Regio Amsterdam: Nieuwe tarieven
Regio Amsterdam: Nieuwe tarieven
Vanaf januari worden de tarieven voor het OV in Amsterdam en de streekconcessies eromheen aangepast.
http://www.stadsregioamsterdam.nl/@1405 ... het_db_17/
Het starttarief wordt 78 cent, en het kilometertarief 10,4 cent.
http://www.stadsregioamsterdam.nl/@1405 ... het_db_17/
Het starttarief wordt 78 cent, en het kilometertarief 10,4 cent.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Regio Amsterdam: Nieuwe tarieven
Die 78 cent is geen verrassing, dat is landelijk.
Veel interessanter vind ik de nieuwe tarieven voor de nachtbus met ingang van de concessie stad in 2012.
Veel interessanter vind ik de nieuwe tarieven voor de nachtbus met ingang van de concessie stad in 2012.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Regio Amsterdam: Nieuwe tarieven
Dat is dus een prijsverhoging van 4% terwijl er nauwelijks inflatie is. De introductiekosten voor de OV-chipkaart moeten terugbetaald worden ofzo?
Re: Regio Amsterdam: Nieuwe tarieven
Ik dacht dat het instaptarief regionaal kon verschillen?Die 78 cent is geen verrassing, dat is landelijk.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 1094
- Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
- Locatie: Nijmegen
Re: Regio Amsterdam: Nieuwe tarieven
Wie bepaalt het starttarief dan? Huizinga?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Regio Amsterdam: Nieuwe tarieven
Het starttarief voor regionaal vervoer is vastgesteld door het ministerie ja. Net zoals met de strippenkaarten. Voor het kilometertarief is er alleen een richtlijn en een maximumtarief vastgesteld.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Regio Amsterdam: Nieuwe tarieven
Het instaptarief wordt de eerste jaren vastgesteld aan de hand van een richtlijn van de staatssecretaris idd. De kilometerprijs is daardoor in de praktijk het enige verschil in de tarieven.
Re: Regio Amsterdam: Nieuwe tarieven
Jammer dit weer. Wat is de volgende stap? De prijs voor de nachtbus nog verder opschroeven (zoals CXX een maandje of wat geleden gedaan heeft)?
Re: Regio Amsterdam: Nieuwe tarieven
In 2012 verdwijnt de vaste prijs voor de nachtbus in alle concessies van de stadsregio Amsterdam voor een opstaptarief met kilometertarief. Deze prijzen zullen hoger liggen dan de tarieven voor dagvervoer.ziggy schreef:Jammer dit weer. Wat is de volgende stap? De prijs voor de nachtbus nog verder opschroeven (zoals CXX een maandje of wat geleden gedaan heeft)?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Regio Amsterdam: Nieuwe tarieven
Leuk een kilomtertarief voor de nachtbus... Die dingen nemen zulke omwegen dat het er vast niet goedkoper op gaat worden :(
Re: Regio Amsterdam: Nieuwe tarieven
Als je een beetje aan het eind van een traject woont heb je dat wel ja. Ik woon eigenlijk precies in het midden van zo'n route en heb dan weer juist de meest rechte route die je als nachtbus kan wensen. Wat is het leven toch oneerlijk :(
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Regio Amsterdam: Nieuwe tarieven
De 354 is wat dat betreft een echte 'afzet'-lijn. Eerst al een ommetje in de Rivierenbuurt, waar hij sinds een jaar nu via van Wou en Rooseveltlaan scheurt. En dan sinds alledag ook nog met die route langs Gelderlandplein over de A.J. Ernststraat, à la bus 62 nog even wat geld afhandig gaat maken. De grootste reizigersgroep (Uilenstede) is dan dus lekker benadeeld met zo'n kilometertarief, gaat vast wel de 3,50 overstijgen.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Regio Amsterdam: Nieuwe tarieven
Hoe krijg je het bedacht! Kilomterprijs op de nachtbus... zijn ze wel helemaal lekker? Neem bijvoorbeeld de 358, als ik in Slotervaart moet wezen word ik nog even fijn getrakteerd op een serviceronde via de Museumbuurt, station Zuid en de Stadionbuurt :neg: Ja, zo krijg je de nachtbus rendabel!! :pos: :pos: :pos:
-
- Berichten: 1094
- Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
- Locatie: Nijmegen
Re: Regio Amsterdam: Nieuwe tarieven
Lekker dan :O
En wat gaat het tarief ongeveer worden? Of is er nog helemaal niks over bekend?
En wat gaat het tarief ongeveer worden? Of is er nog helemaal niks over bekend?
3 0 7 9
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Regio Amsterdam: Nieuwe tarieven
Een kilometertarief voor de afgelegde route is sowieso oneerlijk, je hebt toch geen invloed op de route die de bus neemt? Ik wil alleen van A naar B, dat de bus van nog eerst via C rijdt is tot daar aan toe, maar om er ook nog eens voor te betalen...
Re: Regio Amsterdam: Nieuwe tarieven
In dat voorstel gaan eigenlijk alleen Oost (niet Zeeburg), de Watergraafsmeer en Diemen-Centrum er op vooruit, omdat de nachtbussen in die delen van de stad kaarsrechte routes hebben zonder grote omwegen in het centrum.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Regio Amsterdam: Nieuwe tarieven
Precies. Ik voorspel in de komende concessie aanbestedingen lijnen met grote omroutes. Zogenaamd om zoveel mogelijk mensen van een fijnmazig OV-netwerk te bedienen. Wat hier daadwerkelijk aan de hand is, weten we nu alvast.Geert schreef:Een kilometertarief voor de afgelegde route is sowieso oneerlijk, je hebt toch geen invloed op de route die de bus neemt? Ik wil alleen van A naar B, dat de bus van nog eerst via C rijdt is tot daar aan toe, maar om er ook nog eens voor te betalen...
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Regio Amsterdam: Nieuwe tarieven
Tijd voor de aanbestedende overheden om op cruciale relaties maximum reistijden (lees: snelste route) voor te schrijven
Re: Regio Amsterdam: Nieuwe tarieven
De overheid bepaalt toch de tarieven en berekent de afstanden tussen de haltes? Of is dat vrijheid van de vervoerder? Dat zou betekenen dat de vervoerder wel erg gestimuleerd wordt door rondjes op een afgelegen industrieterrein te gaan rijden. En ik heb al zo'n hekel aan de route van de 172 die een onnavolgbaar rondje langs de bloemenveiling in Aalsmeer doet...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Regio Amsterdam: Nieuwe tarieven
Je zou natuurlijk er natuurlijk voor kunnen kiezen om de prijs van de nachtbus af te laten hangen van de kortste afstand waarlangs je overdag kan reizen. Wat je evt ook zou kunnen doen is een extra hoog instaptarief rekenen maar dan wel met een lage kilomterprijs. Je kunt zoveel dingen bedenken om dit plan heel aardig te maken voor de reiziger, maar dan moet je dat wel doen natuurlijk.
Wellicht kan je ideeën droppen bij de Stadsregio en de Reizigersadviesraad, als je geen input hebt geleverd terwijl je het van te voren het wist mag je natuurlijk ook niet klagen
Wellicht kan je ideeën droppen bij de Stadsregio en de Reizigersadviesraad, als je geen input hebt geleverd terwijl je het van te voren het wist mag je natuurlijk ook niet klagen
Re: Regio Amsterdam: Nieuwe tarieven
Sommige overheden laten de vervoerder vrij(er) in halte- en routekeuzes, andere overheden hebben dat liever volledig in eigen beheer. Het is een beetje waar de voorkeur van de aanbestedende overheid naar uit gaat.Vinny schreef:De overheid bepaalt toch de tarieven en berekent de afstanden tussen de haltes? Of is dat vrijheid van de vervoerder? Dat zou betekenen dat de vervoerder wel erg gestimuleerd wordt door rondjes op een afgelegen industrieterrein te gaan rijden. En ik heb al zo'n hekel aan de route van de 172 die een onnavolgbaar rondje langs de bloemenveiling in Aalsmeer doet...
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Regio Amsterdam: Nieuwe tarieven
Het zou natuurlijk al schelen als het reistarief verplicht hemelsbreed wordt uitgerekend, in plaats van op basis van de afgelegde afstand. Dan kost het je tenminste niets extra's als de bus omrijdt.
Re: Regio Amsterdam: Nieuwe tarieven
Vanaf mijn huis n aar mijn ouders is 20 kilometer. Als de busreis over een rechtstreekse afstand zou worden gemeten dan zou dat betekenen dat mijn reis 2,78 euro zou kosten in plaats van de 3,04 die het nu kost. De rare omwegen: twee keer de Hortensialaan in Aalsmeer en het zinloze rondje over de bloemenveiling kosten dus niet heel veel geld. (26 cent). Kortom een systeem waarbij het kilometertarief met 10% wordt verhoogd maar wel via de rechtstreekse route gerekend wordt zou nauwelijks voordeliger zijn (2,98 vs 3,04)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Regio Amsterdam: Nieuwe tarieven
Het ligt natuurlijk ook aan het wegennet ter plekke. Als voorbeeld: de busroute van de halte hier om de hoek naar 't station is 4,5 km en zeer rechtstreeks. 'tis ook de snelste route als je met de auto naar het station zou rijden.
Kosten zijn € 1,30 met de hier geldende tarieven, maar als je het hemelsbreed rekent kom je (ondanks de rechtstreeksheid) nogsteeds 17 cent goedkoper uit: de afstand is dan nog maar 3 km. Bij een route met veel omwegen maakt dat dus nog veel meer uit. (Ter vergelijking: strippenkaarttarief is € 1,50 voor 3 strippen op 45-strippenkaart, exact gelijk aan de prijs van een dalkaartje. Da's wel weer het voordeel van een wijk net voorbij de zonegrens )
Kosten zijn € 1,30 met de hier geldende tarieven, maar als je het hemelsbreed rekent kom je (ondanks de rechtstreeksheid) nogsteeds 17 cent goedkoper uit: de afstand is dan nog maar 3 km. Bij een route met veel omwegen maakt dat dus nog veel meer uit. (Ter vergelijking: strippenkaarttarief is € 1,50 voor 3 strippen op 45-strippenkaart, exact gelijk aan de prijs van een dalkaartje. Da's wel weer het voordeel van een wijk net voorbij de zonegrens )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 155 gasten