Regio Amsterdam: Nieuwe tarieven

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Regio Amsterdam: Nieuwe tarieven

Bericht door Geert »

Vinny schreef:Vanaf mijn huis n aar mijn ouders is 20 kilometer. Als de busreis over een rechtstreekse afstand zou worden gemeten dan zou dat betekenen dat mijn reis 2,78 euro zou kosten in plaats van de 3,04 die het nu kost. De rare omwegen: twee keer de Hortensialaan in Aalsmeer :evil: en het zinloze rondje over de bloemenveiling :evil: :evil: kosten dus niet heel veel geld. (26 cent). Kortom een systeem waarbij het kilometertarief met 10% wordt verhoogd maar wel via de rechtstreekse route gerekend wordt zou nauwelijks voordeliger zijn (2,98 vs 3,04) :wink:
Tja, de ov-chipkaart wordt gepromoot omdat het tarief 'eerlijker' zou zijn. Eerlijk zou pas zijn als je betaalt van A naar B, en niet voor alle omwegen waar je zelf geen invloed op hebt en eerder last van ondervindt. Op sommige ritten kan het best een verschil maken (bijvoorbeeld Utrecht <--> Vianen): € 2,09 bij hemelsbrede afstand, € 2,49 met de snelle bus (die na 19.00 uur niet meer rijdt) en € 2,69 voor de langzame bus die altijd rijdt, maar omrijdt door Nieuwegein. Dat vind ik best flinke prijsverschillen, als je bedenkt dat ze per enkele reis gelden.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Regio Amsterdam: Nieuwe tarieven

Bericht door Daantje »

Ik heb het in Delft vooral. Ik kan van het station naar het ziekenhuis met bus 128 die rechtstreeks rijdt, maar ook met bus 80 die via een woonwijk rijdt wat een aanzienlijk langere reistijd en op deze manier ook nog een duurdere rit oplevert. In de tijd dat ik even geen abonnement had liet ik mijn keuze voor chipkaart of strippenkaart dan ook afhangen van welke lijn er als eerste ging maar dat is natuurlijk een raar iets.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Regio Amsterdam: Nieuwe tarieven

Bericht door webguy »

En daarom betaalde je met de strippenkaart het aantal hemelsbrede zones, niet letterlijk het aantal zones.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Regio Amsterdam: Nieuwe tarieven

Bericht door Vinny »

Geert schreef:
Vinny schreef:Vanaf mijn huis n aar mijn ouders is 20 kilometer. Als de busreis over een rechtstreekse afstand zou worden gemeten dan zou dat betekenen dat mijn reis 2,78 euro zou kosten in plaats van de 3,04 die het nu kost. De rare omwegen: twee keer de Hortensialaan in Aalsmeer :evil: en het zinloze rondje over de bloemenveiling :evil: :evil: kosten dus niet heel veel geld. (26 cent). Kortom een systeem waarbij het kilometertarief met 10% wordt verhoogd maar wel via de rechtstreekse route gerekend wordt zou nauwelijks voordeliger zijn (2,98 vs 3,04) :wink:
Tja, de ov-chipkaart wordt gepromoot omdat het tarief 'eerlijker' zou zijn. Eerlijk zou pas zijn als je betaalt van A naar B, en niet voor alle omwegen waar je zelf geen invloed op hebt en eerder last van ondervindt. Op sommige ritten kan het best een verschil maken (bijvoorbeeld Utrecht <--> Vianen): € 2,09 bij hemelsbrede afstand, € 2,49 met de snelle bus (die na 19.00 uur niet meer rijdt) en € 2,69 voor de langzame bus die altijd rijdt, maar omrijdt door Nieuwegein. Dat vind ik best flinke prijsverschillen, als je bedenkt dat ze per enkele reis gelden.
Wat precies 'eerlijk' is, dat zou je natuurlijk ook van twee kanten kunnen bekijken. Een langere route betekent dat je langer gebruik maakt van de dienst die OV heet, en het vervoersbedrijf heeft logischerwijze ook meer kosten (immers, je betaalt de chauffeur per uur, en ook de brandstofkosten nemen evenredig toe met de lengte van de busrit, niet met de hemelsbrede afstand van de bushaltes).

Gevoelsmatig vind ik het wel raar dat je voor een snelle, rechtstreekse verbinding minder betaalt dan voor een langzame verbinding door woonwijken en industrieterreinen. Immers de eerste vorm van OV biedt meer kwaliteit, en dan verwacht je dus ook een hogere prijs.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Regio Amsterdam: Nieuwe tarieven

Bericht door Wubbo »

Da's de redenering andersom dan hoe ik hem zou maken. Geredeneerd vanuit de reiziger: die wil zo snel en comfortabel mogelijk van A naar B. Als de vervoerder het nodig vindt om daarbij een omweg aan te bieden moet de vervoerder dat zelf weten, maar waarom moet ik daar als reiziger voor betalen? Ik heb niet gevraagd om die omweg! Als het de vervoerder ook nog meer kost (chauffeurs- en businzet) waarom kiest de vervoerder dan toch voor deze methode? Waarschijnlijk omdat hij met deze route meer reizigers denkt te trekken dan met een kortere route. Het zou een prikkel voor de vervoerder zijn om het lijnennet aan te passen op de behoefte aan de reizigers als je betaalt voor de hemelsbrede/kortste afstand ipv voor de route die de vervoerder je laat afleggen. Op deze manier stimuleert het de vervoerder alleen maar om nog een extra rondje over de rotonde te gaan rijden (dat zijn immers bijna gratis inkomsten).
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Regio Amsterdam: Nieuwe tarieven

Bericht door Tochjo »

webguy schreef:En daarom betaalde je met de strippenkaart het aantal hemelsbrede zones, niet letterlijk het aantal zones.
Dat klopt toch niet?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Regio Amsterdam: Nieuwe tarieven

Bericht door Geert »

Tochjo schreef:
webguy schreef:En daarom betaalde je met de strippenkaart het aantal hemelsbrede zones, niet letterlijk het aantal zones.
Dat klopt toch niet?
Ik weet niet in hoeverre deze informatie juist is, maar:
Hoeveel zones / strips?

Dit is een veel gestelde vraag bij reizigers voor het stad- en streek vervoer. Op het eerste zicht zijn de officiële regels helder en simpel:
- Men stempelt het aantal zones waar langs men gaat reizen plus een basis strip.
Bijna nadere bestudering zijn er toch nuances en complicaties.

De praktijk
In de praktijk wordt in de grote stedelijk gebieden (Den Haag, Rotterdam, Amsterdam, Utrecht) een iets afwijkend regel toegepast, de "Van Dam" regel. Deze regel wordt in deze gebieden toegepast omdat het daar mogelijk is je bestemming via vele verschillende zones kan bereiken. Onder deze regel wordt daarom alleen gekeken naar hoeveel zones de reiziger maximaal verwijderd is van zijn vertrekzone en men gaat ervan uit dat de reiziger langs de kortst mogelijke route in zones heeft gereisd.
Voor de duidelijkheid een Haags voorbeeld:
tussen zone Kijkduin/Loosduinen 5419 en zone Rijswijk 5416, zijn er veel OV verbindingen, waaronder een rechtstreekse busverbinding met lijn 23. De andere reisverbindingen gaan via zone Wateringen 5428, met bus 129, of via een overstap in de centrum zone 5400 van Den Haag. Volgens de landelijke regel mag je alleen als je bus 23 neemt, voor 2 zones stempelen en zou je voor alle andere verbindingen voor 3 zones moeten stempelen!
Let op! De reisplanner en andere officiële OV informatie kanalen houden geen rekening met deze afwijkende regel in de grote steden en kunnen daardoor een te groot aantal zones opgeven.
Bron: http://users.bart.nl/~mgschram/rover/Ro ... lzones.htm
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Regio Amsterdam: Nieuwe tarieven

Bericht door Vinny »

Wubbo schreef:Ook dat HOEFT niet persé het geval te zijn.
Om het maar eens op mijn eigen situatie te betrekken, vroeger was het vooral irritant dat de bus 172 twee maal door de Hortensialaan reed, tegenwoordig kost het mij dus ook geld. Kortom, er is een grotere prikkel voor mij om toch 600 meter te lopen naar de Zwarteweg. Iets dat ik vroeger alleen deed met goed weer, of als ik er voor koos om via Hoofddorp en Schiphol te reizen (dat is in de spits sneller). Nu scheelt het ook in geld. Kortom, de vervoerder is mij als klant gewoon kwijt dan. Als hij de Hortensialaan voortaan zou overslaan, dan zou ik weer gewoon de hele route afleggen en dus zou de bus weer beter gevuld zijn...
En "Ik" ben echt niet de enige Nederlander die dan gaat ontdekken dat het slim kan zijn om te fietsen naar een bushalte die iets verder weg is, om een goedkopere en snellere verbinding te nemen; ten opzichte van vroeger.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Regio Amsterdam: Nieuwe tarieven

Bericht door Wubbo »

Wat dat betreft is de huidige situatie dus niet anders dan in het zone-tijdperk, waar je veel mensen op de zonegrens zag instappen.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Regio Amsterdam: Nieuwe tarieven

Bericht door Chauf21 »

Geert schreef:
Tochjo schreef:
webguy schreef:En daarom betaalde je met de strippenkaart het aantal hemelsbrede zones, niet letterlijk het aantal zones.
Dat klopt toch niet?
Ik weet niet in hoeverre deze informatie juist is, maar:
[...]
Dat Van Dam kom ik op diverse sites tegen (als eerste op Wikipedia), maar ik heb dat principe nog nooit in officiële stukken gezien. Ook in chauffeursinstructieblaadjes e.d. ben ik dat nog nooit tegengekomen. Sterker nog, mij is tijdens de instructie altijd verteld dat ook in de grotere steden het aantal zones waardoor gereisd wordt bepalend is. Dat het in de praktijk lastig tot niet te controleren is, wil niet zeggen dat het officieel is toegestaan.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Regio Amsterdam: Nieuwe tarieven

Bericht door Vinny »

Ik meen dat ik het op de GVB site wel ooit ben tegengekomen. Het afstempelen van drie strippen geeft 1,5 vrij reizen in het hele Centrum+Ring gebied, ongeacht of je nou door één, twee, of drie zones gaat. Als je bijvoorbeeld van West via Centrum naar Oost reist zou je in principe vier strippen nodig hebben, maar omdat dan een soort van zoneabonnement-achtige constructie geldt, hoef je maar drie strippen af te stempelen (immers steeds maar één zone verwijderd van de zone centrum). In de praktijk maakt het niet uit, als je maar stempelt dan vinden de meeste tramconducteurs en buschauffeurs het allang best... :P
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Regio Amsterdam: Nieuwe tarieven

Bericht door Daniel »

Of dat op de zonegrens instappen gebeurt hangt er maar net vanaf of dat logisch is: als je bv. in Dordrecht van Dubbeldam of Stadspolders-Oost naar de eerste halte na de zonegrens zou gaan fietsen als je naar 't station wilt, dan kan je net zo goed doorfietsen naar het station want daar ben je dan al bijna :P
Mensen zullen toch naar de kortste reisroutes zoeken, al kan je zonder meer te betalen een heel rondje met de bus maken. Zo goed als alle reizigers die hier in lijn 3 stappen op halte Palissander stappen op halte Groenezoom/Hastingsweg of Merbau uit op de terugweg: scheelt een minuut of 5 door 't rondje wat je niet hoeft te maken en de loopafstand naar de uiteindelijke bestemming is amper langer. Hemelsbreed liggen die beide haltes ook even ver van het station, maar in buskilometers op de terugweg absoluut niet.

En owja, dat voordeeltje met de zones stempelen kennen we hier in ieder geval niet. Van Stadspolders naar Sterrenburg kost me via 't station echt 2 zones tegen 1 zone als ik lijn 1 neem (die echter alleen overdag en maar 1x/uur rijdt)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Regio Amsterdam: Nieuwe tarieven

Bericht door Wubbo »

Dordrecht is niet representatief voor heel Nederland he, je gaat alleen fietsen als dat jou tijd of geld oplevert. Dat is bij sommige zonegrenzen het geval, niet bij allemaal ;-)

@Vinny: 3 strippen stempelen is 2 zones reizen, geen 3.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Regio Amsterdam: Nieuwe tarieven

Bericht door Daniel »

Ja, nam het ook juist als voorbeeld waarbij het niets oplevert :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Regio Amsterdam: Nieuwe tarieven

Bericht door webguy »

Sorry, ik bracht ons op een dwaalspoor... Ik was een beetje in de war met abonnementen. Daar heten het sterren, en is het aantal sterren bepalend, maar dat wordt wel hemelsbreed berekend. Dat kan ik niet 100% checken, want de OV-Info Site waar eerder naar gelinkt werd heeft geen deel 'abonnementen'.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Regio Amsterdam: Nieuwe tarieven

Bericht door Ruben »

Vinny schreef:Wat precies 'eerlijk' is, dat zou je natuurlijk ook van twee kanten kunnen bekijken. Een langere route betekent dat je langer gebruik maakt van de dienst die OV heet, en het vervoersbedrijf heeft logischerwijze ook meer kosten (immers, je betaalt de chauffeur per uur, en ook de brandstofkosten nemen evenredig toe met de lengte van de busrit, niet met de hemelsbrede afstand van de bushaltes).
De reiziger wil van A naar B en kiest hierbij het OV als middel om dat te bereiken. Dat het vervoersbedrijf dan kiest voor een omweg en daardoor meer kosten maakt, doet daar niet aan af. Als de reiziger als gevolg van deze oneerlijke berekeningen niet meegaat, maakt het vervoersbedrijf die kosten nog steeds, maar zijn de kosten minder gedekt vanwege minder opbrengst. Het vervoersbedrijf zal er dus voor moeten zorgen dat er een klantattractieve dienstregeling tussen punt A en punt B is.

De dienst die je gebruikt als je van A naar B gaat, is de verplaatsing van A naar B. Niet de verplaatsing van A naar B via X, Y en Z. Niemand is geïnteresseerd in X, Y en Z: er zijn op aarde niet enkel hobbyisten die genieten van het motorgeluid en de halte-afroep.
Kosten als afschrijving op de bus, uurloon e.d. zijn vaste kosten. Het is dan zaak de goede mix te kiezen zodat opbrengst (als gevolg van dienstregelingsattractiviteit) minus de variabele kosten genoeg is die vaste kosten te dekken en -afhankelijk van het doel van de onderneming- winst in te calculeren. Dat het OV-bedrijf te lui is om te gaan rekenen, wil niet zeggen dat de reiziger dan maar moet gaan betalen voor het 'genot' van een busreis, want zoiets bestaat helemaal niet. Het genot dat voorrang zou moeten krijgen is het zich verplaatsen van A naar B.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Oud forumgebruiker

Re: Regio Amsterdam: Nieuwe tarieven

Bericht door Oud forumgebruiker »

Wubbo schreef:Dordrecht is niet representatief voor heel Nederland he, je gaat alleen fietsen als dat jou tijd of geld oplevert. Dat is bij sommige zonegrenzen het geval, niet bij allemaal ;-)
Hier is zelfs al geen sprake van fietsen. Ik woon (deels) bij de halte E. Wolffstraat, nou als ik dan naar Sloterdijk moet ofzo is het voor mij maar een minuut of 3 lopen naar de zonegrens (W. de Zwijgerln), de haltedichtheid speelt dus ook mee. Zelfs geldt overigens bij mijn andere woonhuis bij het Hoofddorpplein, een minuut of 5 verder en ik ben een stripje minder kwijt (A'veenseweg). Dus in gebieden waar de halteafstand korter is loont het vaak wel om dat te doen. Desondanks zie ik altijd veel mensen in/uitstappen op het Hoofddorpplein, maar dat kan ook heel goed komen door het feit dat zeker meer dan de helft van de reizigers al met de chipper reist, dan boeien die zonegrenzen niet meer.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Regio Amsterdam: Nieuwe tarieven

Bericht door Ruben »

Die zonegrenzen werken ook veel grijsrijders in de hand. Hoe vaak ik niet mensen die al in Noord-Amstelveen in de tram zaten heb zien stempelen bij de van Boshuizenstraat...Omgekeerd gaat dit zelfs als er een conducteur zou zijn die voor je heeft gestempeld. Deze onthoudt toch niet van iedereen hoe ver ze mogen dus dan kan je makkelijk een paar haltes langer blijven.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Regio Amsterdam: Nieuwe tarieven

Bericht door Geert »

Daarom wordt er ook vaak op of één halte na de zonegrens gecontroleerd (tenminste, dat zie ik in Utrecht en Rotterdam vrijwel altijd). Dat zal wel losgelaten worden in het chipkaart-tijdperk.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Regio Amsterdam: Nieuwe tarieven

Bericht door Vinny »

Dat het OV-bedrijf te lui is om te gaan rekenen,
Ik denk niet dat het OV bedrijf te lui is om te rekenen. In ieder geval: bus 172 rijdt voornamelijk omwegen om aan de concessie-eis te voldoen, niet omdat het vervoersbedrijf daarmee een efficiënte route rijdt. Mij verliezen ze langzaam als klant hoor: Via Hoofddorp of Schiphol is niet alleen goedkoper (ik heb al een treinabonnement) maar zeker in de spits ook sneller. Zeker nu de Beech-avenue in Schiphol Rijk klaar is. In de zomer fiets ik overigens ook meestal gewoon tussen Amsterdam en Aalsmeer. Net zo snel :mrgreen:
Alleen op zaterdagavond reis ik nog met plezier met bus 172. Maar goed, dan reizen er veel knappe meisjes mee die uitgaan in Amsterdam :oops: :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Regio Amsterdam: Nieuwe tarieven

Bericht door Suus »

De omwegen die die lijn 172 maakt vallen volgens mij nog mee, als het om omleidingen gaat pakt lijn 199 het veel professioneler aan. Een van de hoogtepunten is nog altijd lijn 1 in het oosten van Emmen (ga maar eens op de lijnennetkaart van Qbuzz kijken), dat soort routes vragen zowat om een ander tariefsysteem.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Regio Amsterdam: Nieuwe tarieven

Bericht door Daniel »

En wat te denken van de route van lijn 7 in Dordt... een reis Sterrenburg - Dordtse Kil kost je € 2,67 (16,4 km) in de spitsrichting. Reis je echter in de tegenspitsrichting (dan rijdt 'ie rechtstreeks) dan is het ineens nog maar € 1,36 (5 km). De spitsroute is 2 zones, maar voor de tegenspitsrichting weet ik eigenlijk niet wat ze rekenen (je rijdt over de zonegrens heen dus aannemelijk is 't er dan slechts 1).
Overigens verschilt het tarief op deze lijn voor een rit centrum - sterrenburg in de spits elke 10 minuten: de helft van de ritten rijdt 'n route die een halve kilometer korter is :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Oud forumgebruiker

Re: Regio Amsterdam: Nieuwe tarieven

Bericht door Oud forumgebruiker »

Geert schreef:Daarom wordt er ook vaak op of één halte na de zonegrens gecontroleerd (tenminste, dat zie ik in Utrecht en Rotterdam vrijwel altijd). Dat zal wel losgelaten worden in het chipkaart-tijdperk.
Hier wordt vooral alleen op de conducteurloze trams gecontroleerd (5, 16, 24) op de andere lijnen kun je dus gewoon doen wat je wilt (als je voorbij de conducteur weet te komen), je wordt er daarna toch niet meer op afgerekend. Bij drukte kun je ook makelijk er gewoon voorbij lopen, in het weekend je week-ov etc. Alleen op de 5, 16 en 24 is da riskant, maarja, daar is het ciontrolepercentage misschien ook 10% als je geluk hebt...
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Regio Amsterdam: Nieuwe tarieven

Bericht door Ruben »

Ik zie de laatste tijd steeds vaker controles op conducteurstrams. Paar weken terug bijvoorbeeld nog in de 14 t.h.v. Spui. En ook in de metro komen ze af en toe nog steeds langs, maar daar wordt ook nog steeds zwart gereden.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Regio Amsterdam: Nieuwe tarieven

Bericht door Suus »

De weken na de uitfasering van de strippenkaart is er werkelijk als een malle gecontroleerd in de metro, wat een flink rustigere metro opleverde en flink langere rijen bij de verkoopautomaten. *O* Nu alles van de stations is verdwenen en de controle is afgenomen is het percentage zwartrijders weer flink gestegen -O-
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 54 gasten