--Stefan-- en Ardan On Tour #2: Nimwegen

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

--Stefan-- en Ardan On Tour #2: Nimwegen

Bericht door --Stefan-- »

Een een kort reisje (voor mij in ieder geval): Nijmegen.
Om 10.01 de bus genomen naar Centraal Station. Het was natuurlijk de minst ideale dag om foto's te maken en om OV te spotten: grauw en regenachtig.
Afbeelding

Bus kwam precies optijd aanrijden en ik had me toch een geluk vandaag: het was voor de verandering een keer geen Wright van Arriva maar een Amba in de oude vertrouwde Hermes stijl. Nummertje 1810. De chauffeur had geen moeite om de vaart erin te houden. Kwam uiteindelijk ook 3 minuten te vroeg aan op centraal station. Daar stond Ardan natuurlijk allang :P.
Zijn vanaf daar verder gegaan met lijn 2 richting Weezenhof. We hadden een nieuwe Citaro (4494). Toen we de bus instapte: BRRRRRR, vreselijk koud! De chauffeur was schijnbaar op de heenweg eventjes vergeten om de verwarming aan te zetten. Eerste paar minuten nog even zitten te blauwbekken, maar gelukkig werd het al snel warm in de bus.
Na ongeveer 10 minuten kwam we aan bij Brabantse Poort. Wilde eigenlijk richting de Hermes stalling, maar het regende nogal, dus hebben we maar lijn 6 naar Neerbosch-Oost genomen (alweer een nieuwe Citaro, de 4506).
Nog eventjes een plaatje van de Brabantse Poort.
Afbeelding.

Overigens zag je op deze foto alweer een Breng meisje op lijn 99 ipv van een rood/witte Arriva bus. (De hele dag hebben we 3 verschillende Breng bussen gezien op lijn 99)
Onderweg maakte de bus een heeeel merkwaardig geluid. Uit de motor kwam een geluidje en het leek net op een telefoon die over ging maar dan veel harder.
Na een flinke omweg hadden we ondertussen ook heel Nijmegen gezien. Daarna zijn we vanaf het centraal station met lijn 87 richting Druten Busstation gereden. Dus kwamen we voor de tweede keer langs de Brabantse Poort, alleen deze keer was de reis toch een stuk korter. We waren tot Brabantse Poort ook de enige twee reizigers in de bus.
Het was de amba 1849 met een tweede rolstoelplek:
Afbeelding

Onderweg had Infoxx er niet echt zin in: nadat we in Nijmegen de A73 opreden waren alle chipkaart readers 'buiten dienst'. Daarna besloot Infoxx er maar helemaal mee op te houden. Gelukkig hadden we een hele oplettende chauffeur: hij had al 2 bonnetjes klaargelegd met een stempel erop ide we zo op konden sturen. Hij gaf er netjes een uitgebreide uitleg bij :pos:
Na een hele snelle rit kwamen we aan bij Druten Busstation met ongeveer -4. Zonder Infoxx weliswaar.
Afbeelding

Toen hebben we daar wel 3 hele minuten moeten wachten voordat we weer verder konden. Deze keer hebben we de langzame variant van lijn 87 genomen: lijn 85 richting Nijmegen Centraal Station. En we hadden onze lievelingsbus...
Afbeelding

Een Wright natuurlijk ;). Ardan was ook heeeel erg verbaasd over het feit dat de ruiten in de bus van plastic waren :P. We zijn uiteindelijk een minuutje te laat vertrokken. Daarna zijn we lekker door alle dorpjes geslingerd, Druten, Afferden, Deest, Winssen, Ewijk, Beuningen, Weurt en toen kwamen we weer in Nijmegen terrecht. Helaas regende het nog steeds, dus hebben we de Hermes stalling weer eventjes links laten liggen. Op het station stonden op dat moment wel allemaal meisjesbussen (zo als het er over een tijdje helemaal uit gaat zien).
Afbeelding.

Vanaf CS lijntje 5 genomen richting Groesbeek in een oude Hermes amba uit de 1700 serie. Hij reed nog steeds prima, al kwam er wel een flink geluidje uit toen de bus een paar heuveltjes over moest op de Nijmeegsebaan. Maar hij kon het nog steeds :mrgreen:.
We zijn uitgestapt bij de halte Centrum. Daar hing echt een hele incomplete haltevertrekstaat: er stonden maar 2 lijnen op en de belangrijkste lijn, nummertje 5, stond er dus helemaal niet op.
Afbeelding.

Toen kwam er ineens uit het niets een duitse bus aan: lijn 55 die om het uur rijdt tussen Groesbeek en Kleve. Een redelijke oude Setra.
Afbeelding

Bij het centrum hebben we eventjes gekeken naar het 'verlaten spoor' tussen Nijmegen en Kleve.
Afbeelding

Richting Kleve is de baan weer helemaal opgelapt omdat je vanaf Groesbeek met een spoorfiets (of hoe je het ook wilt noemen) richting Kranenburg en Kleve kunt fietsen.
Afbeelding

Richting Nijmegen is er nog steeds niks aan het spoor gedaan.
Afbeelding

Daarna weer terug gegaan richting Nijmegen gegaan. Bus kwam aan met +3 omdat het verkeer in Groesbeek die dag echt rampzalig was.
Afbeelding

Vanaf daar zijn we rechtstreeks doorgereden naar de halte DAR, omdat het vanaf daar maar 2 minuten lopen is naar de Hermes stalling. Het regende nog steeds een beetje maar we moesten er naartoe vandaag want de Citaro-G waren er, dus die moesten even worden vastgelegd op een foto.
We stonden net voor de stalling en toen kwam er gelijk een bus richting de stalling aangereden:
Afbeelding

Op het terrein stond een bus die nog een stukje moest rijden: helemaal naar 'Twente Airport'
Afbeelding

Nog steeds allemaal verschillende soorten en verschillende kleurstelling. Hermes amba uit de 1700 serie, een ex-Hermes uit de 1800 serie en op de achtergrond is nog een stukje van een ex-Hermes Jonckheer te zien.
Afbeelding

Citaro's :mrgreen: (Jonckheertje moet je dan maar eventjes wegdenken xD)
Afbeelding

Toen kwam er iemand van Hermes aan en die begon gelijk heel enthousiast te praten. Nog eventjes een overzicht van wat er allemaal door hem gezegd was waar alle bussen naartoe gaan:
Jonckheer 1700 serie (ex-Hermes) en de 9900 serie gaan naar WOMY
Amba 1700 serie gaan ook naar WOMY
Deel van amba 1800 gaan naar het SRE gebied. Afgelopen week zijn er al twee vertrokken richting Eindhoven. De andere amba uit de 1800 serie zijn omgespoten naar Connexxion en gaan naar Friesland toe.
De Alliances B96 zijn ook vertrokken naar WOMY end e Alliances van Hermes ook.
En de Van Hools gaan we terug naar het paradijs waar ze thuishoren: Utrecht.

Had ook gelijk even gevraagd waarom nog niet alle Citaro's op dienst waren. Dat kwam dus omdat er nog heel erg veel storingen inzitten. Storingen in de boordcomputer, lijnfilm, apparatuur en de versnellingsbak. Stonden op het moment meer dan 30 bussen waar nog storingen inzaten, dus het zal nog wel even duren voordat deze allemaal op dienst zijn. Er waren op dat moment ook minimaal 5 monteurs bezig om de storingen er allemaal uit te krijgen.

Hopelijk konden volgende week ook de Volvo 8700's hun eerste dienstrit maken want dan zouden deze richting Nijmegen komen. Op het moment stond er nog maar één.
Afbeelding.

Hier komen er 20 van naar Nijmegen en de meeste komen ook van WOMY af.
En het interieur ziet er erg netjes uit:
Afbeelding

Tenslotte nog een paar foto's van de Citaro-G. De motor stond aan, dus we konden er zo mee wegrijden xD.
Afbeelding

Het interieur is afwijkend van de andere Citaro's. Voorin zitten niet aan beide kanten twee stoelen, maar aan de rechter kant zit een anderhalve stoel. Ook deze bus heeft net als de andere Citaro vier rode stoelen.
Afbeelding

Het achterste gedeelte van de bus heeft bij de derde deur slechts een enkele stoel. Ook zitten er net voor de derde deur twee stoeltjes die een kwartslag zijn gedraaid. Achterin zit ook weer het o zo gezellige theekransje die precies hetzelfde is als de niet-gelede bussen.
Afbeelding

Toen was onze tijd alweer voorbij en moest Ardan richting huis. Zijn met lijn 7 weer richting het station gereden. Daar hebben we in de heerlijk verwarmde stationshal een snack gegeten van de Smullers. Na opgewarmd te zijn is Ardan in de trein richting Arnhem gestapt en ik weer met de bus richting Ewijk.
Laatst gewijzigd door --Stefan-- op wo 30 dec 2009, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
3 0 7 9
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: --Stefan-- en Ardan On Tour #2: Nimwegen

Bericht door Daniel »

Vindt die Breng-Citaro's toch maar grijs en grauw ogen hoor voor wat het interieur betreft. En de Volvo's kunnen dan een goed uitziend interieur hebben, maar ze zitten zo oncomfortabel als wat (heb er ooit 'n ritje mee gemaakt toen 'n deel van de huidige serie voor Nijmegen nog bij Qbuzz in Friesland reed).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Oud forumgebruiker

Re: --Stefan-- en Ardan On Tour #2: Nimwegen

Bericht door Oud forumgebruiker »

Klopt het dat ik op die brengbussen nergens een logo zie staan van Connexxion? "Mocht" dat niet? Dat zou schandalig zijn...
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: --Stefan-- en Ardan On Tour #2: Nimwegen

Bericht door --Stefan-- »

ziggy schreef:Klopt het dat ik op die brengbussen nergens een logo zie staan van Connexxion? "Mocht" dat niet? Dat zou schandalig zijn...
Het moest een neutrale binnenkant zijn omdat het maar een 3-jarige concessie is ;). Komt op hetzelfde neer als de gele BRU amba's in Utrecht, daar geldt hetzelfde voor.
Maar waarom zou er een Cxx logo moeten zitten? Hermes hoort ook bij Cxx maar die hebben ook Hermes logo's en geen Cxx.
3 0 7 9
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: --Stefan-- en Ardan On Tour #2: Nimwegen

Bericht door Daniel »

De "Breng-concessie" is gewonnen door Novio, dus dat er geen XX-logo op staat is nogal logisch :wink: (en Novio op de bussen zal in Arnhem niet zo gewaardeerd worden)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Oud forumgebruiker

Re: --Stefan-- en Ardan On Tour #2: Nimwegen

Bericht door Oud forumgebruiker »

Nouja Cxx of Hermes, gewoon de vervoerder waar die bussen van zijn. Op de BRU-bussen staat in elk geval wel een logo van de verdoer. Vind het een béétje raar dat een of andere overheid een bepaalde huisstijl gaat bedenken, waar zelfs reclame in voor komt voor die overheid zelf.... maar dat de vervoerder niet hun eigen logo (ook a sort of reclame) op de bus zou mogen plakken.
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: --Stefan-- en Ardan On Tour #2: Nimwegen

Bericht door --Stefan-- »

Zit er aan de binnenkant echt niet in hoor. Kijk maar hier ;)
Maar bij alle bussen die hier hebben gereden heeft nooit een logo aan de binnenkant gezeten eigenlijk. Hermes niet, Novio niet. Alleen aan de huisstijl kon je zien wat het was.
3 0 7 9
Oud forumgebruiker

Re: --Stefan-- en Ardan On Tour #2: Nimwegen

Bericht door Oud forumgebruiker »

Ik bedoel ook de buitenkant ;)
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: --Stefan-- en Ardan On Tour #2: Nimwegen

Bericht door --Stefan-- »

Aan de buitenkant staat er toch wel gewoon 'Breng' op? :P
3 0 7 9
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: --Stefan-- en Ardan On Tour #2: Nimwegen

Bericht door Daniel »

--Stefan-- schreef:Zit er aan de binnenkant echt niet in hoor. Kijk maar hier ;)
Achter de eerste paal rechts kan je nog net een oranje sticker zien zitten, da's de standaard Connexxion-huisregels-sticker maar dan met 'n ander kleurtje :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: --Stefan-- en Ardan On Tour #2: Nimwegen

Bericht door --Stefan-- »

Ooow die :)
Jaa die zit in elke bus zover ik weet.
Hier is die gewoon groen. Niet eens blauw met roze xD
3 0 7 9
Oud forumgebruiker

Re: --Stefan-- en Ardan On Tour #2: Nimwegen

Bericht door Oud forumgebruiker »

--Stefan-- schreef:Aan de buitenkant staat er toch wel gewoon 'Breng' op? :P
Ja, maar dus niet de naam van de vervoerder... en dat vind ik best idioot, als ik eerlijk ben.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: --Stefan-- en Ardan On Tour #2: Nimwegen

Bericht door tsov »

Hoe het nou precies zit weet ik ook niet meer, maar het oorspronkelijke idee was dat Novio zijn naam zou wijzigen in Breng en dat dat dus de vervoerder is. Al het personeel zou dan in dienst komen van Novio/Breng, maar daar zaten weer allerlei haken en ogen aan ofzo, waardoor ik de draad een beetje ben kwijtgeraakt.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: --Stefan-- en Ardan On Tour #2: Nimwegen

Bericht door Freek »

Volgens mij is Novio de winnaar van de concessie en heeft zij in de bieding opgenomen dat zij met het vervoersconcept/marketingsconcept Breng gaan rijden. De intellectuele eigendom van het merknaam Breng ligt bij SAN zodat een eventuele nieuwe vervoerder onder deze naam kan door rijden. Daarbij worden de Aardgas- en trolleybussen verplicht overgenomen. Vandaar ook de neutrale kleurstelling.

Weinig stoelen dus voor de geledes, dat betekent dat er dus nog meer mensen mee kunnen op 'de 10'. Zo te zien een hele capaciteitsvergroting.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: --Stefan-- en Ardan On Tour #2: Nimwegen

Bericht door Suus »

Novio won inderdaad de concessie, en moest een op de stadsregio herkenbaar uiterlijk hebben. De naam Breng is volgens mij wel bedacht door Novio, maar de rechten zijn weer overgekocht door de Stadsregio, of zoiets.

Het personeel van Connexxion Arnhem, Novio en Hermes Nijmegen zou allemaal in dienst komen van dit nieuwe Breng, maar alleen de chauffeurs van Novio zijn uiteindelijk ondergebracht bij Breng omdat voor de Connexxion en Hermeschauffeurs de CAO anders zou zijn in het voordeel van de chauffeur. Dat kon natuurlijk niet en toen gingen ze dus bij Connexxion terugkrabbelen, want Connexxion vond dat het niet uitmaakte of een chauffeur nu bij een dochterbedrijf of Connexxion zelf in dienst was, als de ze bussen maar reden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: --Stefan-- en Ardan On Tour #2: Nimwegen

Bericht door Daniel »

Alleen maakt het voor de rechtspositie van de chauffeur wel uit... als 'ie in dienst is van Breng dan gaat'ie verplicht mee over naar de eventuele nieuwe vervoerder (vrij relevant gezien de korte concessieduur) bij een volgende aanbesteding. Blijven ze echter in dienst van Connexxion of Hermes en rijden ze voor Breng dan horen ze officieel dus niet bij die concessie...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: --Stefan-- en Ardan On Tour #2: Nimwegen

Bericht door --Stefan-- »

Wat ik me even afvroeg: waarom heeft de Volvo 8700 van Breng eigenlijk een groene nummerplaat?
Hij is toch al weg van WOMY?
3 0 7 9
peter s
Berichten: 138
Lid geworden op: do 17 dec 2009, 19:33

Re: --Stefan-- en Ardan On Tour #2: Nimwegen

Bericht door peter s »

--Stefan-- schreef:Wat ik me even afvroeg: waarom heeft de Volvo 8700 van Breng eigenlijk een groene nummerplaat?
Hij is toch al weg van WOMY?

Hij zal wel niet verzekerd zijn, wij moesten met proefritten vaker groene platen gebruiken!
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: --Stefan-- en Ardan On Tour #2: Nimwegen

Bericht door --Stefan-- »

Dat kan toch niet?
Zonder verzekering mag hij dan ook niet van WOMY naar Nijmegen rijden.
3 0 7 9
peter s
Berichten: 138
Lid geworden op: do 17 dec 2009, 19:33

Re: --Stefan-- en Ardan On Tour #2: Nimwegen

Bericht door peter s »

--Stefan-- schreef:Dat kan toch niet?
Zonder verzekering mag hij dan ook niet van WOMY naar Nijmegen rijden.

Op die handelsplaten wel, daar zijn ze juist voor!
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: --Stefan-- en Ardan On Tour #2: Nimwegen

Bericht door STF »

Je hebt uberhaubt niet eens een kenteken nodig om het voertuig te laten verzekeren, kennis van ons is verzekeringsagent en een chassisnummer is voldoende. Maargoed we dwalen zo wel af. :wink:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten