Mag ik even kwijt

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Alargule

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Alargule »

Angela ist deine Mutti denn?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10592
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door trolly »

:shock:

Nein sag, komm jezt eben!
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3472
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Tom024 »

Zojuist geleeed dat Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch, ofwel de plaats met de langste stationsnaam ter wereld, een stedenband heeft met het Franse Y. Dat is dan weer een van de weinige plaatsen wereldwijd waarvan de plaatsnaam uit 1 leesteken bestaat.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door umbusko »

Kunnen ze uit Wales niet een paar letters naar Frankrijk sturen? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13197
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Z2N »

Daar heb ik maar 1 vraag voor: Y? (A)

Y is trouwens een prima moment om een autorit naar Zuid-Frankrijk te onderbreken, het ligt maar een paar minuten van de Franse A1 af, ter hoogte van het TGV-station Haute Picardie. Fototje maken van het plaatsnaambord, tanken in Ham, en doorrijden naar de zon! :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door umbusko »

Autorit?!!1?! :shock: :evil:
PHS

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door umbusko »

Ik heb ooit twee uur moeten wachten op het busstation van Vence, toen heb ik de dienstregelingen heel uitgebreid bestudeerd. :mrgreen: Het was namelijk volstrekt onduidelijk hoe laat we daar opgehaald zouden worden, maar die hele dag was vreemd. :')

Maar: per trein natuurlijk! *O* En anders kies je maar een andere vakantiebestemming. :evil:
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Aking »

Nou is Frankrijk in zijn algemeenheid natuurlijk sowieso kudt, al is het maar omdat er Fransen wonen :Y

Maar de bussen aldaar zijn inderdaad helemaal dramatisch -o- Die dingen rijden 4 keer per dag als je geluk hebt, en dan steeds een half uur vóórdat de trein die er eventueel op aan zou kunnen sluiten aankomt :cry:
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Chrysa »

Z2N schreef:Daar heb ik maar 1 vraag voor: Y? (A)

Y is trouwens een prima moment om een autorit naar Zuid-Frankrijk te onderbreken, het ligt maar een paar minuten van de Franse A1 af, ter hoogte van het TGV-station Haute Picardie. Fototje maken van het plaatsnaambord, tanken in Ham, en doorrijden naar de zon! :)
De gemiddelde Nederlander komt daar tijdens de vakantierit om 5 uur 's ochtends langs, dus mwah. :')
De truc is om zo snel mogelijk tot Clermond-Ferrand of Lyon te geraken, want de snelwegen ten noorden daarvan zijn bijzonder saai.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door umbusko »

Aking schreef:Nou is Frankrijk in zijn algemeenheid natuurlijk sowieso kudt, al is het maar omdat er Fransen wonen :Y

Maar de bussen aldaar zijn inderdaad helemaal dramatisch -o- Die dingen rijden 4 keer per dag als je geluk hebt, en dan steeds een half uur vóórdat de trein die er eventueel op aan zou kunnen sluiten aankomt :cry:
Of die trein rijdt zoals het moet is ook maar de vraag hoor. :')
Later op die vreemde dag probeerden we een trein te nemen in Cagnes-sur-Mer, naar Mouans-Sartoux: er stond één spooktrein op het bord die in geen enkele dienstregeling stond en ook niet opdook, maar gewoon van het bord verdween. :') De trein naar Grasse die we wel wilden hebben, waar ogenschijnlijk niks mee aan de hand was, werd zo rond vertrektijd spontaan met +80 aangekondigd en zou ingekort worden tot Cannes-La Bocca. Op de trein van een uur later hebben we maar niet meer gewacht, want het eten werd koud, dus ze kwamen ons toch maar met de auto ophalen. Aan het loket wilden ze de kaartjes die ze ons pas verkocht hadden niet terugnemen. :cry:
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3472
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Tom024 »

Mij lijkt dat Welshe stadje een stuk interessanter eigenlijk, door soortgelijke ervaringen met onze Stokbroodvrienden.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13197
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Z2N »

Het treinreizen bij de Fransen is, buiten de hoofdlijnen na, inderdaad veel meer een avontuur dan elders in Europa. Onmogelijke dienstregelingen, willekeurige aansluitingen en plotselinge maandenlange werkzaamheden, het is eerder regel dan uitzondering. Als je met de trein naar Zuid-Frankrijk gaat is het dan ook vrij gebruikelijk om in aansluiting op je TGV een huurauto te nemen, want om te gokken op de ene rit per dag naar het Centraal Massief doet natuurlijk bijna niemand. Maar ik was gelukkig geen fan van mijn SNCF. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Suus »

Ik heb op de een of andere manier ook altijd oorlog met de SNCF, maar ik heb toch ondertussen al redelijk wat lijnen kunnen doen. Je moet wel van vroeg opstaan houden, met als "hoogtepunt" een stoptrein van Busigny naar Jeumont die slechts één station oversloeg ( _O_ ) waarvoor ik al voor 6:00 moest vertrekken uit het hotel in St.Quentin om vervolgens een overstap van bijna een half uur te hebben in Busigny.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3472
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Tom024 »

Een overstap van een half uur, dat is voor Franse begrippen toch een naadloze aansluiting? :D
VIRM
Berichten: 7621
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door VIRM »

PHS schreef:Maar nu dwalen we behoorlijk af voor een OV-forum :mrgreen:
Toch maar een asfalttopic openen? Snelwegen hebben immers ook nummertjes. :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door umbusko »

PHS schreef:
umbusko schreef:De trein naar Grasse die we wel wilden hebben, waar ogenschijnlijk niks mee aan de hand was, werd zo rond vertrektijd spontaan met +80 aangekondigd en zou ingekort worden tot Cannes-La Bocca.
Wat wel weer typisch is voor de Franse spoorwegen, want de treinen naar Grasse rijden namelijk niet via Cannes-La Bocca... :X
Inderdaad, maar je ziet het wel liggen vanuit de trein. Je komt alleen niet langs een perron.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Meltrain »

Het aantal verschillende treinreizen wat ik in Frankrijk heb gemaakt is op één hand te tellen:
1) De Thalys van/naar Parijs.
2) De Thalys van/naar Disneyland.
3) De Eurostar door Frankrijk (met al dan niet een stop te Lille).
4) De RER in Parijs.
5) De Intercités Normandie tussen Parijs en Caen.

Ik kan dus niet echt meepraten over obscure spoorlijnen in het Centraal Massief. :N
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Suus »

Het klassieke Corail-materieel van de SNCF zal ik wel missen. Hoge instap en weinig beenruimte, maar het zitcomfort en het rijcomfort is ongeëvenaard _O_

Helaas verdwijnt het nu in hoog tempo.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4471
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door en-es »

Heb 30 jaar geleden met de Cevenol een treinreis van Marseille naar Clermont Ferrand gemaakt. Was een getrokken trein met corail-rijtuigen die Parijs Gare de Lyon als eindbestemming had. Na Nimes werd de trein door een dieselloc getrokken. In Nimes moest de trein kort na vertrek keren om op de spoorlijn richting Ales te komen. Ik wil de spoorlijn Beziers-Clermont Ferrand ook nog proberen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13197
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Z2N »

Dat ga ik ook wel missen hoor, er was een tijd dat de Corail-rijtuigen ten minste elk half uur bij mij door het dorp reden, soms samen met rijtuigen naar zwaar exotische bestemmingen. Goede tijden waren dat. :Y
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
en-es
Berichten: 4471
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door en-es »

Tja, de tijd dat het grande lignes verkeer grotendeels door corailtreinen werd gereden. En ook vaak zonder reserveringsplicht.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Jef400 »

Doet me denken aan de trein die TLP en ik van Orange naar Valence hadden tijdens de interrail in 2016
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13197
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Z2N »

Ik kan nog wel een aantal routes bedenken met Corail die mij bijzonder zijn bijgebleven: TER 200 door de Elzas, de Cévénol van Nîmes naar Clermont-Ferrand met plotseling gratis catering (betaald door het toeristisch bureau), de ritten met Intercités de Nuit/Lunéa (behalve die keer dat ik in het RZD-slaaprijtuig mee ging). Maar het meest benoemenswaardig zijn natuurlijk de bonte treinen met Corail en een aantal echt exotische rijtuigen die twee keer per dag (planmatig rond 10:00 en even na 18:00) door mijn dorp reden: D-trein 263 'Oriënt Express'. Die dingen hebben letterlijk mijn interesse voor het spoor gewekt. :D
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 161 gasten