OV met 1,5 meter beleid
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39194
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: OV met 1,5 meter beleid
Met de trein gaat het dan wellicht met wat extra spreiding nog lukken, maar in de gemiddelde streekbus wordt het toch een lastig verhaal. Met afstand houden kan je daar een man of 10 in kwijt en daar zit je zelfs op dit moment op het drukste moment al tegenaan (vooral in de "ochtendspits" of wat daar van over is).
Nou las ik laatst wel ergens een artikel dat het had over de besmettingskans: die zou op een verplaatsing tot ca. een half uur met het OV relatief beperkt zijn. Waarmee je in combinatie met maatregelen om binnen bedrijven, scholen, restaurants en winkels e.d. afstand te houden, met daarnaast het handhaven van het thuisblijven bij de minste symptomen, tot een behoorlijk aanvaardbaar risico zou komen. En dat zonder dat je een enorm capaciteitsprobleem creëert.
Nou las ik laatst wel ergens een artikel dat het had over de besmettingskans: die zou op een verplaatsing tot ca. een half uur met het OV relatief beperkt zijn. Waarmee je in combinatie met maatregelen om binnen bedrijven, scholen, restaurants en winkels e.d. afstand te houden, met daarnaast het handhaven van het thuisblijven bij de minste symptomen, tot een behoorlijk aanvaardbaar risico zou komen. En dat zonder dat je een enorm capaciteitsprobleem creëert.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: OV met 1,5 meter beleid
Als je alleen maar de buitenste stoelen zou gebruiken kom je toch wel bijna op 20 zitplaatsen? Ik denk dat het meer inzetten op scholieren lijnen ook wel helpt met doelmatige inzet en spreiding in bussen.
Wat betreft treinen: is het technisch mogelijk om ze dicht te houden bij een specifiek aantal check ins? Blijf je natuurlijk nog wel met stations zonder poortjes zitten. Misschien de conducteurs neerzetten op stations in plaats van treinen? (Als de vakbond dat goed vindt)
Wat betreft treinen: is het technisch mogelijk om ze dicht te houden bij een specifiek aantal check ins? Blijf je natuurlijk nog wel met stations zonder poortjes zitten. Misschien de conducteurs neerzetten op stations in plaats van treinen? (Als de vakbond dat goed vindt)
Ik heb geen onderschrift
Re: OV met 1,5 meter beleid
Maar tussen de stoelen achter elkaar gezien zit ook geen anderhalve meter, waardoor je idealiter dus om en om moet gaan zitten.sirvinniei schreef:Als je alleen maar de buitenste stoelen zou gebruiken kom je toch wel bijna op 20 zitplaatsen?
Ik doe ook maar wat
Re: OV met 1,5 meter beleid
Muurtjes ertussen tot aan het plafond. *O*
Re: OV met 1,5 meter beleid
Volgens mij is het niet zo moeilijk. Gewoon verplicht mondkapje en handschoenen aan, dan kan je best wat knusser bij elkaar in een bus of trein zitten, lijkt mij.
Probleem: mondkapjes probleem.. maar daar schijnt aan gewerkt te kunnen worden door o.a. een beddenfabrikant in Deventer.. al had die ff wat lang op toestemming van het betreffende ministerie moeten wachten.. helaas.. Er had al een beste stapel gemaakt kunnen zijn..
Probleem: mondkapjes probleem.. maar daar schijnt aan gewerkt te kunnen worden door o.a. een beddenfabrikant in Deventer.. al had die ff wat lang op toestemming van het betreffende ministerie moeten wachten.. helaas.. Er had al een beste stapel gemaakt kunnen zijn..
Re: OV met 1,5 meter beleid
Risicomanagement. Heel goed.Daniel schreef:Nou las ik laatst wel ergens een artikel dat het had over de besmettingskans: die zou op een verplaatsing tot ca. een half uur met het OV relatief beperkt zijn. Waarmee je in combinatie met maatregelen om binnen bedrijven, scholen, restaurants en winkels e.d. afstand te houden, met daarnaast het handhaven van het thuisblijven bij de minste symptomen, tot een behoorlijk aanvaardbaar risico zou komen. En dat zonder dat je een enorm capaciteitsprobleem creëert.
Hoe kunnen risico's gereduceerd worden:
- werkpatronen veranderen. Bijvoorbeeld in plaats van vijf dagen op kantoor werken in shifts: een week thuis, een week kantoor. Of een dag thuis, een dag kantoor. Reduceert forensen met 50%.
- idem voor studenten / scholieren: tele-onderwijs en blokken van activiteiten die niet op afstand verricht kunnen worden per dag (dus niet 2 halve dagen universiteit maar één hele).
- treinen rijden uiteraard op maximale lengte. Dit is niet de tijd om op een bakkilometertje meer of minder te letten, zelfs niet voor NS.
- het gebruik van mondkapjes moet geen taboe zijn, mits eenvoudig verkrijgbaar tegen redelijke prijs. Als het helpt om verspreiding te verminderen moet het overwogen worden. Het zou een maatregel moeten zijn in een mix van maatregelen en hoeft niet een gold-plated versie voor gebruik op de Corona-IC te zijn.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: OV met 1,5 meter beleid
Als je dit soort vertragingsmaatregelen ziet vraag je je af wat de werkelijke belangen van de overheid zijn.Durashift schreef:Probleem: mondkapjes probleem.. maar daar schijnt aan gewerkt te kunnen worden door o.a. een beddenfabrikant in Deventer.. al had die ff wat lang op toestemming van het betreffende ministerie moeten wachten.. helaas.. Er had al een beste stapel gemaakt kunnen zijn..
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: OV met 1,5 meter beleid
Het zal ook niet makkelijk zijn om ad-hoc, out of the box, te denken en te handelen op aansturing- / beleidsniveau van desbetreffende ministeries, los van de werkhoeveelheid dat ongetwijfeld op hen af is gekomen.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39194
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: OV met 1,5 meter beleid
Dat doen sommige grote bedrijven nu al. Maar de vraag is wel in hoeverre je dit op de langere termijn ook vol gaat houden, vooral als je een situatie blijft houden waarin ook scholieren deels thuis zitten. Juist die combi van ouders die thuis moeten werken en scholieren die thuis onderwijs krijgen blijkt in de huidige situatie juist problematisch.WSM schreef:- werkpatronen veranderen. Bijvoorbeeld in plaats van vijf dagen op kantoor werken in shifts: een week thuis, een week kantoor. Of een dag thuis, een dag kantoor. Reduceert forensen met 50%.
Het probleem van mondkapjes is dat een huis, tuin en keukenexemplaar geen virusdeeltjes tegenhoudt. Je hebt dus de meer geavanceerde met filter nodig, maar door zo'n filter heen ademen is niet iets wat je langere tijd vol kunt houden.- het gebruik van mondkapjes moet geen taboe zijn, mits eenvoudig verkrijgbaar tegen redelijke prijs. Als het helpt om verspreiding te verminderen moet het overwogen worden.
Sowieso zou je in zo'n mix van maatregelen in elk geval de mensen met symptomen thuis moeten houden, en als er niet iemand zit te hoesten in het voertuig is de kans op besmetting door inademing al aanzienlijk kleiner. Je hebt dan voornamelijk last van besmetting via oppervlakken, waarbij grondiger reinigen en het aanleren van het niet aanraken van je gezicht al aardig kunnen helpen. Immers kom je dan een heel eind met je handen desinfecteren na het verlaten van het voertuig bijvoorbeeld.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: OV met 1,5 meter beleid
Hoe zit het dan met stations waar treinen allerlei kanten opgaan?sirvinniei schreef: Wat betreft treinen: is het technisch mogelijk om ze dicht te houden bij een specifiek aantal check ins? Blijf je natuurlijk nog wel met stations zonder poortjes zitten. Misschien de conducteurs neerzetten op stations in plaats van treinen? (Als de vakbond dat goed vindt)
WSM schreef:Als je dit soort vertragingsmaatregelen ziet vraag je je af wat de werkelijke belangen van de overheid zijn.Durashift schreef:Probleem: mondkapjes probleem.. maar daar schijnt aan gewerkt te kunnen worden door o.a. een beddenfabrikant in Deventer.. al had die ff wat lang op toestemming van het betreffende ministerie moeten wachten.. helaas.. Er had al een beste stapel gemaakt kunnen zijn..
We hebben in het nieuws natuurlijk alleen de reactie van de beddenfabrikant gezien, en niet een inhoudelijke reactie van het ministerie.
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: OV met 1,5 meter beleid
Een simpel filterloos masker perkt wel in hoe ver vochtdruppels komen en dat is de grootste bron van infectie.Daniel schreef: Het probleem van mondkapjes is dat een huis, tuin en keukenexemplaar geen virusdeeltjes tegenhoudt. Je hebt dus de meer geavanceerde met filter nodig, maar door zo'n filter heen ademen is niet iets wat je langere tijd vol kunt houden.
Daar kan je ook wel inschatten welke deel van de mensen van welke trein gebruik maken. Een beetje net zo als nu de bezetting per trein berekend wordt (NS heeft alleen maar in- en uitcheck gegevens, geen exacte reisgegevens).VIRM schreef: Hoe zit het dan met stations waar treinen allerlei kanten opgaan?
Ik heb geen onderschrift
Re: OV met 1,5 meter beleid
Het komt er eigenlijk op neer dat er in elke 4-zitter maar 1 persoon kan zitten! En ook nog eens met de neuzen dezelfde kant op! Dan zullen er wel hele lange treinen ingezet moeten worden. Of frequenter rijden. Dit vergt aanpassingen van iedereen, vervoersbedrijven, reizigers en werknemers!
Re: OV met 1,5 meter beleid
En eigenlijk ook geen staanplaatsen meer, want bij in- en uitstappen moet je ook zo veel mogelijk afstand houden. Hooguit 1 persoon per balkon, maar dan moet diegene wel gaan staan of op een klapstoel gaan zitten aan de niet-perronkant.
Re: OV met 1,5 meter beleid
Zelf vermoed ik dat een anderhalvemetereconomie wel eens de doodsteek kan betekenen voor het (geprivatiseerde) OV. Het wordt zelfs voor de NS onmogelijk om nog kostendekkend te kunnen rijden als de anderhalve meter afstand verplicht wordt. De gevolgen van een anderhalvemetereconomie in het OV laten zich in de provincie Utrecht nu al zien. Als het kabinet echt een anderhalvemetereconomie wil gaan invoeren gaan veel, zo niet alle OV-bedrijven binnen afzienbare tijd failliet als het subsidiebudget niet drastisch verhoogd wordt. Een nationalisering van het OV (m.a.w. reïncarnatie van bedrijven als VEONN of ZWN) gaat dat probleem ook niet verhelpen.
Verder zijn met name studenten en scholieren afhankelijk van het openbaar vervoer. Zij kunnen immers niet altijd een eigen auto betalen. De scholen en universiteiten staan derhalve met een anderhalvemetereconomie voor de uitdaging om de lestijden waar mogelijk te spreiden. Dat is in veel streken alleen mogelijk als er ook 's avonds en/of nog vroeger in de ochtend les gegeven gaat worden. Daar zit niemand op te wachten. Een eventuele oplossing om meer studenten een kamer aan te bieden gaat ook niet werken, omdat er nu al landelijk een tekort is aan studentenhuisvesting.
Kortom: een anderhalvemetereconomie is in het OV en op de scholen (en waarschijnlijk ook alle andere sectoren) onhoudbaar.
Verder zijn met name studenten en scholieren afhankelijk van het openbaar vervoer. Zij kunnen immers niet altijd een eigen auto betalen. De scholen en universiteiten staan derhalve met een anderhalvemetereconomie voor de uitdaging om de lestijden waar mogelijk te spreiden. Dat is in veel streken alleen mogelijk als er ook 's avonds en/of nog vroeger in de ochtend les gegeven gaat worden. Daar zit niemand op te wachten. Een eventuele oplossing om meer studenten een kamer aan te bieden gaat ook niet werken, omdat er nu al landelijk een tekort is aan studentenhuisvesting.
Kortom: een anderhalvemetereconomie is in het OV en op de scholen (en waarschijnlijk ook alle andere sectoren) onhoudbaar.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39194
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: OV met 1,5 meter beleid
Nouja, vooral op de langere termijn lijkt het me vrij onmogelijk. Maar op de kortere termijn is het met de voortzetting van werken en leren op afstand nog wel te doen. En ja, dat kost dan ook wel extra geld ja.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: OV met 1,5 meter beleid
Ik verwacht dat de anderhalvemetereconomie vooral voor de korte termijn bedacht is. Tegen de tijd dat er een vaccin is zal dat wel weer verleden tijd zijn. Op de langere termijn is de anderhalvemetereconomie namelijk niet houdbaar. Niet in het OV, niet in het onderwijs, niet in de horeca, niet op openbare plaatsen, niet in het toerisme, niet op kantoren, niet in winkels, dus eigenlijk nergens.
Re: OV met 1,5 meter beleid
Er is geen enkele garantie dat er op redelijke termijn een vaccin is.
Tegen HIV is er - na 37 jaar - ook nog geen vaccin.
Tegen HIV is er - na 37 jaar - ook nog geen vaccin.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: OV met 1,5 meter beleid
Tegen valse vergelijkingen ook nog niet.
Waarom trouwens weer dit aparte draadje? Wat voegt het toe buiten de Corona-draad?
Waarom trouwens weer dit aparte draadje? Wat voegt het toe buiten de Corona-draad?
Re: OV met 1,5 meter beleid
^^^ Hoezo is dat een valse vergelijking?
Niet alleen HIV.. maar ook andere ziekten als Ebola zijn nog niet met een vaccin te bestrijden.
Wachten op een vaccin en ondertussen de boel op slot houden of op minstens anderhalve meter.. dat is niet te doen en dat inzicht zal toch moeten landen bij de beleidsbepalers, vind ik.
Niet alleen HIV.. maar ook andere ziekten als Ebola zijn nog niet met een vaccin te bestrijden.
Wachten op een vaccin en ondertussen de boel op slot houden of op minstens anderhalve meter.. dat is niet te doen en dat inzicht zal toch moeten landen bij de beleidsbepalers, vind ik.
Re: OV met 1,5 meter beleid
Anders dan bij een corona-infectie, treedt bij een hiv-infectie geen natuurlijke afweerreactie van het lichaam in werking. Juist die natuurlijke afweerreactie wordt gebruikt om vaccins te ontwikkelen - dat gebeurt nu ook bij corona. Het zal er niet morgen zijn, maar ook niet pas over 40 jaar of rond St. Juttemis. Daarom ook dat we tegenwoordig voor heel veel virusinfecties een vaccin hebben, en de meeste griezelige ziekten - althans in het westen - alleen in de geschiedenisboekjes zijn te vinden.
Maar goed, dit hadden jij en WSM natuurlijk ook wel zelf met een paar minuten googelen kunnen ontdekken, net zoals ik (want ik heb er verder ook geen verstand van). Dan had je jezelf niet zo'n angst hoeven aanpraten, en ook niet op dit forum neer te hoeven quacken.
Maar goed, dit hadden jij en WSM natuurlijk ook wel zelf met een paar minuten googelen kunnen ontdekken, net zoals ik (want ik heb er verder ook geen verstand van). Dan had je jezelf niet zo'n angst hoeven aanpraten, en ook niet op dit forum neer te hoeven quacken.
Re: OV met 1,5 meter beleid
Maar hoe moet het dan. Die anderhalve meter loslaten? Zal niet gaan zolang dat niet verantwoord is. Ik denk ook niet dat je dit zomaar opzij kan zetten met als argument de economie.
Re: OV met 1,5 meter beleid
Zolang er geen vaccin voor het coronavirus is, is er meer te verwachten van een medicijn tegen de ziekte CoViD-19 die door het virus veroorzaakt wordt. Daar zijn verschillende goede kandidaten voor, dus ik verwacht dat deze epidemie na de zomer zodanig bestreden kan worden dat de huidige maatregelen opgeheven kunnen worden.
Overeenkomst met HIV/AIDS is overigens, dat hoewel er geen vaccin is, er gelukkig al geruime tijd adequate medicatie tegen die virale aandoening bestaat.
Overeenkomst met HIV/AIDS is overigens, dat hoewel er geen vaccin is, er gelukkig al geruime tijd adequate medicatie tegen die virale aandoening bestaat.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3407
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: OV met 1,5 meter beleid
Ik sluit dit topic, dit kan prima verder besproken worden in het al bestaande coranotopic :)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 122 gasten