OVer je treinreiservaringen in december 2009

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Ruben »

Zo te zien op de foto was het de 7803 ja. :)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Mikos »

Cookie-O-Fiel schreef:Vanmiddag bleek in Groningen dat zowel de week- als weekendov vandaag geldig is (er hing een briefje bij het servicemedewerkers-infopoint). Waarom worden zulke dingen niet via internet gecommuniceerd? Had dus voor niets een kaartje Zb-Gn gekocht. :evil: Er stond deze keer namelijk geen toevoeging bij dat het alleen bij NS het geval is, dus neem aan dat Arriva dezelfde regeling heeft.

Op de achterkant van mijn weekend-ov is er niets over te vinden in ieder geval.
Klopt, dat is pas op donderdag besloten doordat er verschillende berichten zouden zijn geweest die tegenstrijdig waren. IB-Groep :roll: Kaartje dus gewoon insturen met een kopie van je Studenten OV erbij naar de Klantenservice. Wel netjes een briefje erbij doen, he? :P
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Caspar »

Zit ik in een SGMm vanaf Amsterdam naar Heiloo, hoor ik ineens vlak voor Heiloo door de intercom: Ladies & gentlemen, watch your luguage, there may be pickpockets in this train. Dat ging via een bandje ofzo, het was in ieder geval de sprinterdame-stem. Even later: dames en heren, pas op bij het uitstappen, de treden kunnen glad zijn. Ook ingesproken door de welbekende sprinterdame stem. In het display stond ook: WAARSCHUWING: de treden kunnen glad zijn. Helaas was de tekst net iets te lang voor het display, waardoor de eerste en laatste letter erbuiten vielen. En dus ook in het display even ervoor: Watch out for luguage thieves.
Nooit geweten dat die spintertjes dat ook in omroep hebben zitten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Suus »

Ja, zit er allemaal in. En ze kunnen ook treinstelnummers omroepen als de trein wordt gesplitst en gecombineerd. Geweldig systeem is het, jammer dat het niet in ICM is ingebouwd :|
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door --Stefan-- »

Ik denk niet dat het handig is voor een ICM. Een intercity heeft veel meer overstappen dan een sprintertje.
En anders zouden alle treinnummer ingesproken moeten worden.
Ik denk ook dat een condecteur actuele informatie kan geven dan een sprinter. De sprinter heeft gewoon een standaard afroep die altijd wordt afgedraaid, maar stel dat de ICM een keertje vertraging heeft dan kan je bepaalde overstapmogelijkheden al niet meer halen, maar deze zouden dan wel omgeroepen moeten worden.
(Kan eigenlijk niet helemaal goed verwoorden wat ik bedoel :P)

Nee, ik vind de condecteur handiger dan een standaard ingesproken stem.
3 0 7 9
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Caspar »

Maar bij gladde perrons, veel zakkenrollers etc etc is het wel handig om zo van tijd tot tijd even een bandje te laten draaien, kan de conducteur ondertussen andere nuttige dingen doen, controleren, service rondjes.

(T zou je overigens maar gebeuren dat er uitgerekend met kerst iets van je gestolen wordt...)
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door --Stefan-- »

Daar is het inderdaad wel handig voor, maar voor actuele informatie heb ik toch liever de condecteur dan een bandje.
En om nou een bandje te gebruiken en ook de condecteur te laten praten, dat zie ik ze niet snel doen :P
3 0 7 9
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Daniel »

@--Stefan--: SGMm roept dan ook geen daadwerkelijke overstapmogelijkheden om, maar meer mogelijke richtingen om over te stappen. Bijvoorbeeld op de Hoekse Lijn in Rotterdam dat je kunt overstappen op de treinen richting Gouda en Dordrecht en op het metronetwerk van Rotterdam. Da's niet van vertraging afhankelijk dus.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door --Stefan-- »

Klopt ;)
Vindt het meer een stukje extra service in de trein.
3 0 7 9
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Suus »

--Stefan-- schreef:Ik denk niet dat het handig is voor een ICM. Een intercity heeft veel meer overstappen dan een sprintertje.
En anders zouden alle treinnummer ingesproken moeten worden.
Ik denk ook dat een condecteur actuele informatie kan geven dan een sprinter. De sprinter heeft gewoon een standaard afroep die altijd wordt afgedraaid, maar stel dat de ICM een keertje vertraging heeft dan kan je bepaalde overstapmogelijkheden al niet meer halen, maar deze zouden dan wel omgeroepen moeten worden.
(Kan eigenlijk niet helemaal goed verwoorden wat ik bedoel :P)

Nee, ik vind de condecteur handiger dan een standaard ingesproken stem.
Inspreken is een keer werk, en kan daarna eindeloos herhaald worden. Maar de stem is helder (geen ruis enzo), binnen in de trein is de bestemming en de tussenstops zichtbaar, wanneer de trein op tijd is staan er ook nog aankomsttijden bij. Er zitten allerlei extra serviceberichten in, en er worden geen aansluitingen omgeroepen, maar mogelijke overstappen. Het geeft veel meer informatie dan alleen maar een gesproken omroepbericht, wat bijvoorbeeld doven al niet kunnen horen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door --Stefan-- »

Dus als er uiteindelijk informatieschermen in de treinen komen wordt er dus zo'n soortgelijk systeem gebruikt als bij de sprinters?
3 0 7 9
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Dexter »

Caspar schreef:Zit ik in een SGMm vanaf Amsterdam naar Heiloo, hoor ik ineens vlak voor Heiloo door de intercom: Ladies & gentlemen, watch your luguage, there may be pickpockets in this train. Dat ging via een bandje ofzo, het was in ieder geval de sprinterdame-stem. Even later: dames en heren, pas op bij het uitstappen, de treden kunnen glad zijn. Ook ingesproken door de welbekende sprinterdame stem. In het display stond ook: WAARSCHUWING: de treden kunnen glad zijn. Helaas was de tekst net iets te lang voor het display, waardoor de eerste en laatste letter erbuiten vielen. En dus ook in het display even ervoor: Watch out for luguage thieves.
Nooit geweten dat die spintertjes dat ook in omroep hebben zitten.
Hahaha :lol: da's duidelijk een gevalletje vergissing van de mcn: De 'pickpockets'-waarschuwing staat in het lijstje in de RIS (Reizigers Informatie Systeem) net boven de waarschuwing voor de gladde perrons. Het bedieningspaneel en de microfoon zitten heel onhandig voor de mcn, helemaal opzij aan het uiterste puntje van de stuurtafel dus daar kan je eigenlijk helemaal niet goed bij onder het rijden. En behalve reisinfo zitten er dus extra boodschappen in, gladde perrons, extra controle, zelfs de stilstand voor de jaarlijkse dodenherdenking zit er in.

In de SLT is het systeem nog uitgebreider en kan dankzij de displays in de reizigersruimte nog veel meer tonen.

ICMm is op een soort IC-RIS voorbereid, met uitgebreidere reisinfo en met nieuws, weer en andere boodschappen (zoals in de Combino-trams van het GVB) maar dat ging op het laatste moment niet door. Ik hoorde dat er nu een ander project is opgezet voor al het IC-materieel, dat zal ook van displays worden voorzien, daarom heeft bv VIRM 4 geen 'lichtkrant'.
Vallend blad maakt rails glad.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door STF »

Ik weet niet of de machinisten ondertussen uitgespeeld zijn met SGMm maar destijds dat het net terug was van revisie kon je er donder op zeggen dat als de mussen dood van het dak vielen door de hitte, je het omroepbericht over de gladde perrons voorbij hoorde komen... :?
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Dexter »

Ik denk eerder dat dat spelende hc's zijn geweest, want zoals ik al zei zit het voor ons onhandig en bijna onbereikbaar (als je zoals ik geen lange armen hebt) dus al rijdend handmatig omroepen of die boodschappen opzoeken is lastig.
Vallend blad maakt rails glad.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Ennes »

Reiziger Ddrs schreef:@--Stefan--: SGMm roept dan ook geen daadwerkelijke overstapmogelijkheden om, maar meer mogelijke richtingen om over te stappen. Bijvoorbeeld op de Hoekse Lijn in Rotterdam dat je kunt overstappen op de treinen richting Gouda en Dordrecht en op het metronetwerk van Rotterdam. Da's niet van vertraging afhankelijk dus.
Als je om snachts half 2 binnenkomt roept hij ook braaf om dat je kan overstappen op het metronetwerk, of andere richtingen waar op dat tijdstip niets meer rijdt.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Ennes »

Bee schreef:Ja, zit er allemaal in. En ze kunnen ook treinstelnummers omroepen als de trein wordt gesplitst en gecombineerd. Geweldig systeem is het, jammer dat het niet in ICM is ingebouwd :|
Alleen bij het splitsen dan :wink: maar alleen als de koppeling van het RIS systeem tussen de 2 treinstellen werkt (wat regelmatig niet werkt.) het systeem heeft echter ook een aantal beperkingen, zo kan je dus niet op 1 stel niet instappen zetten als je bijvoorbeeld 1 treinstel in opzending mee neemt), zo kan je in geval van bijvoorbeeld werkzaamheden ook niet een andere eindbestemming erinzetten behalve een aantal knooppunten ( of alleen de eindbestemming, maar dan heb je geen tussenhaltes op de display's en geen auto-omroep)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Chauf21 »

NS-Reiziger schreef:Ik had niet gedacht dit ooit mee te maken, maar het kán. Gisteravond een ICMm in die serie al exotisch te vinden, kon NS het vandaag toch nog overtreffen. Vluchtige mobipic:
Een DD-AR in de s7000. Hoe kom je ermee aan de andere kant van de Veluwe terecht. :P
Vrijdagochtend had ik een DDM in de s2100 :lol:
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Caspar »

Ik zag ook nog 9 bakken ICRm in Alkmaar noord donderdag :D
Oud forumgebruiker

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Oud forumgebruiker »

Bedoel je niet 10 bakken? een 9-bakken stam bestaat niet. En inderdaad donderdag zat er een 10-bakken-compositie in de 800-serie, maar die ging volgens mij niet door naar Schagen?
Oud forumgebruiker

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Oud forumgebruiker »

Reiziger Ddrs schreef:en op het metronetwerk van Rotterdam.
Was het niet zo dat de Stadsregio Amsterdam betaald heeft aan NSR voor deze extra omroep in de Sprinters in Amsterdam en NS het vervolgens rechtstreeks heeft gekopieerd naar de Rotterdamse stations? :neg:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Suus »

... en RandstadRail :pos:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Oud forumgebruiker »

Mooi pluspuntje voor de SRA is het dan... Ze hebben een investering gedaan van nationaal belang :wink: - toch had ik liever gehad dat er wat meer van die LED-schermpies komen bij meerdere (tram)haltes. Vandaag weer een half uur op de tram gewacht, omdat er ergens een stroomstoring bleek te zijn, waardoor alle trams achter elkaar reden op een gegeven moment :neg:. Het is geen overbodige luxe te weten hoelang je nog op je tram mag wachten, als je staat te blauwbekken op een willekeurige halte op de - altijd winderige - Heemstedestraat.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Stefan »

In Rotterdam hebben ze ook van die mooie LED-displays, jammer dat er (althans, als ik op een halte sta) nooit een hout van klopt omdat ze niet dynamisch zijn. :neg:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Jurjen »

ziggy schreef:Mooi pluspuntje voor de SRA is het dan... Ze hebben een investering gedaan van nationaal belang :wink: - toch had ik liever gehad dat er wat meer van die LED-schermpies komen bij meerdere (tram)haltes. Vandaag weer een half uur op de tram gewacht, omdat er ergens een stroomstoring bleek te zijn, waardoor alle trams achter elkaar reden op een gegeven moment :neg:. Het is geen overbodige luxe te weten hoelang je nog op je tram mag wachten, als je staat te blauwbekken op een willekeurige halte op de - altijd winderige - Heemstedestraat.
Aan de andere kant, in Utrecht hebben ze die displays, maar daar stonden alle bussen gewoon braaf vermeld toen er helemaal geen bussen reden. 'Actuele' reisinformatie, dus. Maar goed, dat is hier OT. ;-)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Suus »

Een of andere Beneluxtrein reed vandaag slechts tussen Roosendaal en Antwerpen-Centraal met een enkele varkensneus. Vertrok rond 16:20 in Roosendaal.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten