Concessie Twente

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door Daniel »

Nouja, in zoverre is er wat aan het uiterlijk veranderd dat die wagens geheel ontstickerd zijn. Daarmee is er al significant meer aan het uiterlijk veranderd dan bij de 1100 en 1101 die nu voor Syntus Gelderland rijden (want die zijn nog in volledige Utrechtse uitvoering :wink: )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door regenmaker »

Nouja, ik zou nu ook niet meer investeren in het omstikkeren van bussen naar de Veluwe/Midden Overijssel huisstijl. Aan het einde van het jaar gaat toch een nieuwe concessie in.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie Twente

Bericht door ovVeluwe »

En dat terwijl er net een paar maanden 5 nieuwe MAN's en een Ambassador voor een jaartje zijn omgespoten hier, terwijl de rest alleen een nieuw stickertje krijgt. :')
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie Twente

Bericht door marvinkok »

Beide setra's reden vanmorgen hun (lege) ritjes op de 62
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Twente

Bericht door gkw1969 »

In Twente zijn voorlopig alle Optare Solo's, VDL Ambassadors en Setra's aan de kant gezet. Vanwege de aangepaste dienstregeling zijn er veel minder bussen nodig waardoor er alleen nog Citea's rijden.
When you're tired of London, you're tired of life
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door Michael »

Zijn ze dan niet bang dat ze als die bussen straks weer nodig zijn dat ze startproblemen krijgen? Bij mij op de vestiging hebben we 35 bussen waarvan er tijdens de vakantiedienst maar 21 nodig zijn. Om problemen te voorkomen word ervoor gezorgd dat niet steeds dezelfde 14 bussen stilstaan maar dat ze allemaal blijven rijden. De 14 bussen die maandag stilstaan worden dinsdag weer op de dienst gezet. En de 14 bussen die dinsdag stilstaan gaan woensdag weer de dienst op
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Twente

Bericht door sirvinniei »

gkw1969 schreef:In Twente zijn voorlopig alle Optare Solo's, VDL Ambassadors en Setra's aan de kant gezet. Vanwege de aangepaste dienstregeling zijn er veel minder bussen nodig waardoor er alleen nog Citea's rijden.
Hopelijk voor de amba's definitief :X
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie Twente

Bericht door marvinkok »

Michael schreef:Zijn ze dan niet bang dat ze als die bussen straks weer nodig zijn dat ze startproblemen krijgen? Bij mij op de vestiging hebben we 35 bussen waarvan er tijdens de vakantiedienst maar 21 nodig zijn. Om problemen te voorkomen word ervoor gezorgd dat niet steeds dezelfde 14 bussen stilstaan maar dat ze allemaal blijven rijden. De 14 bussen die maandag stilstaan worden dinsdag weer op de dienst gezet. En de 14 bussen die dinsdag stilstaan gaan woensdag weer de dienst op
Wat voor soort startproblemen?
Als je de accukabels loshaalt heb je dat probleem alvast getackeld
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door Michael »

Ze zullen wel bedoelen om een lege accu te voorkomen dan ja.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Twente

Bericht door nvdw »

Het kan soms ook prettig zijn om de kilometers over meer voertuigen te verdelen dan alleen de strikt noodzakelijke. Denk maar aan lease- of onderhoudscontracten. Beetje jammer als je een extra beurt moet laten doen of aan het einde van het contract voor extra kilometers moet betalen als je genoeg bussen had die ruim onder de norm zaten...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door cassie127 »

Dan nog blijven (op de Setra's na) de Citea's de jongste bussen in Twente. Ga er dan ook vanuit dat de meeste Optare's en Amba's een veel hogere kilometerstand hebben dan de Citea's
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie Twente

Bericht door marvinkok »

De meeste ambassadors zijn dan ook spitsbussen die al niet veel ingezet worden vanwege leeftijd/kilometerstand..
Setra's zijn dorstige en de optare is niet geschikt met het achter instap gebeuren momenteel (niet dat men daar rouwig om is...)
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Twente

Bericht door gkw1969 »

sirvinniei schreef:
gkw1969 schreef:In Twente zijn voorlopig alle Optare Solo's, VDL Ambassadors en Setra's aan de kant gezet. Vanwege de aangepaste dienstregeling zijn er veel minder bussen nodig waardoor er alleen nog Citea's rijden.
Hopelijk voor de amba's definitief :X
Ik denk dat je de Optare’s bedoeld :lol:
When you're tired of London, you're tired of life
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Twente

Bericht door sirvinniei »

Neuj, optares vind ik nog wel prima (op de Veluwe iig). Ze rammelen een beetje, maar zijn wel knus.
Ik heb geen onderschrift
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Twente

Bericht door gkw1969 »

https://www.tubantia.nl/home/bussen-keo ... ~a4ec1b59/

Per 14 april een nieuwe dienstregeling in Twente:
De wijzigingen die plaats vinden zijn voornamelijk:
- Basis is de huidige zaterdagdienstregeling
- Vrijwel alle lijnen starten tussen 6.00 en 6.30, eindtijden zijn zoals ze nu zijn.
- De meeste streeklijnen gaan terug naar een uursdienst (lijn 62 overdag en lijn 53 in de spits blijft een halfuursdienst)
- Lijn 62 komen de laatste rit Enschede-Haaksbergen en Borculo-Haaksbergen vervallen (resp 0.52 en 0.46)
- Alle stadslijnen gaan terug naar een halfuursdienst (lijnen 6, 7 en 60 gaat terug naar 1x per uur)
- Alle stadslijnen gaan na 20.00 terug naar een uursdienst, evenals lijn 62
- Lijnen 21 en 23 in Almelo komen in zijn geheel te vervallen
- Lijnen 7 (alleen spits) en 80 komen er extra bij.
- Voor de lijnen 95 en 97 geldt dat deze aangepast worden aan een mogelijke afschaling van ZHO naar een uursdienst, deze lijnen zullen dan altijd de aansluiting in Goor geven.

Deze dienstregeling gaat gelden van maandag t/m zaterdag (hiermee komen er ook bussen op zaterdag op lijn 7 en 80)

Op zondag gaat alleen 's avonds na 20.00 de frequentie op de stadsdienst terug naar een uursdienst.
When you're tired of London, you're tired of life
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Twente

Bericht door Durashift »

marvinkok schreef: (..)
Als je de accukabels loshaalt heb je dat probleem alvast getackeld
Hoofdstroom schakelaar omzetten geeft hetzelfde effect en is wat makkelijker. :wink:

Verders is lang stilstand nooit goed voor mechaniek, in het algemeen. Als het allemaal een beetje in beweging blijft.. blijft het soepel. :wink:

'helaas' geldt dat niet voor de ouderen onder ons.. die 'moeten' verplicht binnen blijven en verliezen dus spierkracht etc.. (op thuisoefening na dan misschien).. maar ja, dat zijn de problemen die later aan het licht zullen komen.
:cry:
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente

Bericht door dennistd »

gkw1969 schreef:https://www.tubantia.nl/home/bussen-keo ... ~a4ec1b59/

Per 14 april een nieuwe dienstregeling in Twente:
Wel jammer dat er geen vervanging komt voor de buurtbussen. Op zich zou je lijn 7 prima (zoals vroeger) door kunnen laten gaan naar Boekelo. Verder pendels Oldenzaal-De Lutte en Haaksbergen-Buurse, en ter vervanging van het spul rond Weerselo een lijn Borne-Saasveld-Weerselo-Reutum-Ootmarsum-Tilligte-Denekamp. Verder zou de 59 vanaf Tubbergen door kunnen naar Kloosterhaar en de 96 vanaf Nijverdal een rondje via Hellendoorn-Kruidenwijk in zijn stilstand.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie Twente

Bericht door marvinkok »

Durashift schreef:
marvinkok schreef: (..)
Als je de accukabels loshaalt heb je dat probleem alvast getackeld
Hoofdstroom schakelaar omzetten geeft hetzelfde effect en is wat makkelijker. :wink:
Niet helemaal, je houdt lekstroom.
Als ik bij een bus kom die van de hoofdschakelaar af staat en ik druk op de deur open knop, gaat er toch echt een lamp aan bijvoorbeeld.
Ook de boordcomputers werken om de hoofdschakelaar heen.
Staat ie langer stil is afkoppelen toch echt de beste manier.
Daarom worden bij onze treinen bijvoorbeeld ook altijd "de messen getrokken" (lint) of de batterijschakelaars omgezet (Flirt) omdat je bijna altijd wel lekstroom hebt..
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente

Bericht door dennistd »

marvinkok schreef:
Durashift schreef:
marvinkok schreef: (..)
Als je de accukabels loshaalt heb je dat probleem alvast getackeld
Hoofdstroom schakelaar omzetten geeft hetzelfde effect en is wat makkelijker. :wink:
Niet helemaal, je houdt lekstroom.
Als ik bij een bus kom die van de hoofdschakelaar af staat en ik druk op de deur open knop, gaat er toch echt een lamp aan bijvoorbeeld.
Ook de boordcomputers werken om de hoofdschakelaar heen.
Staat ie langer stil is afkoppelen toch echt de beste manier.
Daarom worden bij onze treinen bijvoorbeeld ook altijd "de messen getrokken" (lint) of de batterijschakelaars omgezet (Flirt) omdat je bijna altijd wel lekstroom hebt..
Ik denk dat @Durashift de rode rechts op deze foto bedoelt :mrgreen:

Afbeelding

Overigens hebben de Ambassadors deze schakelaar niet, die zit alleen op de Citea's en Optares.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie Twente

Bericht door marvinkok »

-o-
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Twente

Bericht door Durashift »

marvinkok schreef:
Durashift schreef:
marvinkok schreef: (..)
Als je de accukabels loshaalt heb je dat probleem alvast getackeld
Hoofdstroom schakelaar omzetten geeft hetzelfde effect en is wat makkelijker. :wink:
Niet helemaal, je houdt lekstroom.
Als ik bij een bus kom die van de hoofdschakelaar af staat en ik druk op de deur open knop, gaat er toch echt een lamp aan bijvoorbeeld.

(..).
Vreemd. Als ik de schakelaar omdraai, kan ik echt geen binnenlicht aankrijgen in de MAN.
Hoofdstroom schakelaars, waar worden deze voor gebruikt?

Een hoofdstroomschakelaar wordt vaak gebruikt in auto's, boten en caravans welke lang stil staan. Het voorkomt dat stille gebruikers de startaccu leeg trekken terwijl de motor, en in het verlengde hiervan de dynamo, niet in werking is. Draai simpelweg de knop om op de schakelaar en uw gebruikers kunnen geen stroom meer aftappen uit de accu.

Uiteraard zijn hoofdstroomschakelaars ook voor andere accu's te gebruiken dan de startaccu's, echter is de ervaring dat tractie accu's, mover accu's en andere duurstroom leveranciers uit het voertuig worden gehaald wanneer er een lange stilstand is in het voertuig. (..)
https://www.trailerandtools.nl/Hoofdstr ... schakelaar
marvinkok schreef: (..)
Ook de boordcomputers werken om de hoofdschakelaar heen. (..)
Als dat rechtstreeks op de batterij zit aangesloten.. dan zal dat wel kunnen, denk ik.
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Twente

Bericht door gkw1969 »

Durashift schreef:

Vreemd. Als ik de schakelaar omdraai, kan ik echt geen binnenlicht aankrijgen in de MAN.
.
En daarmee geef je zelf het antwoord: Twente rijdt met VDL
When you're tired of London, you're tired of life
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente

Bericht door dennistd »

gkw1969 schreef:Deze dienstregeling gaat gelden van maandag t/m zaterdag (hiermee komen er ook bussen op zaterdag op lijn 7 en 80)
Uit de KV1-data blijkt dat de 80 inderdaad ook op zaterdag gaat rijden, maar de 7 is er dan wel uit.

Verder opvallend dat er bij de uursdiensten op de stad wel een knoop vastgehouden is (Enschede .52, Hengelo .47 en Almelo .33) en er niet met (efficiëntere) halve knopen gewerkt wordt. Nu staan de 4/5, de 11/13 en de 22/24 steeds allemaal een halfuur stil.
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Twente

Bericht door gkw1969 »

dennistd schreef:
gkw1969 schreef:Deze dienstregeling gaat gelden van maandag t/m zaterdag (hiermee komen er ook bussen op zaterdag op lijn 7 en 80)
Uit de KV1-data blijkt dat de 80 inderdaad ook op zaterdag gaat rijden, maar de 7 is er dan wel uit.

Verder opvallend dat er bij de uursdiensten op de stad wel een knoop vastgehouden is (Enschede .52, Hengelo .47 en Almelo .33) en er niet met (efficiëntere) halve knopen gewerkt wordt. Nu staan de 4/5, de 11/13 en de 22/24 steeds allemaal een halfuur stil.
Dit is gedaan omdat op die momenten de IC uit de randstad aankomt. Deze rijdt helaas maar 1x per uur.
When you're tired of London, you're tired of life
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door cassie127 »

Volgens mij zie ik overal behalve in Enschede knopen op het moment van vertrek/aankomst van de Keolis treinen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 27 gasten