Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Durashift »

Capaciteitsreductie dus, op dat traject (Den Haag, via Leiden, naar Amsterdam?) door DDZ daar niet meer in te zetten?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13546
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Wubbo »

Ik hoop dat ik een stuk van het rapport niet begrijp of niet gelezen heb. Ik lees dat er van uit werd gegaan dat DDZ voor 5% van de treinkilometers als Sprinter werd ingezet. Nu speelt dit in de herfst van 2019, toen reed DDZ nog de drukste treinen van de [serie=Sprinter|2020|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] (de rest was al SNG). Daarbij waren 6 DDZ-viertjes actief in die serie. Op een totaal van 30 viertjes is dat 20% van het aantal stellen. Nu snap ik dat je met een sprinter minder kilometers aflegt dan met een IC, maar hoe kun je bij inzet van 20% van de stellen in de sprinterdienst uitkomen op 5% van de treinkilometers? En waarom lees ik niets over hoe die 5% tot stand is gekomen en waarom dat een goede aanname was om het onderhoud op in te richten (naast dat dit bij een Sanditestel, dat sowieso meer sprinterdiensten rijdt, al anders zou moeten zijn)?
dennistd
Berichten: 5541
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door dennistd »

Als er nou een machinist met de verschrikkelijke geklapper even in het spoor was gaan staan om de wielen met eigen ogen te bekijken was de ernst van de schade veel sneller duidelijk geworden denk ik. Misschien moet NS maar eens gaan nadenken om machinisten dat soort kleine dingen weer zelf te laten doen....
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Aking »

Ja maar dan moet overal al het nevenspoor heel de tijd buiten dienst, en dat past niet in de dienstregeling natuurlijk :')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

DDZ mag nu niet meer ingezet worden op sprinterdiensten waarbij de gemiddelde afstand tussen de stations kleiner is dan 9 kilometer en er zijn extra controles voor de remblokken. Het nieuwe onderhoudspatroon per elke 75.000 kilometer van DDZ dat in 2019 in ging was ontworpen op 5% van de tijd inzet in sprinterdiensten. Het ontspoorde treinstel had daarvoor dagenlang in de sprinter Utrecht - Zwolle gereden en had dus aan een strenger onderhoudspatroon onderworpen moeten zijn met twee tussencontroles, steeds na 25.000 kilometer. Omdat niet wordt vastgelegd in wat voor diensten de kilometers worden gereden, alleen wat er aan kilometers worden gereden, is de trein onterecht niet aan de tussencontroles onderworpen.

De problemen die de ontsporen hebben veroorzaakt zijn te plaatsen in een patroon dat terugkeert tot de jaren '90 (het heeft zich eerder voorgedaan). ProRail heeft al op 20 december gewaarschuwd voor warme wielen bij het noodlottige treinstel, achteraf bleek dat dit specifieke treinstel al sinds 1 oktober hoge temperatuurmetingen gaf. NS had geen proces om deze meldingen om te zetten in acties. Het ontbrak dus aan lerend vermogen (en één rapport over de wielen van DD-AR is ook nog zoek aldus het verslag).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door reisthijs »

Het komt goed uit dat DDZ dit jaar toch al niet meer planmatig in sprinterdiensten reed.
Wubbo schreef:Nu speelt dit in de herfst van 2019, toen reed DDZ nog de drukste treinen van de [serie=Sprinter|2020|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] (de rest was al SNG).
Ik weet nog dat de instroom van SNG daar een paar maanden later op gang kwam dan oorspronkelijk gepland. Het kan goed dat daardoor in de herfst voor de 5600 meer DDZ nodig was dan voorzien.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MetroRET »

Nee, het is een combinatie van Sandite (en laat de desbetreffende 7506 nou net een van die 2 stellen zijn) & het nog niet rijden van de in december ingestelde spitspendel: [serie=Sprinter|2020|Harderwijk - Amersfoort Centraal15600[/serie]
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Z2N »

Hoe precies wordt de uitwerking van die 9 km-regel? Want de 8800 heeft dan wel een gemiddelde halteafstand van 10 kilometer, maar bij eventuele inkorting tot het traject Leiden - Woerden (door werkzaamheden of verstoring) kom je daar dan onder.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersnaam
Berichten: 629
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Gebruikersnaam »

Eerlijk gezegd denk ik dat het op een traject als Leiden - Woerden een minder grote ramp is, aangezien de rijtijden daar (neem ik aan/mag ik hopen) meer afgestemd zijn op die van een DDZ. In het rapport las ik namelijk ook dat de rijtijden voor een DDZ in de [serie=Sprinter|2020|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] moeilijker haalbaar zijn, dus sneller accelereren en harder remmen is dan een noodzaak. Ik had dan eigenlijk ook meer een regel verwacht omtrent rijtijd of iets dergelijks in plaats van gemiddelde halteafstand.
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

Remminuten per dag? Met al die software van tegenwoordig kan je dat eenvoudig uitrekenen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Er is bij de onderhoudsbeurtregeling van 75.000 kilometer een marge genomen van 5% sprinterdiensten, dus 3750 kilometer gereden in sprinterdiensten. Een DDZ die vanwege een weekend werkzaamheden een dag Leiden - Woerden pendelt zal die spoorlijn 115 moeten berijden om over de veilige marge te komen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13546
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Wubbo »

De rijtijden in de 5600 waren gebaseerd op DDZ. Ze zijn niet voor niets gewijzigd toen SNG er in kwam te rijden. Extreem krap zaten die rijtijden er ook niet in. Maar je moet er vaker remmen, dat is zeker waar. Maar gewoon gepland en dus kun je er op anticiperen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door SuperGhost »

Dit weekend werkzaamheden tussen Zwolle en Putten. Reizigers moeten omreizen via Deventer, maar had NS de 'rest'intercity Rotterdam-Amersfoort (normaal doorrijdend naar het noorden) niet beter kunnen doorsturen naar Deventer ter compensatie? Dan was daar dan een overstap geweest op de intercity naar Zwolle in plaats van dat reizigers in Deventer 19 minuten mogen wachten in Deventer...
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Matt5154 »

De 2600 rijdt vanaf Alm door naar Gn/Lw.
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MetroRET »

Maar daar bereik je vanuit Rta-Amf niet veel mee.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door SuperGhost »

Het gaat inderdaad om de reis van Zwolle (en noordelijker) naar Amersfoort en Utrecht die dan een kwartier minder trager wordt.
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MetroRET »

+30 ipv +60
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Ardan »

Ik heb het idee dat ze in Deventer een tijd terug op spoor 3 met de bakbordjes hebben zitten schuiven (of weggehaald), waar de treinen altijd netjes in het midden stopten rijden ze nu altijd zo ver door, dat zoals net van het DDZ-viertje alleen de laatste bak nog een beetje bij de trap stond en de hele achterste helft van het perron naar voren moest lopen. Ik heb het intussen al door en loop standaard al naar de voorste helft.
Ik doe ook maar wat
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Klaasje »

Of stoppen de machinisten nu perfect bij de bordjes in plaats van naar eigen goeddunken. Er zijn namelijk niet zo gek veel treinlengteborden op Deventer bij de sporen 3 en 4. Ik geloof dat het laagste cijfer voor een rechtdoor rijdende trein een 6 is ofzo.
Jultar
Berichten: 575
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Jultar »

Ik weet van de 3600 dat die eerder bij het middenseintje voor rood liep en daardoor redelijk netjes bij de trap stond. Inmiddels staat die nu bij binnenkomst ook al veilig, waardoor er dus nu bij de bordjes gestopt wordt, en die hangen inderdaad vrij ver weg.
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Chrysa »

Ik stap ook weer eens een trein in na 4 maanden...

Ik zat als enige in de hele wagon, maar na de stop in Prinsenbeek kwam er een iemand bij. Waar gaat die zitten? Recht tegenover me. :')
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Aking »

Dus je had sjans? *O*
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Chrysa »

:N
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Aking »

-o-
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 136 gasten