Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daantje »

Het virus heet Sars-Cov2, de ziekte die je ervan krijgt Covid19 /mierenneukmodusuit
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10539
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

In andere gevallen zou ik je graag naar het betreffende topic draadje verwijzen, maar een uitzondering is hier wel op z'n plek. Ik ben erg nieuwsgierig of andere neolatijnse woorden die op -us eindigen (zoals bijvoorbeeld Autobus) volgens de Académie Française hiermee nu ook opeens vrouwelijk zijn. De Academia della Crusca houdt het op mannelijk — maar ja, weten die Italianen veel...
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Coronavirus

Bericht door nvdw »

PHS schreef:De Académie Française heeft gisteren een belangrijke bijdrage geleverd aan de strijd tegen het coronavirus, namelijk door vast te stellen dat het geslacht van het virus vrouwelijk is.
Niks nieuws onder de zon, toch? Het maatgevende woord in het acroniem Covid is disease, ofwel maladie en dat is vrouwelijk. Virus is ook in het Frans een mannelijk woord, maar daar gaat het hier niet om.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10539
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

Scherp. Ik blaf naar de verkeerde boom.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
VIRM
Berichten: 7601
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Coronavirus

Bericht door VIRM »

en-es schreef:Het personeel bij NS schijnt niet zo gerust te zijn op de periode na 1 juni. Deze zorgen werden geuit aan minister president Mark Rutte en staatssecretaris Stientje van Veldhoven die op werkbezoek waren in Den Haag Centraal.
En heeft het NS personeel dan een realistisch alternatief?

Wel een minimale reistijd voor de staatssecretaris om van het ministerie naar het station te komen. :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Coronavirus

Bericht door AppleMoose »

Moet je dan altijd een alternatief plan klaar hebben liggen als je je zorgen wilt uiten?
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Coronavirus

Bericht door Durashift »

Het zal geen nieuws zijn hier (want al van vorige maand).. maar ik hoorde vandaag op de radio dat het tot nu toe snelst ontwikkelde vaccin (tegen ebola) 5 jaar geduurd heeft. :shock:

Dus, wat heeft het voor zin om te denken dat het nú wel zou kunnen lukken binnen één a twee jaar?

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b54e9fcf/
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: Coronavirus

Bericht door Wannes »

Spijtig gezien lijkt het mij dat een vaccin tegen het virus dat COVID-19 veroorzaakt op dit moment meer prioriteit heeft dan het vaccin tegen het ebolavirus ooit heeft gehad. Dit omdat er nu veel meer, vanuit westers oogpunt, welvarendere landen getroffen zijn. Wat precies ook de landen zijn die de meeste kennis hebben over het ontwikkelen van een vaccin.

Let echter wel, dit is volledig eigen interpretatie en niet door bronnen onderbouwd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daniel »

Hoe meer aandacht voor een ziekte, hoe meer energie er in een vaccin gestoken wordt lijkt het. Wat nu allicht opbreekt is dat er met eerdere coronavirussen geen energie meer in het ontwikkelen van een vaccin werd gestoken nadat de epidimie over was.

En waar een vaccin nog wel even kan duren zijn er de laatste tijd wel weer hoopvolle berichten over een medicijn voor COVID-19. Dat is natuurlijk ook een potentiële uitweg.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Coronavirus

Bericht door Durashift »

Dat reuma medicijn, aangevuld met zink, schijnt wel te werken, volgens de huisarts uit Meijel.
Maar ja, dat mocht niet van het RIVM.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10539
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

Je maakt een grap, hoop ik?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: Coronavirus

Bericht door Wannes »

Het lijkt mij echter niet wenselijk te experimenten met bijvoorbeeld een reuma medicijn aangevuld met zink als er nog geen gedegen onderzoek naar de werking ervan is gedaan. Het is bijvoorbeeld niet duidelijk of de mensen die na deze behandeling zijn genezen van COVID-19 ook echt door het medicijn zijn genezen of dat ze zonder medicijn ook zouden zijn genezen. Ook moet onderzocht worden wat de bijwerkingen van het medicijn zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Als een huisarts het zegt is het meteen bewezen? De medicatie tegen reuma is ontzettend heftig spul wat, als je geen last hebt van reuma, heftige gevolgen voor je lichaam kan hebben. En dan is dus nog niet klinisch vastgesteld of het preventief tegen Covid werkt. Het gevolg is in ieder geval wel dat mensen die het medicijn nodig hebben om dagdagelijks te kunnen functioneren nu met tekorten worden geconfronteerd.

Overigens neem ik al jaren op doktersadvies vitamine D-tabletjes van de drogist (niet bijzonder, heel veel Nederlanders hebben een gebrek aan vitamine D). Ze waren bijna op dus liep ik van de week even bij Etos binnen voor een nieuw potje. Maar blijkbaar is ook in het nieuws geweest dat een tekort aan vitamine D de kans op ernstige gevolgen van een besmetting met het virus vergroot, dus helemaal nergens zijn meer potjes vitamine D te krijgen...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Nou kinders, kom maar op met pek, veren en hooivorken:

Vlogger maakt niet-noodzakelijk pretreisje met OV voor filmpje

Of is het nou ineens anders omdat ie zichzelf journalist noemt en voor het lokale sufferdje werkt?
teun
Berichten: 1505
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Coronavirus

Bericht door teun »

Ik denk dat trolly hier waarschijnlijk gewoon gelijk heeft en iedereen hier beter eventjes rustig een reactie van Durashift kan afwachten voordat we de beste man voor gek uitmaken...
Gebruikersnaam
Berichten: 629
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Gebruikersnaam »

Aking schreef:Nou kinders, kom maar op met pek, veren en hooivorken:

Vlogger maakt niet-noodzakelijk pretreisje met OV voor filmpje

Of is het nou ineens anders omdat ie zichzelf journalist noemt en voor het lokale sufferdje werkt?
Jaaaaa, laten we met z'n allen (meer dan 100 man natuurlijk) met fakkels en hooivorken naar deze man toe gaan *O* *O*
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Speciaal voor @Chrysa.

Deze Britse professor ervaart ook al langdurige gevolgen van Corona: https://www.theguardian.com/world/2020/ ... aul-garner
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15344
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Coronavirus

Bericht door ODRAIL »

En een Nederlandstalig artikel staat hier:

https://nos.nl/artikel/2334166-duizende ... -ziek.html
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Coronavirus

Bericht door Chrysa »

Het NOS-artikel had ik ook gezien inderdaad. Fijn dat dit in het nieuws komt. Ik maakte me al aardig zorgen toen ik 7 weken koorts had terwijl het RIVM nog doodleuk zei dat het 2-3 weken duurt. Ook kan ik dit handig gebruiken voor als mijn school me weer vraagt waarom ik na 2 maanden nog niet terug aan het werk ben. :6

Ik zit nu op exact 2 maanden koorts, en het lijkt wel beter te gaan dan eerst. Waar mijn koorts piekte op 39.7C vorige week, is het de laatste 2 dagen stabiel op 37.8 - 38 graden. Inspannen gaat echter nog steeds niet. Af en toe ga ik stukjes rijden zodat ik nog iets van zonlicht zie, maar na 40-50 kilometer ben ik gewoon uitgeput met knallende koppijn. Ach, goedkoop is het wel als ik maar een halve tank per maand leeg rij. :')
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15344
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Coronavirus

Bericht door ODRAIL »

37.8 is geen koorts meer. Koorts begint pas bij 38 graden of hoger.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10539
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

Dat is natuurlijk een hele troost. Sterkte Chrysa, leef met je mee.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Coronavirus

Bericht door Durashift »

Het gaat om hydroxychloroquine (edit)

Kijk vanaf minuut 2:40 naar onderstaande video. Erger je niet aan de vormgeving en het platform waarop dit gepubliceerd wordt. :wink:
Inhoudelijk lijkt mij de huisarts een plausibel verhaal te hebben. Hij heeft dit medicament samen met een apotheker onderzocht en een protocol opgesteld.

https://www.youtube.com/watch?v=UcoTXBjm2mg

https://zelfzorgcovid19.nl/
Suus schreef:Als een huisarts het zegt is het meteen bewezen?
IK schrijft toch ook 'schijnt'..?
Hij heeft ervaringen met 12 patiënten. Is niet veel, maar hetzelfde middel werd (zonder zink) ook in de eerste dagen in het ziekenhuis gebruikt (zegt de huisarts).
Suus schreef: (..)
. Het gevolg is in ieder geval wel dat mensen die het medicijn nodig hebben om dagdagelijks te kunnen functioneren nu met tekorten worden geconfronteerd.
50 duizend mensen slikken dit middel voor reuma, er zijn miljoenen voorraden en het is goedkoop (50 cent per pil) te maken.
Zegt de huisarts (die dit samen met een hem bekende apotheker heeft samengesteld)
Suus schreef: (..)
Maar blijkbaar is ook in het nieuws geweest dat een tekort aan vitamine D de kans op ernstige gevolgen van een besmetting met het virus vergroot, dus helemaal nergens zijn meer potjes vitamine D te krijgen. ..
Jup, al een paar weken geleden hoorde ik dat. Omdat mensen 'niet naar buiten mochten' en dus geen vitamine D opnemen door de zonnestralen.. etc.. :?


~~~~~~~~~~~~~
KM46 schreef:37.8 is geen koorts meer. Koorts begint pas bij 38 graden of hoger. (..)
Lichte verhoging, noemden wij dat thuis.

Misschien is de basistemperatuur bij Chrysa standaard al wel iets hoger dan 37 graden?
Maar ja.. wie meet nu in goede tijden zijn lichaamstemperatuur?

Ik hoorde ook al van mensen die rond de 36 graden maten bij een temperatuurtest ivm het virus.. Koudbloedige mensen zeker. :wink:
Laatst gewijzigd door Durashift op zo 17 mei 2020, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10539
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

Durashift schreef:Het gaat om hydrocychloride.
Bedoel je niet hydroxychloroquine?
Durashift schreef:Inhoudelijk lijkt mij de huisarts een plausibel verhaal te hebben. Hij heeft dit medicament samen met een apotheker onderzocht en een protocol opgesteld.
De man heeft geen onderzoek, geen controlegroep — zelfs niet een patiëntenpopulatie die groot genoeg is om zijn uitspraken op te baseren. Hij experimenteert dus met een zeker niet ongevaarlijk geneesmiddel ongecontroleerd op patiënten. Griezel. Blij dat het mijn huisarts niet is.

Overigens kiest de man zelf voor het medium, waarvan jij kennelijk toch ook wel de bedenkelijke kant ziet.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10539
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

teun schreef:Ik denk dat trolly hier waarschijnlijk gewoon gelijk heeft en iedereen hier beter eventjes rustig een reactie van Durashift kan afwachten voordat we de beste man voor gek uitmaken...
Misgegokt, vrees ik.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Coronavirus

Bericht door Chrysa »

KM46 schreef:37.8 is geen koorts meer. Koorts begint pas bij 38 graden of hoger.
Nou, dat is fijn, want volgens mijn huisarts ben ik genezen zodra mijn koorts weg is. Ik ga meteen een boodschappenrondje doen. :wink: :pos:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten