Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ah, zo. Nooit geweten dat dat korter was dan de buitenboog.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Als die binnenboog te kort is voor acht bakken komt dat doordat bij de aanleg van de zgn. "handshake" tussen de lijnen uit drie windrichtingen het stootjuk een paar meter is verplaatst.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Het Parool berichtte destijds dat hetreisthijs schreef:Zo'n lange metro is 4x M4 nou eigenlijk ook weer niet: 123,6 meter, dus maar 7,4 meter langer dan een M5. Is of was het binnenste perron echt zo kort dat dat niet past(e)?
Edit: ik zie overigens dat ze het niet per se over de binnenboog hebben.
https://www.parool.nl/nieuws/chaos-bij- ... ~bd9891c2/
Laatst gewijzigd door n-evo op ma 11 mei 2020, 13:08, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Misschien past het wel als de metro's ook daadwerkelijk tot nabij het juk doorrijden in plaats van twintig, dertig meter ervóór al tot stilstand komen?
Ik doe ook maar wat
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Zou kunnen of dat ze die stootblokken al verplaatst hebben.
Met het oog op dit verhaal viel die 4x M4 op de M51 in ieder geval op. :)
Met het oog op dit verhaal viel die 4x M4 op de M51 in ieder geval op. :)
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Welk perronspoor op CS is dan korter? Nooit opgevallen dat dat in een bocht ligt.
De Amsterdamse politie heeft een 16-jarige Coronaspuger opgepakt, die vermoedelijk meerdere vrouwelijke chauffeurs heeft bespuugd.
https://www.at5.nl/artikelen/201949/ver ... en-belaagd
De Amsterdamse politie heeft een 16-jarige Coronaspuger opgepakt, die vermoedelijk meerdere vrouwelijke chauffeurs heeft bespuugd.
https://www.at5.nl/artikelen/201949/ver ... en-belaagd
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Het rechterspoor als je richting de tunnel kijkt. Dat ligt in de "binnenbocht", en daar is dacht ik een paar meter afgehaald om de "handshake" (de verbinding met de NZL) te realiseren.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Meerjarenplan GVB Activa BV 2020-2029:
https://online.ibabs.eu/ibabsapi/public ... 57b12ffeae
Vanaf pagina 8: achtereenvolgens ontwikkelingen metrovloot, tramvloot en busvloot in de komende jaren en daarna.
Uitstroom Combino’s vanaf 2032, tevens onderzoek GVB naar behoefte van 45m materieel op bepaalde tramlijnen.
https://online.ibabs.eu/ibabsapi/public ... 57b12ffeae
Vanaf pagina 8: achtereenvolgens ontwikkelingen metrovloot, tramvloot en busvloot in de komende jaren en daarna.
Uitstroom Combino’s vanaf 2032, tevens onderzoek GVB naar behoefte van 45m materieel op bepaalde tramlijnen.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Materiaal afvoeren precies 30 jaar nadat de instroom begon? Geheel volgens planning? Geloven ze het zelf? (A)
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Als je gokt op 30 jaar is de kans wel wat groter dat de combino's niet een halve eeuw rond gaan rijden.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
fred1954 schreef:Meerjarenplan GVB Activa BV 2020-2029:
https://online.ibabs.eu/ibabsapi/public ... 57b12ffeae
Vanaf pagina 8: achtereenvolgens ontwikkelingen metrovloot, tramvloot en busvloot in de komende jaren en daarna.
Uitstroom Combino’s vanaf 2032, tevens onderzoek GVB naar behoefte van 45m materieel op bepaalde tramlijnen.
Dank voor de link, Fred. :pos:
Nu is dit rapport uit de pré corona periode. (januari 2020)
Het is nu voorbij 11 mei. Ik ben benieuwd of het GVB dus die besteloptie voor 15G heeft gedaan.. en/of dat onderzoek naar 45 meter trams in de openbare ruimte voltooid is.
quotes uit de geciteerde link:
*trein*(..)15G opties kunnen tot 11 november 2022 worden afgeroepen, of tot 12 maanden vooraf aan de verwachte instroomdatum van het laatst bestelde voertuig. Bestellen opties voor 11 mei 2020 kan tegen lagere inkoopprijs.(..)
Nou, met alle ideeën omtrent structureel thuis werken etc. welke nu door de corona perikelen én de aankomende economische (diepe) recessie.. zal het nog de vraag worden of dat groeiscenario nog zo groot is in 2027.. Ik verwacht het niet.(..) Vanaf 2027 worden verschillende vervoerstromen dermate groot dat de vraag is opgeworpen of langer materieel (grotere voertuigcapaciteit) vervoerkundig op dat moment beter invulling geeft aan de vervoerbehoefte en contextuele omstandigheden dan de huidige 30 meter voertuigen. (..)
Men spreekt slechts van 'een gebruikelijke start'.reisthijs schreef:Materiaal afvoeren precies 30 jaar nadat de instroom begon? Geheel volgens planning? (..)
(..)
Dit vraagstuk speelt voor bepaalde tramlijnen. Een invulling hiervan is slechts mogelijk door een nieuwe aanbesteding te starten. Een dergelijke aanbesteding neemt dan tevens de vervanging van de 13/14G voertuigen (gebruikelijke start uitstroom 2032) mede in ogenschouw.
De inpasbaarheid van 45 meter voertuigen in de openbare ruimte wordt op korte termijn door GVB onderzocht. De tijd voor deze studie dringt in het licht van een mogelijk aanstaande tussentijdse bestelling opties 15G voor mei 2020.
(..)
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ik dacht op de Twitter van GVB of de Vervoerregio gezien te hebben dat er 10 nieuwe 15G's zijn besteld. Maar ik kan het nu niet meer vinden.Durashift schreef:Het is nu voorbij 11 mei. Ik ben benieuwd of het GVB dus die besteloptie voor 15G heeft gedaan
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ja, volgens mij is een (klein) deel van de optie serie besteld, dat heb ik ook ergens voorbij zien komen, ik meen 9 stuks, dat was al ruim voordat Corona de kop op stak.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Mooi dat er serieus gekeken wordt naar 45 meter lange trams.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
De vraag is of, na de crisis, de vervoersvraag uiteindelijk weer op het niveau komt van vóór de crisis. Als ik in de media lees, hoe positief werknemers én werkgevers staan tegenover het thuiswerken, zou het zomaar een stukje rustiger kunnen worden in het OV van de toekomst, waardoor een totaal andere situatie ontstaat. De meerjarenplannen van de OV-bedrijven kunnen dan herschreven worden.
Vandaag een (premium) artikel in de Telegraaf: “Thuiswerken is een blijvertje”
Vandaag een (premium) artikel in de Telegraaf: “Thuiswerken is een blijvertje”
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ongetwijfeld dat meer mensen vanuit huis zullen blijven werken. Het hoeft alleen niet te betekenen dat het 5 dagen per week zal zijn. Persoonlijk werk ik al jaren 1 à 2 dagen vanuit huis. En daarbij, de trams zijn hier niet alleen druk in verband met woon/werkverkeer. Tenzij dit soort crisissen met enige regelmaat blijven voorkomen, of de huidige crisis veel langer dan verwacht blijft voortslepen, lijkt het mij dat de situatie wel weer teruggaat naar voor corona. Langere trams kunnen ook als voordeel hebben dat je minder vaak hoeft te rijden en dus minder personeel nodig hebt. Dat is ook een voordeel tijdens een crisis als deze waarbij de maximumcapaciteit van voertuigen erg beperkt wordt.
Het zou mij wel verbazen als er een 45-meter-lange 15G-variant komt (die optie is volgens mij wel meegenomen). Maar wie weet met de 16G die de Combino moet vervangen, tenzij het weer als "niet-inpasbaar" wordt bestempeld natuurlijk. Al lukt in de smalle straatjes van Gent ook om met 7-delige trams te rijden.
De tekst in het document vind ik alleen onduidelijk. Enerzijds zeggen ze dat er een nieuwe aanbesteding nodig is voor langere trams, anderzijds moet er snel onderzoek naar gedaan worden in verband met de extra optie 15G-trams?
Het zou mij wel verbazen als er een 45-meter-lange 15G-variant komt (die optie is volgens mij wel meegenomen). Maar wie weet met de 16G die de Combino moet vervangen, tenzij het weer als "niet-inpasbaar" wordt bestempeld natuurlijk. Al lukt in de smalle straatjes van Gent ook om met 7-delige trams te rijden.
De tekst in het document vind ik alleen onduidelijk. Enerzijds zeggen ze dat er een nieuwe aanbesteding nodig is voor langere trams, anderzijds moet er snel onderzoek naar gedaan worden in verband met de extra optie 15G-trams?
In een ander document was te lezen dat GVB alvast 9 extra 15G-trams wou bestellen voor mei omdat dit dan nog tegen een gunstige prijs kon. Een zogenaamde "no-regret" aanschaf die sowieso van pas komt. De overige 51 trams uit die optie zouden later alsnog afgenomen kunnen worden tegen een hogere prijs per stuk. In dit document lijken het er in plaats van 9, 10 te worden.fred1954 schreef:Ja, volgens mij is een (klein) deel van de optie serie besteld, dat heb ik ook ergens voorbij zien komen, ik meen 9 stuks, dat was al ruim voordat Corona de kop op stak.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Het is mij ook niet helemaal duidelijk wat GVB bedoelt met het begrip opties in deze context.
Het leest alsof men voor 11 mei dit jaar opties op levering van 15G trams kon 'bestellen' tegen een gereduceerde prijs.
Daadwerkelijke inlossing van die opties zou dan tot in november 2022 kunnen of 12 maanden vooraf de laatst verwachte leverdatum van de huidige, bestelde, serie CAF's.
Niet inlossen van die optie(s) kan dan ook nog, lijkt mij.
Vermoedelijk wil men die opties dan op basis van 45 meter gesteld hebben?
Ik bedoel dus: er kan een optie op een (bestelde) levering zijn OF je besteld voertuigen direct.. maar het bestellen van opties..
Dat ken ik wel bij aankopen van en nieuwe auto. Of bij een keuken lijkt mij zoiets ook wel te kunnen.
Het leest alsof men voor 11 mei dit jaar opties op levering van 15G trams kon 'bestellen' tegen een gereduceerde prijs.
Daadwerkelijke inlossing van die opties zou dan tot in november 2022 kunnen of 12 maanden vooraf de laatst verwachte leverdatum van de huidige, bestelde, serie CAF's.
Niet inlossen van die optie(s) kan dan ook nog, lijkt mij.
Vermoedelijk wil men die opties dan op basis van 45 meter gesteld hebben?
Ik bedoel dus: er kan een optie op een (bestelde) levering zijn OF je besteld voertuigen direct.. maar het bestellen van opties..
Dat ken ik wel bij aankopen van en nieuwe auto. Of bij een keuken lijkt mij zoiets ook wel te kunnen.
Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Dit is bij rollend materieel zeer gebruikelijk.
Je doet een aanbesteding voor een X-aantal voertuigen waarbij je een Y-aantal vast afneemt. Bij het afnemen stel je ook een prijs vast voor de extra voertuigen die je later kan bijbestellen, dat zijn de opties. Die opties kan je op meerdere manieren doen. Hier is gekozen voor (aannemelijk dezelfde) prijs Z tot 11 mei, daarna is er een kostenopslag. Soms wordt de prijs vastgesteld voor een X-aantal batches (bijvoorbeeld dezelfde prijs voor de hoofdorder plus één vervolgorder) of als je een heel onhandige fabrikant bent *kuch* Bombardier *kuch* biedt je dezelfde prijs voor een onbeperkt aantal vervolgorders.
Zo zit je niet meteen vast aan 155 trams als je na 5 exemplaren ontdekt dat ze toch niet zo goed functioneren als voorzien.
(Trenitalia bestelde in de jaren 90 vijftig locomotieven E.464 bij ABB (later AdTranz, nog later Bombardier) en kon onbeperkt bijbestellen voor dezelfde prijs. Zo kon Trenitalia uiteindelijk 717 locomotieven bestellen voor de prijs die in de jaren 90 was afgesproken)
Je doet een aanbesteding voor een X-aantal voertuigen waarbij je een Y-aantal vast afneemt. Bij het afnemen stel je ook een prijs vast voor de extra voertuigen die je later kan bijbestellen, dat zijn de opties. Die opties kan je op meerdere manieren doen. Hier is gekozen voor (aannemelijk dezelfde) prijs Z tot 11 mei, daarna is er een kostenopslag. Soms wordt de prijs vastgesteld voor een X-aantal batches (bijvoorbeeld dezelfde prijs voor de hoofdorder plus één vervolgorder) of als je een heel onhandige fabrikant bent *kuch* Bombardier *kuch* biedt je dezelfde prijs voor een onbeperkt aantal vervolgorders.
Zo zit je niet meteen vast aan 155 trams als je na 5 exemplaren ontdekt dat ze toch niet zo goed functioneren als voorzien.
(Trenitalia bestelde in de jaren 90 vijftig locomotieven E.464 bij ABB (later AdTranz, nog later Bombardier) en kon onbeperkt bijbestellen voor dezelfde prijs. Zo kon Trenitalia uiteindelijk 717 locomotieven bestellen voor de prijs die in de jaren 90 was afgesproken)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Worden op de lijn naar Westwijk nog gekke systemen aangelegd die de inzet van ander materieel verbieden? Een inzet van 11G op spitsritten bijvoorbeeld. Of museummaterieel?fred1954 schreef:Volgens mij was dat altijd al de bedoeling om lijn 25 met CAF’s m.i.v. de dienstregeling 2021 (13 december a.s.) naar Westwijk te laten rijden? GVB doet nu of ze iets nieuws vertellen?
Waar ik benieuwd naar ben is, of alle CAF’s (in ieder geval, die voor lijn 25) op tijd geleverd gaan worden uit Spanje.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Er is mij niks bekend over speciale (beveiligings) systemen op de Amstelveenlijn/lijn 25. Ik verwacht daar overigens ook geen ander materieel, dan gekoppelde R-net CAF’s. In het meerjarenplan GVB welke link eerder door mij gepost Is hier, wordt gesproken over start exploitatie naar WW in januari 2021, logischer zou zijn bij aanvang dienstregeling 2021 op 13 december a.s.
Vraag is natuurlijk of er genoeg CAF’s geleverd zijn eind dit jaar i.v.m. Corona, om een goede exploitatie mogelijk te maken. Dat zullen we moeten afwachten. Er wordt in ieder geval in het 3e en 4e kwartaal getest en instructie gegeven aan de bestuurders van lijn 25.
Vraag is natuurlijk of er genoeg CAF’s geleverd zijn eind dit jaar i.v.m. Corona, om een goede exploitatie mogelijk te maken. Dat zullen we moeten afwachten. Er wordt in ieder geval in het 3e en 4e kwartaal getest en instructie gegeven aan de bestuurders van lijn 25.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Je vindt af en toe nog eens wat op Twitter (bron):
Geen idee of het echt is, maar als dat zo is, is het wel interessant dat GVB op enig moment kennelijk letters voor het sneltramnet heeft overwogen. De lijnkleur rechts van de A correspondeert met die van de huidige lijn 50. Dus wellicht dat 51 -> B; 52 -> C etc. bedacht zou zijn geweest?
Geen idee of het echt is, maar als dat zo is, is het wel interessant dat GVB op enig moment kennelijk letters voor het sneltramnet heeft overwogen. De lijnkleur rechts van de A correspondeert met die van de huidige lijn 50. Dus wellicht dat 51 -> B; 52 -> C etc. bedacht zou zijn geweest?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Grappig! Het enige wat ik ooit gelezen heb is dat de metro/sneltramlijnen oorspronkelijk in de 30-reeks zouden komen toen nieuwe metrolijkkleuren werden verzonnen. Uiteindelijk is dat de 50-reeks geworden.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Eindelijk een uitgebreide officiële update:
https://wijnemenjemee.nl/projecten/nieu ... onacrisis/GVB kreeg veel vragen of de huidige corona-situatie ook effect heeft op de instroom van de nieuwe 15G trams, en later de nieuwe M7 metro’s voor Amsterdam. De redactie belde met Esther Tolner, projectmanager 15G/M7 en vroeg haar een korte update te geven over de laatste stand van zaken. En om gelijk maar met de deur in huis te vallen: vooralsnog lijkt het mee te vallen met de gevolgen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Het GVB is zelf begonnen met de verkoop van mondkapjes. :pos:
https://www.at5.nl/artikelen/202022/gvb ... -automaten
https://www.at5.nl/artikelen/202022/gvb ... -automaten
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Twee keer het Amsterdamse stadslogo op de poster, nutteloos hoofdlettergebruik, onnodige uitroeptekens én zowel een €-teken als euro bij de prijsaanduiding. GVB op z'n best.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 123 gasten