Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Z2N »

Dat is al best netjes, al zou je wel kunnen overwegen dat, als iemand écht het coronavirus over wil dragen via spugen, er misschien sprake is van poging tot doodslag (met bijbehorende straf). Dat de betreffende individu niet meer het OV in kan is wel effectief.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

Z2N schreef:poging tot doodslag
Een poging doodslag vereist opzet op het voltooien van het delict doodslag, oftewel het doden van de conductrice/medewerker V&S. Hoewel COVID-19 bij sommige mensen een dodelijke afloop heeft, duidt er niets op dat een 'coronaspuger' het doelwit daadwerkelijk van het leven wil beroven. Bovendien is het als de coronaspuger niet ziek is ook nog eens een absoluut ondeugdelijk poging, en die is naar Nederlands recht niet strafbaar.

Overigens kan ik de relatief hoge straffen voor coronaspugers wel billijken, maar ik word er wel een beetje moe van dat ze in de media en door het OM nu als enemy of the people worden afgeschilderd, als een soort nieuwe pedofielen of terroristen. Het is geen leuk delict natuurlijk, maar het bespugen van mensen is heel wat minder erg dan viespeukerij met kinderen of het opblazen van een metrostel.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Z2N »

Daar wil ik deels wel mee meegaan, maar ik zie wel een verschil tussen de gemiddelde spuger en de 'ik heb corona'-spuger. Daarmee bedreig je namelijk om iemand anders een ziekte te geven die kan doden, waarbij de uitspraak als enige doel heeft om dit doel duidelijk te maken.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

De coronabijter in de naastgelegen wijk kreeg een-twee weken geleden 8 maanden cel waarvan 3 voorwaardelijk. Ik vind dat best veel eigenlijk.

Ik kan mij trouwens volledig niet vinden in de oproep van toezichthouders om ze met wapenstokken en pepperspray uit te rusten. Nu willen ze gaan staken. Ik wens ze veel plezier, maar hun zin gaan ze niet krijgen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

Suus schreef:De coronabijter in de naastgelegen wijk kreeg een-twee weken geleden 8 maanden cel waarvan 3 voorwaardelijk. Ik vind dat best veel eigenlijk.
De 'coronabijter' zat in de proeftijd van een eerder geweldsdelict, antecedenten hebben ongetwijfeld een rol gespeeld.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door SuperGhost »

PHS schreef:
Z2N schreef:poging tot doodslag
Een poging doodslag vereist opzet op het voltooien van het delict doodslag, oftewel het doden van de conductrice/medewerker V&S. Hoewel COVID-19 bij sommige mensen een dodelijke afloop heeft, duidt er niets op dat een 'coronaspuger' het doelwit daadwerkelijk van het leven wil beroven. Bovendien is het als de coronaspuger niet ziek is ook nog eens een absoluut ondeugdelijk poging, en die is naar Nederlands recht niet strafbaar.
Op dat laatste bijzinnetje na ben ik het met je eens. Het kan wel strafbaar zijn, omdat je het nog wel kan zien als een bedreiging en ook dat is strafbaar. En voor een bedreiging is het niet van belang of de dader wel of niet corona heeft. Het slachtoffer kan dat namelijk niet weten, waardoor hij er vanuit mag gaan dat het klopt.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Durashift »

NS vraagt kabinet om even niet te hoeven betalen.
(..)
Volgens Van Boxtel mist de NS in juni een half miljard euro aan inkomsten en aan het eind van het jaar een miljard. "Wij vragen niet zomaar om geld zoals KLM nu krijgt, maar we vragen om een aantal dingen niet te hoeven betalen. We betalen een concessieprijs voor het rijden op het hoofdrailnet, voor het rijden op het hogesnelheidslijn en we betalen ProRail voor het gebruik van het spoor. Daar hoop ik echt van dat het kabinet zou zeggen: dat hoef je voorlopig niet te betalen." (..)
https://nos.nl/liveblog/2331530-bonden- ... in-ov.html
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

Na een eerdere proef kun je vanaf vandaag in heel Nederland de NS appen of sms'en bij een onveilige situatie/gevoel of overlast in de trein.

https://nieuws.ns.nl/onveilig-gevoel-in ... s-naar-ns/
Beul van de blindegeleidelijn
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

Een machinist van de NS heeft de telefoon van een reiziger uit zijn hand geslagen. Er was een woordenwisseling ontstaan tussen twee reizigers en de machinist omdat de deuren van de trein niet open zouden zijn gegaan op station Haren. De machinist werd daarop agressief, duwde een reiziger en sloeg zijn telefoon uit zijn hand. Tegen de machinist is aangifte gedaan. De NS betreurt het incident.

Bron, met filmpje: https://www.sikkom.nl/video-machinist-v ... -reiziger/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Z2N »

De betreffende rit heeft aldus de reisinfo wel langer stilgestaan in Haren. Gelukkig reed de trein met VIRMm, dus kan men makkelijk de beelden vanaf de balkons terugkijken om te zien of de jongens wel of niet de trein uit konden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Durashift »

PHS schreef:(..) Tegen de machinist is aangifte gedaan. De NS betreurt het incident.

Bron, met filmpje: https://www.sikkom.nl/video-machinist-v ... -reiziger/
artikel uit de link schreef: (..)“Ik sprak simpelweg mijn frustratie uit en dan gebeurt dit.”(..)
Ja, dat deed kennelijk de machinist ook.
Begrijp ook niet waarom er gelijk gefilmd moet worden door die jongens.. :roll:
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door AppleMoose »

Alles voor de likes.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

Kamer wil ook na corona studenten uit de spits weren

De Tweede Kamer wil dat ook na de coronacrisis de lestijden van onderwijsinstellingen aangepast blijven. Daarnaast hebben planbureaus het kabinet geadviseerd om het OV-recht van studenten tijdelijk in te perken.Hoe het spitsmijden er voor studenten in september precies uit gaat zien is nog niet duidelijk, want de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, Stientje van Veldhoven (D66) is nog in gesprek met onderwijskoepels en OCW, zo werd duidelijk tijdens een debat met de Kamer over corona en het OV.

Het kabinet is ook nader geadviseerd door vier planbureaus over het ontlasten van het OV. De meest effectieve manier is om het fysieke onderwijs aan hogescholen en universiteiten terug te brengen met 50% en om studenten buiten de spits te laten reizen. Deze maatregel zou direct een verlichting van 20 tot 25 procent van de drukte in de ochtendspits opleveren, te mooi om te laten liggen zo lijkt.
Lees verder op: https://www.scienceguide.nl/2020/06/kam ... its-weren/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Aking »

Goh, zulks een toevalligheid dat die Corona toch dit soort dingessen teweeg brengt :')
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door AppleMoose »

Corona stijgt hen naar de kop :')
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door ovVeluwe »

Laat de forenzen hun tijden dan maar mooi eens aanpassen. Waarom zijn de studenten altijd overal de dupe van?
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

Omdat studenten niet betalen voor de trein maar forenzen wel (zelfs het meest van iedereen)?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Z2N »

Als dat besluit ertoe leidt dat de lestijden meer richting de avond schuiven moet er wel gezorgd worden voor voldoende OV in de avonduren. Mijn voorlopig laatste tentamen in de avonduren was al tot 10 uur 's avonds vanwege ruimtegebrek in de tentamenfaciliteiten, maar ook als de werkgroepen en hoorcolleges vaker tot 19:00 (of nog later) gegeven moeten gaan worden wordt het voor sommigen lastig om thuis te komen. :6

Maar zoals ik al vaker heb aangehaald: de beste manier om de studentenspits te verkleinen is door te zorgen voor voldoende studentenaccomodatie. Utrecht Centraal zou in de spits al een stuk rustiger zijn, als de studenten die daar dan de trein nemen sneller in de stad woonruimte vinden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PatrickM »

Er wordt voor m’n studenten-OV toch mooi iedere maand zo’n 100 euro bij de studieschuld opgeteld, dus ik betaal er in die zin wel voor (dat het kwijtgescholden wordt als ik netjes m’n diploma haal is een tweede). Daarnaast klinkt het in theorie wel leuk, maar met lestijden tot 20:00 komen de studenten in landelijke gebieden écht niet meer thuis (hier in Zeeland is de laatste bus voor de meeste kernen om 20:00 al lang en breed vertrokken), even los van het feit dat ik het ook absoluut niet prettig zou vinden om elke dag pas om 22:30 (20:00 einde laatste college en 2,5 uur reizen) weer thuis te zijn..
Voor die landelijke gebieden speelt ook nog eens mee dat het gros van de reizigers studenten en scholieren zijn, dus dan klinkt het weren van studenten/scholieren uit de spits wel heel leuk, maar in feite verplaats je de spits gewoon met een paar uur.
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door jelmerrr »

Misschien dat ik dom ben maar hoe komt iedereen thuis na de college? Als je de tijden later zet. En waar moet het collegeld van betaald worden? Bijbaan in de av9nd gaat dan niet meer.
Chrysa
Berichten: 7988
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Chrysa »

Lenen. *O* *O* *O*
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door jelmerrr »

Hoe moet ik dat dan gaan terug betalen? Werk ga ik niet krijgen met mijn opleiding.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Aking »

Niet *O* *O* *O*
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door cassie127 »

jelmerrr schreef:Misschien dat ik dom ben maar hoe komt iedereen thuis na de college? Als je de tijden later zet. En waar moet het collegeld van betaald worden? Bijbaan in de av9nd gaat dan niet meer.
Ik denk dat het voor de regio Zwolle al veel zou schelen als scholen één lesuur later beginnen dan nu het geval is. Dat zal voor Windesheim pas om 09:30 uur zijn en voor Deltion 09:15. Denk dat je dan al heel wat reizigers uit de hyperspits weet de halen.

Het beperken van het studenten OV in de spits ben ik dan weer tegen, omdat je ook nog stages hebt waarbij je bijvoorbeeld normale kantooruren meedraait. Ik ga er niet vanuit dat bedrijven hun werktijden (bijvoorbeeld) Van 08:00 tot 17:00 gaan aanpassen omdat er één stagiair rondloopt die met het OV moet komen
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door ArrivaBas »

En wat denkt het kabinet hiermee te bereiken? Studenten blijven niet voor niets thuiswonen bij een nijpend gebrek aan betaalbare studentenhuisvesting. Als de colleges worden verlaat komen studenten in dunbevolkte gebieden helemaal niet meer thuis.
Anderzijds, Smullers en andere stationsvreetschuren zullen dan wel extra goed gaan boeren. (A)
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten