Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Ik kreeg als afnemer van kv1 deze mail van 9292 hierover:
Beste Opendata afnemers,

 

In de werkgroep ‘druktemeter OV’ werken ketenpartijen – vervoerders, MaaS-dienstverleners, NDOV-loketten, OV-autoriteiten, reisplanners – o.l.v. het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat samen om reizigers inzicht te geven in de drukte in het openbaar vervoer. Het doel is het vertrouwen in collectief vervoer na de COVID-maatregelen te herstellen. Concreet wordt gewerkt aan de ontwikkeling van een drukte-indicator voor het gehele OV, die toegankelijk is voor alle webapplicaties en reis- en MaaS-apps (open data). De oplevering van een eerste versie is voorzien in september 2020.

 

De standaardisatie van de open informatie voor het OV is nog in volle gang. Een eerste stap is het leveren van gestandaardiseerde open informatie, waarmee in de reisplanners bij een voorgestelde reis de verwachte bezetting kan worden aangegeven. Gezien het belang van het op tijd hebben van goede informatie aan de reizigers worden de komende periode al datasets beschikbaar gesteld door vervoerders.

 

Bezetting (drukte indicator)

Het koppelvlak Bezetting is een nieuw formaat en is een uitbreiding van de standaarden met informatie over de (verwachte) voertuigbezetting. Deze standaard wordt door BISON bepaald en is voor nu nog in concept https://bison.dova.nu/sites/default/fil ... ersie1.pdf.

 

Bent u geïnteresseerd in het afnemen van de informatie: Koppelvlak Bezetting, kijk op https://reisinformatiegroep.nl/ndovloket/DataCollection. Datasets die vervoerders binnenkort beschikbaar stellen worden daar geplaatst.

Mocht je hierover nog vragen hebben, stel deze gerust.
henrivanderweijden
Berichten: 732
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Korte vragen

Bericht door henrivanderweijden »

Wat ik me elke keer afvraag als ik via Emmerich nederland binnen kom is dit: is een mcn van de ICE verplicht om na Emmerich over te schakelen op 25000 V of kan hij ook zijn stroomafnemer neer laten en doorrollen tot Zevenaar en daar overschakelen op 1500 V?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

De afstand is te lang om door te rollen met een acceptabele snelheid, dus wordt er gewoon omgeschakeld.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
henrivanderweijden
Berichten: 732
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Korte vragen

Bericht door henrivanderweijden »

Mijn vraag is eigenlijk meer of t technisch mogelijk is. Niet of het handig is qua dienstuitvoering.
en-es
Berichten: 4448
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Volgens mij heeft Z2N min of meer al het antwoord gegeven.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Qua stroomsysteem zal het ongetwijfeld mogelijk zijn: het is een afstand van nog geen 15 kilometer, en aangezien je in Emmerich op baanvaksnelheid door de spanningsgrens mag moet dat wel lukken. Wat in de weg kan staan is het beveiligingssysteem, dat kan als het wegvalt of uitgezet wordt (moet ook meermaals tussen Emmerich en Zevenaar, PZB->ETCS->ATB-EG), nog wel eens een snelremming genereren.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1491
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Korte vragen

Bericht door JordiBrabant »

Met een Sparpreis Europa mag je toch binnen Nederland flexibel reizen, door bijvoorbeeld een trein eerder te nemen?
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Ja.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
henrivanderweijden
Berichten: 732
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Korte vragen

Bericht door henrivanderweijden »

Z2N schreef:Qua stroomsysteem zal het ongetwijfeld mogelijk zijn: het is een afstand van nog geen 15 kilometer, en aangezien je in Emmerich op baanvaksnelheid door de spanningsgrens mag moet dat wel lukken. Wat in de weg kan staan is het beveiligingssysteem, dat kan als het wegvalt of uitgezet wordt (moet ook meermaals tussen Emmerich en Zevenaar, PZB->ETCS->ATB-EG), nog wel eens een snelremming genereren.
Dank je voor je antwoord !! Er komt dus voor de mcn iets meer voor kijken dan alleen het juiste stoomsysteem kiezen begrijp ik.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Ik weet niet hoe goed je Duits is, maar in deze film kan je zien hoe een machinist van een ICE tijdens de rit de trein omschakelt van het Duitse spoorwegnet naar het Franse spoorwegnet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5307
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

JordiBrabant schreef:Met een Sparpreis Europa mag je toch binnen Nederland flexibel reizen, door bijvoorbeeld een trein eerder te nemen?
Als je geboekt hebt bij DB wel, maar als je geboekt hebt bij NS International mogelijk niet, meen ik ooit gelezen te hebben! Helemaal zeker weet ik dat niet, maar even goed naar de voorwaarden kijken dus.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Volgens mij bestaat er überhaupt geen treinbinding op NSR-treinen, dus ook al staat er een reisadvies op je ticket, dan nog is dit een advies bij mijn weten.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1491
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Korte vragen

Bericht door JordiBrabant »

Heb bij de DB geboekt, dus zit ik sowieso goed.
Bedankt voor de antwoorden.
umbusko
Donateur
Berichten: 5307
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Aking schreef:Volgens mij bestaat er überhaupt geen treinbinding op NSR-treinen, dus ook al staat er een reisadvies op je ticket, dan nog is dit een advies bij mijn weten.
Ja, maar stel je hebt een ICB geboekt vanaf Amsterdam en je wilt om de een of andere rare reden 2 uur doorbrengen in Amersfoort en neemt dus een ICB eerder. Mag dat? Bij DB komt het er sowieso op neer dat de treinbinding geldt voor de grensoverschrijdende trein (en van alles in Duitsland), maar bij NSI zou het kunnen dat je vanaf Asd al aan die specifieke ICB vastzit. Dacht ik althans.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Ja dat mag, want in Nederland bestaat dus geen treinbinding voor zover mij bekend. (los van Thalys/Eurostar)
Je moet alleen dus wel in Hengelo in die ICB zitten, en kan dus niet een trein later nemen :wink:
henrivanderweijden
Berichten: 732
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Korte vragen

Bericht door henrivanderweijden »

Op een DB ticket staat altijd waar je treinbinding begint en waar die eindigd. Dus bv een ticket Driebergen -Köln per ICE dan kan er staan: Driebergen Zeist -NV - Arnhem C ICE 105 - Köln of Driebergen Zeist -NV- Utrecht C ICE 105 - Köln. In het eerste geval zal je per NS naar Arnhem moeten en dan per ICE, in het tweede geval moet je eerst naar Utrecht.
Lijkt mij dus als er op je ticket Amsterdam C -IC 143- Berlin ost staat dat je niet met een eerdere trein naar Amersfoort mag.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Op tickets geboekt bij NS International staat gewoon de grensovergang als verplicht punt met treinbinding trouwens.

Voorbeeldje van een reis die ik vorig jaar maakte van/naar Amersfoort, waarbij ik dus binnenlands ook andere treinen had kunnen gebruiken.

Code: Selecteer alles

<1184>Hengelo*IC*Bad Bentheim(Gr)<1080>
(09.10.2019)Rheine 13:42IC145/H-Hbf 16:04 ICE681

Code: Selecteer alles

<1080>(10.10.2019)Wue-Hbf 17:55 ICE620/F-Hbf 19:29 ICE120*
Emmerich(Gr)<1184>ICE*Arnhem Centraal
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Wat gek, bij dat ticket van Daniël naar Hannover lijkt de treinbinding pas in Rheine te beginnen :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
henrivanderweijden
Berichten: 732
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Korte vragen

Bericht door henrivanderweijden »

Vreemd dat NS en DB tickets hierin dan weer verschillen.
Bij DB staat ook letterlijk bovenaan het ticket:
Gilt nur für eingetragene zuge/IC-busse und tage/zeiten.
NV = nahverkehrszüge vor/nach fernverkehrszügen.
Jay20
Berichten: 141
Lid geworden op: za 08 okt 2011, 23:11
Locatie: Station Amsterdam Lelylaan

Re: Korte vragen

Bericht door Jay20 »

Dat is bij iedere spoorwegmaatschappij geloof ik iets verschillend. Het gekste voorbeeld heb je bij Ceske Drahy als je via "Cheb" gaat. Dan is de enige trein met zugbindung de RE Nuremberg naar Cheb v.v.
en-es
Berichten: 4448
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Suus schreef:Wat gek, bij dat ticket van Daniël naar Hannover lijkt de treinbinding pas in Rheine te beginnen :?
Op mijn DB ticket Baarn-Wolfsburg van vorig jaar 26 december 2019 staat:
VIA: <1184>Hengelo*IC*Bad Bentheim(Gr) <1080> (26.12.2019) Rheine 11:42 IC143)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Interpreteer jij dat anders dan dat de treinbinding bij Rheine begint?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4448
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Geen idee hoe ik dat moet interpreteren. Heb nog een leuk voorbeeld. DB ticket Baarn-Keulen op 26 december 2018 met ICE.
VIA: <1184>Arnhem*ICE*Emmerich(Gr) <1180> (26.12.2018) Oberhsn 14.26 ICE125
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Suus schreef:Wat gek, bij dat ticket van Daniël naar Hannover lijkt de treinbinding pas in Rheine te beginnen :?
Nog gekker: het was een ticket naar Würzburg Hbf maar dat deel wordt geheel niet gespecificeerd op de vermelding dat ik in Hannover Hbf ICE 681 moest nemen na. Op de terugweg staat het er juist wel weer op bijzonder genoeg.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Korte vragen

Bericht door julsteren »

Uit ervaring spreek ik dat het Nederlandse spoorwegpersoneel het allemaal wel goed vind met de treinbinding, zolang je kaartje maar geldig is op het traject waar je reist, je treinbinding begint dus pas als je in de IC Berlijn/ICE international stapt, bij gemiste aansluitingen vervalt de treinbinding.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten