Syntus verliest concessie aan Arriva

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Graafschap
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 18:59

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Graafschap »

Weten een van jullie of Arriva in een speciale kleurstelling gaat rijden in de concessie Achterhoek-Rivierenland zoals Syntus dat ook doet in de concessie Midden-Overijssel?
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Ruben »

Er zijn in Rivierenland + Achterhoek geen eisen voor de kleurstelling van de bussen. Die worden door Gelderland enkel aan HOV-lijnen als de Vallelijn, Veluwelijn en Stadsbus Apeldoorn (allen concessie Veluwe) gesteld. Rivierenland en Achterhoek hebben niet van dat soort 'afwijkende' lijnen.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door webguy »

T zou overigens jammer zijn (ja, iets OT, sorry) als Syntus in Overijssel zo'n blauw zo nemen als Arriva: dat lijkt namelijk erg op de Valleilijn. Hups, weg je "branding".
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Raymond »

webguy schreef:T zou overigens jammer zijn (ja, iets OT, sorry) als Syntus in Overijssel zo'n blauw zo nemen als Arriva: dat lijkt namelijk erg op de Valleilijn. Hups, weg je "branding".
Daar kan de vervoerder weinig aan doen. Die kleur is ook voorgeschreven door de provincie Overijssel in die concessie.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Ruben »

Aan de ene kant is het natuurlijk wel hetzelfde. Maar de branding bereikt nu vooral zijn doel omdat in dat specifieke gebied (Ede-Wageningen dus) de Valleilijn erg onderscheidend is van de rest van de bussen. Dat dan kilometers verderop in Overijssel er bussen in een soortgelijk of zelfs hetzelfde kleurtje rondrijden, doet aan dat effect toch niks af?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
levi
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 23 dec 2009, 19:58

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door levi »

Wat gebeurd er eigenlijk met RegioNS?
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door playertwo »

Blijft voorlopig nog wel pendelen op Zl - Kpn
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Freek »

Over de kleurstelling in de Achterhoek/Rivierenland: er is wel geeist dat er een eenduidige kleurstelling moet zijn. Een mix van Arriva-NoordNederland en Brabant bijvoorbeeld, is niet mogelijk. Volgens mij hoeft de Stadsdienst Apeldoorn geen afwijkende kleur te hebben. Heb het PvE hier alleen niet bij de hand, dat zou ik thuis moeten opzoeken, ben dit jaar alleen niet meer thuis.

RegioNS blijft tot 2013 pendelen op Zutphen-Apeldoorn, vanaf dat moment wordt ook die lijn overgedragen aan Arriva. Voor de duidelijkheid: dat is dus tegelijk met Zutphen-Winterswijk, Arnhem-Winterswijk en Arnhem-Tiel.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Ardan »

Ik zit even wat reacties door te nemen op de site van De Gelderlander. En die zijn er niet mals om! Verreweg de meeste mensen vinden het ontzettend jammer dat Syntus moet verdwijnen en trappen Arriva helemaal de grond in. Een kleine greep uit de inmiddels 136 reacties.

Reacties

Dat syntus weg gaat is heel erg, 2 jaar met ov gereden en altijd nog best positief over syntus gebleven. Syntus hoort gewoon bij de achterhoek, ze zijn zelfs de hoofdsponsor van de graafschap, dat zeg al meer dan genoeg over de mentaliteit van syntus..! geweldig bedrijf dus.
als die westerlingen hier kunnen we niks mee, ze beginnen zelfs bij de gemeente te klagen over de carnaval, terwijl ze hier pas een maand wonen.... slaat totaal nergens op!
hans - 25-12-2009 | 23:03

Kan iemand deze reacties naar het provinciehuis sturen? Of de raad van staten Of in iedergeval degene die zich over het beroep van deze kwestie moet buigen.
P.P. - 25-12-2009 | 23:03

mensen van de provincie waar zijn jullie mee bezig er is geen slechter bedrijf als arriva zijn jullie vergeten dat er bussen van arriva van de weg zijn gehaald dat ze met ongekeurde bussen rijden
jullie zijn verkeerd bezig
ik reis met me gezin nooit meer met het openbaar vervoer als arriva hier komt mensen volg me advies reis niet met arriva!!!!!!!
een tevreden syntus reiziger
geertje - 25-12-2009 | 23:02

Als medewerker van Syntus doet het mij ontzettend goed om de vele positieve reacties te lezen op deze site. Het geeft je toch een stukje waardering voor hetgeen Syntus bereikt heeft. En dit was nooit gelukt als er niet zo’n grote betrokkenheid was bij ons personeel. Laten wij vooral niet vergeten dat de spoorlijnen Winterswijk-Zutphen en Winterswijk-Doetinchem jaren op de nominatie stonden om opgeheven te worden. Door het `visgraatmodel` te introduceren is deze spiraal omgedraaid en zijn wij in plaats van 1 keer per uur, zelfs 2 keer per uur gaan rijden. Tussen Doetinchem en Winterswijk rijdt er nu zelfs ieder kwartier en trein. En dat met naadloze aansluitingen tussen de trein en de bus! Het baanvak Doetinchem-Arnhem is kortgeleden uitgeroepen tot het snelgegroeide baanvak van regionaal spoor in Nederland!
Syntus introduceerde als eerste spotgoedkope kaartsoorten waarmee je zowel met de trein als de bus kunt reizen, kaarten die vervolgens door de andere vervoerders werden gekopieerd en onder een andere naam weggezet.

En natuurlijk, ook bij ons gaan wel eens dingen niet goed. Maar op een aantal zaken hebben wij nu eenmaal echt geen invloed. Denk hierbij aan de buitensporig veel sein- en wisselstoringen op het traject Doetinchem-Arnhem, met als gevolg uitval en vertraging van treinen. `Roep dan in ieder geval om dat er vertraging is` is een veelgehoorde reactie maar helaas, ook hier hebben wij geen directe invloed op. De omroep wordt namelijk ook verzorgt door ProRail. En ik wil hier niet met het vingertje wijzen, maar dit is nu eenmaal de realiteit.
Maar Syntus wordt hier wel op aan gekeken.Je ziet ook dat nagenoeg alle niet-positieve reacties op deze site en op tv, te maken hebben met de trein op bovenstaand traject.

In vindt het absurd dat de provincie nu kiest voor een andere vervoerder. Mensen, het gaat hier niet om een fusie of om een overname omdat een bedrijf niet gezond is. Het gaat hier om een aanbesteding in het kader van marktwerking. Men wil dus zoveel mogelijk vervoer voor zo min mogelijk geld. Syntus heeft de regio groot gemaakt en nu kiest men voor een prijsvechter.
Geen waardering voor Syntus dat het OV in de regio (en als voorbeeld voor heel Nederland) op de kaart heeft gezet.
Daar waar chauffeurs in het noorden van het land stonden te juichen toen Arriva werd overgenomen door Q-buzz, zie ik bij ons grote verslagenheid en huilende collega´s. Dit zegt toch genoeg. En met een ander uniform redt je het niet. Je haalt de ziel uit het bedrijf.

Laten wij met z´n allen de Provincie er van overtuigen dat zij niet op de goede weg zitten. Want vervoer binnen halen en vervolgens in de stille uren uitvoeren met ongemotiveerde chauffeurs tegen een goedkopere CAO is zeker niet de oplossing. Dit zorgt niet voor een stimulans maar eerder voor een afbraak van het openbaar vervoer. En dat is heel belangrijk want naast een trotse medewerker van Syntus ben ik ook ingezetene van de Provincie Gelderland.
Syntus medewerker - 25-12-2009 | 23:01

Ik verbaas me over de reacties over de afwezigheid van de wc's in Syntus treinen.
Persoonlijk ga ik VOOR ik op stap ga met wat voor vervoersmiddel dan ook. Is dat echt alles wat deze reizigers stoort?
En wat het je aan een wc in de trein als ze toch niet rijden i.v.m. gladheid.
Syntus was n.l. de eerste die de afgelopen week weer probeerde volgens het boekje te rijden.
Met de bussen ging dat iets makkelijker dan met de treinen, omdat veel wissels waren bevoren. Wat trouwens weer niet in handen van Syntus is maar van PROrail.
P.P. - 25-12-2009 | 23:01
Ik doe ook maar wat
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Ruben »

Freek schreef:Volgens mij hoeft de Stadsdienst Apeldoorn geen afwijkende kleur te hebben. Heb het PvE hier alleen niet bij de hand, dat zou ik thuis moeten opzoeken, ben dit jaar alleen niet meer thuis.
Voor wat betreft concessie Veluwe zijn, zoals ik paar posts terug gemeld heb, er 3 afwijkende kleurstellingen geeisd (bovenop een eenduidige Veluwe kleurstelling die voor alle overige regiolijnen geldt):
  • Stadsdienst Apeldoorn
  • Veluwelijn
  • Valleilijn
Dus net als nu, blijft de stadsdienst een aparte kleur houden.
C.2.26 Voor de stadsdienst Apeldoorn geldt dat de bussen een eigen herkenbare kleur
(onderscheidend van de overige bussen) moeten hebben.
Bron: Bestek veluwe.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Oud forumgebruiker

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Oud forumgebruiker »

Dat verhaal van die Syntus-medewerker raakt toch wel... Ik wens ze daar veel succes met Arriva want is het 3 maal kl*te, dat bedrijf :x
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Freek »

Dank NS-R heb het bestek niet bij de hand en wist het niet zeker. Maar het lijkt me duidelijk. Overignes geef ik Arriva gewoon een kans./ Ik hjeb persoonlijk geen slechte ervaringen met Arriva. Bovendien moeten ze het personeel overnemen, dus als die bij Syntus het verschil maken doen ze dat bij Arrivaook nog wel.
En zoals velen ook al hebben gezegd, bij elke vervoerder is wel iets mis. ook bij Syntus ging wel iets mis. Waarom is Syntus nog niet klaar voor de OVC?
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door 88122903 »

ziggy schreef:medewerker raakt toch wel... Ik wens ze daar veel succes met Arriva want is het 3 maal kl*te, dat bedrijf Dat verhaal van die Syntus-medewerker raakt toch wel... Ik wens ze daar veel succes met Arriva want is het 3 maal kl*te, dat bedrijf :x
Ik hoop iedergeval dat de Arriva geleerd heeft van de opstart problemen die ze hadden toen ze de Concessie Dordrecht stad overnamen.
De eerste maanden moest er met de regelmatigheid van de klok buschaufeurs met de ambulance afgevoerd worden, omdat ze ziek werden van de manier van leiding geven en de van de veel te strakken ritschema's.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Daniel »

Nou, niet omdat ze ziek werden van de manier van leidinggeven hoor :P Meer omdat ze door boze reizigers in elkaar geslagen werden als er na tig uitgevallen ritten een keer een bus kwam. En ja, er zijn er ook met hartklachten afgevoerd door de stress om de rijtijden te halen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Suus »

Die verhalen heb ik ook wel eens over Waterland gehoord, waar boze potentiële reizigers straten gingen blokkeren om zo eindelijk in een bus te kunnen, de chauffeurs sloegen haltes over omdat ze te vol zaten. :|
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Daniel »

Tja, en toch ligt dat ook niet allemaal aan Arriva... nouja, gedeeltelijk wel. Leesbare vertrekstaten maken is niet hun sterkste kant, zeker als 's zomers niet alleen de frequentie anders is maar de rijtijd ook nog net 'n minuutje korter.
Maar het zou al een hoop agressie schelen als de reiziger zou lezen dat voetnoot c betekend dat de bus alleen op koopavond rijdt, waardoor het dus niet nodig is om verontwaardigd te zijn als de bus op vrijdag, maandag, dinsdag en woensdag niet verder dan het einde van de wijk rijdt :P

En dan vergeet ik nog de mensen die op zaterdag in de kolom voor maandag t/m vrijdag de tijden opzoeken...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door --Stefan-- »

Ze maken in Ddr soms ook wel hele moeilijke lijnconstructies als ik eerlijk mag zijn...
Lijn 4 en 7 hadden ze beter in meerdere lijnen kunnen onderbrengen. Want zelfs voor 'ons' is het lastig :P
3 0 7 9
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door 88122903 »

Reiziger Ddrs schreef:Nou, niet omdat ze ziek werden van de manier van leidinggeven hoor :P Meer omdat ze door boze reizigers in elkaar geslagen werden als er na tig uitgevallen ritten een keer een bus kwam. En ja, er zijn er ook met hartklachten afgevoerd door de stress om de rijtijden te halen.
Er kwam ook veel onvrede van chaufeurs omdat de oude broodman HTM de chaufurs in Dordrecht betrok bij het verbeteren van het OV.
Chaufeurs vonden/vinden dat direchtie van de Arriva nooit goed naar hun wilde/willen luisteren, als er surgesties kwamen.
Maar wat Reziger Dhrs zegt over de agressie klopt helemaal, want ook de agressie heeft een grote rol gespeeld.
Problemen komen eenmaal niet alleen en in ene Ov pronleem zitten vaak meerdere gecompliceerde problemen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Daniel »

--Stefan-- schreef:Ze maken in Ddr soms ook wel hele moeilijke lijnconstructies als ik eerlijk mag zijn...
Lijn 4 en 7 hadden ze beter in meerdere lijnen kunnen onderbrengen. Want zelfs voor 'ons' is het lastig :P
Lijn 4 valt toch wel mee?

@88122903: ze wilden wel luisteren hoor, veel aanpassingen van na de rampzalige opstart zijn op verzoek van de medewerkers doorgevoerd.

Maargoed, nu weer terug naar de concessie Achterhoek.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Graafschap
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 18:59

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Graafschap »

Inmiddels is er op de gelderlander een poll actief, er zijn inmiddels al ong. 151 reacties
Syntus gaat, Arriva komt.
Syntus verliest het openbaar vervoer in de Achterhoek aan Arriva.

fantastisch nieuws! 8 %
verschrikkelijk! 67 %
iets wat mij helemaal niets uitmaakt. 26 %
Totaal aantal stemmen: 1016
levi
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 23 dec 2009, 19:58

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door levi »

playertwo schreef:Blijft voorlopig nog wel pendelen op Zl - Kpn
op deze site kan ik daar niks over vinden...
http://www.railpedia.nl/display/test/RegioNS
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Bastiaan »

Hoewel het wel logisch zou zijn als regionale aanbestede spoorlijnen over het algemeen worden geëxploiteerd door "RegioNS", is dat niet het geval. Alleen Zutphen - Apeldoorn is RegioNS, de rest (Zwolle - Kampen en Zwolle - Emmen) is gewoon "NS".
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door MdJ »

Zwolle-Kampen is toch ook RegioNS?

Overigens ook iets aan te vullen aan de website.. Ze beschikken inmiddels over de 3401, 3402, 3404, 3412 en 3414. 4 in dienst, 1 reserve voor onderhoud. Niet zo heel raar dat het de 3412 en 3414 zijn geworden, deze reden voornamelijk altijd al wanneer er een ZAP-stelletje naar Zwolle/Onnen moest.
Bij twijfel: gebruik beton.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Caspar »

ZAP?
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Bastiaan »

Zutphen - APeldoorn :wink:

@MdJ: Als ik diverse bronnen op internet mag geloven (die als eerste verschijnen als je er naar Googlet) is Zwolle - Kampen geen RegioNS. Het verschil zit 'm misschien in het feit dat Zutphen - Apeldoorn gegund is als gevolg van een openbare aanbesteding, terwijl andere spoorlijnen onderhands gegund zijn.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten