Diverse materieelprojecten bij NS
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Ik gok op de loods letterlijk naast het spoor/station, die staat volgens mij nog steeds grotendeels leeg en is mogelijk zelfs van NS/Prorail
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Gispen hebben ook een vestiging in Culemborg, wellicht dat dat een rol gespeeld heeft.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Het was van 2 t/m 6 maart in de Gelderlandfabriek, vlakbij station Culemborg naast het spoor.Hainje schreef:Tot wanneer kan dat testen eigenlijk en waar in Culemborg?
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Bedankt. :pos:
@Aking:
@Aking:
https://www.herbestemming.nu/projecten/ ... -culemborgSinds de jaren negentig stond het fabriekscomplex van het bekende meubelmerk De Gelderland leeg. En net als bij de banken van de Gelderland gold ook hier: niet stuk te krijgen, maar na verloop van tijd wel toe aan een opknapbeurt. Na zes jaar praten, plannen, slopen en weer opbouwen is het kraakpand van weleer nu de creatieve hotspot, waar de krakers van toen al van droomden.
De krakers van destijds worden de Fabriekers genoemd, zij waren de motor achter het herbestemmingstraject en vormen nog steeds de kern van de Gelderlandfabriek. Zij benaderden Jorn Mols van House of Concepts, die voor hen als procesbegeleider ging optreden. (..)
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Is het inmiddels al duidelijk wat er met de DM'90-stellen gaat gebeuren?
PSA: Links gaan, rechts staan
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
NS start vandaag met de aanbesteding van een nieuwe generatie dubbeldekkers die voor een gedeelte ook uit enkeldeksrijtuigen moeten bestaan om zo beter toegankelijk te zijn: https://nieuws.ns.nl/ns-start-aanbested ... eldekkers/
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Heet een treinstel met gecombineerde enkel- en dubbeldeksbakken een twisterdekker? ;)
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Combidekker?
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Apart dat er wordt gezegd dat er treinen met een snelheid van 160 km/h worden besteld. Dacht dat enkele jaren geleden een wet was aangenomen die verplicht dat nieuw ic-materieel minimaal 200 km/h kan.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Dat was geen wet maar een motie. De regering heeft besloten dit verzoek van de kamer niet te verwerken in de concessie Hoofdrailnet, daarin staat dat NS zoveel mogelijk materieel moet inzetten dat de maximum rijsnelheid optimaal benut. Aangezien het aantal trajecten buiten de HSL waar 200 km/uur gereden kan worden minimaal is en het rijden met 200 km/uur flink invloed heeft op het ontwerp van de treinen (zo kan je bij 200 km/uur geen brede dubbelbladsdeuren toepassen) begrijp ik de keuze om de treinen voor slechts 160 km/uur geschikt te maken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Dan lijkt het me des te belangrijker om nu 200 km/h materiaal in te kopen, of materiaal dat makkelijk omgebouwd kan worden tot 200 km/h. Tegen de tijd dat de treinen eindelijk instromen kan er zoveel veranderd zijn op het spoor en qua wetgeving.
Ik heb geen onderschrift
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Dat kan. Maar waarschijnlijker is dat dat pas gebeurt tegen de tijd dat die treinen uitstromen — als er al iets wezenlijk verandert.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Berichten: 426
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
- Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
En hoeveel zou het voordeel in reistijd bedragen bij 200 km/uur, afgezet tegen 160 km/uur? Ook intercity's rijden zelden zo lang achtereen dat dat significant uitmaakt...
F.k.a. Bollenstad
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Basisorder van circa 30.000 zitplaatsen en een optie voor vervolgorders tot 80.000 zitplaatsen. Stellen zouden in de eerste helft van 2027 in dienst moeten gaan, vervolgorders zouden tot 2036 afgenomen moeten kunnen worden. Qua lengte gaat het om treinstellen van circa 105 meter en treinstellen van 160 meter, dus vergelijkbaar met de huidige viertjes en zesjes.
-
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Er zijn niet heel trajecten waar het relevant kan zijn, maar het zou wel een goede aanvulling zijn voor de ICNG op trajecten die net te druk zijn voor enkeldeksmateriaal. Ik zou kunnen denken aan een traject als Groningen-Amsterdam, Utrecht-Den Bosch of een stoploze variant van Utrecht-Arnhem (volgens de prorail plannen).Bollenstad schreef:En hoeveel zou het voordeel in reistijd bedragen bij 200 km/uur, afgezet tegen 160 km/uur? Ook intercity's rijden zelden zo lang achtereen dat dat significant uitmaakt...
Ik heb geen onderschrift
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Utrecht - Arnhem zonder haltes is juist rustiger dan met extra tussenhaltes. (A)
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Maar stel je nou voor dat die treinen uit elkaar klappen van de gretige passagiers: dan levert 200 km/u op dat traject hooguit drie minuten rijtijdwinst op, die vervolgens weer verloren gaat bij het in- en uitstappen, want smalle deurtjes. Leuk, zo'n blitse flitstrein, maar niet zo gek dat ze voor bruikbaar materieel kiezen.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
MAAR ALS JE DAN ALS EERSTE BIJ DE DEUR STAAT DAN KUN JE WEL ALS EERSTE UITSTAPPEN EN HEB JE ALSNOG DRIE MINUTEN TIJDSWINST!!1!!!!!!!!!1!!!
🍉
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Ja ja, je hebt gelijk! Ga maar weer zitten...
...en leg dat mes weg.
...en leg dat mes weg.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Voor Arnhem-Utrecht v.v. gaat dit argument echter niet op. De intercity's uit Utrecht keren in Arnhem en staan daar daarom 5 à 7 minuten stil langs het perron. De intercity's uit Arnhem hebben in de huidige dienstregeling in Utrecht 2 tot 5 minuten wachttijd, dus dan maken de krappe deuren misschien maar een minuut of twee minuten uit voor de treinen die nu slechts 2 minuten marge hebben.trolly schreef:dan levert 200 km/u op dat traject hooguit drie minuten rijtijdwinst op, die vervolgens weer verloren gaat bij het in- en uitstappen,
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Iets verderop het traject dan maar kijken? De [serie=Intercity|2020|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] maakt bijvoorbeeld ook een korte stop in Sloterdijk waar zeker in de spits flinke mensenmassa's in- of uitstappen (afhankelijk van het tijdstip). Daar wil je graag brede deuren waardoor de trein met de snelheid van een spons reizigers kan opnemen of uitspoelen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Maar ehm.. dit kan toch ook 200 km/h? Heeft dubbelblads deuren, als ik de foto correct beoordeel.
https://www.railwaygazette.com/passenge ... 29.article
https://www.railwaygazette.com/passenge ... 29.article
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Ik heb begrepen dat in het kader van PHS de [serie=Intercity|2020|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] in de toekomst naar Schiphol Airport gaat rijden in plaats van Den Helder, net als alle andere intercity's uit Arnhem. En verder wat Durashift zegt: er zijn ook treinen geschikt voor 200 km/u die wel brede deuren hebben.Suus schreef:Iets verderop het traject dan maar kijken? De [serie=Intercity|2020|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] maakt bijvoorbeeld ook een korte stop in Sloterdijk waar zeker in de spits flinke mensenmassa's in- of uitstappen (afhankelijk van het tijdstip). Daar wil je graag brede deuren waardoor de trein met de snelheid van een spons reizigers kan opnemen of uitspoelen.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Dan nog kan je de inzet van de ICNNG op het traject Amsterdam - Den Helder verwachten, omdat op het traject meerdere stations zonder sprinter zijn en je met deze nieuwe trein voor het eerst overal een gelijkvloerse instap kan creëren.
Aannemelijk dat dubbelbladsdeuren wel mogelijk zijn als je geen treinen tegenkomt die harder dan 200 km/uur kunnen of als de afstand tussen de twee sporen groot genoeg is om de klap van een passerende treinen te weerstaan. De Wesp van NS heeft in ieder geval enkelbladsdeuren gekregen waar de Pop van Trenitalia die slechts 160 km/uur kan bredere dubbelbladsdeuren heeft gekregen.
Aannemelijk dat dubbelbladsdeuren wel mogelijk zijn als je geen treinen tegenkomt die harder dan 200 km/uur kunnen of als de afstand tussen de twee sporen groot genoeg is om de klap van een passerende treinen te weerstaan. De Wesp van NS heeft in ieder geval enkelbladsdeuren gekregen waar de Pop van Trenitalia die slechts 160 km/uur kan bredere dubbelbladsdeuren heeft gekregen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
De Westbahn-KISS heeft bij de tweede serie ook enkelblads-deuren gekregen omdat er problemen waren met de eerste serie met dubbele deuren
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten