Concessie Zaanstreek (2011-2021)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Klaasje »

In Almere was het zwartrijpercentage (volgens de monitor zwartrijden van het ministerie van Verkeer en Waterstaat) in 2006 op de stadsbus 1,6% en in 2005 3,9% terwijl metro Amsterdam respectievelijk 13,8% en 11,9% was. Het zwartrijden valt opzich nog wel mee. Zie ook dit. Het zou me niets verbazen als het wel weer wat hoger is, maar echt dramatisch is het niet.
De agressie is wel een ENORM probleem, hoewel het de laatste tijd lijkt mee te vallen (teminste... ik hoor er niet zoveel over) is dat het grootste probleem van de busdiensten in Almere.
Nu weer terug naar de Zaanstreek :pos:
Oud forumgebruiker

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Oud forumgebruiker »

Bee schreef:Arnhem-Nijmegen was te kort voor de eisen die gesteld werden, Almere en Zaanstreek zijn eigenlijk te kleine concessies om veel uit te kunnen halen.
Is het dan geen idee om de Zaanstreek bij een andere concessie te voegen? Ik doe maar een gooi... Waterland? De politie in die regio is volgens mij ook onderverdeeld in het korps Zaanstreek/Waterland :P. Overal in Nederland zie je het, zomaar wat dwarsstraten: Midden-Overijssel, Noord-Holland Noord, GD... Allemaal concessies die eerst uit kleine concessie(tje)s bestonden.
Zaanstreek had voor Arriva nog wat synergievoordelen kunnen hebben denk ik: ze hebben Waterland ernaast ook.
Misschien heeft Arriva wel de ambitie om volgend jaar niet in te schrijven op Waterland... Dat is natuurlijk gissen, maar in die zin het logisch dat ze niet op de Zaanstreek hebben geboden.

@Klaasje: Connexxion hoeft voor deze concessie in principe niets om te bouwen. De bussen voor Zaandam + Streek zijn reeds aanwezig, die voldoen aan de eisen (voorlopig dan... ove rene jaar of 2 à 3 moet er denk ik naar wat anders uitgekeken worden). Voor het RegioNet zou Connexxion wat oudere Citaro's (bouwjaar rond 2004) op kunnen pimpen naar EEV, maar de vraag is of ze dat doen en of er genoeg van die Citaro's überhaupt aanwezig zijn (momenteel verkeren er onvoldoende Citaro's in Zaandam om het hele RegioNet mee uit te voeren) daarvoor. Ook zouden deze wagens na een jaar of 2 à 3 het veld moeten ruimen i.v.m. de leeftijdseis, dus ik denk niet dat ze voor die twee, drie jaartjes dat gaan doen. Al met al is het materieeltechnisch dus heel goed te doen voor Connexxion. De huidige bussen kunnen voor een heel groot deel blijven en er hoeft waarschijnlijk maar een beperkt aantal nieuwe bussen aangeschaft te worden. Voor Arriva had het zover ik kan zien ook niet een heel groot probleem geweest. Ze hebben zojuist het GD verloren, volgens mij waren hier voldoende Euro Drie's aanwezig voor Zaandam + Streek en ook Arriva zou dan enkel nog wat moeten verzinnen op het RegioNet (TCR iemand? :( )... Alleen voor Qbuzz of Veolia had het een dure grap geweest, voor Qbuzz sowieso omdat hun huidige wagenpark niet toereikend had geweest, dit geldt ook voor Veolia. Syntus zie ik niet zo snel inschrijven op een concessie in 'het Westen', moeten ze lekker zelf weten, maar dom is het wel, want als ze gewonnen hadden hadden ze in elk geval hun Achterhoekse bussen onder de panne, want die kunnen nu mooi naar Womy. Hoewel Keolis en NS misschien wel een constructie bedenken waarin een deel van de bussen naar Qbuzz zou kunnen gaan en een ander deel naar Keolis, maar dat is maar een gedachtespinsel.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Klaasje »

Het zal wel een grote schuifactie worden voor de "gewone" lijnen. Precies zoals we gewent zijn van CXX de afgelopen 2 a 3 jaar.

Was het alleen niet zo dat een op een aantal lijnen alleen maar 10m-wagens(of korter) mogen rijden? (zo goed ken ik het eisenpakket niet..) Heel leuk als de bestaande bussen maar 3 jaar mogen rijden, maar verder heeft CXX dacht ik geen bruikbare wagens van 10 meter of korter rondrijden, op de procity's na maar ik vraag me af of die voldoende capaciteit bieden. (Kunnen ze west-Friesland meteen uitbreidden naar de Zaanstreek, hebben ze meteen ook west-Fryskers :lol: ) Dus dat zullen wel nieuwe bussen worden.

Ik ga er voor het gemak ook maar vanuit dat op de Regionet-lijnen nieuwe bussen gaan rijden, omdat er naar mijn idee te weinig gelede bussen binnen cxx beschikbaar zijn om alweer een paar geledes op te kunnen schuiven. Daarbovenop moeten die bussen ook nog eens aan de specifieke Regionet-eisen voldoen.

Wat ik me wel afvraag... Is het niet zo dat de Inschrijfperiode samenviel met het gunningsproces van GD waar Arriva nogal op ingezet heeft? Als ze er vanuit waren gegaan dat ze die concessie zouden krijgen, maar het nog niet zeker wisten. Dan moesten ze wel met "nieuw" materiaal inschrijven op "Zaanstreek". Dan heb je helemaal niets aan het GD-wagenpark :(
Laatst gewijzigd door Klaasje op zo 03 jan 2010, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Milco »

Connexxion heeft wel degelijk 10-meter bussen. Connexxion 8225 t/m 8232 en 8376 t/m 8379. (Jawel, het zijn Amba's...)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Klaasje »

Milco1995 schreef:Connexxion heeft wel degelijk 10-meter bussen. Connexxion 8225 t/m 8232 en 8376 t/m 8379. (Jawel, het zijn Amba's...)
Die na ongeveer 3 jaar ingewisseld zouden moeten worden.. Door wat? Daarom heb ik ze voor het gemak maar niet genoemd als zijnde "bruikbaar"
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Milco »

Nee, Connexxion heeft geen bussen die de huidige 10-mtr wagens kunnen vervangen... Worden het toch Procity's? Daar zijn er egnoeg van. 113 busjes... :(
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Raymond »

Op het Busfreaks forum meldde een chauffeur dat in het personeelsblad had gestaan dat Arriva interesse had in deze concessie, vanwege hier eerder genoemd voordeel met Waterland. Het verbaasde hem dan ook dat er uiteindelijk toch niet ingeschreven is (al doet Arriva dat vaker: Arriva zou in eerste instantie ook inschrijven op de SRE-concessie maar heeft zich op het laatste moment teruggetrokken).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Suus »

Ik weet ook niet precies wat de strategie is die Arriva hanteert, er wordt in ieder geval zeer regelmatig niet ingeschreven, ook in concessies waar ze al reden (een teken dat je je personeel niet waardeert?) of concessies waar best wel een synergievoordeel uit te halen valt (Rotterdam Streek, Voorne-Putten?). Dat is best opvallend te noemen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Vinny »

Ik denk dat je het niet los kan zien van de discussie over het stadsvervoer van Amsterdam. Eigenlijk aast Arriva daar op, maar de politiek heeft bepaald dat het openbaar vervoer in Amsterdam-stad voorlopig niet en het liefst nooit wordt aanbesteed. Ik zie dat de komende jaren niet veranderen: Amsterdam is en blijft een eigenwijze, en linkse stad. Kortom, ik begrijp de filosofie van Arriva wel om zich uit de regio Amsterdam terug te trekken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Klaasje »

Misschien ben ik dan een beetje lomp hoor.. Maar als je een concessie zo kan winnen dat je toch geld kunt verdienen lijkt mij dat het principe gewoon de volgende is: Geld=Geld
Wanneer je geen geld kunt verdienen lijkt het me héél simpel, dan schrijf je niet in.
Of denk ik dan gewoon veel te simpel?
Oud forumgebruiker

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Oud forumgebruiker »

Milco1995 schreef:Nee, Connexxion heeft geen bussen die de huidige 10-mtr wagens kunnen vervangen... Worden het toch Procity's? Daar zijn er egnoeg van. 113 busjes... :(
Het gaat hier om lijn 89 die door kleine straten moet manouvreren, daar heb je inderdaad niet genoeg aan een ProShitty, dus daar zullen nieuwe 10m Amba's voor besteld moeten worden, MAN Scout voldeed daar ook, dus misschien heeft MAN nog wat in hun wagenpark dat voldoet?
Vinny schreef:Ik zie dat de komende jaren niet veranderen: Amsterdam is en blijft een eigenwijze, en linkse stad.
Gelukkig wel. Die streekvervoerders mogen lekker op hun streekjes blijven rijden.
Laatst gewijzigd door Oud forumgebruiker op zo 03 jan 2010, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Suus »

Ik zie niet in waarom een grote landelijke vervoerder niet dezelfde kwaliteit of beter in de stad zou kunnen bieden als een lokale vervoerder. Die discussies lijkt mij hier alleen niet zo op zijn plek.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Oud forumgebruiker »

Als Arriva nou ook kwaliteit leverde op de streek.... was het al een ander verhaal :lol: Maar zelfs dat...
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door --Stefan-- »

Arriva en kwaliteit in één zin?
Pffff :neg:
3 0 7 9
|Pim|
Berichten: 430
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 16:53
Locatie: Breda

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door |Pim| »

Dat kan toch in de zin van:

Arriva heeft geen kwaliteit *bus* .


Hopelijk dat ze morgen op tijd rijden met de bus hier want we zoeken gern niet te fietsen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Meltrain »

Bee schreef: of concessies waar best wel een synergievoordeel uit te halen valt (Rotterdam Streek, Voorne-Putten?).
Off-topic antwoord op vraag: op SRR Streek heeft Arriva niet ingeschreven om dezelfde reden als Connexxion en Veolia: uit protest tegen het niet doorgaan van de aanbesteding van Rotterdam Bus Stad en de onzekerheid over de Ov-Chipkaart (en de korte duur). Door dit te boycotten, hoopten ze de SRR te 'chanteren', maar helaas voor hen dacht Qbuzz er anders over.
Op Voorne-Putten had Arriva wel ingeschreven, maar die hebben ze 'gewoon' verloren. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Vinny »

--Stefan-- schreef:Arriva en kwaliteit in één zin?
Pffff :neg:
In Noord-Nederland hebben ze toch aardig werk gedaan, dacht ik?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Oud forumgebruiker

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Oud forumgebruiker »

Zover ik weet was het personeel daar ook niet bepaald tevreden...
Overigens on-topic: Ik zat eens te denken en een concessie van Connexxion die dan afloopt is Midden-Overijssel. Rondom Deventer rijdt allemaal ouwe bagger (nog ouder dan dat er momenteel in Zaandam rondrijdt), maar het wagenpark van Zwolle is interessant. Die wagens kunnen minimaal een jaar langer mee dan de Zaanse bussen. Mogelijk gaat dus (een deel van) het Zwolse wagenpark richting het Zaanse. Van de andere kant: In de buurt van ROtterdam heeft CXX laatst toch ook weer een concessie binnengehaald en in het kader daarvan de huidige bussen (die net als de Deventerse soortgenoten ook ouder zijn) grijs gemaakt? Of vergis ik mij hier nu in?
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door lint41 »

Aan midibussen heeft Syntus nog een serietje mini-Amba's in de Achterhoek rondrijden, die zijn uit 2005, dus dat moet kunnen lijkt me. Ik weet alleen niet of het aantal van 8 niet wat te weinig is ;)
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Klaasje »

Voor zover ik weet gaan de Zwolse bussen al naar Breng (A)
Oud forumgebruiker

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Oud forumgebruiker »

Nouja, de 10meters in Zaandam zijn denk ik meer wenselijk dan noodzaak. Op lijn 89 rijden momenteel ook gewoon 12m-bussen, dus wie weet wordt alles gewoon 12m. Technisch gezien kan Connexxion die bussen van Syntus ook niet 'even' overnemen...
Oud forumgebruiker

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Oud forumgebruiker »

In de loop van 2010 zullen er 100 DRIS-schermen geplaatst worden in de gemeente Zaanstad. De 7 (toe maar..) schermen van Connexxion die momenteel zo her en de rhangen vervallen uiterlijk met het ingaan van de nieuwe concessie. Ik ben hier eigenlijk wel benieuwd naar. Komt er nu bij elke willekeurige nietszeggende halte een DRIS-scherm? Op veel bushaltes binnen de gemeente Zaanstad stopt maar één buslijn, beetje nutteloos. Maar goed, liever nutteloze informatie dan géén informatie. En op veel plekken binnen Zaandam is het absoluut een uitkomst. Die krotten van Connexxion werken toch al 9 van de 10 keer niet, omdat infoxx dan weer eens loopt te bitchen. Saillaint detail: eind 2010 komt er op het nieuwe Zaandamse busstation een combischerm met informatie over de bussen én treinen. Momenteel zijn dat twee schermen apart. Vrij zonde, want dat treinenscherm staat er nog niet eens zo gek lang...

De nieuwe schermen (+ reisinformatie) zijn in het beheer van de gemeente en Govi (een samenwerkingsverband dat gestart is door de Stadsregio Amsterdam & Prov. Noord-Holland. Tegenwoordig zijn ook Prov. Utrecht, BRU, Prov. Noord-Brabant, Prov. Flevoland, Prov. Zeeland, OV Groningen-Drenthe, Prov. Overijssel en SRE aangesloten bij het project). Dus ik hoop op een goeie betrouwbaarheid. In Amstelland-Meerlanden kan ik eigenlijk niet anders zeggen dan dat het goed werkt. Met name de schermen op Schiphol vind ik erg duidelijk. De Schermen op Bijlmer ArenA en A'veen Busstation zie ik ook niet tot nauwelijks muiten.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Vinny »

Met name de schermen op Schiphol vind ik erg duidelijk.
Ik heb er héél lang op moeten wachten, maar ik vind het de duidelijkste schermen die ik ken. Ze zijn gemodelleerd naar de aankomst- en vertrekschermen van het vliegverkeer, waardoor er een ideale kleurstelling en lettertype wordt gebruikt. *O*
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Klaasje »

Ga er voor het gemak maar voor uit dat er dezelfde schermen komen als de schermen die in Alkmaar hangen/staan..... Die komen straks ook langs de complete Zuidtangent en alles wat onder de nieuwe naam van Regionet gaat rijden.
Oud forumgebruiker

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Oud forumgebruiker »

De lijnen 86, 87, 91, 92 en 94 gaan ook onder RegioNet rijden, dus dan zullen dat ze inderdaad wel worden...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten