'80 procent treinen rijdt woensdag'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: '80 procent treinen rijdt woensdag'

Bericht door Fles »

Chauf21 schreef:
Geert schreef:Dat werd door het NOS Journaal aan ProRail gevraagd, en dat ging over de elektrische wisselverwarming vs. gasverwarming. ProRail reageerde daarop dat het 15.000 euro per wissel kost, en deed het rekensommetje: 3000*15.000 = 45.000.000 euro...
Deze videoreportage. Goed stukje :pos:

Ik hoorde op TV Utrecht dan weer een kerel van het NSM die een collega van het spoorwegmuseum in Zürich aan de lijn gehad had, die zei dat in Zwiterland ook alles bevroren was. Leugens.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: '80 procent treinen rijdt woensdag'

Bericht door Ruben »

Geert schreef:Allicht heeft men zich laten verrassen door het weer, de nooddienstregeling werd relatief laat opgestart vond ik (om nog maar te zwijgen over de vastgevroren wissels en andere problematiek de afgelopen dagen, waarvan op zijn minst een deel voorkomen had kunnen worden).
Maar die bewering van 'eens in de 30 jaar' komt van het KNMI. 30 jaar terug was de sneeuw niet bovenmatig heftiger dan nu lijkt me, de sneeuwval van nu (in het gehele land ook) is gewoon uitzonderlijk. Het gaat nu om ongeveer 5 dagen heftige overlast, dat is 5 dagen op (30*365=) 10950 dagen = ongeveer 0,04%. Nou is dit rekensommetje wellicht te simpel, maar het geeft wel ongeveer de orde van grootte aan.
Nu kan het wel zo zijn dat KNMI dat beweert, echter wordt het hier weer door de spoorbranche misbruikt. Misbruikt net als de term "drukste spoornet van Europa". Men zit zich altijd te verschuilen achter dat soort lulkoek, in plaats van daadwerkelijk wat aan problemen veranderen. Want het mag dan 'maar' eens in de 30 jaar dusdanig sneeuwen, 1-2 jaar terug (in maart als ik het goed heb) reden er evengoed geen treinen toen er een beetje sneeuw viel. Een half jaar dáárvoor (dat was toen ergens in november) kon men OOK geen treinen rijden toen er wat sneeuw viel. Dus ook als het niet zo heftig als eens per 30 jaar sneeuwt, weet men er hier niet mee om te gaan. En na die 2x die ik als reiziger actief heb meegemaakt (ervoor reisde ik niet per trein), heeft men nog steeds niets gedaan om zoiets als afgelopen week in de orde van Duitsland/Oostenrijk/Zwitserland en zelfs België op te lossen.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: '80 procent treinen rijdt woensdag'

Bericht door Daniel »

NS-Reiziger schreef:Want het mag dan 'maar' eens in de 30 jaar dusdanig sneeuwen, 1-2 jaar terug (in maart als ik het goed heb) reden er evengoed geen treinen toen er een beetje sneeuw viel.
Was dat niet in maart 2005? Weet in ieder geval nog wel te herinneren dat ik tijdens m'n stage, waarvoor ik destijds tussen Dordrecht en Arnhem heen en weer reisde, te maken heb gehad met een beperkte treindienst.
Die was overigens minder uitgedund als 'ie nu was: er reden gewoon IC's maar er werd zo min mogelijk gecombineerd. De sneltrein Arnhem - Rotterdam/Den Haag ging toen bv. in z'n geheel naar Den Haag, de NoordOost in z'n geheel naar Rotterdam. Toen was men echter wel vergeten de capaciteit erop af te stemmen en heb ik 'n situatie meegemaakt waarbij de HC de reizigers uit de machinistencabine van het achteroplopende stel moest plukken :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: '80 procent treinen rijdt woensdag'

Bericht door Ruben »

Reiziger Ddrs schreef:Was dat niet in maart 2005?
Roger that. :)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: '80 procent treinen rijdt woensdag'

Bericht door Geert »

NS-Reiziger schreef:Men zit zich altijd te verschuilen achter dat soort lulkoek, in plaats van daadwerkelijk wat aan problemen veranderen. Want het mag dan 'maar' eens in de 30 jaar dusdanig sneeuwen, 1-2 jaar terug (in maart als ik het goed heb) reden er evengoed geen treinen toen er een beetje sneeuw viel. Een half jaar dáárvoor (dat was toen ergens in november) kon men OOK geen treinen rijden toen er wat sneeuw viel. Dus ook als het niet zo heftig als eens per 30 jaar sneeuwt, weet men er hier niet mee om te gaan.
Klopt, ik geloof dat het eind 2006 sneeuwde (en alles op zijn gat lag) en in 2007 of 2008 nog een keertje (toen ook een dienstregeling met minder treinen, maar nog wel IC's). Die gebeurtenissen zijn denk ik niet zo goed te vergelijken met nu: de hoeveelheid sneeuw die toen viel is veel minder, en vooral ook veel gebruikelijker. Het neemt trouwens niet weg dat er absoluut al veel zaken verbeterd hadden kunnen zijn; ook zaken die veel regelmatiger spelen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de bijsturing van NS: als die beter ingericht is op grotere verstoringen, hadden er denk ik afgelopen donderdag veel meer treinen kunnen rijden. Sowieso heb je van een goed ingerichte bijsturing veel profijt bij andere verstoringen, dat probleem komt telkens maar weer naar voren en telkens krijgt men het maar niet opgelost. Volgens mij kun je daar veel winst mee boeken, en dan kun je bij verstoringen in ieder geval nog proberen zoveel mogelijk treinen te rijden als mogelijk. Nu kan dat niet, omdat personeel kwijt is, men niet weet of er personeel is, enzovoort...
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: '80 procent treinen rijdt woensdag'

Bericht door Fles »

Het is gewoon een kosten-batenverhaal. Het kost blijkbaar gewoon teveel om voorbereid te zijn op dergelijke, betrekkelijk zeldzame, eventualiteiten, in verhouding tot de frequentie waarmee je wat aan die investeringen hebt. Nja, en dan is het gevolg dat ALS het zo ver is, je simpelweg de consequenties te dragen hebt van de gemaakte keuzes. Men heeft in het verleden, bewust, uit financiële overwegingen, de KEUZE gemaakt, om zich hier niet op voor te bereiden. Dan is dit dus wat er van komt.

Of die keuzes heroverwogen moeten worden? Ik kan me goed voorstellen dat iemand iets zegt in de trant van "Whaaah dat klimaat wordt toch steeds warmer, hierna gaat het nog maar eens in de 100 jaar zo sneeuwen, laat maar". Ik zie hier niet zo snel iets aan gedaan worden, zolang het EN moeite EN geld kost, en eigenlijk niks oplevert boven "het kunnen blijven doen wat je het hele jaar al doet" namelijk de beloofde dienstregeling uitvoeren.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: '80 procent treinen rijdt woensdag'

Bericht door Daniel »

NS-Reiziger schreef:
Reiziger Ddrs schreef:Was dat niet in maart 2005?
Roger that. :)
Even teruggekeken: toen lag er toch wel iets minder sneeuw...
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: '80 procent treinen rijdt woensdag'

Bericht door Ennes »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Daniel op di 22 dec 2009, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: img-tags vervangen door smallimg-tags
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: '80 procent treinen rijdt woensdag'

Bericht door AppleMoose »

In 1984 wel ja. in 2009 is het maar afwachten :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: '80 procent treinen rijdt woensdag'

Bericht door Chauf21 »

Of, zoals naar verluidt op de Antillen:
Hoelaat gaat de bus?
-Vandaag
Ja, maar hoelaat vandaag?
-Gewoon, vandaag.
's Ochtends of 's middags?
-Nou, gewoon gaan zitten en als 'ie komt je hand opsteken. Waaaaat doe jij moeilijk?!
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: '80 procent treinen rijdt woensdag'

Bericht door Ruben »

Reiziger Ddrs schreef:
NS-Reiziger schreef:
Reiziger Ddrs schreef:Was dat niet in maart 2005?
Roger that. :)
Even teruggekeken: toen lag er toch wel iets minder sneeuw...
Foto
Destijds was de ramp het grootst in het oosten van Nederland. Daar lag beduidend meer en reed niks meer.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: '80 procent treinen rijdt woensdag'

Bericht door AppleMoose »

Bedoelen jullie niet november 2005?

Dat was op 25 november, een dag voor m'n verjaardag. Moesten zelfs hoop mensen op de A1 bij Apeldoorn noodgedwongen in de auto overnachten.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: '80 procent treinen rijdt woensdag'

Bericht door Fles »

Reiziger Ddrs schreef:Even teruggekeken: toen lag er toch wel iets minder sneeuw...
Reality slap: Nederland is groter dan Utrecht Centraal :idea:
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: '80 procent treinen rijdt woensdag'

Bericht door Cookie »

Vraag me trouwens af of NS morgen de treinkaartjes erkent die zondag/maandag/dinsdag geldig waren (en dus ook de weekend-OV), maar niet zijn gebruikt doordat er een negatief reisadvies gold. Morgen is immers de eerste dag sinds zaterdag waarop mensen niet wordt afgeraden de trein te nemen. Afgelopen maandag waren de kaartjes van zondag/weekend-ov wel geldig bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: '80 procent treinen rijdt woensdag'

Bericht door Geert »

Ik zou het even navragen bij de klantenservice als ik jou was. GtbV is in ieder geval niet meer te gebruiken sinds afgelopen zondag, NS beroept zich op overmacht. Dat meldt treinreiziger.nl tenminste.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: '80 procent treinen rijdt woensdag'

Bericht door Wubbo »

Volgens mij is dat de eerste keer dat NS zich beroept op overmacht bij GTBV, of vergis ik me?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: '80 procent treinen rijdt woensdag'

Bericht door Daniel »

Fles schreef:Reality slap: Nederland is groter dan Utrecht Centraal :idea:
Mja, maar daar lag nog 't meest als ik 't vergelijk met foto's uit het oosten en westen :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: '80 procent treinen rijdt woensdag'

Bericht door Ruben »

Wubbo schreef:Volgens mij is dat de eerste keer dat NS zich beroept op overmacht bij GTBV, of vergis ik me?
Volgens mij vergis je je niet. Zelfs bij storm etc. hebben ze dit nog uitgekeerd.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: '80 procent treinen rijdt woensdag'

Bericht door deadlock »

NS-Reiziger schreef:Eén keer in de 30 jaar is voor statistische begrippen best vaak.
Hoe kom je hier in hemelsnaam bij?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: '80 procent treinen rijdt woensdag'

Bericht door Geert »

Voor Utrecht; opgeheven zijn:
s12500/s12700 (NO rijdt in zijn geheel van/naar Gvc)
s800
s2000
s3100
s17400

De rest lijkt te rijden :)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: '80 procent treinen rijdt woensdag'

Bericht door Wubbo »

Daarnaast lijkt opgeheven:
s3700
s3400 (Gvc-Hlm)
s13600
s12500/s12700 rijden alleen op Zl-Lw
s800 lijkt opgeheven op Ehv-Amr

De voorspelbare uitsnijdingen dus.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: '80 procent treinen rijdt woensdag'

Bericht door JeePee »

Reiziger Ddrs schreef:Mja, maar daar lag nog 't meest als ik 't vergelijk met foto's uit het oosten en westen :P
In maart (2005?) was er ook zo veel gevallen in noord Nederland. Ik kan me onder andere herinneren dat veel winkels niet eens meer open gingen in Leeuwarden. Ook scholen allemaal gesloten. Was ook geen doorkomen aan met de auto (A31, A32 en N31 allemaal afgesloten), bus en fiets. Het enige wat wel (en aardig op tijd) reed was de trein. Toen kon het dus allemaal nog wel zonder paniekreacties van 1x per uur (if lucky) een trein... Trein reed keurig door en was erg druk.Immers was op een aantal trajecten het enige mogelijke reismiddel.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: '80 procent treinen rijdt woensdag'

Bericht door BR628 »

In Maart 2005 lag er voornamelijk in het noorden van het land een flink pak sneeuw (tot meer dan 1 meter geloof ik). Ik zat toen vast in het Friese dorpje Gaastmeer (CXX lijn 46). Bussen van toen nog Noordned reden niet, treinen van Noordned ook maar mondjesmaat. Ik woonde toen nog in Arnhem en ik moest zodoende mijn baas bellen dat ik niet kwam werken die avond, omdat er met geen mogelijkheid meer weg te komen was uit dit dorpje. In Arnhem lag niks...
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: '80 procent treinen rijdt woensdag'

Bericht door Ruben »

deadlock schreef:
NS-Reiziger schreef:Eén keer in de 30 jaar is voor statistische begrippen best vaak.
Hoe kom je hier in hemelsnaam bij?
Als we het hebben over het bouwen van wolkenkrabbers die beschermd worden voor aardbevingen die heel wat minder vaak voorkomen. Om maar een voorbeeld te geven. Een ander voorbeeld: 1x per 30 jaar krijg je een ernstige ziekte die met een medicijn te voorkomen is. Geen gek zal dat medicijn niet nemen?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: '80 procent treinen rijdt woensdag'

Bericht door Jurjen »

Geert schreef:Voor Utrecht; opgeheven zijn:
s12500/s12700 (NO rijdt in zijn geheel van/naar Gvc)
s800
s2000
s3100
s17400

De rest lijkt te rijden :)
De s4900 rijdt ook niet.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 gasten