoord als 'dringend advies'
https://www.nu.nl/uitleg-over-het-coron ... orona.html

Volgens dit artikel zijn kappers ook verplicht gesloten tot 6 april
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Coronavirus

Bericht door umbusko »

Suus schreef: Veel succes om dan nog het eenzaamheidsvirus te verslaan.
Ik heb vannacht bijna zes uur gebeld met een goede vriendin, dat helpt. :mrgreen:
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Coronavirus

Bericht door Statler Rail »

Inmiddels voorzichtig begonnen met nadenken over hoe Europa eruit gaat zien ná de coronacrisis. Het stemt niet tot veel vrolijkheid. Stel dat het allemaal goed gaat, dan zullen de overheden niet willen dat iedereen massaal weer gaat reizen, maar zullen ze het geleidelijk weer willen opbouwen om te monitoren of er geen nieuwe internationale verspreiding zich voor gaat doen. De kans is dus groot dat we niet direct weer zoveel zullen gaan reizen als vóór de coronacrisis.

Een tweede probleem is dat de coronacrisis waarschijnlijk gevolgd wordt door minimaal één nieuwe crisis, een economische crisis (en eventueel een politieke crisis). De euro zal onder druk komen te staan doordat de zuidelijke landen hun staatsschuld door het dak zien gaan én ook nog eens hun inkomsten zwaar zien terugvallen, bijvoorbeeld doordat ze harder geraakt zijn door het virus en daarnaast toerisme een belangrijker deel van hun economie is. Of dit een sterkere of zwakkere EU zal opleveren is de vraag. Er zal ook worden gekeken naar hoe landen uit de vorige eurocrisis zijn gekomen en wat ze daarna gedaan hebben.

Ook als de ziekte weer beheersbaar is kunnen we met een lager vervoersaanbod toe dan voorheen, zeker voor internationaal vervoer. Het kan wel een jaar duren voordat we weer op het oorspronkelijke niveau zijn.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Coronavirus

Bericht door waldo79 »

waldo79 schreef:En... waarom is een lockdown zaligmakend? Door langzaam maar zeker strengere maatregelen af te kondigen jaag je niet de hele bevolking niet tegen je in het harnas.
Een lockdown is niet zaligmakend, ik heb nergens beweerd dat het dat wel is. Geen woorden in de mond leggen a.u.b.
Het was wel mijn verwachting dat er lockdown zou komen, met name omdat er zo veel mensen nog zijn die zich weinig aantrekken van de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Ik heb de indruk dat de treinen ook weer drukker worden (en dat zie ik niet omdat ik met de trein reis - ik blijf braaf thuis - maar door uit het raam te kijken).
Als ik me iets afvraag, dan leg ik je duidelijk geen woorden in de mond. Ik vroeg me meer af of een lockdown zaligmakend zou zijn.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 36 gasten