Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Geert schreef:Dat werd door het NOS Journaal aan ProRail gevraagd, en dat ging over de elektrische wisselverwarming vs. gasverwarming. ProRail reageerde daarop dat het 15.000 euro per wissel kost, en deed het rekensommetje: 3000*15.000 = 45.000.000 euro...
Ik hoorde op TV Utrecht dan weer een kerel van het NSM die een collega van het spoorwegmuseum in Zürich aan de lijn gehad had, die zei dat in Zwiterland ook alles bevroren was. Leugens.
Geert schreef:Allicht heeft men zich laten verrassen door het weer, de nooddienstregeling werd relatief laat opgestart vond ik (om nog maar te zwijgen over de vastgevroren wissels en andere problematiek de afgelopen dagen, waarvan op zijn minst een deel voorkomen had kunnen worden).
Maar die bewering van 'eens in de 30 jaar' komt van het KNMI. 30 jaar terug was de sneeuw niet bovenmatig heftiger dan nu lijkt me, de sneeuwval van nu (in het gehele land ook) is gewoon uitzonderlijk. Het gaat nu om ongeveer 5 dagen heftige overlast, dat is 5 dagen op (30*365=) 10950 dagen = ongeveer 0,04%. Nou is dit rekensommetje wellicht te simpel, maar het geeft wel ongeveer de orde van grootte aan.
Nu kan het wel zo zijn dat KNMI dat beweert, echter wordt het hier weer door de spoorbranche misbruikt. Misbruikt net als de term "drukste spoornet van Europa". Men zit zich altijd te verschuilen achter dat soort lulkoek, in plaats van daadwerkelijk wat aan problemen veranderen. Want het mag dan 'maar' eens in de 30 jaar dusdanig sneeuwen, 1-2 jaar terug (in maart als ik het goed heb) reden er evengoed geen treinen toen er een beetje sneeuw viel. Een half jaar dáárvoor (dat was toen ergens in november) kon men OOK geen treinen rijden toen er wat sneeuw viel. Dus ook als het niet zo heftig als eens per 30 jaar sneeuwt, weet men er hier niet mee om te gaan. En na die 2x die ik als reiziger actief heb meegemaakt (ervoor reisde ik niet per trein), heeft men nog steeds niets gedaan om zoiets als afgelopen week in de orde van Duitsland/Oostenrijk/Zwitserland en zelfs België op te lossen.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
NS-Reiziger schreef:Want het mag dan 'maar' eens in de 30 jaar dusdanig sneeuwen, 1-2 jaar terug (in maart als ik het goed heb) reden er evengoed geen treinen toen er een beetje sneeuw viel.
Was dat niet in maart 2005? Weet in ieder geval nog wel te herinneren dat ik tijdens m'n stage, waarvoor ik destijds tussen Dordrecht en Arnhem heen en weer reisde, te maken heb gehad met een beperkte treindienst.
Die was overigens minder uitgedund als 'ie nu was: er reden gewoon IC's maar er werd zo min mogelijk gecombineerd. De sneltrein Arnhem - Rotterdam/Den Haag ging toen bv. in z'n geheel naar Den Haag, de NoordOost in z'n geheel naar Rotterdam. Toen was men echter wel vergeten de capaciteit erop af te stemmen en heb ik 'n situatie meegemaakt waarbij de HC de reizigers uit de machinistencabine van het achteroplopende stel moest plukken
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
NS-Reiziger schreef:Men zit zich altijd te verschuilen achter dat soort lulkoek, in plaats van daadwerkelijk wat aan problemen veranderen. Want het mag dan 'maar' eens in de 30 jaar dusdanig sneeuwen, 1-2 jaar terug (in maart als ik het goed heb) reden er evengoed geen treinen toen er een beetje sneeuw viel. Een half jaar dáárvoor (dat was toen ergens in november) kon men OOK geen treinen rijden toen er wat sneeuw viel. Dus ook als het niet zo heftig als eens per 30 jaar sneeuwt, weet men er hier niet mee om te gaan.
Klopt, ik geloof dat het eind 2006 sneeuwde (en alles op zijn gat lag) en in 2007 of 2008 nog een keertje (toen ook een dienstregeling met minder treinen, maar nog wel IC's). Die gebeurtenissen zijn denk ik niet zo goed te vergelijken met nu: de hoeveelheid sneeuw die toen viel is veel minder, en vooral ook veel gebruikelijker. Het neemt trouwens niet weg dat er absoluut al veel zaken verbeterd hadden kunnen zijn; ook zaken die veel regelmatiger spelen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de bijsturing van NS: als die beter ingericht is op grotere verstoringen, hadden er denk ik afgelopen donderdag veel meer treinen kunnen rijden. Sowieso heb je van een goed ingerichte bijsturing veel profijt bij andere verstoringen, dat probleem komt telkens maar weer naar voren en telkens krijgt men het maar niet opgelost. Volgens mij kun je daar veel winst mee boeken, en dan kun je bij verstoringen in ieder geval nog proberen zoveel mogelijk treinen te rijden als mogelijk. Nu kan dat niet, omdat personeel kwijt is, men niet weet of er personeel is, enzovoort...
Het is gewoon een kosten-batenverhaal. Het kost blijkbaar gewoon teveel om voorbereid te zijn op dergelijke, betrekkelijk zeldzame, eventualiteiten, in verhouding tot de frequentie waarmee je wat aan die investeringen hebt. Nja, en dan is het gevolg dat ALS het zo ver is, je simpelweg de consequenties te dragen hebt van de gemaakte keuzes. Men heeft in het verleden, bewust, uit financiële overwegingen, de KEUZE gemaakt, om zich hier niet op voor te bereiden. Dan is dit dus wat er van komt.
Of die keuzes heroverwogen moeten worden? Ik kan me goed voorstellen dat iemand iets zegt in de trant van "Whaaah dat klimaat wordt toch steeds warmer, hierna gaat het nog maar eens in de 100 jaar zo sneeuwen, laat maar". Ik zie hier niet zo snel iets aan gedaan worden, zolang het EN moeite EN geld kost, en eigenlijk niks oplevert boven "het kunnen blijven doen wat je het hele jaar al doet" namelijk de beloofde dienstregeling uitvoeren.
Laatst gewijzigd door Daniel op di 22 dec 2009, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden:img-tags vervangen door smallimg-tags
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken! NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Of, zoals naar verluidt op de Antillen:
Hoelaat gaat de bus?
-Vandaag
Ja, maar hoelaat vandaag?
-Gewoon, vandaag.
's Ochtends of 's middags?
-Nou, gewoon gaan zitten en als 'ie komt je hand opsteken. Waaaaat doe jij moeilijk?!
Vraag me trouwens af of NS morgen de treinkaartjes erkent die zondag/maandag/dinsdag geldig waren (en dus ook de weekend-OV), maar niet zijn gebruikt doordat er een negatief reisadvies gold. Morgen is immers de eerste dag sinds zaterdag waarop mensen niet wordt afgeraden de trein te nemen. Afgelopen maandag waren de kaartjes van zondag/weekend-ov wel geldig bijvoorbeeld.
Ik zou het even navragen bij de klantenservice als ik jou was. GtbV is in ieder geval niet meer te gebruiken sinds afgelopen zondag, NS beroept zich op overmacht. Dat meldt treinreiziger.nl tenminste.
Reiziger Ddrs schreef:Mja, maar daar lag nog 't meest als ik 't vergelijk met foto's uit het oosten en westen
In maart (2005?) was er ook zo veel gevallen in noord Nederland. Ik kan me onder andere herinneren dat veel winkels niet eens meer open gingen in Leeuwarden. Ook scholen allemaal gesloten. Was ook geen doorkomen aan met de auto (A31, A32 en N31 allemaal afgesloten), bus en fiets. Het enige wat wel (en aardig op tijd) reed was de trein. Toen kon het dus allemaal nog wel zonder paniekreacties van 1x per uur (if lucky) een trein... Trein reed keurig door en was erg druk.Immers was op een aantal trajecten het enige mogelijke reismiddel.
In Maart 2005 lag er voornamelijk in het noorden van het land een flink pak sneeuw (tot meer dan 1 meter geloof ik). Ik zat toen vast in het Friese dorpje Gaastmeer (CXX lijn 46). Bussen van toen nog Noordned reden niet, treinen van Noordned ook maar mondjesmaat. Ik woonde toen nog in Arnhem en ik moest zodoende mijn baas bellen dat ik niet kwam werken die avond, omdat er met geen mogelijkheid meer weg te komen was uit dit dorpje. In Arnhem lag niks...
NS-Reiziger schreef:Eén keer in de 30 jaar is voor statistische begrippen best vaak.
Hoe kom je hier in hemelsnaam bij?
Als we het hebben over het bouwen van wolkenkrabbers die beschermd worden voor aardbevingen die heel wat minder vaak voorkomen. Om maar een voorbeeld te geven. Een ander voorbeeld: 1x per 30 jaar krijg je een ernstige ziekte die met een medicijn te voorkomen is. Geen gek zal dat medicijn niet nemen?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.