Mag ik even kwijt
Re: Mag ik even kwijt
Nein sag, komm jezt eben!
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Mag ik even kwijt
Zojuist geleeed dat Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch, ofwel de plaats met de langste stationsnaam ter wereld, een stedenband heeft met het Franse Y. Dat is dan weer een van de weinige plaatsen wereldwijd waarvan de plaatsnaam uit 1 leesteken bestaat.
Re: Mag ik even kwijt
Kunnen ze uit Wales niet een paar letters naar Frankrijk sturen?
Re: Mag ik even kwijt
Daar heb ik maar 1 vraag voor: Y? (A)
Y is trouwens een prima moment om een autorit naar Zuid-Frankrijk te onderbreken, het ligt maar een paar minuten van de Franse A1 af, ter hoogte van het TGV-station Haute Picardie. Fototje maken van het plaatsnaambord, tanken in Ham, en doorrijden naar de zon! :)
Y is trouwens een prima moment om een autorit naar Zuid-Frankrijk te onderbreken, het ligt maar een paar minuten van de Franse A1 af, ter hoogte van het TGV-station Haute Picardie. Fototje maken van het plaatsnaambord, tanken in Ham, en doorrijden naar de zon! :)
Re: Mag ik even kwijt
Autorit?!!1?!
Re: Mag ik even kwijt
-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Mag ik even kwijt
Ik heb ooit twee uur moeten wachten op het busstation van Vence, toen heb ik de dienstregelingen heel uitgebreid bestudeerd. Het was namelijk volstrekt onduidelijk hoe laat we daar opgehaald zouden worden, maar die hele dag was vreemd. :')
Maar: per trein natuurlijk! *O* En anders kies je maar een andere vakantiebestemming.
Maar: per trein natuurlijk! *O* En anders kies je maar een andere vakantiebestemming.
Re: Mag ik even kwijt
Nou is Frankrijk in zijn algemeenheid natuurlijk sowieso kudt, al is het maar omdat er Fransen wonen :Y
Maar de bussen aldaar zijn inderdaad helemaal dramatisch -o- Die dingen rijden 4 keer per dag als je geluk hebt, en dan steeds een half uur vóórdat de trein die er eventueel op aan zou kunnen sluiten aankomt
Maar de bussen aldaar zijn inderdaad helemaal dramatisch -o- Die dingen rijden 4 keer per dag als je geluk hebt, en dan steeds een half uur vóórdat de trein die er eventueel op aan zou kunnen sluiten aankomt
Re: Mag ik even kwijt
De gemiddelde Nederlander komt daar tijdens de vakantierit om 5 uur 's ochtends langs, dus mwah. :')Z2N schreef:Daar heb ik maar 1 vraag voor: Y? (A)
Y is trouwens een prima moment om een autorit naar Zuid-Frankrijk te onderbreken, het ligt maar een paar minuten van de Franse A1 af, ter hoogte van het TGV-station Haute Picardie. Fototje maken van het plaatsnaambord, tanken in Ham, en doorrijden naar de zon! :)
De truc is om zo snel mogelijk tot Clermond-Ferrand of Lyon te geraken, want de snelwegen ten noorden daarvan zijn bijzonder saai.
Re: Mag ik even kwijt
Of die trein rijdt zoals het moet is ook maar de vraag hoor. :')Aking schreef:Nou is Frankrijk in zijn algemeenheid natuurlijk sowieso kudt, al is het maar omdat er Fransen wonen :Y
Maar de bussen aldaar zijn inderdaad helemaal dramatisch -o- Die dingen rijden 4 keer per dag als je geluk hebt, en dan steeds een half uur vóórdat de trein die er eventueel op aan zou kunnen sluiten aankomt
Later op die vreemde dag probeerden we een trein te nemen in Cagnes-sur-Mer, naar Mouans-Sartoux: er stond één spooktrein op het bord die in geen enkele dienstregeling stond en ook niet opdook, maar gewoon van het bord verdween. :') De trein naar Grasse die we wel wilden hebben, waar ogenschijnlijk niks mee aan de hand was, werd zo rond vertrektijd spontaan met +80 aangekondigd en zou ingekort worden tot Cannes-La Bocca. Op de trein van een uur later hebben we maar niet meer gewacht, want het eten werd koud, dus ze kwamen ons toch maar met de auto ophalen. Aan het loket wilden ze de kaartjes die ze ons pas verkocht hadden niet terugnemen.
Re: Mag ik even kwijt
Mij lijkt dat Welshe stadje een stuk interessanter eigenlijk, door soortgelijke ervaringen met onze Stokbroodvrienden.
Re: Mag ik even kwijt
Het treinreizen bij de Fransen is, buiten de hoofdlijnen na, inderdaad veel meer een avontuur dan elders in Europa. Onmogelijke dienstregelingen, willekeurige aansluitingen en plotselinge maandenlange werkzaamheden, het is eerder regel dan uitzondering. Als je met de trein naar Zuid-Frankrijk gaat is het dan ook vrij gebruikelijk om in aansluiting op je TGV een huurauto te nemen, want om te gokken op de ene rit per dag naar het Centraal Massief doet natuurlijk bijna niemand. Maar ik was gelukkig geen fan van mijn SNCF. (A)
Re: Mag ik even kwijt
-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Mag ik even kwijt
Ik heb op de een of andere manier ook altijd oorlog met de SNCF, maar ik heb toch ondertussen al redelijk wat lijnen kunnen doen. Je moet wel van vroeg opstaan houden, met als "hoogtepunt" een stoptrein van Busigny naar Jeumont die slechts één station oversloeg ( _O_ ) waarvoor ik al voor 6:00 moest vertrekken uit het hotel in St.Quentin om vervolgens een overstap van bijna een half uur te hebben in Busigny.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Mag ik even kwijt
Een overstap van een half uur, dat is voor Franse begrippen toch een naadloze aansluiting? :D
Re: Mag ik even kwijt
Toch maar een asfalttopic openen? Snelwegen hebben immers ook nummertjes.PHS schreef:Maar nu dwalen we behoorlijk af voor een OV-forum
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Mag ik even kwijt
Inderdaad, maar je ziet het wel liggen vanuit de trein. Je komt alleen niet langs een perron.PHS schreef:Wat wel weer typisch is voor de Franse spoorwegen, want de treinen naar Grasse rijden namelijk niet via Cannes-La Bocca... :Xumbusko schreef:De trein naar Grasse die we wel wilden hebben, waar ogenschijnlijk niks mee aan de hand was, werd zo rond vertrektijd spontaan met +80 aangekondigd en zou ingekort worden tot Cannes-La Bocca.
Re: Mag ik even kwijt
Het aantal verschillende treinreizen wat ik in Frankrijk heb gemaakt is op één hand te tellen:
1) De Thalys van/naar Parijs.
2) De Thalys van/naar Disneyland.
3) De Eurostar door Frankrijk (met al dan niet een stop te Lille).
4) De RER in Parijs.
5) De Intercités Normandie tussen Parijs en Caen.
Ik kan dus niet echt meepraten over obscure spoorlijnen in het Centraal Massief. :N
1) De Thalys van/naar Parijs.
2) De Thalys van/naar Disneyland.
3) De Eurostar door Frankrijk (met al dan niet een stop te Lille).
4) De RER in Parijs.
5) De Intercités Normandie tussen Parijs en Caen.
Ik kan dus niet echt meepraten over obscure spoorlijnen in het Centraal Massief. :N
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Mag ik even kwijt
Het klassieke Corail-materieel van de SNCF zal ik wel missen. Hoge instap en weinig beenruimte, maar het zitcomfort en het rijcomfort is ongeëvenaard _O_
Helaas verdwijnt het nu in hoog tempo.
Helaas verdwijnt het nu in hoog tempo.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Mag ik even kwijt
Heb 30 jaar geleden met de Cevenol een treinreis van Marseille naar Clermont Ferrand gemaakt. Was een getrokken trein met corail-rijtuigen die Parijs Gare de Lyon als eindbestemming had. Na Nimes werd de trein door een dieselloc getrokken. In Nimes moest de trein kort na vertrek keren om op de spoorlijn richting Ales te komen. Ik wil de spoorlijn Beziers-Clermont Ferrand ook nog proberen.
Re: Mag ik even kwijt
Dat ga ik ook wel missen hoor, er was een tijd dat de Corail-rijtuigen ten minste elk half uur bij mij door het dorp reden, soms samen met rijtuigen naar zwaar exotische bestemmingen. Goede tijden waren dat. :Y
Re: Mag ik even kwijt
Tja, de tijd dat het grande lignes verkeer grotendeels door corailtreinen werd gereden. En ook vaak zonder reserveringsplicht.
Re: Mag ik even kwijt
Doet me denken aan de trein die TLP en ik van Orange naar Valence hadden tijdens de interrail in 2016
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Mag ik even kwijt
Ik kan nog wel een aantal routes bedenken met Corail die mij bijzonder zijn bijgebleven: TER 200 door de Elzas, de Cévénol van Nîmes naar Clermont-Ferrand met plotseling gratis catering (betaald door het toeristisch bureau), de ritten met Intercités de Nuit/Lunéa (behalve die keer dat ik in het RZD-slaaprijtuig mee ging). Maar het meest benoemenswaardig zijn natuurlijk de bonte treinen met Corail en een aantal echt exotische rijtuigen die twee keer per dag (planmatig rond 10:00 en even na 18:00) door mijn dorp reden: D-trein 263 'Oriënt Express'. Die dingen hebben letterlijk mijn interesse voor het spoor gewekt. :D
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 161 gasten