Patroontijden 2010 (trein)

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Plaats reactie
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Patroontijden 2010 (trein)

Bericht door Frank »

Omdat nog lang niet overal de nieuwe patroontijden van de trein neer zijn gezet zou ik willen voorstellen om bij de stations waar dit wel gebeurd is dit duidelijk weer te geven, zodat niet alles twee keer uitgezocht gaat worden. De makkelijkste manier lijkt me om overal bij de patroontijden ook het jaar van de dienstregeling neer te zetten in het kopje, dus iets van

== patroontijden 2010 ==

of

== patroontijden 2010 (trein) ==
(voor zover het al niet duidelijk is dat het om de trein gaat)

Nu worden de patroontijden bij daadwerkelijk elk station op een verschillende manier aangekondigd. Op deze manier heb je en eenduidigheid en hoef je niet al het werk opnieuw te doen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Patroontijden 2010 (trein)

Bericht door Suus »

Volgens mij is het, zoals eerder gezegd op dit forum, veel logischer als je de naam van het vervoersmiddel hanteert, dus trein. Een kopje Openbaar Vervoer is ook zo nietszeggend.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Patroontijden 2010 (trein)

Bericht door Frank »

Je kunt er natuurlijk ook

== Trein (2010) ==

of

== Trein (patroontijden 2010) ==

van maken. Daar los je dat probleem ook mee op.

Wat ik wil zeggen is dat als ik de patroontijden een keer zou gebruiken, (of iemand van buiten af, daarom zijn ze er ooit neergezet) ik niet degene van 2009 wil hebben. Bij Deventer stond nu bijvoorbeeld nog de oude s1500 weergegeven als spitstrein en niet de s2800. Dat is opzich geen probleem, als je maar weet dat het oude informatie is :) .

Bij de bus heb je natuurlijk hetzelfde probleem bedenk ik me zo. Volgens mij is daar ook nog niet alles bijgewerkt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Patroontijden 2010 (trein)

Bericht door Suus »

Ik snap trouwens de vertrekstaat van Alphen richting Gouda niet, het duizelt me van de data :neg:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: Patroontijden 2010 (trein)

Bericht door --Stefan-- »

.08 en .38 toch gewoon?
En in de spits ook .23 en .53 buiten de vakanties

Maar in vakantie rijdt ie niet in de ochtend op zaterdag en zondag volgens mij.

Pfff, lastiggg, snap um ook maar half :roll:
3 0 7 9
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Patroontijden 2010 (trein)

Bericht door Suus »

--Stefan-- schreef:.08 en .38 toch gewoon?
En in de spits ook .23 en .53 buiten de vakanties

Maar in vakantie rijdt ie niet in de ochtend op zaterdag en zondag volgens mij.

Pfff, lastiggg, snap um ook maar half :roll:
Als de treinen in de spits rijden, rijden dus de treinen die de hele dag zouden rijden dus niet. Verklaart ook eindelijk hoe de gaten ontstaan :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: Patroontijden 2010 (trein)

Bericht door --Stefan-- »

Huh?
Nu volg ik je niet meer :P
3 0 7 9
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Patroontijden 2010 (trein)

Bericht door Suus »

--Stefan-- schreef:Huh?
Nu volg ik je niet meer :P
http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Alphe ... ting_Gouda
Zie ook de cursieve tekst erboven. En bedenk dan dat je dit op het station aan een reiziger gaat uitleggen die net de trein heeft gemist :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: Patroontijden 2010 (trein)

Bericht door --Stefan-- »

Erg vreemd :roll:
Waarom laten ze dan niet gewoon de s19500 tussen Alphen en Leiden rijden?
Dan kan de s9500 gewoon tussen Gouda en Alphen rijden, dan blijven de patroontijden gewoon hetzelfde...
3 0 7 9
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Patroontijden 2010 (trein)

Bericht door Suus »

Nou, het zit ongeveer zo:

Vanaf 1994 tot 2007 sloot de trein, later de lightrail, altijd aan in Alphen aan den Rijn. De trein richting Alphen sloot (eerst cross-platform, later door de lightrail niet meer) aan op de stoptrein naar Leiden, en de stoptrein uit Leiden sloot aan op de trein naar Gouda. De tijden van deze stoptrein lagen vast door de infrastructuur, want Leiden - Woerden is enkelsporig. Nu was rond 1994 een stuk dubbelspoor bij Zoeterwoude opgeleverd, en zodoende was Alphen aan den Rijn niet meer de laatste passeermogelijkheid voor Leiden. Sindsdien waren de kruisingen in Zoeterwoude en Bodegraven. In de ochtendspits reden er drie extra treinen van Gouda naar Leiden, en vanuit Leiden reden er drie intercity's (stopten niet tussen Alphen en Utrecht) naar Utrecht, en 's middags ging het precies andersom. Door de ontsporing bij Zwammerdam in 2006 vond niemand het opeens meer verantwoord om vier treinen per uur naar Utrecht te sturen, en omdat ook de kering van 3~4 minuten in Gouda wel verdomd onhandig was hebben ze in 2007 de volledige dienstregeling tussen Gouda - Alphen - Leiden aangepast. De drie treinen vanuit Gouda naar Leiden en 's middags terug bleven, en daar omheen kwam een pendel Alphen - Leiden. De treinen van en naar Gouda stonden 8 minuten stil in Alphen door koppel en ontkoppelwerk. Voor de rest was er altijd een beroerde aansluiting in Alphen, de trein naar Utrecht reed altijd net weg als je uit Gouda kwam, en de trein ging weer terug naar Gouda vlak voordat de trein naar Leiden kwam. Met de kruising in Bodegraven in het achterhoofd was er dus geen enkele trein in Alphen geweest tussen aankomst en vertrek.

Nu hebben ze dus de aansluitingen in Alphen weer gerepareerd. De doorgaande treinen moesten echter behouden blijven, maar iedereen weet dat je niet 8 treinen vanuit Gouda naar Leiden of andersom kan sturen, want dan heb je dus 8 lege treinstellen nodig in Gouda en Leiden, en op spoor 11 (Gd) of 2 (Ledn) kunnen 6-8 bakken, en het opstelspoortje in Gouda ernaast heeft ook nog wat ruimte, maar niet voor 8 treinstellen. Bovendien, waar haal je in de spits 8 treinstellen vandaan. Dus heeft men verzonnen dat de treinen ook weer terug moeten naar Gouda of Leiden in de spits. Daarnaast was er tussen Gouda en Alphen in de spitsrichting sprake van overcapaciteit, want een kwartierdienst tussen deze twee plaatsen krijg je niet vol (in een losse SGM-II in de spits waren er nog lege zitplaatsen!). Maarja, die treinen naar Leiden in de dienstregeling verwerken terwijl je de rest van de dag een overstap wil bieden richting Leiden gaat dus niet, dus hebben ze nu maar bedacht om in de spits in een volledig ander patroon te gaan rijden dan buiten de spits. Alternatief zou kunnen zijn dat er de gehele dag tussen Leiden en Alphen rijd, maar daar wil de provincie blijkbaar niet voor betalen, vermoedelijk omdat niet in het concessiegebied van de spoorlijn Alphen - Gouda valt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten