Diverse materieelprojecten bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10544
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door trolly »

PHS schreef:
trolly schreef:dan levert 200 km/u op dat traject hooguit drie minuten rijtijdwinst op, die vervolgens weer verloren gaat bij het in- en uitstappen,
Voor Arnhem-Utrecht v.v. gaat dit argument echter niet op. De intercity's uit Utrecht keren in Arnhem en staan daar daarom 5 à 7 minuten stil langs het perron. De intercity's uit Arnhem hebben in de huidige dienstregeling in Utrecht 2 tot 5 minuten wachttijd, dus dan maken de krappe deuren misschien maar een minuut of twee minuten uit voor de treinen die nu slechts 2 minuten marge hebben.
Vast. Maar zelfs als die treinen èn 200 km/h doen èn brede deuren hebben leveren ze beroerd weinig rijtijdwinst op, en daar ging het toch allemaal om. Voor trajecten waar gecombineerd met de HSL wèl hard gereden zal kunnen worden volstaat de ICNG de komende decennia, en daarna hebben we uiteraard overal hyperloop.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door sirvinniei »

trolly schreef: [...] en daarna hebben we uiteraard overal hyperloop.
Ja? Hebben we ruimte in Nederland voor hyperloop?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10544
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door trolly »

Neen. Schande!!! _O-
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Meltrain »

Welke bestaande types treinen zijn eigenlijk deels enkeldeks en deels dubeldeks?
Ik ken alleen de Omneo van Bombardier en de Desiro HC van Siemens.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5260
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Lijn 45 »

De Coradia Stream (ook bekend als ICNG) wordt ook in een half-dubbeldeks variant geleverd.
Laatst gewijzigd door Lijn 45 op vr 10 apr 2020, 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door jelmerrr »

Maar de ICNG zelf zoals hij aan Nederland wordt geleverd niet in ieder geval dacht ik.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door reisthijs »

Ik vind dat deurenverhaal wel apart. Toen NS bezig was met de plannen voor de ICNG, was een argument om voor 200km/h te kiezen (in plaats van 250) dat er bij 200 nog dubbelblads deuren mogelijk waren. Groot was mijn verbazing toen het uiteindelijke ontwerp die toch niet bleek te hebben.
Nu wordt hetzelfde argument hier dus weer van stal gehaald, maar nu voor 160 - als de geschiedenis zich weer herhaalt krijgen we straks treinen voor 160 met enkelblads deuren...
Lijn 45 schreef:De Coradia Stream (ook bekend als ICNG) wordt ook in een half-dubbeldeks variant geleverd.
Er is alleen nog nergens gezegd dat CFL daadwerkelijk Coradia Streams krijgt. Ja, die eerste impressie lijkt er op, maar dat zegt nooit zo veel.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Daan! »

Twindexx mag 200km/h en heeft in Duitsland dubbele deuren.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Z2N »

Welke Duitse editie bedoel je? Want de IC2 van DB kan maar max 160. De Swiss Express kan dan weer wel 200 (als ie niet kapot gaat), maar heeft weer enkelbladsdeuren.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Suus »

Welke Duitse Twindexx mag 200 km/uur? Zover ik weet mag alleen de Zwitserse variant 200 km/uur en die heeft enkele deuren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Daan! »

Mijn fout. Niet goed gekeken.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door reisthijs »

In de officiële aankondiging van DDNG staat overigens niet dat er dubbele deuren moeten komen. Er staat alleen - net zoals er bij ICNG in stond - dat er in korte tijd in- en uitgestapt moet kunnen worden.

Er wordt gedacht aan een bi-courante versie (1,5 en 3 kV), wat zou daar de bedoeling van kunnen zijn? IC Amsterdam-Luik?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
TLP
Berichten: 1559
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door TLP »

Ik vermoed eerder vanwege de mogelijke ombouw van het Nederlandse klassieke spoor naar 3 kV, wat waarschijnlijk niet in één keer gaat gebeuren.

Overigens zouden de treinstellen 105 of 160 meter lang moeten worden, dat is iets korter dan zowel VIRM-IV als VIRM-VI. Ergens verbaast het me dat ze niet de mogelijkheid tot treinstellen tussen de 200 en 320 meter lengte hebben opengelaten, gelet op de drukte van het Nederlandse spoor onder normale omstandigheden. Anderzijds hou je met kortere treinstellen de flexibiliteit om op rustige momenten korter te rijden.
Laatst gewijzigd door TLP op vr 10 apr 2020, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Mikos »

Over de hele maximum snelheid-discussie heb ik één vraag; waar zou je op het Nederlandse spoorwegnet in vredesnaam 200 kilometer per uur wíllen rijden? De HSL begrijp ik, maar op de rest van ons spoor vind ik 140 al bijkans gevaarlijk... :X
Jultar
Berichten: 575
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Jultar »

De 3kV eis is inderdaad voor de ophoging van de NL spanning, niet voor België. Die eis is bij de afgelopen aanbestedingen ook al aan de orde geweest.
teun
Berichten: 1505
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door teun »

We moeten volgens mij eerst nog eens zien of dat er voor die paar minuutjes reistijdwinst ingrijpend in de infrastructuur gewerkt gaat worden, en of dat met de bodem überhaupt allemaal wel gaat lukken.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door sirvinniei »

Zijn er trouwens geen dubbeldekkers met gelijkvloerse deuren? Een balkon lijkt me voldoende voor wiel- en stokgebruikers (in alle vormen en maten).
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Ardan »

Mikos schreef:Over de hele maximum snelheid-discussie heb ik één vraag; waar zou je op het Nederlandse spoorwegnet in vredesnaam 200 kilometer per uur wíllen rijden? De HSL begrijp ik, maar op de rest van ons spoor vind ik 140 al bijkans gevaarlijk... :X
De Hanzelijn en Amsterdam-Utrecht zijn toch al geschikt gemaakt om 200 te kunnen rijden? Niet dat dat de komende zestig jaar gaat gebeuren maar dat is een ander verhaal :')
Ik doe ook maar wat
Bemined
Berichten: 5925
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Bemined »

sirvinniei schreef:Zijn er trouwens geen dubbeldekkers met gelijkvloerse deuren? Een balkon lijkt me voldoende voor wiel- en stokgebruikers (in alle vormen en maten).
Niet met 760mm perrons. Deuren boven de wielen past niet (of je moet een hele kleine wieldiameter kiezen waar dan weer andere nadelen aan zitten), deuren die uitkomen op het onderdek ook niet (dat zit meestal zo rond de 400-450mm). Wat men doet bij dit soort treinen is dit: https://youtu.be/acfz-X4MhZQ?t=87

Op het bovendek een kleine verhoging en uitsparing in het plafond, en dan op het onderdek twee korte hellingen naar de deuren toe. Voor een rolstoel is dat blijkbaar onvoldoende, dus komt men met de oplossing van een enkeldeksbak. Een halve bak dubbeldeks maken zal het niet waard zijn, de afstand tussen de draaistellen is beperkt en het bovendek kan pas beginnen zodra het vlakke 760mm deel afgelopen is, dan ben je al voorbij de helft van de bak denk ik met meerdere rolstoelplekken en een toegankelijk toilet.
TLP
Berichten: 1559
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door TLP »

Bovendien vind ik de balkons van een VIRM of DDZ niet echt prettig als ik daarvan afhankelijk zou zijn. Zeker niet als rolstoelgebruiker, want je blokkeert al gauw ergens een looproute. Een toegankelijk toilet valt dan überhaupt bijna niet in te passen, de toiletten in een VIRM zijn sowieso te klein (van een DDZ ben ik niet zeker).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Suus »

Ardan schreef:
Mikos schreef:Over de hele maximum snelheid-discussie heb ik één vraag; waar zou je op het Nederlandse spoorwegnet in vredesnaam 200 kilometer per uur wíllen rijden? De HSL begrijp ik, maar op de rest van ons spoor vind ik 140 al bijkans gevaarlijk... :X
De Hanzelijn en Amsterdam-Utrecht zijn toch al geschikt gemaakt om 200 te kunnen rijden? Niet dat dat de komende zestig jaar gaat gebeuren maar dat is een ander verhaal :')
Daarom gaat de ICNG op de Hanzelijn rijden. Op Amsterdam - Utrecht zou ik 200 km/uur rijden echter niet aandurven, met 140 km/uur klots de koffie al uit een kopje :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Z2N »

TLP schreef:Bovendien vind ik de balkons van een VIRM of DDZ niet echt prettig als ik daarvan afhankelijk zou zijn. Zeker niet als rolstoelgebruiker, want je blokkeert al gauw ergens een looproute. Een toegankelijk toilet valt dan überhaupt bijna niet in te passen, de toiletten in een VIRM zijn sowieso te klein (van een DDZ ben ik niet zeker).
Ik heb het mogen doen (gelukkig wel de rolstoel uit tegenwoordig), en ook het balkon van DDZ is niet erg prettig. Het gangpad is er erg smal, en het toilet is ook erg krap.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door reisthijs »

Bemined schreef:[station=Opheusden]Een halve bak dubbeldeks maken zal het niet waard zijn, de afstand tussen de draaistellen is beperkt en het bovendek kan pas beginnen zodra het vlakke 760mm deel afgelopen is, dan ben je al voorbij de helft van de bak denk ik met meerdere rolstoelplekken en een toegankelijk toilet.
In Polen hebben ze dubbeldekkers met een gelijkvloers balkon, dat dus tussen het draaistel en het dubbeldeksgedeelte in zit. Dat is wel een heel klein balkonnetje, zonder ruimte voor rolstoelen. Het kan dus wel, maar is ver van een ideale oplossing.
https://minskmaz.com/news/nowe-pietrusy ... kowianka/1
"Laat je ledematen bewegingen maken"
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door sirvinniei »

Suus schreef: Daarom gaat de ICNG op de Hanzelijn rijden. Op Amsterdam - Utrecht zou ik 200 km/uur rijden echter niet aandurven, met 140 km/uur klots de koffie al uit een kopje :')
Je moet ook geen kopjes meenemen in de trein
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Suus »

Beetje reizen in stijl toch (A)
reisthijs schreef:
Bemined schreef:Een halve bak dubbeldeks maken zal het niet waard zijn, de afstand tussen de draaistellen is beperkt en het bovendek kan pas beginnen zodra het vlakke 760mm deel afgelopen is, dan ben je al voorbij de helft van de bak denk ik met meerdere rolstoelplekken en een toegankelijk toilet.
In Polen hebben ze dubbeldekkers met een gelijkvloers balkon, dat dus tussen het draaistel en het dubbeldeksgedeelte in zit. Dat is wel een heel klein balkonnetje, zonder ruimte voor rolstoelen. Het kan dus wel, maar is ver van een ideale oplossing.
https://minskmaz.com/news/nowe-pietrusy ... kowianka/1
Op foto 12 zie ik toch een opstap bij de deur zitten :@
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten