Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
sirvinniei
Berichten: 3644
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

Daniel schreef:
sirvinniei schreef:Zat ik ook aan te denken, maar ik wist niet of de oude ritten van 611 daar niet met te druk voor zouden zijn.
De 611 rijdt nu met 15-persoons busjes, een midi is dan dus zelfs groter.
Dan klopt het materieel op de wiki niet helemaal.

Verder viel me nog iets kleins op: Kootwijkerbroek lijkt helemaal niet meer bediend te worden in het weekend en 's avonds (VraagRRReis van 104 rijdt enkel tussen Harderwijk en Elspeet). Staat helemaal nergens in de wijzigingen, terwijl de wijzigingen van Harskamp en Wekerom wel uitgebreid worden weergegeven. Toch vreemd dat lijn 104 wordt ingekort tot Elspeet in plaats van 112 bij VraagRRReis. 112 rijdt grotendeels parallel aan de 102.
Ik heb geen onderschrift
gkw1969
Berichten: 1780
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door gkw1969 »

De nieuwe midibussen zijn groter dan de Optare en hebben een grotere capaciteit. Daar waar een Optare voldoet, voldoet een 10 meter BYD ook.
When you're tired of London, you're tired of life
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Roeland »

Die C1 blijf ik toch een rare HOV-lijn vinden. Op het zuidelijke deel rrrijdt de 200 een snellere route en op het noordelijke deel rrrijdt de 83 een snellere route. En in Zwolle rijdt de C1 toch een beetje een slingerroute langs zoveel mogelijk scholen en zorginstellingen. Vooral dat lusje langs de Schuurmanstraat maakt hem echt HOV :shock: ?
Begrijp ik het goed dat er straks geen lijnen meer door de Karnebeektunnel rijden, en dat alles omrijdt via de Emmawijk?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21395
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Meltrain »

OV is niet alleen maar zo snel mogelijk van begin- naar eindpunt rijden, maar vooral ook om de mensen te halen waar ze daadwerkelijk wonen (zoals Wezep-Noord en Nieuwleusen) en ze brengen waar ze willen zijn (station Zwolle, Isala ziekenhuis, Hessenpoort) en liefst met een hoge frequentie. En daar slaagt lijn C1 behoorlijk goed in.
Is het echt HOV? Daar kun je over twijfelen, maar de lijnen 200 en 83 omzetten naar HOV zou ten koste gaan van lijn 100 en 29 en zou juist een negatief effect hebben. En de lijnen 200 en 83 blijven wel als sneller alternatief naast C1 rijden, dus dat is positief.

Wat mij voor de toekomst nog een interessante verbinding lijkt, is het verlengen van lijn 129 naar Ommen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
gkw1969
Berichten: 1780
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door gkw1969 »

1 van de eisen die gesteld wordt aan een HOV lijn in deze concessie is een frequentie van minimaal 4 per uur, ook op zaterdag. Het bedieningsgebied van de lijnen 83 en 200 rechtvaardige deze frequentie niet. Het bedieningsgebied van de 29 en 100 hebben dat wel over 6 dagen per week.

HOV is bedoeld als een prettige, vlotte verbinding voor zoveel mogelijk reizigers over de gehele dag.
De 83 en 200 hebben als basisfunctie het verlichten van de 29 en 100.
When you're tired of London, you're tired of life
sirvinniei
Berichten: 3644
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

Inderdaad, zoals Keolis zelf in het vervoerplan zegt:
Deze snellere route geeft wellicht het beeld dat lijn 83 en niet de huidige lijn 29 voor comfortRRReis in aanmerking komt. De keuze voor lijn 29 is echter weloverwogen gemaakt. Zo zijn er de frequentie-eisen die gelden voor comfortRRReis; Lijn 29 heeft een functie binnen Zwolle en richting Hessenpoort waar veelvuldig gebruikt van wordt gemaakt. Een kwartierdienst in de tegenspits kan hiermee prima onderbouwd worden terwijl lijn 83 met de huidige halfuurdienst al nauwelijks een tegenspitsfunctie heeft vanwege de route via de snelweg.
Als ik de kaartjes mag geloven wordt lijn 29 wel gestrekt: hij biedt een route die vanuit het station direct naar het centrum gaat en van daaruit vrij direct naar het ziekenhuis. Lijken mij toch vrij essentiële bestemmingen voor een streeklijn. (HOV of niet).
De reistijd van lijn 100 en 200 scheelt overigens weinig: hooguit 5 minuten.

Ik vermoed overigens wel dat de kwartier dienst elburg-nunspeet er met volgende dienstregeling wijziging er uit gaat. Deze is alleen noodzakelijk omdat lijn 100 een A-lijn is die HOV wordt. Qua aansluitingen is die frequentie zinloos.
Ik heb geen onderschrift
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Roeland »

sirvinniei schreef:Ik vermoed overigens wel dat de kwartier dienst elburg-nunspeet er met volgende dienstregeling wijziging er uit gaat. Deze is alleen noodzakelijk omdat lijn 100 een A-lijn is die HOV wordt. Qua aansluitingen is die frequentie zinloos.
Maar qua omloop is die kwartiersdienst weer wel logisch. Wanneer je in Nunspeet goed wil aansluiten op de trein van/naar Utrecht, komt de C1 aan rond .05/.35 en vertrekt rond .22/.52. Dat betekent ca. 17 minuten pauzeren. Met een kwartiersdienst wordt die pauze beperkt tot 2 minuten: aankomst rond .05/.20/.35/.50 en vertrek rond .07/.22/.37/.52.
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Roeland »

Ik lees in het Groningen-topic dat Q-buzz de 31 grotendeels wil inkorten tot Hoogeveen - Balkbrug. Is Dedemsvaart dan niet een leuke toevoeging (krijgt het veelgeplaagde Hoogeveen er weer een mooie rechtstreekse verbinding bij), door de 31 voortaan als ringlijn te laten rijden: Hoogeveen - Zuidwolde - Dedemsvaart - Balkbrug - Zuidwolde - Hoogeveen? Wellicht zit er nog wel wat potentie in rechtstreeks Dedemsvaart - Hoogeveen?
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Roeland »

Meltrain schreef:Wat mij voor de toekomst nog een interessante verbinding lijkt, is het verlengen van lijn 129 naar Ommen.
Voor de 129 zou ik eerder denken aan: de 83 door laten rijden naar Slagharen / Coevorden. Wanneer je tussen Dedemsvaart en Slagharen niet meer door Lutten, maar over de N377 rijdt, kan Dedemsvaart Oost (eindpunt lijn 83) - Coevorden precies binnen het halfuur worden gereden (in de spits 2 omlopen, daarbuiten 1 omloop). Dan wordt Slagharen - Zwolle (rechtstreeks) een stuk sneller. Of zijn er veel 29-reizigers van/naar Lutten?
En wellicht kun je dan daarnaast een spitslijn Dedemsvaart - Balkbrug - Ommen laten rijden, als dat precies binnen een halfuur zou passen (die dan de overblijvende 31-ritten op Balkbrug - Ommen vervangt)?
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door SuperGhost »

Ik denk dat het voordeel vooral is dat die 3e en 4e rit (de 2 ritten die niet op de trein aansluiten) dan wellicht aansluiting kunnen bieden op lijnen 111 (ri. Nunspeet-West, Hulshorst en Wierden) en 112 (ri. Vierhouten, Elspeet, Uddel en Apeldoorn). Ik geloof dat lijnen 100 en 112 (nu nog naar Wittenberg) ook in praktijk 1x p/u (vaker rijdt 112 niet) doorrijden op elkaar? Ik denk dat komend jaar als de 112 naar Apeldoorn gaat die koppeling al helemaal gunstig zou kunnen zijn voor Elburg doordat je dan in praktijk een rechtstreekse bus naar Apeldoorn hebt (ook al zou die op papier een knip hebben).
sirvinniei
Berichten: 3644
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

Roeland schreef:
sirvinniei schreef:Ik vermoed overigens wel dat de kwartier dienst elburg-nunspeet er met volgende dienstregeling wijziging er uit gaat. Deze is alleen noodzakelijk omdat lijn 100 een A-lijn is die HOV wordt. Qua aansluitingen is die frequentie zinloos.
Maar qua omloop is die kwartiersdienst weer wel logisch. Wanneer je in Nunspeet goed wil aansluiten op de trein van/naar Utrecht, komt de C1 aan rond .05/.35 en vertrekt rond .22/.52. Dat betekent ca. 17 minuten pauzeren. Met een kwartiersdienst wordt die pauze beperkt tot 2 minuten: aankomst rond .05/.20/.35/.50 en vertrek rond .07/.22/.37/.52.
Dan heb je een chauffeurswissel in Zwolle nodig voor elke rit. Buschauffeurs hebben recht op 5 minuten (plas)pauze na 2 uur rijden. Veel efficiëntie win je daar dus niet mee.
SuperGhost schreef:Ik denk dat het voordeel vooral is dat die 3e en 4e rit (de 2 ritten die niet op de trein aansluiten) dan wellicht aansluiting kunnen bieden op lijnen 111 (ri. Nunspeet-West, Hulshorst en Wierden) en 112 (ri. Vierhouten, Elspeet, Uddel en Apeldoorn). Ik geloof dat lijnen 100 en 112 (nu nog naar Wittenberg) ook in praktijk 1x p/u (vaker rijdt 112 niet) doorrijden op elkaar? Ik denk dat komend jaar als de 112 naar Apeldoorn gaat die koppeling al helemaal gunstig zou kunnen zijn voor Elburg doordat je dan in praktijk een rechtstreekse bus naar Apeldoorn hebt (ook al zou die op papier een knip hebben).
Ik heb vroeger in de spits een paar keer per week tussen Elburg en Ede gependeld met de route 100>112>107 en ik kan je zeggen dat ik nog nooit iemand over Nunspeet heb zien reizen. Vanuit Elburg kan je overigens veel frequenter over Zwolle reizen naar Apeldoorn.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21395
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Meltrain »

Roeland schreef: Voor de 129 zou ik eerder denken aan: de 83 door laten rijden naar Slagharen / Coevorden. Wanneer je tussen Dedemsvaart en Slagharen niet meer door Lutten, maar over de N377 rijdt, kan Dedemsvaart Oost (eindpunt lijn 83) - Coevorden precies binnen het halfuur worden gereden (in de spits 2 omlopen, daarbuiten 1 omloop). Dan wordt Slagharen - Zwolle (rechtstreeks) een stuk sneller. Of zijn er veel 29-reizigers van/naar Lutten?
Lijn 83 doortrekken naar Slagharen lijkt me wel een toegevoegde waarde hebben, maar naar Coevorden niet echt. Coevorden - Zwolle is immers sneller per trein en De Krim is heel klein.
Ik zie er dan meer in om lijn 83 via de N377 te verlengen naar Attractiepark Slagharen, zodat er een snellere verbinding tussen Zwolle en het Attractiepark ontstaat. Op de hoek N377 / Zwarte Dijk is ruimte om een halte te realiseren om zo het centrum van Slagharen te bedienen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door SuperGhost »

Lijkt me inderdaad ook niet dat daar grote groepen reizigers gebruik van zouden maken, aangezien de meesten de trein zullen moeten hebben. Wellicht een enkeling uit Vierhouten die in het centrum van Nunspeet wil zijn. Alleen nu de 112 naar Apeldoorn gaat kan dat wellicht een extra voordeel zijn, al zou dat inderdaad maar een beperkte groep zijn.

Ik denk verder ook niet dat een kwartiersdienst tussen Elburg en Nunspeet toekomstvast is en vrij snel zal verdwijnen. Ik denk dat Nunspeet-Oost en Doornspijk ook geen kwartiersdienst rechtvaardigen. Door de HOV-eisen van lijn 100/C1 zou ik het dan niet raar vinden als ze dan lijn 200 doorsturen naar Nunspeet i.p.v. lijn 100/C1, waarbij je in het weekend en 's avonds een papieren knip in Elburg krijgt (de 100/C1 rijdt dan wel door naar Nunspeet, maar op papier heet die tussen Elburg en Nunspeet de 200). Op deze manier voldoe je aan de HOV-eisen, zonder dat je een kwartiersdienst hoeft te gaan rijden naar Nunspeet
sirvinniei
Berichten: 3644
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

De PvE eisen zijn toch alleen voor het eerste dienstregelingjaar? Daarna is het aan de provincie of ze een wijziging goedkeuren of niet.
HOV uitlopers komen in veel HOV systemen voor, dus ik vermoed dat dat niet zo'n punt wordt.
Ik heb geen onderschrift
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door SuperGhost »

Uitzonderingen maken kan inderdaad ook ja. Zie lijn 331 (Velp-Zuid - Nijmegen-Weezenhof) in Arnhem-Nijmegen. Die zou volgens de eisen ook doordeweeks tussen de spitsen in 4x p/u moeten rijden, maar rijdt ook maar 2x p/u dan (tussen Arnhem CS en Nijmegen CS althans). Al levert dat wel gemor op omdat niet aan die eis gehouden wordt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21395
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Meltrain »

Vervoerplan van Keolis schreef:Lijn C1 rijdt van maandag tot en met zaterdag overdag in een kwartierdienst tussen Dedemsvaart en Elburg, tussen Elburg en Nunspeet gebeurt dit van maandag tot en met vrijdag tijdens de spitsen. Buiten de schoolvakanties worden hier nog twee ochtendspitsritten tussen Dedemsvaart en Zwolle aan toegevoegd. Tijdens de avonduren en op zondag wordt er gereden in een halfuurdienst met een laatste vertrekmogelijk uit Zwolle rond 23:50 (afhankelijk van de reisrichting). Aansluitend op de nachttreinen vertrekken er in de nachten van vrijdag op zaterdag en van zaterdag op zondag extra ritten vanuit Zwolle naar Dedemsvaart en Elburg (00:52 en 01:46).
Tussen Nunspeet en Elburg wordt dus alleen tijdens de spitsuren in een kwartierdienst gereden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
sirvinniei
Berichten: 3644
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

Ja, ik had het ook over de spits. Neemt alsnog niet weg dat het lege DRUs zijn.
Ik heb geen onderschrift
gkw1969
Berichten: 1780
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door gkw1969 »

sirvinniei schreef:De PvE eisen zijn toch alleen voor het eerste dienstregelingjaar? Daarna is het aan de provincie of ze een wijziging goedkeuren of niet.
HOV uitlopers komen in veel HOV systemen voor, dus ik vermoed dat dat niet zo'n punt wordt.
HOV lijnen liggen vast voor de hele concessie periode. Daarom moet je die direct vanaf het begin goed inzetten.
When you're tired of London, you're tired of life
gkw1969
Berichten: 1780
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door gkw1969 »

Roeland schreef:Ik lees in het Groningen-topic dat Q-buzz de 31 grotendeels wil inkorten tot Hoogeveen - Balkbrug. Is Dedemsvaart dan niet een leuke toevoeging (krijgt het veelgeplaagde Hoogeveen er weer een mooie rechtstreekse verbinding bij), door de 31 voortaan als ringlijn te laten rijden: Hoogeveen - Zuidwolde - Dedemsvaart - Balkbrug - Zuidwolde - Hoogeveen? Wellicht zit er nog wel wat potentie in rechtstreeks Dedemsvaart - Hoogeveen?
Lijn 31 is al aangepast en rijdt de volgende verbinding: 31 Ommen-Zuidwolde en 31 Hoogeveen-Zuidwolde=>35 Zuidwolde-Meppel.
Lijn 31 is dus al geknipt in Zuidwolde. Daarnaast wordt lijn 31 gereden met een 8-persoons bus
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9176
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Keolis heeft een verzoek ingediend voor subsidie voor 26 extra buurtbussen waarvan de meeste voor Overijssel en Gelderland zijn bedoeld.

Besluitenlijst Flevoland pdf
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
teun
Berichten: 1512
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door teun »

Dat zal dus zijn om de omlopen met elektrisch materieel te kunnen doen laten kloppen?
Michael
Berichten: 11770
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Michael »

regenmaker schreef:Keolis heeft een verzoek ingediend voor subsidie voor 26 extra buurtbussen waarvan de meeste voor Overijssel en Gelderland zijn bedoeld.

Besluitenlijst Flevoland pdf
Hadden ze dat niet bij de bieding op deze aanbesteding kunnen doen in plaats van nu apart subsidie aan gaan vragen?
Gamma
Berichten: 316
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Gamma »

Thom69 schreef:Rocov Gelderland heeft het Vervoerplan van Keolis voor IJssel-Vecht online gezet:

https://www.rocovgelderland.nl/download/adviezen/299
De plannen klinken best doordacht en aantrekkelijk en het valt mij mee hoe het voor Apeldoorn uitpakt. Groot nadeel is wel de bereikbaarheid van het Gelre Ziekenhuis te Apeldoorn vanuit de richting Beekbergen en Arnhem. Die verbinding wordt heel slecht, namelijk omreizen en overstappen op busstation Apeldoorn met langere reistijd en kosten als gevolg. De huidige overstap op de Arnhemseweg vervalt namelijk. Ik hoop dat dit nog aangepast zal worden, gezien het regionale belang van dit ziekenhuis.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9176
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Dat is eenvoudig op te lossen door een extra halte te plaatsen bij het kruispunt waar de 91 en 11 bij elkaar komen. Daar ligt al een halte aluminiumweg. Ik vind die lijn 11 slim bedacht. Nu rijden lijn 1 en 91 vaak achter elkaar aan dus dat kan beter.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
sirvinniei
Berichten: 3644
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

Over lijn 11 gesproken: ik denk dat met kleine meerkosten Ugchelen bereikbaar kan blijven. Leg een VraagRRReis in tussen ziekenhuis en Ugchelen in aansluiting op lijn 11 (vergelijkbaar met lijn 17).
Ach, we zullen zien wat de provincies met het maatwerkgeld gaan doen.
Ik heb geen onderschrift
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 84 gasten