mb90 on Tour #15: Tour via noordelijk deel van de Randstad

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 on Tour #15: Tour via noordelijk deel van de Randstad

Bericht door mb90 »

Vrijdagavond kwam ik op het idee om zaterdag (dus gisteren) te gaan touren. Het doel was vooral om een keer met de Amsterdamse metro te gaan (het moest er toch een keer van komen :wink:) en met de Keukenhof-expressen. Het was dus min of meer een last-minute tour en dit was daarvan de planning.

Het begon dus gisterochtend met een metrorit naar station Alexander. Nadat ik wat later wakker werd dan gepland, het bed lag iets te lekker, kwam ik nog wel ruim op tijd bij het Zuidplein. Hier kocht ik mijn kaartje voor de dag. Ik was in de veronderstelling dat ik met mijn week-SOV een landelijke dagkaart met reductie kon kopen en daar vroeg ik dus ook naar bij het RET-verkooppunt. Maar, wat schetst mijn verbazing: ik heb geen recht op reductietarief. :shock: Ik had niet goed gelezen op de site van OV-info volgens de dame achter de balie, maar ik dacht echt dat ik dat gedaan had. Hierdoor zat er niets anders op dan een gewone dagkaart à € 12,80 te kopen.
Hiermee ging ik dus maar naar boven en met de metro kwam ik keurig op tijd bij station Alexander. Hier zou ik om 9:35 uur met Buslijn 190 naar Gouda gaan.
De bus voor deze rit stond al klaar:
Afbeelding

Met deze Amba vertrok ik keurig op tijd. Na een leuke rit via Capelle a/d IJssel, Nieuwerkerk a/d IJssel en Moordrecht (waar veel moorden zijn :P) kwam ik in Gouda terecht. Hier regende het een klein beetje, maar dat deerde mij niet om weer naar de Goudse Amba's te kijken. Er stonden er dit keer minder dan de vorige keer. Wel stond de bus voor mijn volgende rit al klaar.
Deze ex-Hermes Amba 1856 als Buslijn 180 naar Utrecht CS:
Afbeelding

Zoals te zien is staan de achterdeuren al open. Daardoor kunnen mensen alvast instappen en dat deed ik maar ook. Het was namelijk niet zo warm in Gouda en de zon scheen slechts heel af en toe. Toen de chauffeur binnenkwam controleerde hij gelijk alle kaartjes of stempelde hij ze staand af. Via de leuke dorpjes Haastrecht, Oudewater (waar een groep toeristen uitstapte), Montfoort en De Meern kwam ik in Utrecht. Onderweg zag ik nog dat er 2 Alliances op deze lijn reden. Het had dus comfortabeler gekund dan de ex-Hermes Amba waar ik nu in zat. Bij het 24 oktoberplein zag ik voor het treinvervangend vervoer tussen Amsterdam / Schiphol en Utrecht een O405 rijden. Ik wist dat hij naar het Jaarbeursplein ging, dus nadat ik op Utrecht CS aankwam ging ik daar gelijk heen.
Tussen alle touringcars zag ik hem staan; de Jan Hol 21:
Afbeelding

Hierna ging ik weer heel rustig naar het streekbusstation. Daar zou ik met Buslijn 125 naar Ouderkerk a/d Amstel gaan. Door het enige gebied waar Veolia nog gewoon BBA heet. Tot 14/12/2008, want dan neemt Connexxion alles over. De Integro kwam keurig op tijd aangereden. De chauffeur bleek een lolbroek te zijn en kwam aan met '"De Efteling" op zijn display. Dat gaf rare gezichten. Later bleek dat hij nog wel meer fratsen uit zou halen. :lol:
In de bus zat namelijk een vrouwelijke roeiploeg die naar de Bosbaan ging. Het waren kwebbeltantes die spraakwater op hadden. Of het hierom was weet ik niet, maar tot de snelweg A2 zat de chauffeur uitgebreid te fluiten op een vrolijk deuntje. Hij had er dus zin in. Op de snelweg werd het nog leuker. Hij pakte te microfoon en vertelde dat het lekker weer was met de zon en wat wind. Normaal gesproken had hij dan een ochtendhumeur, maar omdat het nu middag was had hij een middaghumeur. :P Daarom begon hij maar te zingen door de microfoon. Eerst een liedje over manjana o.i.d., daarna een liedje over boerenkool met rijst en daarna een liedje over Zandvoort aan Zee. Elke keer leverde dat luid applaus op van de roeiploeg. Na Abcoude werd de bus weer wat rustiger. Bij de brug over de Amstel in Ouderkerk a/d Amstel was het voor mij tijd om eruit te gaan. Vanaf hier zou ik een stukje terug lopen naar de halte van de Zuidtangent naar station Bijlmer.

Op de brug over de Amstel kwam gelijk de eerste Zuidtangent tegemoet. Jammergenoeg kwamen er vanaf de andere kant veel auto's en moest de foto van deze Citaro G 9207 als Buslijn 300 naar Haarlem vroeg genomen worden:
Afbeelding

Onderweg naar de genoemde halte kwam ik nog een Citaro G tegen. Dit was de 9182. Hier liep ik wel wat verder naast de weg en moest ik dus wat inzoomen op de bus:
Afbeelding

Daarna kwam ik bij de halte van de ZuidTangent. Hiermee kwam ik op station Bijlmer. Een mooi station. Het enige mooie in de hele omgeving. De rest vind ik niks. Hier is een mooi scherm met de eerstvolgende treinen (of nu eigenlijk treinvervangende bussen en metro's) en metro's te zien:
Afbeelding

Vanaf station Bijlmer ging ik met lijn 54 naar Gein. Ik schrok van datgene waar ik op zat, want dat was niet veel. De omroep klonk ook alsof die man 85 sigaren op had, maar gelukkig lag dit aan dit metrostel. In de rest was hij beter te horen.
Op Gein is 1 perron afgesloten door werkzaamheden. Daarom rijdt lijn 50 maar tot Bullewijk. Zo ziet Gein er nu uit met links de metro waarmee ik hier gekomen en en ook weer weggaat als Lijn 54:
Afbeelding

Op de infoschermen is nog te zien dat hier Lijn 50 naar de Isolatorweg komt. Wachten tot 27 juni is wat mij betreft iets te lang...:
Afbeelding

Met de genoemde metro ging ik weer terug. Dit keer ging ik door naar het Centraal Station. Daar ging ik als eerste gelijk kijken bij de sinds maandag beruchte wissel:
Afbeelding

Het perron vanaf die kant:
Afbeelding

Op spoor 1 stond deze metro als Lijn 53 naar Gaasperplas. De metro waarmee ik hier gekomen ben:
Afbeelding

Aan de andere kant, op spoor 2, kwam deze metro als Lijn 54 naar Gein:
Afbeelding

Niet veel later nadat de metro van lijn 53 weg was, kwam een sneltram als Lijn 51 naar Amstelveen Westwijk binnen:
Afbeelding

Met de eerstvolgende metro van lijn 53 ging ik naar de Gaasperplas. Vlak voor Gaasperplas kon ik de planken goed op de foto zetten:
Afbeelding

Na aankomst bij Gaasperplas ging ik even beneden kijken naar de bussen. Daar zag ik GVB 109 staan. Deze bus heeft achter een LED-display. De andere bussen die ik zag hadden dit niet. Dit is de 109:
Afbeelding

Toen ging ik weer terug naar het perron. Hier stond de metro er nog steeds. Nu zag ik dat de lijnrol op 54 stond, terwijl dit gewoon lijn 53 is, zoals boven ook op het infoschermpje te zien is:
Afbeelding

Toen ging ik naar binnen. Het was erg rustig, dus ik kon mooi het interieur van stel 43 vastleggen:
Afbeelding

Daarna vertrok de metro en kwam ik bij de Van der Madeweg uit. Hier had ik een mooi uitzicht op alle sporen om me heen. Vooral aan de noordkant ziet het er mooi uit met de fly-overs van lijn 50 naar de Isolatorweg:
Afbeelding

Vanaf de Van der Madeweg ging ik met lijn 50 naar de Isolatorweg. Een klein en kaal stationnetje. De CAF'jes die op lijn 50 rijden zitten overigens nog beroerder dan de Zilvermeeuwen.
Op de Isolatorweg werd de CAF waar ik in zat links ingehaald door een VIRM als Sneltrein naar Amsterdam Centraal:
Afbeelding

Het station vanaf de linkerkant met 2 CAF'jes:
Afbeelding

Een beter overzicht van het perron vanuit het midden:
Afbeelding

Met het rechter CAF'je ging ik terug. Dit keer tot station Zuid. Hier stapte ik over op Sneltram 51 naar Amstelveen. Het duurde even totdat die kwam en daardoor kon ik nog een 'Hangbuik' op Lijn 5 naar Amstelveen vastleggen:
Afbeelding

Uiteindelijk kwam de sneltram. Hij kwam dus wat later dan gepland en na een leuke rit door heel Amstelveen (ik had het kleiner verwacht) kwam ik bij de eindhalte Westwijk. Dat betekende dat ik het hele Amsterdamse metronet gehad heb. Genoeg voor de rest van het jaar. :P
Station Westwijk met de sneltram waarmee ik hier kwam:
Afbeelding

Naast het station is de halte Hammerskjoldsingel voor Sternet-Buslijn 199 naar Schiphol. Wat vinden jullie, ziet dit eruit alsof deze halte in gebruik is of niet:
Afbeelding

Ik twijfelde, want de weg zit er niet afgemaakt uit (de bovenste asfaltlaag ligt er niet) en van stoeptegels is nog geen spoor te vinden. Toch was er op de halte niets van een stremming te zien en dus nam ik de gok. Uiteindelijk kwam de mooie rode Citaro met +7 en het nodige bochtenwerk toch aangereden over de afgesloten lijkende weg.
De +7 was bij de P40 van Schiphol bijna geheel weggewerkt. Het was eerst de bedoeling om hier uit te stappen, maar toen ik zag dat mijn bus overging in Buslijn 191 en daarom bleef ik zitten tot Plaza/NS. Na een mooie racerit kwam ik hier met 3 klaarstaande bussen:
Afbeelding

Nog een keer het busstation met de verkeerstoren:
Afbeelding

Hierna besloot ik om een leuke fotoplek op te zoeken, omdat er voldoende verschillende en leuke bussen hier rond rijden. Ik vond hem om de hoek in de richting van de Schipholtunnel.
Hier kwam ZuidTangent Citaro G 9209 als Buslijn 310 naar Nieuw Vennep aangereden:
Afbeelding

Daarna kwam de ZuidTangent Citaro G 9190 (ook te zien op de 1e foto van Schiphol) als Buslijn 300 naar Amsterdam Bijlmer langs:
Afbeelding

Toen kwam de Keukenhof-Express (lijn 58) met Amba 8461 langs:
Afbeelding

2 van alle Sternet-lijnen worden door de GVB gereden. 1 daarvan is lijn 195. Hier met bus 250 als Lijn 195 naar Station Lelylaan:
Afbeelding

Daarna kwam Amba 8533 als Buslijn 61 naar Sassenheim langs. Op de eerste foto van Schiphol staat deze bus ook en dat had de chauffeur door:
Afbeelding

Tot slot kwam Sternet Citaro 3976 als Buslijn 198 naar Schiphol Oost langs. Op lijn 199 merkte ik overigens dat de deuren van deze mooie bus lekker snel open schieten:
Afbeelding

Hierna was het tijd om naar Lijn 58 te gaan. De bus vanuit de Keukenhof was erg druk. Er waren veel staanplaatsen. De bus naar de Keukenhof was gelukkig erg rustig.
Na een hele snelle rit was ik met -10 bij de Keukenhof. Hier schrok ik van de drukte. Ik wilde met Buslijn 54 vanaf hier gelijk naar Leiden, maar toen ik dit zag bedacht ik me...:shock::
Afbeelding
De rij liep helemaal door totaan achter de Connexxion-vlag en dat met 2 Amba's die klaar stonden.

Hier had ik dus absoluut geen trek in en daarom besloot ik om in Lisse zelf naar andere bussen richting Leiden te zoeken. Onderweg zag ik een gratis versie van de Keukenhof langs de weg:
Afbeelding

Eerst kwam ik bij de halte Keukenhofdreef, maar daar was de bus naar Leiden (lijn 57) net weg. Daarom liep ik door naar het centrum en kwam ik bij de halte Eikenlaan uit. Hier komt lijn 50 naar Leiden. Een lijn die ik toevallig ook nog wilde doen, dus dat kwam mooi uit. :) Na een mooie rit kwam ik met +7 vergeleken met de normale planning, dus om 18:08 uur, aan bij Leiden CS. De schade is dus erg mee gevallen en achteraf vond ik het een goede keuze.

In Leiden was het hoog tijd voor mijn avondeten. Dat haalde ik bij de Smullers in het treinstation. Lekker in het zonnetje bij het busstation at ik deze lekkere patat op. Toen ik net klaar was, kwam mijn bus al voorgereden. Dit was Buslijn 32 naar Zoetermeer CW. Na een mooie rit door het centrum van Leiden en langs het grootste station van Nederland (Leiden Lammenschans :P) kwam ik via Zoeterwoude en Stompwijk veel te vroeg bij Zoetermeer Centrum West. Hier hield de bus even een pauze en werd er van chauffeur gewisseld. Met dezelfde bus ging ik verder met Buslijn 170 naar Rotterdam Centraal. Tot Berkel en Rodenrijs was de bus vrijwel leeg, maar daarna liep de bus wat voller. Uiteindelijk kwam ik na ene rustige rit weer terug in Rotterdam.

Hier viel mijn oog aan de westkant van het stationsplein op deze RET 132:
Afbeelding
Nostalgie dus. 8-)

Tot slot ging ik even kijken bij de werkzaamheden aan Rotterdam Centraal. De oude stationshal is niet meer te zien:
Afbeelding

Hiermee kwam er een einde aan mijn tour, want ik ging met de metro naar het Zuidplein en daardoor kwam ik om 20:45 uur thuis.

Reisduur: ongeveer 12 uur
Aantal bussen: 9
Aantal metro’s: 9
Aantal sneltrams: 1
Soorten busmaterieel: Connexxion-Amba (6x), Connexxion/ZuidTangent-Citaro, Connexxion/Sternet-Citaro, BBA-Integro
Vertraging (meer dan +3): in 1 van de 19 bussen/metro's/sneltrams
Vertraging (meer dan +5): in 0 van de 19 bussen/metro's/sneltrams
Kosten: Landelijke Dagkaart à € 12,80
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #15: Tour via noordelijk deel van de Randstad

Bericht door deadlock »

Mooi verslag. Gein was ik nog nooit geweest, Westwijk wel. Het is inderdaad veel groter dan dat je verwacht!
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: mb90 on Tour #15: Tour via noordelijk deel van de Randstad

Bericht door waldo79 »

Ziet er super uit :pos: Maar een concertje in de ArenA kan er toch wel af...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #15: Tour via noordelijk deel van de Randstad

Bericht door Geert »

Mooi verslag! 8-) Die rode RET-bus is inderdaad nostalgie voor mij :P En wat is die metro in Amsterdam toch lelijk. :roll:

Over die dagkaart met je SOV: op http://www.ov-info.nl" onclick="window.open(this.href);return false; staat toch duidelijk het volgende:
Afbeelding

Aan één grijze 8-strippenkaart had je dus genoeg gehad. Maar volgens mij gaat het wel vaker mis met die dagkaarten, daar weet Justin wel wat vanaf ;)
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: mb90 on Tour #15: Tour via noordelijk deel van de Randstad

Bericht door Chauf21 »

Nee, want een SOV-kaart geldt niet als reductiekaart bij de grijze kaartjes (maar dat kan ik niet zo snel terugvinden op ov-info.nl).
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #15: Tour via noordelijk deel van de Randstad

Bericht door Geert »

Waarom dat dan? :? Op deze pagina staat:
Vol-tarief of reductie-tarief
De strippenkaarten die u in de voorverkoop kunt kopen zijn er als vol-tarief en reductie-tarief.
De reductie strippenkaarten zijn alleen als 15-strippenkaart te koop en zijn bestemd voor:

* Nederlanders van 65 jaar en ouder met een Pas-65 of een ander geldig legitimatiebewijs.
* Buitenlanders van 65 jaar of ouder met een geldig paspoort.
* Houders van een OV-studentenkaart (op sommige tijden).
* Kinderen van 4 tot en met 11 jaar.
Dan neem ik aan dat het 'reductie-tarief' in het bovenstaande plaatje toch ook hier op slaat?
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: mb90 on Tour #15: Tour via noordelijk deel van de Randstad

Bericht door Chauf21 »

De reductie strippenkaarten zijn alleen als 15-strippenkaart te koop en zijn bestemd voor:
Het door jouw getoonde lijstje omschrijft reductiegerechtigden bij een 15-strippenkaart, niet bij alle andere kaartjes. Normaal gesproken mogen twee reductiereizigers ook samen op één grijs kaartje reizen, maar dat soort dingen gelden ook niet voor SOV-houders. Ik heb hier nu geen chauffeursboek bij de hand, maar ik zal het nog even opzoeken :)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #15: Tour via noordelijk deel van de Randstad

Bericht door Geert »

Ik geloof je op je woord, maar waarom vindt VBN het dan niet nodig om dit op de website te zetten? Ik zou er dus gewoon van uitgaan dat ik reductiegerechtigd ben met de informatie op die site. :?
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: mb90 on Tour #15: Tour via noordelijk deel van de Randstad

Bericht door mb90 »

Inderdaad, dat dacht ik dus ook zaterdagmorgen. Maar, toen werd mij dus duidelijk dat ik er geen recht op heb met mijn SOV. Erg duidelijk staat het niet op de site van de VBN. :?
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: mb90 on Tour #15: Tour via noordelijk deel van de Randstad

Bericht door M57 »

Geert schreef:De strippenkaarten die u in de voorverkoop kunt kopen zijn er als vol-tarief en reductie-tarief.
Buiten het reizen op de roze strippenkaart, geeft de SOV geen enkele vorm van reductie in het stad- en streekvervoer. Ook met bijvoorbeeld de Zomerzwerfkaart geeft de SOV geen recht op de goedkopere variant.

Een bron daarvoor heb ik niet, maar daar komt chauf21 nog mee op de proppen geloof ik :)

En heel wat anders:
Afbeelding
Het ziet er misschien niet uit, maar ze zitten toch prima :!: Ze zijn relatief groot, dus je hebt geen last van je medereiziger. Verder zijn ze goed hol gemaakt voor mijn rug :)
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: mb90 on Tour #15: Tour via noordelijk deel van de Randstad

Bericht door mb90 »

Ze zitten inderdaad vrij ruim, maar verder vind ik ze niet echt lekker zitten. Maar, misschien heb ik ook wel een vooroordeel als Rotterdammer. :P
________________________________________________________________________________
waldo79 schreef:Maar een concertje in de ArenA kan er toch wel af...
Die kans is heel erg klein. Ik wil er alleen komen als Feyenoord er speelt voor de competitie of voor de JC-schaal, maar verder is de kans dat ik er kom heel erg klein.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: mb90 on Tour #15: Tour via noordelijk deel van de Randstad

Bericht door Jurjen »

Dan blijf je toch lekker in je prefab-beton-stad Rotjeknor. Maar, vlieg dan ook lekker vanaf Rotterdam Airport en niet vanaf Amsterdam Airport Schiphol. ;-)
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: mb90 on Tour #15: Tour via noordelijk deel van de Randstad

Bericht door waldo79 »

^^Zonder dollen: mooi verslag van het diverse OV rond de hoofdstad :wink:
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #15: Tour via noordelijk deel van de Randstad

Bericht door Daantje »

Chauf21 schreef:Nee, want een SOV-kaart geldt niet als reductiekaart bij de grijze kaartjes (maar dat kan ik niet zo snel terugvinden op ov-info.nl).
Met een OV-studentenkaart krijg je alleen reductie op een 15 strippenkaart (je mag dus een roze ipv een blauwe kopen). Verder heb je geen recht op reductiekaartjes in de bus, ook niet op zomerzwerfkaarten etc.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten