Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

Durashift schreef:Dus? Wat zegt dat?
Dat is nou net de vraag. Ligt het aan een slechtere ademhaling door het gewicht op de longen? Is het gerelateerd aan diabetes? Heeft het te maken met een slechte afweer dankzij een beroerd dieet? Zeg het maar.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

Wuhan start metro's op, het treinverkeer tussen Rusland en Oekraïne wordt i.v.m. repatriëring tijdelijk hervat.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Coronavirus

Bericht door Littlebusdriver »

Durashift schreef: (bizar ook dat in ons land die verschillende veiligheidsregio's geen eenduidig beleid hebben bij een nationaal/wereldwijd virus
In Zeeland verdubbelt het aantal ‘bewoners’ in de zomer. Dat kunnen de ziekenhuizen daar normaal al moeilijk aan, metcorona al helemaal niet. Wat dat betreft is Zeeland een andere regio.
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Coronavirus

Bericht door Littlebusdriver »

trolly schreef:
Durashift schreef:Dus? Wat zegt dat?
Dat is nou net de vraag. Ligt het aan een slechtere ademhaling door het gewicht op de longen? Is het gerelateerd aan diabetes? Heeft het te maken met een slechte afweer dankzij een beroerd dieet? Zeg het maar.
Alle drie. En een algehele slechtere conditie. Want mensen met overgewicht bewegen te weinig. Door die slechtere uitgangssituatie (slechter hart, slechtere longen) hebben deze mensen minder bij te zetten als ze ziek worden.

Dat is totaal niet nieuw, ook bij griep gaan de mensen met overgewicht eerder dood. Zelfs als je 2 mensen van dezelfde leeftijd van hun fiets rijdt, gaat degene met overgewicht eerder dood. En als die niet dood gaat, duurt het herstel langer.

Meer dan 50% van de inwoners in Nederland heeft overgewicht. Als dat veel minder was, hadden we veel minder IC opnames en veel minder doden.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

Mogelijk. Enige relativering lijkt wel op z'n plaats, omdat in Nederland hoogbejaarde coronapatiënten niet per definitie op de IC terecht komen. De vraag is dus of die 80% obesitas ook geldt voor de sterfgevallen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Ok ok ok, ik ga meteen naar de sportschool. Oh, wacht...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15347
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Coronavirus

Bericht door ODRAIL »

@Suus: Je kunt naar de thuis sportschool gaan :idea: :wink: .
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3463
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Coronavirus

Bericht door Tom024 »

Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3030
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Coronavirus

Bericht door nvdw »

Wie twee weken of meer met Covid-19 op de IC ligt is daarna wel van zijn overgewicht af.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6032
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Coronavirus

Bericht door AppleMoose »

Durashift schreef: Vorig jaar zomer nog een hele campagne van onze overheid: let op onze ouderen, eenzaamheid, de warmte etc..
Ook de 'week van de eenzaamheid' werd uitgevoerd..
Dat waren andere omstandigheden. Nu vormt juist het fysieke contact 'het gevaar', destijds niet.
en nu: ?? Laat ze maar in eenzaamheid stikken.. al die ouderen, maar ook de mantelzorgers thuis, de beperkten in instellingen, zieken en hoe zal het zijn in de gezinnen met kinderen waar het e.e.a niet zo harmonieus verloopt (ruzies) dezer dagen?
Welke psychische schade gaat dit in de komende jaren opleveren?
Is dat wel in verhouding tot dat wat dit virus doet?
Ik vind je hier wel erg kort door de bocht. Niemand zegt dat we ze moeten laten stikken. Kijk, we kunnen nu wel met z'n allen op bezoek gaan bij onze opa's, oma's, gehandicapte familieleden etc. om de eenzaamheid tegen te gaan, maar de kans is zeer groot dat we ze dan massaal besmetten en ze komen te overlijden. Het is een manier om de eenzaamheid op te lossen (want wie dood is, is niet meer eenzaam ga ik even van uit), en het lost gelijk ook een hoop andere 'problemen' deels op (Weer plek in verzorgingstehuizen, minder zorgkosten, personeelstekort in de zorg in een klap weg, pensioenen die niet meer hoeven uitgekeerd, dus meer voor de 'overblijvers'), maar dat is niet mijn keuze en goddank ook niet die van de overheid.
Er zijn best wel manieren om nu ook iets tegen die eenzaamheid te doen, zoals Skypen, bellen, schrijven/mailen/appen, bloemetje sturen etc. Het vervangt natuurlijk nooit helemaal het echte fysieke contact, maar het is in ieder geval iets.
Laten we wel wezen, dit is gewoon ontzettend klote, voor iedereen. Ook ik zou nu het liefst mijn oma van bijna 90 willen bezoeken, maar ik zou het mezelf nooit kunnen vergeven als ik haar zou besmetten waardoor ze heel erg ziek wordt en zelfs komt te overlijden. Als begeleider op mijn werk zou ik ook het liefst willen dat ouders hun kinderen kunnen bezoeken, aanraken, knuffelen. Ipv op afstand met een hek ertussen te zwaaien naar hun ernstig gehandicapte kind die er geen bal van snapt en zich ook niet echt kan uiten. Dat breekt gewoon je hart. Maar je moet ook echt niet willen dat er een virusuitbraak op onze woongroepen komt, want dat gaat niet elk kind overleven, gezien hun fysieke toestand...

Dus of het middel erger is dan de kwaal? Ik denk dat we weinig keus hebben en alleen kunnen proberen om de 'pijn' iets te verzachten. Maar helemaal wegnemen kunnen we het niet. En ja, dit geldt ook voor de psychische (en andere) schade die men oploopt.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Durashift
Berichten: 5644
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Coronavirus

Bericht door Durashift »

Nee, niet met z'n allen op bezoek. Maar, de directe naasten zouden hun 'reguliere' verzorging mogelijk kunnen voortzetten.

Wellicht, zoals nu al gebeurt voor medewerkers, een 'speciale' corona - (bezoek) ruimte inrichten?
Vooraf beschermde maatregelen etc.

Iets van een tussenweg zoeken, dat is mijn punt een beetje.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Mjah ik mis ook wel een beetje de nuance hier en daar, al is het gelukkig nog wel enigszins aan demense om te bepalen wat noodzaak is of niet. Ik kom toch nog elke dag in de Ap, en zit elke dag op de fiets. (alleen)
Misschien kan ik in theorie prima één keer per week voor een hele week boodschappen doen, maar mentaal gezien heb ik dat bezoekje aan de Ap toch ook wel gewoon nodig.

En ook treinreizen is toch ook echt wel therapeutisch hier, al heb ik al een week niet in de trein gezeten *O*
Maar als de muren straks op me af komen ga ik toch echt wel in de trein naar buiten zitten staren (in m'n eentje in een stiltecoupeetje in de 1e klas uiteraard), wegdromen en nergens aan denken. Liever in de trein dan voor de trein zullen we maar zeggen :Y
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Een kerkdienst begin maart in een ouderencentrum in Sommelsdijk op Goeree-Overflakkee blijkt een vrij succesvolle manier te zijn om de populatie drastisch te verlagen, dus ik kan mij voorstellen dat geen bezoek nu even de makkelijkste manier is om meer van dit soort dodelijke ouderencentra te voorkomen. Uiteraard weten we allemaal dat het voor bijna iedereen die daar gaat wonen ook het laatste thuis zal zijn, maar een wat meer gecontroleerde situatie lijkt mij toch wel wenselijk...

Ik ken ook nog een huisartsenpraktijk hier in de buurt die gecombineerd is met de ingang van een ouderencentrum. Dat is helemaal lastig op het moment, ik acht daar een verbouwing ergens in de komende maanden of jaren niet uitgesloten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6032
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Coronavirus

Bericht door AppleMoose »

Zo'n tussenfase in instellingen/verzorgingshuizen hebben wel een tijdje gehad, beperkt bezoek etc. Maar het probleem is, is dat ook dat beperkte bezoek het virus mee kan brengen en áls het virus eenmaal binnen is, kan het hard gaan. Dat moet je niet willen.
Eventueel besmette bewoners kun je ook niet zomaar isoleren, gewoon de deur van hun kamer op slot doen is geen optie. En vaak is de ruimte in een instelling ook vrij beperkt, dus een aparte leef/bezoekersruimte maken is vaak niet haalbaar en bovendien zijn de beschermende middelen vrij schaars. Dus die wil je niet zomaar voor bezoekers inzetten maar daar inzetten waar het echt nodig is in geval van een besmetting.

Ik zou het ook liever anders zien, maar de risico's zijn gewoon te groot.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2838
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

Daantje schreef:Mijn vakantie gaat niet meer door :( Ik had een strandhuisje gehuurd op het strand maar door de noodverordening mogen die niet opgebouwd worden. De provincie Zeeland wil geen toeristen uit angst dat de ziekenhuizen het niet aankunnen. Wat ook volstrekt logisch is.
Betreft ons nu ook want er mag niet meer in caravans overnacht worden. Overdag mag je wel nog op het park bij voorbeeld voor onderhoud of werken in de tuin. Dus kan men niet aan de indruk ontkomen dat de parkbeheerdes bij de formuleringen van de noodveroordening "geholpen" hebben. Omdat nu zijn de parken juridisch niet helemaal dicht en dus moet men ook aan de huurders van een jaarplaats geen huur terugbetalen.... :N
En wat de angst dat de ziekenhuizen het niet aankunnen betreft, daar was ik toch zeer verbaasd dat er in Nederland tweederde minder ic-bedden per 100.000 inwoners zijn als in Duitsland! :shock:
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8840
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

Tja, de huidige minister van Medische Zorg heeft tijdens Rutte-II, toen hij Staatssecretaris van Volksgezondheid was, enthousiast gesneden in de budgetten voor de zorg. Daar plukken we tijdens deze crisis behoorlijk de vruchten van. :X
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Gelukkig heeft Duitsland aangeboden om indien nodig IC-patiënten uit Nederland over te nemen, de ultieme kans om te laten zien dat het allemaal één Europa is natuurlijk *O*
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6032
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Coronavirus

Bericht door AppleMoose »

Lege bedden en ongebruikte apparatuur kosten ook geld.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

ArrivaBas schreef:Tja, de huidige minister van Medische Zorg heeft tijdens Rutte-II, toen hij Staatssecretaris van Volksgezondheid was, enthousiast gesneden in de budgetten voor de zorg. Daar plukken we tijdens deze crisis behoorlijk de vruchten van. :X
Dat is weer lekker makkelijk praten. Het aantal IC-bedden is al jaren stabiel in Nederland en zijn bijna nooit volledig bezet. De gemiddelde lengte van een opname in het ziekenhuis neemt ook al jaren af maar de instandhouding van al die voorzieningen kost wel een hoop geld. Dat je ook zelf moet betalen via de zorgpremie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Ronaldussen schreef:Lege bedden en ongebruikte apparatuur kosten ook geld.
Dus jij spaart liever geld dan levens? :')
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Coronavirus

Bericht door Post »

Het is altijd een afweging tussen kosten en kansen. Geld kan maar 1 keer uitgegeven worden en dan liever extra verpleegkundigen dat meer IC bedden. Want die verpleegkundigen heb je altijd wat aan, die bedden 1x in de 100 jaar bij een extreem virus.
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

Aking schreef:Dus jij spaart liever geld dan levens? :')
Jij niet dan? Van levens heb je d'r altijd maar één, geld daarentegen...
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Nou ja, daarom zou het juist mooi zijn als ik een paar levens kon sparen! Dan kon ik af en toe tenminste nog een beetje roekeloos leven! *O*

Geld heb je op een gegeven moment genoeg, en dan boeit meer geld niet heel veel meer (A)
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

Daar heb ik gelukkig nog nooit last van gehad.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 120 gasten