Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Toen ik een jaar of drie geleden met De Lijn reisde, hadden de bussen nog geen halteafroep en toonden de schermen in de bussen enkel een logo van De Lijn. :')
Zijn er anno 2020 wel bussen of trams bij De Lijn met halteafroep en/of schermen waar iets van informatie wordt getoond of moet je het nog maar doen met een app die je ‘verwittigt’ wanneer je halte eraan komt? _O-
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1256
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Korte vragen

Bericht door Frank93 »

Toen ik eind 2018 in Gent was werden de haltes wel omgeroepen in de trams. In de bussen was het toen niet aanwezig inderdaad.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan »

In de Antwerpse tram is sowieso wel afroep, behalve in de PCC'tjes. Maar voor de rest is de informatievoorziening er wel erg schraal inderdaad :')
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Milco schreef:Toen ik een jaar of drie geleden met De Lijn reisde, hadden de bussen nog geen halteafroep en toonden de schermen in de bussen enkel een logo van De Lijn. :')
Zijn er anno 2020 wel bussen of trams bij De Lijn met halteafroep en/of schermen waar iets van informatie wordt getoond of moet je het nog maar doen met een app die je ‘verwittigt’ wanneer je halte eraan komt? _O-
De afgelopen jaren zijn er wel veel nieuwe bussen en trams ingestroomd, dus ik verwacht dat een groot deel van het materieel nu wel reisinformatie kan tonen.
Maar ik was van plan om over een week of 2 weer eens naar Antwerpen te gaan, dus dan laat ik het na afloop wel weten. ;)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Zover ik weet hebben bussen nog steeds geen reisinformatie aan boord, je wordt geadviseerd de De Lijn-app te gebruiken om te weten of je halte er aan komt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

In België moet je geen hoge verwachtingen hebben heb ik geleerd... Een jaar of drie geleden zat ik in een nieuwe Citea en een Crossway die dus op het scherm enkel een logo van De Lijn toonde... Ik vraag mij dus nu af of er ontwikkelingen zijn op dit gebied... of is dat een gekke vraag omdat het België betreft? _O-
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Het aansturen van de halteaankondiging door de boordcomputer van de bus is een voorziening gepland om vanaf het vierde kwartaal van 2019 uitgerold te worden, maar dat was het tijdsschema van begin 2019, en aangezien ze sindsdien ook al een half jaar achter zijn gaan lopen met elektrische kaartverkoop vanuit hetzelfde project (ReTiBo) vermoed ik dat het nog niet of anders niet volledig werkzaam is.

Waarom het bij De Lijn zo'n bende is geworden terwijl de MIVB alles al meer dan een decennium draaiende heeft is mij ook een groot raadsel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Heeft de TEC eigenlijk wel fatsoenlijke informatie op schermen en halteafroep?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
TLP
Berichten: 1557
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Korte vragen

Bericht door TLP »

Mijn laatste (en tot dusver enige) reis met TEC was 6,5 jaar geleden en daar was geen lichtkrant, informatiescherm of halte-afroep aanwezig. Ik zat toen wel in een Irisbus Citelis die nu volgens mij uit dienst is. Anderzijds, volgens mij zijn de ervaringen van forumleden met andere reisinformatie van TEC (dienstregelingen, lijnfolders e.d.) ook niet best, dus ik zie eerlijk gezegd niet waarom de schermen en halte-afroep dan wel zouden moeten functioneren.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Afgezien van de premetro van Charleroi ben ik nog zeer weinig met de TEC geweest en ik kan me eigenlijk niet herinneren of de trams van de premetro reisinformatie hebben. Dezelfde stellen die op de Kusttram rijden, hebben het wel.
Ik moet wel zeggen dat de website van de TEC recentelijk fors verbeterd is. Alleen de lijnennetkaarten zijn nog steeds ouderwets of afwezig....
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
umbusko
Donateur
Berichten: 5306
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Verbeterd, vind je? Hij is vooral gelikter, maar minder overzichtelijk, al staat er eigenlijk nog steeds hetzelfde op. Je kunt nu maar één rit per keer zien in plaats van drie (onhandig als je de verschillende routevarianten wilt vergelijken, omdat je geen twee ritten naast elkaar ziet) en je ziet minder van de dienstregeling omdat de letters groter zijn.
En de downloads hebben ze gelukkig wel behouden, maar onderaan de pagina gefrot in plaats van dat je ze direct kunt aanklikken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Ik zat twee jaar geleden in een bus van de TEC op lijn 156a van Dinant naar Givet. Die had een lichtkrant, waar voornamelijk berichten over omleidingen voorbij scrolden. Ik kan mij niet herinneren of er ook haltenamen voorbij kwamen, een omroep was er sowieso niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5306
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

TLP schreef:Anderzijds, volgens mij zijn de ervaringen van forumleden met andere reisinformatie van TEC (dienstregelingen, lijnfolders e.d.) ook niet best
De lijnfolders (per lijn te downloaden als pdf) zijn prima, maar soms helpt het om eerst de wiki even te lezen (of de wikipagina zelf te onderhouden). :mrgreen: Er willen nog wel eens rare fratsen in zitten, bijvoorbeeld dat de tijd opeens terugloopt: dan zie je van boven naar beneden 08:06, 08:08, 08:12, 08:10. Dat is dan geen fout, maar een routevariant die iets raars doet. _O-

Op de halte is het altijd maar afwachten. Zo zag ik vorig jaar op station Visé een dienstregeling uit 2012 hangen van lijn 78, maar die lijn is dan ook niet (of nauwelijks) veranderd sinds 2012. :mrgreen: Maar dat moet je dan ook maar net weten.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door regenmaker »

umbusko schreef:Er willen nog wel eens rare fratsen in zitten, bijvoorbeeld dat de tijd opeens terugloopt: dan zie je van boven naar beneden 08:06, 08:08, 08:12, 08:10. Dat is dan geen fout, maar een routevariant die iets raars doet. _O-
Lijkt een beetje op de 99 voetnoot die in Duitsland weleens wordt gebruikt. 99 = bedient Haltestellen in anderer Reihenfolge. De tijden staan dan niet netjes aflopend van boven naar beneden maar random door elkaar, omdat dat tussen de andere ritten beter uitkomt. :')
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
umbusko
Donateur
Berichten: 5306
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Alleen staat er in België nooit een voetnoot bij. :mrgreen:
jjasloot
Donateur
Berichten: 190
Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door jjasloot »

De TEC bus op lijn 78 Maastricht - Luik zaterdag had in ieder geval geen reisinformatie, geen omroepen en geen lichtkrant. De TEC website wist dan wel weer heel nauwkeurig waar de bus reed dus zo kon ik toch de juiste halte vinden
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Korte vragen

Bericht door Plutona »

Bestaat er een website/kaart waar je het Duitse treinen realtime volgen kunt? Zoals Ovzoeker of Treinposities.nl in Nederland?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

De site van DB is er in oktober 2018 mee gestopt. Voor het Fernverkehr kan je nog gebruik maken van http://www.zugfinder.de. Voor meer geavanceerde statistische informatie moet je wel betalen, de goedkoopste versie is € 2/maand of € 5,55/jaar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
bjorn keith
Berichten: 439
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 18:23
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door bjorn keith »

Korte vraag; morgen wil ik graag van Düsseldorf Hbf naar Wuppertal en daar ook de Schwebebahn van begin tot eindpunt doen. Aan het eind van de dag wil ik ook weer terug naar Düsseldorf. Volgens mij kan ik dan het best een VRR ticket 24 stunden kopen. Preisstufe B voldoet echter net niet om in Oberbarmen te komen dus ik wil Preisstufe C. Volgens de tarievenfolder zijn er dan 19 regio's waar je uit kan kiezen. Als ik vervolgens via de DB website of app dit kaartje wil gaan kopen moet ik een startpunt opgeven maar ik kan geen regio kiezen. Hoe weet ik dan welke regio ik krijg? Er zijn tenslotte meerdere regio's waar Düsseldorf in valt.

Kan ik dit kaartje ook bij een ticketautomaat halen op Düsseldorf Hbf?

Alvast bedankt voor jullie hulp! :D
Kijk ook eens op mijn YouTube kanaal: https://youtube.com/ovdoornederland
en-es
Berichten: 4448
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Vergeet die regio's. Ik zou een dagkaart voor preisstufe B kopen, daarmee kom je tot Wuppertal Hbf. Daar een dagkaart voor preisstufe A kopen. Dat is goedkoper dan een dagkaart voor preisstufe C.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Wel een dagkaart prijsniveau B voor zone 54 Mettmann of zone 64 zeekrabben kopen dan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
diederickx
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Korte vragen

Bericht door diederickx »

Zeekrabben zijn de verkeerde kant op. Erkrath komt dichter in de buurt denk ik.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen

Bericht door ZO6176 »

Wat is het idee achter feit dat een dagkaart preisstufe a + b goedkoper is dan 1x c? En dan nog niet een klein beetje verschil.
jjasloot
Donateur
Berichten: 190
Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door jjasloot »

Ergens toch best logisch? Teken eens de gebieden uit waar je mag komen met de verschillende dagkaarten
ZO6176
Donateur
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen

Bericht door ZO6176 »

Vind ik niet.
Het geldt niet voor ons hobbyisten maar bijna niemand gaat het gehele gebied door op 1 dag. Men reist van a naar b en misschien c en weer terug naar a. Maar niemand reist alles. Dus voor mij niet logisch.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten