Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daniel »

SLToilet schreef:Dat was vorige week met de horeca een puinhoop te noemen. Afhalen of zelfs thuisbezorgen, wat mocht wel en wat niet? .
Een puinhoop is het nog steeds: bij mij in de straat zitten veel afhaalrestaurants waarbij er eentje een papier heeft hangen dat je wegens corona alleen kunt afhalen, terwijl de zaak ernaast een papier heeft hangen dat je tijdelijk niet kunt afhalen (dus alleen laten bezorgen) vanwege corona.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Dat het allebei mag betekent dan ook niet dat elke zaak het allebei aan moet bieden (A)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Als je een krappe zaak hebt wil je misschien geen gasten binnen hebben. Afstand houden is dan lastig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Coronavirus

Bericht door TLP »

En anderzijds zijn sommige gerechten niet contactloos te bezorgen of hebben horecagelegenheden daar niet de juiste hulpmiddelen voor.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daantje »

Er zijn inmiddels twee antistoftesten beschikbaar. Sanguin heeft er inmiddels één in gebruik en wij gaan er één valideren.

Er zijn nog wel een hoop vraagtekens want we weten helemaal niet of antistoffen wel beschermen tegen een nieuwe infectie en of je niet ook positief test als je ooit een ander coronavirus hebt doorgemaakt.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

Dat is op zijn minst een interessante ontwikkeling. Ben erg benieuwd hoe snel er meer duidelijk wordt over beide effecten.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Coronavirus

Bericht door Durashift »

Statler Rail schreef:(..)

Ook als de ziekte weer beheersbaar is kunnen we met een lager vervoersaanbod toe dan voorheen, zeker voor internationaal vervoer. Het kan wel een jaar duren voordat we weer op het oorspronkelijke niveau zijn.
Het is wel de vraag of 'wij' wel weer op het oorspronkelijke niveau terug willen komen?
Met het oog op de (klimaat) toekomst (als die er nog komt..) is het misschien toch handig om niet voor een paar euro naar de andere kant van Europa te kunnen vliegen, denk ik..

Horeca, toerisme, het zal ook de zomer niet doorkomen zoals vorige zomer, verwacht ik. Als vakantiegeld wordt opgeschort.. is er dan wel geld voor de geboekte vakantie? Of, als je nu de vakantie voor de zomer kan annuleren, tegen X% van de reis/accomodatiesom.. en daarmee voorkomt dat je dadelijk de volle mep moet betalen..met het risico om niet te kunnen gaan door verlenging van de corona maatregelen.. doet men dat dan?

~~~~~~~~~~~~~~~~

NL heeft ook een 'lock-dowm'.. en dan vooral economisch..
Verder snap ik sommige berichten niet.. hoor ik vanochtend de weerman op radio 1 zeggen dat er best wel naar buiten gegaan mag worden, genieten van het weer/de zon áls de richtlijnen van het RIVM maar in acht genomen worden..

Maar goed, gisteren op die persconferentie.. en op oa. radiospots van Talpo Radio stations hoor ik toch vooral: blijf binnen, gá alleen naar buiten als dit noodzakelijk is.. etc..
Verwarrend.

~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ook een mooie (vond ik dan): een trouwambtenaar vertelde op de radio (1) hoe er nu huwelijken voltrokken worden (veel ontsmetten met alcoholdoekjes van pennen ed.) vertelde ze..
Maar goed, toen het op de contactafstand kwam icm de kus na het ja-woord.. liet ze zich ontvallen dat zij, bij thuiskomst, nog wel haar man een zoen geeft.. dus die man-vrouw / vrouw-vrouw / man-man kunnen, wat haar betreft, nog steeds zoenen na de ceremonie.

Ik denk dan: hmmm.. lijkt mij nou niet verstandig om je man bij thuiskomst een zoen te geven (zoals je gewend was voordat corona in NL kwam..)
Want dan kom je van buiten naar binnen.. wat een risico is, lijkt mij. Tenzij ze eerst, bij de voordeur, die alcohol doekjes over haar mond haalt natuurlijk :)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Coronavirus

Bericht door Meltrain »

Durashift schreef: Ik denk dan: hmmm.. lijkt mij nou niet verstandig om je man bij thuiskomst een zoen te geven (zoals je gewend was voordat corona in NL kwam..)
Want dan kom je van buiten naar binnen.. wat een risico is, lijkt mij. Tenzij ze eerst, bij de voordeur, die alcohol doekjes over haar mond haalt natuurlijk :)
Zolang zij "buiten" maar de minimale afstand van 1,50 meter heeft aangehouden, is er een kleine kans dat ze het virus heeft opgelopen, dus kan ze haar man gewoon zoenen.
Sowieso: ga er maar vanuit dat als één iemand in een gezin het virus heeft, het hele gezin het heeft.

Verder ben ik het wel eens met je antwoord op de vraag van Statler Rail.
Ik denk ook dat dit virus ons meer bewustwording bijbrengt over de natuur en hoe ermee om te gaan.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Durashift schreef:Het is wel de vraag of 'wij' wel weer op het oorspronkelijke niveau terug willen komen?
Met het oog op de (klimaat) toekomst (als die er nog komt..) is het misschien toch handig om niet voor een paar euro naar de andere kant van Europa te kunnen vliegen, denk ik..
Beter met de trein inderdaad *O* *trein* *O*
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Coronavirus

Bericht door Ardan »

Durashift schreef: Verder snap ik sommige berichten niet.. hoor ik vanochtend de weerman op radio 1 zeggen dat er best wel naar buiten gegaan mag worden, genieten van het weer/de zon áls de richtlijnen van het RIVM maar in acht genomen worden..
Het werd ook op de persconferentie van gisteravond gezegd: je mag gewoon naar buiten om een ommetje te maken. Blijf bewegen, wandelen of fietsen is gezond maar houd afstand en ga niet met zijn tienen bij elkaar op één kleedje in het park zitten.
Ik doe ook maar wat
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Meltrain schreef:[...]
Ik denk ook dat dit virus ons meer bewustwording bijbrengt over de natuur en hoe ermee om te gaan.
Goed, nu de gemoederen wat bedaard zijn en we weer wat meer naar de inhoud terugkeren, wil ik hier ook wel op ingaan. Ik hoop van ganser harte dat deze crisis mensen niet alleen aan het denken gaat zetten, maar ook tot een blijvende gedragsverandering zal aanzetten ten opzichte van hun omgeving. Ik ben echter pessimistisch/realistisch genoeg om te denken dat de effecten in werkelijkheid zullen tegenvallen. Als we allemaal weer meer bewegingsvrijheid hebben en het virus op de terugtocht is (wat, gegeven genoeg tijd, vanzelf een keer gaat gebeuren), verwacht ik dat de eerste reacties vooral op een inhaalslag zullen gaan lijken. We zullen éxtra graag weer eropuit willen, éxtra graag bij elkaar willen zijn, éxtra graag toch nog die wereldreis maken (want wie weet: straks kan het misschien helemaal niet meer). Dat gedrag zal de natuur helaas gaan merken.

Positieve ontwikkelingen verwacht ik vooral op de langere termijn, en zullen vooral ontstaan door ander beleid. Nu zijn we immers min of meer verrast door de snelle opmars van dit virus. Maar wee de verantwoordelijken als dit nog een keer gebeurt. En ja, die 'verantwoordelijken', dat zijn wij allemaal, maar uiteindelijk willen we toch altijd naar iemand kunnen wijzen, en dat zal dan de politiek gaan zijn. Geen enkele politicus in een democratisch geleid land zal hiervoor verantwoordelijk willen zijn, dus reken ik erop dat na het verstrijken van deze crisis alles op preventie zal worden gezet. Met mooie effecten, zoals meer geld voor de gezondheidszorg, meer internationale samenwerking, meer middelen voor wetenschappelijk onderzoek etc.

Op meer individueel niveau verwacht ik vooral meer bewustwording van onze eigen hygiëne. Ik denk dat veel bedrijven hun kantine- en koffieautomatenbeleid wel zullen gaan heroverwegen. Bij hoestende collega's zal er misschien eerder op aangedrongen worden dat ze maar thuis gaan zitten en eventueel van daaruit gaan werken, in plaats van het huidige stoere 'ik heb 40 graden koorts maar ik knal gewoon door hoor'. Een beetje zoals in het verkeer in de jaren '70, toen zonder gordels ladderzat door rood rijden met 100 op de teller en zes man in je auto ook heel gewoon was...

Maar is dit nu het begin van een nieuwe bewustwording ten aanzien van de natuur? Zal dit nu versneld gaan leiden tot gedrag dat het klimaat moet gaan helpen en al die andere problemen (ontbossing, onttrekking van grondstoffen, achteruithollende biodiversiteit) gaat oplossen? Zullen we minder gaan reizen, minder gaan eten, minder uitgaan, minder gaan verbruiken, kortom: gaan minderen? Ik verwacht zelf van niet. Maar ik hoop het wel.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Coronavirus

Bericht door Statler Rail »

Aking schreef:
Durashift schreef:Het is wel de vraag of 'wij' wel weer op het oorspronkelijke niveau terug willen komen?
Met het oog op de (klimaat) toekomst (als die er nog komt..) is het misschien toch handig om niet voor een paar euro naar de andere kant van Europa te kunnen vliegen, denk ik..
Beter met de trein inderdaad *O* *trein* *O*
Voor de meeste toeristische bestemmingen is met de trein echter geen realistische optie. Voor een citytripje tot circa 1000 kilometer kan het misschien nog net, maar ga maar eens met de trein naar Griekenland. Of naar de Canarische Eilanden. Om nog maar over het Caribbisch gebied te zwijgen.

Wij kunnen nog wel een vakantie missen, maar veel mensen in bijvoorbeeld Turkije of Egypte zijn voor hun inkomen afhankelijk van toerisme. In sommige landen is toerisme de uitvlucht uit armoede geweest. Het klinkt zo mooi, niet meer vliegen voor vakanties, maar bedenk dat dit voor veel mensen erg grote consequenties zal hebben.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daantje »

Collega tekende van de week het koopcontract van zijn huis bij de notaris. Die had een doos pennen gekocht die iedereen na afloop mee mocht nemen. Dat lijkt me ook wel geschikt voor een trouwambtenaar.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

Meltrain schreef:
Durashift schreef: Ik denk dan: hmmm.. lijkt mij nou niet verstandig om je man bij thuiskomst een zoen te geven (zoals je gewend was voordat corona in NL kwam..)
Want dan kom je van buiten naar binnen.. wat een risico is, lijkt mij. Tenzij ze eerst, bij de voordeur, die alcohol doekjes over haar mond haalt natuurlijk :)
Zolang zij "buiten" maar de minimale afstand van 1,50 meter heeft aangehouden, is er een kleine kans dat ze het virus heeft opgelopen, dus kan ze haar man gewoon zoenen.
Sowieso: ga er maar vanuit dat als één iemand in een gezin het virus heeft, het hele gezin het heeft.

Verder ben ik het wel eens met je antwoord op de vraag van Statler Rail.
Ik denk ook dat dit virus ons meer bewustwording bijbrengt over de natuur en hoe ermee om te gaan.
Met je eerste opmerking ben ik het uiteraard roerend eens. Durashifts verbazing over die zoen geeft vooral aan dat de functie van de maatregelen niet begrepen wordt. Binnen een relatie/gezin etc. is het praktisch niet mogelijk afstand te houden, daarom is het belangrijk dat dergelijke "compartimenten" zoveel mogelijk geïsoleerd blijven. Dat voorkomt de overdracht wellicht niet compleet, maar vertraagd de verspreiding, en daardoor overbelasting van het medisch systeem.

Over de tweede opmerking ben ik sceptisch, wellicht omdat ik zulke teksten net iets te vaak gehoord heb tijdens verschillende internationale crises.
Laatst gewijzigd door trolly op di 24 mar 2020, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Coronavirus

Bericht door Durashift »

^^^ Ehm, bedoel je niet mijn verbazing, trolly?

Ik snap dan eigenlijk niet, dat er niet begrepen wordt dat als je van een buiten situatie naar een binnen situatie gaat.. je kans op 'iets mee te slepen' vergroot. Is helder, in mijn ogen.

Wanneer gezinsleden een hele week samenzitten.. is er sprake van één compartiment en dan minder risico., lijkt mij.

Hetzelfde als thuiskomen van het boodschappen doen. Dan ga je handen wassen, neem ik aan :?:
Hoe drukken jullie dan op het zeeppompje? Met je blote vinger.. en daarmee dus de kans op iets van buiten naar binnen brengen op zo'n, nu, cruciaal ding als een desinfectie zeeppompje..
(al begint het al met de deursleutel . deurknop natuurlijk.. dus grote kans dat een virusdeel daar al op achter is gebleven natuurlijk).

Ik ben er trouwens ook achter dat het touchscreen van de pinautomaat niet werkt als je daar iets van een papiertje oid op legt.. ter bescherming van je vinger.. Jammer. :cry:


Ik wens je collega sterkte. , @Daantje
Dat van die pennen had ik inderdaad al gehoord. Verwachte dat bij die trouwambtenaar ook te horen.. maar niet dus.
Statler Rail schreef: (..) In sommige landen is toerisme de uitvlucht uit armoede geweest. Het klinkt zo mooi, niet meer vliegen voor vakanties, maar bedenk dat dit voor veel mensen erg grote consequenties zal hebben.
Zeker, dit soort bestemming bedoelde ik ook niet.

Ik heb het eerder over de city trips.. en de massaliteit waar toerisme in sommige steden vanuit gaat.
Dat kán ook niet naar nul, want ook dan hebben de mensen daar geen inkomen.. maar een tandje terug, op intelligente wijze, lijkt mij verstandig.
Maar goed, dan moeten nu wel weer de deuren open! Anders valt er helegaar niks meer te hervormen qua consumentengedrag.. want dan is iedere Nederlander/EU/Wereldburger failliet. :twisted: :twisted:
Laatst gewijzigd door Durashift op di 24 mar 2020, 19:47, 3 keer totaal gewijzigd.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Statler Rail schreef:
Aking schreef:
Durashift schreef:Het is wel de vraag of 'wij' wel weer op het oorspronkelijke niveau terug willen komen?
Met het oog op de (klimaat) toekomst (als die er nog komt..) is het misschien toch handig om niet voor een paar euro naar de andere kant van Europa te kunnen vliegen, denk ik..
Beter met de trein inderdaad *O* *trein* *O*
Voor de meeste toeristische bestemmingen is met de trein echter geen realistische optie. Voor een citytripje tot circa 1000 kilometer kan het misschien nog net, maar ga maar eens met de trein naar Griekenland.
ik ben tot Gevgelija gekomen, want in Griekenland reden geen treinen door de crisis. Maar dat kan natuurlijk opgelost worden :Y
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

Statler Rail schreef:Voor de meeste toeristische bestemmingen is met de trein echter geen realistische optie. Voor een citytripje tot circa 1000 kilometer kan het misschien nog net, maar ga maar eens met de trein naar Griekenland. Of naar de Canarische Eilanden. Om nog maar over het Caribbisch gebied te zwijgen.
En wat is er nou eigenlijk mis met wat dichter in de buurt? Winterzonvakanties zijn een vrij recent fenomeen, het kon ooit vrij redelijk zonder...
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Demense zijn het gewend?

Ik heb ook nog zonder telefoon, computer en internet geleefd maar wor nu al helemaal leijp thuis zonder die laatste twee :X -o-
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Coronavirus

Bericht door Durashift »

Gaan jullie nog een wit shirt met een rood hart voor het raam hangen?
(..) Om alle mensen in de zorg te steunen, roepen de verenigingen van artsen, verloskundigen, tandartsen en fysiotherapeuten gezamenlijk Nederlanders op een wit shirt met een hart achter de ramen te hangen. Een symbolische witte zorgjas met een groot rood hart dat voor hen klopt en laat zien dat er aan hen wordt gedacht. (..)
Bron:
https://www.adformatie.nl/campagnes/met ... or-de-zorg

Ik denk dat ik wel iets bij elkaar kan flansen.. maar dan trek ik het wel breder. Voor alle mensen die werken , thuis zitten of ziek zijn. :Y
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daniel »

Wat betreft de economie denk ik inderdaad ook wel dat we nadat deze crisis eenmaal voorbij is weleens heel anders over zaken kunnen gaan denken. En dan niet alleen voor wat betreft het vele reizen, allerlei materialen over de wereld transporteren en de aandacht voor hygiëne. Wat dacht je bijvoorbeeld van bepaalde functies binnen bedrijven: in de afgelopen jaren, en dat begint al voor de vorige crisis, zijn er steeds meer laagjes tussen gekomen bij bedrijven en allerlei nieuwe functies bij gekomen die ergens wat van moeten vinden zonder dat ze direct bijdragen aan de primaire bedrijfsprocessen. Maar wonderlijk genoeg zie je nu dus dat terwijl al die mensen verplicht thuis zitten de primaire processen als productie en logistiek en alles wat daar direct aan bijdraagt gewoon vrijwel normaal door draaien. Dat moet haast wel mensen doen afvragen of al die tussenlaagjes eigenlijk wel nodig zijn, of dat je ook prima zonder zou kunnen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Meanwhile in Braboland...

Ik weet niet of ik nou heel hard moet lachen of heel hard moet huilen :')
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Anderhalve meter afstand houden moet je!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Make me! :6
Chrysa
Berichten: 7988
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Coronavirus

Bericht door Chrysa »

Misschien toch die handboeien van je maar gebruiken om je ergens aan vast te ketenen. :6
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Die zijn van de sexshop, en niet van de pliessie, dus die doen weinig in mijn geval _O-
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten