--Stefan-- en Ardan On Tour: durchs NRW

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

--Stefan-- en Ardan On Tour: durchs NRW

Bericht door Ardan »

Afbeelding
Zo vroeg begon mijn reisdag vandaag op het station van Deventer. --Stefan-- (in het vervolg zonder streepjes ihkv de leesbaarheid en het gemak) was al een half uur eerder vertrokken uit Nijmegen, waarvoor hij al om 7 uur in de bus moest zitten. Props to hem.
Aanvankelijk hadden we een beetje in de planning om naar Brussel te gaan. Maar omdat de dienstregeling zo enorm verstoord was de laatste dagen, besloten we voor de veiligheid wat dichter bij huis te blijven, en dus werd op deze 23e december koers gezet richting Nordrhein-Westfalen. Zelf kom ik er relatief vaak, maar Stefan was er nog nooit echt gaan OV'en. Op deze dag hebben we onze ogen uitgekeken, en in dit verslag zul je lezen, en vooral zien, waaraan.
Stefan en ik troffen elkaar om half 9 in Zutphen. Hier zetten we koers richting Hengelo, en daar hadden we een 10-minuten overstap naar Enschede. Daar hadden we toch nog 20 minuten om te lummelen, dus konden er wat busjes op de gevoelige pixels worden gezet.
Afbeelding
Op spoor 5 bleek de Duitse kaartautomaat niet echt naar behoren te functioneren. We konden er wel een SchönerTagTicket uit vissen, maar onze 6 euro wisselgeld niet :evil: Nou ja goed, jammer dan. Er stonden nog meer mensen te klooien met die automaat, die we zo goed als het kon probeerden te helpen, maar er liep ook een vreselijk irritante pipo rond die de hele tijd over die kaartautomaat aan het zeiken was aan wie het maar horen wilde (dat waren er niet veel). Naar zijn zeggen was hij ook autistisch (euhw? die leuteren toch niet zomaar een eind weg?), was hij nogal van de treinen en heeft hij een supergehoor, waardoor piepen en vallende muntjes door hem altijd worden opgemerkt. Braderieën vindt hij ook vervelend. Dit stukje tekst vinden jullie als lezers ook vervelend, kun je nagaan wat wij van hem vonden :wink: (ik hoop trouwens niet dat het één van jullie blijkt te zijn die ik nu af loop te zeiken).
Enniewee, om 10 uur kwam de trein naar Dortmund aanzetten. Altijd leuk om een kort spelletje 'herken de stem van de tram' te doen (juist, die goeie ouwe Marc doet de Nederlandse afroep!) tijdens de rit. We stonden zoals planmatig een kwartier stil in Gronau.
Afbeelding
Dat zeg ik, Gronau. En dit is het interieur van de trein.
Afbeelding
De rit, die met een snelheid van hooguit 80 kph werd voortgezet, voerde ons langs overwegen die met trekdraden worden bediend, hagelwitte weilanden, armseinen, oude seinhuizen, en perrons die uit niet veel meer bestaan dan een hoop grind. In Coesfeld stapten we uit om over te stappen richting Dorsten. Een korte blik op het gecombineerde trein-busperron, en toen zagen we ineens dat de volgende trein naar Dorsten pas over een uur en 45 minuten reed! Oh ja, 2-uursdienst tussen de middag. Gelukkig stond de trein naar Dortmund er nog, dus zetten we de reis voort naar Dülmen. Dülmen is een kruisingsstation. Spoor 31, Enschede-Dortmund, ligt haaks boven de sporen richting Münster en Essen. Hier een blik op het onderste perron. Achteraan zie je de gang die beide perrons verbindt.
Afbeelding
Na eventjes wachten kwam de trein naar Münster aanzetten, gereden door een 425, hetzelfde treintype dat ook op veel S-bahnlijnen is terug te vinden.
Afbeelding
Weer 5 minuten later kwam de trein naar Essen aan, waar we tot dat station in bleven zitten. En dat rijdt ineens heel erg snel! In Essen nog even wat busjes op de plaat gezet, en toen zijn we de U-Stadtbahn ingedoken. De U-Stadtbahn is een sneltram, maar in het centrum rijdt deze ondergronds. Er zijn in het Ruhrgebiet netwerken in Düsseldorf/Duisburg, Essen, Bochum/Herne, Köln en Dortmund. Vaak rijdt ook de normale tram in het centrum door deze tunnels heen, waardoor de stations gecombineerde hoge/lage perrons hebben. Dit is Stadtbahnstation Essen Hbf.
Afbeelding
We reden met lijn U17 naar station Altenessen, waar we wilden overstappen op de S-bahnlijn 2 naar Herne, maar, ook doordat we nogal met roltrappen aan het kllooien waren (die steeds net de andere kant op gingen draaien), zagen we die aan onze neus voorbij gaan. Dus weer terug de Stadtbahn in.
Afbeelding
Aan het station is wel erg duidelijk te zien dat het een boortunnel betreft:
Afbeelding
Omdat we toch een half uur hadden zijn we een klein stukje verder het traject opgereden. Op een bovengrondse halte waarvan ik de naam niet meer weet kon deze plaat worden geschoten:
Afbeelding
Terug op Altenessen Bahnhof kwam na enkele minuten een trein aanzetten van Keolis/eurobahn, waar ook de RE13 naar Venlo onder valt. Er wordt een nieuw concept opgestart in dit gebied, de RRX (Rhein-Ruhr-Express), een soort tussenvorm van S-bahn en RE-trein. Dit was ook op de trein te zien, die verdacht veel leek op een GTW'tje. Geen idee of het dat ook was, maar de trein kwam in ieder geval wel van Stadler.
Afbeelding
We reden met deze trein naar Herne. Voor het station ligt een fraai busstation.
Afbeelding
Per U-Stadtbahn reden we naar het eindpunt van de enige echte Stadtbahn van vervoerder Bogestra, de U35, bij Schloß Strunkede. Helaas was dit kasteel nogal ingepakt in de steigers. Dan maar weer terug. Nog even een plaatje geschoten op Stadtbahnhof Station Herne.
Afbeelding
Van binnen zien de sneltrams er zo uit:
Afbeelding
In 16 minuten reden we naar station Bochum.
Afbeelding
Leuk om te zien was dat elk station onderweg dezelfde indeling had, maar toch een andere kenkleur en uitstraling heeft.
Op het voorplein van het station kon deze bus vereeuwigd worden.
Afbeelding
En op het station zelf deze S-bahntrein op lijn 1 richting Solingen.
Afbeelding
Zelf namen we enkele minuten later de S1 naar Dortmund Universität, voor de Hochbahn, het zweeftreintje van de universiteit. Voila de binnenkant van de S-bahntreinen serie 425:
Afbeelding
In 15 minuten kwamen we aan op S-bahnstation Dortmund Universität, waar we overstapten op de Hochbahn. Meer foto's van de Hochbahn zijn te vinden in het verslag dat ik twee maanden terug postte toen Wout87 en ik er waren, maar enkele nieuwe foto's wil ik jullie toch niet onthouden.
De baan, halverwege de H-bahnstations S Universität en Campus Süd:
Afbeelding
We reden/vlogen/zweefden naar Eichlinghofen, en bleven zitten om naar het andere eindpunt van de lijn te gaan: Technologiezentrum. Vandaar weer naar S-bahnstation Universität, maar omdat we toch nog 12 minuten hadden voor onze S-bahn vertrok, konden we nog even kijken bij H-bahnstation Campus Nord, dat aan een korte aftakking van de hoofdlijn ligt.
Afbeelding
Terwijl we terug liepen naar het S-bahnstation maakte ik deze foto.
Afbeelding
De trappen links en rechts leiden naar het perron naar Bochum/Düsseldorf/Solingen, erachter liggen de trappen naar het perron naar Dortmund Centraal (het station ligt ondergronds). Rechts staat het H-bahnstation Universität.
Per S-bahnlijn 1 reden we naar Dortmund Dorstfeld, een station dat ook ondergronds ligt. Alleen de perrons van de S1 dan, de perrons van de S2 en de S4 liggen bovengronds.
Afbeelding
De S2 en de S4 geven hier een cross-platform overstap. De S4 wordt met oud materieel gereden, hetgeen een behoorlijke herrie maakt als je vlak bij de geleding zit. Persoonlijk hoef ik er nog niet dood in gevonden worden, maar ach, het rijdt. We reden naar Dortmund Möllerbrücke, alwaar we overstapten op Stadtbahn 42.
Afbeelding
En Bee, je bent niet de enige die een kerstboom met het OV naar huis neemt :mrgreen: (kijk maar eens goed in de bakovergang)
Afbeelding
Een trein op lijn U47 naar Westerfilde, op station Stadtgarten. Stadtgarten is een beetje voor Dortmund wat Beurs is voor Rotterdam. Het centrale overstapstation. Vanaf hier namen we lijn 46 naar de Westfalenhallen, na dit station rijdt deze lijn door als lijn 45 naar CS. Een rondje dus.
Afbeelding
Op Dortmund Hbf namen we de S5/S8 naar Wuppertal. Maar eerst even een plaatje van een soort-van-GTW'tje naar Soest (waar kennen we dat toch van?) en een Lintje naar Winterberg.
Afbeelding
Helaas heb ik van onderweg geen foto's omdat het inmiddels donker was geworden. Het is namelijk een schitterende lijn. Na ruim een uur kwamen we in Wuppertal Oberbarmen. Het Schwebebahn-station zag er echter verdacht donker uit. Op een bordje aldaar viel te lezen dat de Schwebebahn 'wegens onderhoud enkele maanden buiten bedrijf is'. Wat een pech zeg.
Dan maar de plaatselijke McD overvallen en koers gezet richting Düsseldorf.
Hiero een foto van een Stadtbahntrein op lijn 78 richting ESPRIT Arena, op Düsseldorf Hbf. Het station is 4sporig. De twee binnenste sporen zijn voor de lijnen 78 en 79, die na Heinrich Heineallee afbuigen naar het noorden, de buitenste twee sporen zijn voor de overige lijnen die de Rijn overgaan.
Afbeelding
De stations Oststraße en Steinstraße/Königsallee hebben perrons boven elkaar. Het bovenste (eiland)perron is voor de sporen richting noorden, het onderste richting zuiden. Het is erg leuk om te zien als je zelf in lijn 76 zit, en er tegelijk een trein van lijn 79 gaat: je komt steeds tegelijk het station binnen.
We stapten uit bij Tonhalle/Ehrenhof, vandaar uit liepen we lopend over de Oberkasselerbrücke naar de andere kant van de Rijn. En dan heb je een fraai uitzicht. De kerstboom op deze foto wil ik alleen niet in de metro hebben..
Afbeelding
Aan de overkant van de Rijn ligt de halte Luegplatz. Dat is een halte met een laag perron, daarvoor hebben alle sneltrams uitklapbare tredes. We namen lijn 74 naar Ellerstraße. Een modern station, uit het jaar 2000 als ik me niet vergis.
Afbeelding
De ingang vanaf de straat:
Afbeelding
Helaas hadden we pas een station later uit moeten stappen om een overstap op de tram te hebben, dus liepen we een stukje naar S-bahnstation Oberbilk. Daar namen we tram 715 naar Helmholzstraße. En dit is de tram van binnen:
Afbeelding
Op dit scherm wordt de route getoond, met in geel de komende halte.
Afbeelding
En als je je onveilig voelt, kun je met deze knop videobeelden naar de centrale door laten sturen:
Afbeelding
Bij de halte stapten we over op bus 725 die ons naar het Centraal Station bracht. Daar hadden we toen we aankwamen al een kaartje gekocht om met ICE weer naar Nederland te gaan, voor 34 euro. Maar nu zagen we dat ICE was opgeheven! Dus gingen we in de rij voor de servicebalie staan, en al vrij snel verscheen op het AV-bord dat er een vervangende ICE zou komen die ons naar Emmerich zou brengen. Even nagevraagd hoe we vanaf Emmerich naar Arnhem konden komen, en de medewerker vertelde dat er een vervangende trein of bus ons naar Arnhem zou brengen.
We hadden nog een half uur de tijd. Ineens viel ons oog op een automaat die Fles ook al eens had gezien: met rekenmachines, en pennen, speelkaarten, en van alles en nog wat... (de blauwe automaat, waar Drinks boven staat)
Afbeelding
Om 21 13 kwam onze ICE die ons naar Emmerich bracht. Onderweg liep de conductrice de trein door en vroeg waar iedereen naartoe moest, om het aantal bussen voor die bestemmingen te kunnen bestellen. In Emmerich stonden alle bussen er al, maar ja, waar moesten we instappen? Overal stond 'Sonderfahrt' op. De chauffeurs waren zelf ook niet al te vrolijk, maar na veel vijfen en zessen vonden we onze bus naar Arnhem (andere bussen reden naar Utrecht of Amsterdam). Na een vrij relaxed ritje kwamen we 45 minuten te laat op Arnhem aan, waar we ook onze aansluitende treinen net hadden gemist.
Afbeelding
We hadden nog een half uur, en dus keken we even rond op het busstation, en daarna gingen we het station weer in, waar al vrij snel de trein naar Nijmegen aankwam. We namen afscheid en gingen elk onze eigen weg.

Besluiten we met een plaatje van de Wuppertaler Schwebebahn, die ik twee maanden geleden had gemaakt. Stefan en ik hebben op hetzelfde punt nog gestaan, alleen was het toen donker en reed de Schwebebahn niet.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ardan op vr 25 dec 2009, 14:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik doe ook maar wat
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: --Stefan-- en Ardan On Tour: durchs NRW

Bericht door Jurjen »

Nouja, vroeg... Ik liep zelf die dag al om 5:30 over de busbanen van het GVU naar het Centraal Station omdat de laatste reismogelijkheid de vorige avond ersatzlos verviel. ;-) Maar leuk verslagje verder, er rijdt toch een bonte verzameling aan van alles daar in NRW.

Wat ik me dan wel nog af vroeg: 'durchs NRW' oftewel 'durch das Nordrhein-Westfalen'. Volgens mij gebruik je bij de meeste geografische namen helemaal geen Artikel, maar ik laat me graag corrigeren. ;-)
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: --Stefan-- en Ardan On Tour: durchs NRW

Bericht door Daan »

Ah, Dülmen met z'n fraaie gang naar de bovenste perrons :lol:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: --Stefan-- en Ardan On Tour: durchs NRW

Bericht door Suus »

Afbeelding
Wat gedragen deze Duitsers zich voorbeeldig, ik ben uit de regio Hannover iets andere taferelen gewend :roll: :roll: :neg:

(Met zijn allen voor de deur gaan rammen, de buschauffeur gaat een beetje naar voren en achteren rijden. Als de bus stilstaat ontstaat er een soort worsteling waarbij de bus heen en weer wordt geduwd, en zodra de deur dan opengaat lijkt het net alsof je een stop uit een gevulde badkuip haalt. Schandalig :neg:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: --Stefan-- en Ardan On Tour: durchs NRW

Bericht door Ardan »

Ik zie zelfs bij veel Duitse bussen dat je vooraan niet eens in mag stappen, dan zit er een hekje :shock:

Maar goed: het verslag is weer een beetje verder geschreven!
Ik doe ook maar wat
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: --Stefan-- en Ardan On Tour: durchs NRW

Bericht door Stefan »

Ardan schreef:Ik zie zelfs bij veel Duitse bussen dat je vooraan niet eens in mag stappen, dan zit er een hekje :shock:
Nee, dat is juist om uitstappen bij de voordeur tegen te gaan. ;)

Leuk verslag tot nu toe! :pos:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: --Stefan-- en Ardan On Tour: durchs NRW

Bericht door Meltrain »

Ardan schreef:[
Terug op Altenessen Bahnhof kwam na enkele minuten een trein aanzetten van Keolis/eurobahn, waar ook de RE13 naar Venlo onder valt. Er wordt een nieuw concept opgestart in dit gebied, de RRX (Rhein-Ruhr-Express), een soort tussenvorm van S-bahn en RE-trein. Dit was ook op de trein te zien, die verdacht veel leek op een GTW'tje. Geen idee of het dat ook was, maar de trein kwam in ieder geval wel van Stadler.
Afbeelding
Dat is dus (hoogstwaarschijnlijk) een FLIRT. :wink:
Maar verder een leuk verslagje. :D
Als je weer eens naar het NRW gaat, moet je mij ook uitnodigen. :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: --Stefan-- en Ardan On Tour: durchs NRW

Bericht door Ardan »

Dat zal ik zeker doen :D Ik ga er best vaak heen, dus begin maar vast 25 euro bij elkaar te sprokkelen.
Overigens ga ik nu het verslag afschrijven, zal met een half uurtje wel klaar zijn.
Ik doe ook maar wat
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: --Stefan-- en Ardan On Tour: durchs NRW

Bericht door BR628 »

Dat is op zeker een Flirt, ook die naar Soest is een Flirt. Verder, briljante planning dat je bijna 1u45m stil staat. :P
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: --Stefan-- en Ardan On Tour: durchs NRW

Bericht door Cookie »

Een handig overzichtje met lijnen in NRW en de bijbehorende materieelinzet is hier te vinden trouwens ;) .
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: --Stefan-- en Ardan On Tour: durchs NRW

Bericht door Ardan »

We hebben geen 1u45 stil gestaan hoor. (ik neem aan dat je hierbij doelt op de overstap in Coesfeld) We wilden eigenlijk richting Dorsten, maar dat zou dus nog 1u45 duren. Omdat onze trein er gelukkig nog stond, reden we met dezelfde trein weer verder richting Dortmund en stapten uit in Dülmen.

Enniewee, het verslag is af!
--Stefan--, heb jij nog wat toe te voegen?
Ik doe ook maar wat
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: --Stefan-- en Ardan On Tour: durchs NRW

Bericht door --Stefan-- »

Ik en Ardan vroegen ons eigenlijk af hoe het zit met de treinen daar...

Want er rijden zooo veel maatschappijen die maar een paar lijntjes hebben. Hoe zitten de concessies daar in elkaar? Per lijn of ook per gebied?
3 0 7 9
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: --Stefan-- en Ardan On Tour: durchs NRW

Bericht door Suus »

Het wordt afhankelijk van de aanbesteder (meestal een verkeersverbond in opdracht van een deelstaat) per lijn of per net aanbesteed. In Nordrhein-Westfalen worden enkele lijnen samengevoegd tot een netwerk (staan ook vermeld op de wikipedia-pagina die is gelinkt) en die worden als een concessie aanbesteed.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: --Stefan-- en Ardan On Tour: durchs NRW

Bericht door BR628 »

Ardan schreef:We hebben geen 1u45 stil gestaan hoor. (ik neem aan dat je hierbij doelt op de overstap in Coesfeld)
Vandaar ook dat ik zei "bijna" ;)
Wout87
Berichten: 166
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 14:00

Re: --Stefan-- en Ardan On Tour: durchs NRW

Bericht door Wout87 »

Bekende plaatjes, zeker die wuppertaler baan kan ik me nog goed herinneren.

ZIJN JULLIE TERUG WEER VIA Venlo gegaan met de standaard vertraagde 3min trein de vorige keer?
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: --Stefan-- en Ardan On Tour: durchs NRW

Bericht door --Stefan-- »

Neeeee dat zijn we niet :P
We hebben vanaf Dusseldorf de ICE genomen ;)
Alleen deze viel uiteindelijk dus uit... dus zijn we met een andere ICE naar Emmerich gegaan en vanaf daar was er verder busvervoer naar Arnhem.
3 0 7 9
peter s
Berichten: 138
Lid geworden op: do 17 dec 2009, 19:33

Re: --Stefan-- en Ardan On Tour: durchs NRW

Bericht door peter s »

""""""""Op een bordje aldaar viel te lezen dat de Schwebebahn 'wegens onderhoud enkele maanden buiten bedrijf is'. Wat een pech zeg. """"""""

Heb het een beetje op WDR tv gevolgd.
Kan daar nog weleens langer duren, er zijn grote scheuren in de staalconstructie ontdekt!
Een technisch bureau had in opdracht in mei 2009 al onderzoek gedaan. Dit wilde men, zo is het vermoeden, binnen het bedrijf oplossen.
Toen de treinen bleven rijden (zweven) wilde dit bureau het openbaar maken waarop op 15 december 2009 de 'Stadtwerke' de bahn stillegde.
Van de 13.3 km zijn stukken van in totaal 700 meter betroffen die al net zo oud zijn als het geheel dus 100 jaar!
Dagelijks zijn 87000 reizigers gedupeerd die nu met bussen vervoerd moeten worden, na de kerstvakantie hoopt men dat eindelijk goed in de hand te krijgen. Tot nu toe zijn andere buslijnen gehalveerd met materiaal om bussen vrij te krijgen.
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: --Stefan-- en Ardan On Tour: durchs NRW

Bericht door Freek »

Je schreef dat Stadtgarten in Dortmund de centrale plek is om over te stappen. Maar volgens mij is dat juist Reinoldikirche en/of Kampstrasse. Daar komen namelijk de Noord-Zuid en de Oost-West verbindingen bij elkaar en vindt een grote wisseling plaats. Stadtgarten kent juist alleen Noord-Zuidverbindingen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: --Stefan-- en Ardan On Tour: durchs NRW

Bericht door Ardan »

Daar heb je helemaal gelijk in, ware het niet dat de U43 en de U44 die bij Kampstr en Reinoldikirche worden gekruist gewone tramlijnen zijn, of ze moeten inmiddels zijn omgebouwd.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: --Stefan-- en Ardan On Tour: durchs NRW

Bericht door Suus »

De U43 en U44 zijn zo gaan heten omdat ze nu een stuk ondergronds traject hebben. Tot eind april 2008 waren het nog de tramlijnen 403 en 404. Alleen hebben ze om kosten te besparen besloten lagevloersmaterieel in te zetten in plaats van hogevloers, een beslissing die eerder ook al in Köln genomen was voor de Oost-West as en de Ringlijnen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: --Stefan-- en Ardan On Tour: durchs NRW

Bericht door Meltrain »

Al hebben in Köln aalleen de lijnen van de 'Kleine Ring' (12 en 15) lagvloersmaterieel.
Lijn 13 van de 'Grote Ring' heeft hogevloersmaterieel (i.v.m. een paar haltes gezamenlijk met lijn 18), maar om vage redenen wel lagevloershaltes op zijn 'eigen' traject. :?
Beter kunnen ze die haltes ook ophogen, zodat er een gelijkvloerse instap ontstaat (behalve die twee haltes die met (lagevloers) lijn 9 gedeeld worden uiteraard). :roll:

Back Ontopic: Dortmund heeft trouwens wel de mooiste stationsnaam van Duitsland: Glückaufstrasse. :mrgreen:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: --Stefan-- en Ardan On Tour: durchs NRW

Bericht door Ardan »

Dat vind je ook alleen maar omdat jouw studentendispuut/vereniging//stamkroeg/weetikveel ook zo heet :wink:
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: --Stefan-- en Ardan On Tour: durchs NRW

Bericht door Meltrain »

Nee, Glück Auf is dé kreet onder de Mijnbouwers. 8-)
:mrgreen:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: --Stefan-- en Ardan On Tour: durchs NRW

Bericht door Bastiaan »

Blijkbaar zijn er nog steeds mensen die een FLIRT aanzien voor een GTW. Ik verbaas me tegenwoordig nergens meer over :roll: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: --Stefan-- en Ardan On Tour: durchs NRW

Bericht door Ardan »

Volgens mij zei ik nergens dat het een GTW was, alleen dat-ie erop leek :mrgreen:
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten