Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door BrengMe »

Ik ken niet veel Universiteiten en Hogescholen die zo'n beperkte bediening hebben als dat Windesheim vanaf december heeft. Heb jij een aantal voorbeelden voor mij? Middelbare scholen hebben die misschien wel, maar scholieren hebben meer contacturen dan studenten en zitten dan ook gewoonlijk hele dagen op school. Als student is het niet ongewoon om maar een halve dag naar de hogeschool of universiteit te moeten voor college. Als je dan nog een aantal uur moet wachten op de eerstvolgende bus (of op college omdat je zo vroeg de bus moest hebben) haalt dat flink wat flexibiliteit uit je leven.

Het is ook niet dat een goede verbinding naar Windesheim extra geld hoeft te kosten. De huidige route van lijn 6 (via de Pilotenlaan) is even snel als de nieuwe route van lijn 14 (via de Jofferenlaan) en de nieuwe, 'snellere' route van de lijnen 6 en 8 is maar één minuut sneller dan de huidige route van lijn 8 over de Vrouwenlaan. De bediening van Windesheim kan dus gehandhaafd worden, zonder dat de bediening van Zuid daar negatieve gevolgen van ondervind en zonder dat daar veel extra DRU's voor nodig zijn. Het vervallen van de bediening van Windesheim is dus niets meer dan een gevolg van de angst dat aan de vervoerplicht uit het PvE niet voldaan kan worden. Een angst die naar mijn mening nergens voor nodig is, ik heb tot nu toe nooit gezien dat reizigers bij de bushalte achterbleven.

De kans dat scholieren de plaats van andere (mindervalide) reizigers bezetten acht ik gering, het gebruik van de bus naar Zuid is laag. Niet voor niets is de frequentie op deze lijnen de afgelopen jaar teruggeschroefd van 4x/uur naar 2x/uur. Bovendien gaat de grootste stroom 's ochtends van de wijken naar het station en 's middags omgekeerd, precies tegenovergesteld aan de grootste stroom studenten.
dennistd
Berichten: 5544
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door dennistd »

Ideetje: de halte bij Windesheim wordt afgesloten en beveiligd door een medewerker van de school. Alleen mensen die niet anders kunnen dan met de bus mogen gebruik maken hiervan, geselecteerd en gecontroleerd door de school. Wordt er toch vanuit het station hier uitgestapt is het aan de school om sancties op te leggen aan deze personen.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

Dat is niet handhaafbaar. Zolang het openbaar vervoer is moet het voor iedereen met een geldig vervoersbewijs open zijn.
Dan lijkt me handiger om binnen de school een vervoersdienst op te zetten. Iemand die vervoer nodig heeft tussen station en campus kan dit kort van te voren telefonisch of digitaal aangeven, waarna een medewerker even op en neer rijdt. Dan hoeft alleen het werkpakket van een (aantal) medewerker(s) worden aangepast. Ik weet niet hoe het met het Windesheim zit, maar mijn vorige Hogeschool had een dienstauto speciaal voor medewerkers.
Ik heb geen onderschrift
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door SuperGhost »

dennistd schreef:Ideetje: de halte bij Windesheim wordt afgesloten en beveiligd door een medewerker van de school. Alleen mensen die niet anders kunnen dan met de bus mogen gebruik maken hiervan, geselecteerd en gecontroleerd door de school. Wordt er toch vanuit het station hier uitgestapt is het aan de school om sancties op te leggen aan deze personen.
En vervolgens zal de rechter je keihard uitlachen, want:
1) een school heeft hier helemaal geen bevoegdheden over en mag dus helemaal geen sancties op het gebruik van openbaar vervoer zetten
2) het is openbaar vervoer, dus iedereen met een geldig vervoersbewijs heeft gewoon recht om er gebruik van te maken.
dennistd
Berichten: 5544
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door dennistd »

Hoe zit dat dan bij die business-lijn in Apeldoorn die ook alleen met een sticker(?) op de chipkaart te gebruiken is/was?
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1407
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door ovVeluwe »

Dat was volgens mij de businessline in Zwolle. Apeldoorn is altijd toegankelijk geweest voor iedereen.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9169
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Ja, dat was inderdaad Zwolle. En die lijn was geen groot succes. :)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

Ik ben benieuwd waar de midis naartoe gaan. Volgens mij zijn het er een stuk of twintig. Ik kan zo snel alleen op de stadsdienst van Harderwijk komen, andere lijnen lijken ze me niet echt geschikt voor. Misschien drukke VraagRRReis lijnen?
Ik heb geen onderschrift
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Er zitten her en der natuurlijk wel flink wat frequentieverhogingen in het vervoerplan.
CamilleKreemers
Berichten: 4391
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door CamilleKreemers »

Welke bussen zijn er voor deze concessie besteld en hoeveel?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8688
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Milco »

Er zijn 256 BYD's besteld.
sirvinniei schreef:Ik ben benieuwd waar de midis naartoe gaan. Volgens mij zijn het er een stuk of twintig. Ik kan zo snel alleen op de stadsdienst van Harderwijk komen, andere lijnen lijken ze me niet echt geschikt voor. Misschien drukke VraagRRReis lijnen?
Heb je het over de Optares van de huidige concessie? Die zullen denk ik niet meegaan.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

sirvinniei schreef:Ik ben benieuwd waar de midis naartoe gaan. Volgens mij zijn het er een stuk of twintig. Ik kan zo snel alleen op de stadsdienst van Harderwijk komen, andere lijnen lijken ze me niet echt geschikt voor. Misschien drukke VraagRRReis lijnen?
De gemeente Lelystad heeft ergens in het voortraject van de aanbesteding aangegeven dat de wijken niet geschikt zijn voor 12m-bussen. Er rijden nu ook midibussen in Lelystad. Ik verwacht ze dus hier. Gaat dan tegelijk om een behoorlijk aantal. Arriva heeft volgens mij nu iets van 15 of 16 bussen in Lelystad.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

CamilleKreemers schreef:Welke bussen zijn er voor deze concessie besteld en hoeveel?
Bussen van BYD: 259 stuks, waarvan 206 van 12 meter en de overige 53 midibus of 13 meter. Onderverdeling van die 53 staat niet in het artikel.
https://www.ovpro.nl/bus/2019/12/06/keo ... t-bij-byd/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Daniel »

sirvinniei schreef:Ik ben benieuwd waar de midis naartoe gaan. Volgens mij zijn het er een stuk of twintig. Ik kan zo snel alleen op de stadsdienst van Harderwijk komen, andere lijnen lijken ze me niet echt geschikt voor. Misschien drukke VraagRRReis lijnen?
Ik weet in elk geval dat lijn 110 tussen Scherpenzeel en Barneveld met midi's gaat rijden. Waarbij ik bij die lijn nog altijd wel benieuwd ben hoe Keolis de geplande route op woensdagochtend denkt te gaan rijden: de buurtbus kan via naburige straten om de markt heen rijden, maar met een bus past dat niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1407
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door ovVeluwe »

170 gaat ook met midi's rijden voortaan. Denk dat lijn 15, 112 en 101 ook wel kandidaat zijn.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door BrengMe »

Als de stadsdienst Harderwijk met midi's gereden gaat worden, betekent dat ook dat lijn 104 door midi's uitgevoerd worden. Immers staat in het vervoerplan dat die aan elkaar gekoppeld worden. Het lijkt me verder sterk dat die midi's voor VraagRRReis gebruikt gaan worden, als de vervoersvraag zo groot zou zijn zouden die ritten namelijk wel gewoon vast rijden.
Selivio
Berichten: 408
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Selivio »

Ze krijgen ruim 70 8-persoonsbussen. Neem toch aan dat die voornamelijk bedoeld zijn voor de vraagrrreis en niet alleen voor de buurtbussen.
Grt. Stefan
DrechtBlub
Berichten: 1225
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door DrechtBlub »

Die 8tax worden voor zover ik begrijp ook allemaal elektrisch, wat betekend dat er bij véél buurtbussen óf een gat in de dienstregeling komt, óf er busjes uitgewisseld moeten worden. Dan gaat het aantal busjes rap omhoog, helemaal in een gebied als deze met relatief veel buurtbussen.
Ik blub in het Drecht.
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door cassie127 »

ik gok dat een stuk of 50 a 60 van die busjes voor de buurtbuslijnen zullen zijn. Zover ik weet is de verdeling in Overijssel van buurtbussen als volgt:
Spoiler: show
503: 1 busje
516: 1 busje
517: 2 busjes
518: 2 busjes
563: 2 busjes
568: 1 busje
590: 2 busjes
591: 1 busje?
592: 1 busje?
597: 2 busjes?
598: 1 busje?
599: 1 busje
En dan nog iets van 2 reserve busjes zit je dus ongeveer op 20 busjes alleen al in Overijssel.

Dan ga ik er vanuit al al deze lijnen (met 1 busje) nog een extra bus krijgen voor het opladen, waarmee je op pak hem beet een 27 busjes in Overijssel gaat komen. Want bij de meeste verenigingen met twee busjes rijdt dat tweede busje hooguit 1 of 2 ritten mee.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

Daniel schreef:
sirvinniei schreef:Ik ben benieuwd waar de midis naartoe gaan. Volgens mij zijn het er een stuk of twintig. Ik kan zo snel alleen op de stadsdienst van Harderwijk komen, andere lijnen lijken ze me niet echt geschikt voor. Misschien drukke VraagRRReis lijnen?
Ik weet in elk geval dat lijn 110 tussen Scherpenzeel en Barneveld met midi's gaat rijden. Waarbij ik bij die lijn nog altijd wel benieuwd ben hoe Keolis de geplande route op woensdagochtend denkt te gaan rijden: de buurtbus kan via naburige straten om de markt heen rijden, maar met een bus past dat niet.
Zat ik ook aan te denken, maar ik wist niet of de oude ritten van 611 daar niet met te druk voor zouden zijn.
BrengMe schreef:Als de stadsdienst Harderwijk met midi's gereden gaat worden, betekent dat ook dat lijn 104 door midi's uitgevoerd worden. Immers staat in het vervoerplan dat die aan elkaar gekoppeld worden. Het lijkt me verder sterk dat die midi's voor VraagRRReis gebruikt gaan worden, als de vervoersvraag zo groot zou zijn zouden die ritten namelijk wel gewoon vast rijden.
In Zutphen wordt de avondvlinder ook met midi gereden. Het kan soms simpelweg het uitsparen van omlopen zijn via het combineren van lijnen of het rijden van korte routes.
Abus schreef:
CamilleKreemers schreef:Welke bussen zijn er voor deze concessie besteld en hoeveel?
Bussen van BYD: 259 stuks, waarvan 206 van 12 meter en de overige 53 midibus of 13 meter. Onderverdeling van die 53 staat niet in het artikel.
https://www.ovpro.nl/bus/2019/12/06/keo ... t-bij-byd/
Voor C1 zijn er op zijn minst 16 bussen nodig (omloop van 4 uur die 4 keer per uur wordt gereden) voor C2 op z'n minst 6 (4 keer per uur een omloop van ongeveer 78 minuten) dan hou je met een redelijke reserve nog zo'n 20 midi over.
Kan natuurlijk dat een deel van die bussen in uitstroomgebied blijven rijden tot de instroom van Lelystad/Flevoland.
ovVeluwe schreef:170 gaat ook met midi's rijden voortaan. Denk dat lijn 15, 112 en 101 ook wel kandidaat zijn.
170 wordt toch op het moment met 8p gereden? Verder mee eens, hoewel lijn 112 misschien net iets te druk is, voor de route naar Apeldoorn (zeker gezien de groeiambitie op deze route).
Ik heb geen onderschrift
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

Lelystad is al vanaf 4 sept 2021 deel van IJssel-Vecht. Dan zijn er nog geen gebieden uitgestroomd.

IJsselmond is vanaf dec 2023 deel van IJssel-Vecht. Dan zijn Zuid-Veluwe en Deventer wel al uitgestroomd. Die verschuiving van bussen zou heel logisch zijn.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

We weten inmiddels ook dat de lijnen C3 Ede-Wageningen en C4 Emmeloord-Lelystad-Harderwijk er komen. Daar zullen dus ook 13m-bussen gaan rijden? C3 is natuurlijk maar tijdelijk deel van IJssel-Vecht, maar de bussen kunnen daaarna naar C4.
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1407
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door ovVeluwe »

sirvinniei schreef: 170 wordt toch op het moment met 8p gereden? Verder mee eens, hoewel lijn 112 misschien net iets te druk is, voor de route naar Apeldoorn (zeker gezien de groeiambitie op deze route).
Lijn 104 rijdt momenteel ook volledig met Optare, maar als het echt zal groeien zou het me niks verbazen als er 12m op komt. Lijn 170 rijdt nu idd met 8p busjes, maar door het doortrekken naar 't Harde gaan er nu grote bussen op rijden, zoals in het vervoersplan was aangegeven. Echter lijkt me de huidige route niet geschikt voor 12m, dus een midi zou wel voldoen.
Abus schreef:We weten inmiddels ook dat de lijnen C3 Ede-Wageningen en C4 Emmeloord-Lelystad-Harderwijk er komen. Daar zullen dus ook 13m-bussen gaan rijden? C3 is natuurlijk maar tijdelijk deel van IJssel-Vecht, maar de bussen kunnen daaarna naar C4.
Lijn C3 gaat waarschijnlijk net als nu met Citaro's gereden worden. Geen idee of ze voor lijn C4 nu al bussen bestellen of later een vervolgorder doen.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Daniel »

sirvinniei schreef:Zat ik ook aan te denken, maar ik wist niet of de oude ritten van 611 daar niet met te druk voor zouden zijn.
De 611 rijdt nu met 15-persoons busjes, een midi is dan dus zelfs groter.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

ovVeluwe schreef:
Abus schreef:We weten inmiddels ook dat de lijnen C3 Ede-Wageningen en C4 Emmeloord-Lelystad-Harderwijk er komen. Daar zullen dus ook 13m-bussen gaan rijden? C3 is natuurlijk maar tijdelijk deel van IJssel-Vecht, maar de bussen kunnen daaarna naar C4.
Lijn C3 gaat waarschijnlijk net als nu met Citaro's gereden worden. Geen idee of ze voor lijn C4 nu al bussen bestellen of later een vervolgorder doen.
Lijn C2 Apeldoorn-Arnhem stroomt natuurlijk ook nog uit naar Rijn-Waal. Die bussen kunnen ook over naar C4.

Ik ben overigens benieuwd of die C-nummers blijven. De verwarring met stadslijnnummers 1, 2, 3 en 4 ligt voor de hand. Veel reizigers komen nog uit de tijd dat een letter als S voor een lijnnummer duidde op een routevariant. De S bijvoorbeeld voor een snelbus die een deel van de haltes oversloeg.
Zelf associeer ik 301 t/m 304 toch eerder met HOV dan C1 t/m C4.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 128 gasten