Statenfractie VVD pleit voor spoorlijn Eemshaven

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Statenfractie VVD pleit voor spoorlijn Eemshaven

Bericht door Cookie »

Statenfractie VVD pleit voor spoorlijn Eemshaven

GRONINGEN
- De VVD-statenfractie wil een spoorlijn naar de Eemshaven. De lijn zou vanaf Roodeschool doorgetrokken kunnen worden naar de nieuwe terminal van de boot naar Borkum.

Het plan zou betaald moeten worden van een deel van de Zuiderzeelijngelden. Volgens de huidige verdeling gaat er van de ruim 2 miljard euro nauwelijks iets naar de Eemsregio. Dat stuitte al op kritiek en de VVD kan zich daar wel in vinden.

Maar het provinciebestuur ziet het plan niet zitten. Zo zou de verbinding als reguliere lijn te weinig rendement opleveren, omdat het aantal reizigers te gering is. De VVD zegt echter dat er meer mogelijkheden zijn. Zo zou het spoor ook gebruikt kunnen worden voor goederenvervoer en dat zou juist een opsteker kunnen zijn voor de regionale economie.

[AUDIO] Een bijdrage van verslaggever Jan van der Meide...

Bron: http://www.rtvnoord.nl/nieuws/index.asp ... &pid=72812#" onclick="window.open(this.href);return false;

Lijkt me best een goed idee om dat in de zomermaanden te doen. Het hoeft geen frequente dienst te zijn, maar 4x/dag ofzo, aansluitend op de boot, zou misschien best kunnen. Volgens mij ligt er even voor Roodeschool toch ook al een aftakking richting Eemshaven, dus op zich zou het makkelijk te realiseren moeten zijn. Waarom het artikel meldt dat ze vanaf station Roodeschool een nieuw stuk willen aanleggen, is me een raadsel... Andere optie is natuurlijk om bij station Delfzijl door te rijden, dan kom je ook bij de Eemshaven uit ;) . Hoe het daar met de bootverbindingen zit, weet ik niet...

Er zou dan op een station tussen Groningen-aftakking Eemshaven gecombineerd en gesplitst kunnen worden, zodat de treinen niet achter elkaar hoeven te rijden op het enkelsporige deel. Ook zou ik niet al teveel aanpassen op die stamlijn: die extra 5 minuten die je er wellicht over doet maakt passagiers voor de boot waarschijnlijk weinig uit, het gaat dan om het gemak.
artikel schreef:Zo zou het spoor ook gebruikt kunnen worden voor goederenvervoer
Is er nu eigenlijk geen goederenvervoer dan vanuit de Eemshaven (bij Roodeschool)?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Statenfractie VVD pleit voor spoorlijn Eemshaven

Bericht door Wubbo »

Ja, dat is er al.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Statenfractie VVD pleit voor spoorlijn Eemshaven

Bericht door Daan »

Beetje maf artikel, lijntje ligt er al jaaaren.... :?

Als je dan de trein naar Roodeschool dan in de zomermaanden met twee treinstellen gaat rijden, en dan in Uithuizermeeden splitsen voor een deel naar Roodeschool en een deel voor de Eemshaven/boot.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Statenfractie VVD pleit voor spoorlijn Eemshaven

Bericht door Cookie »

Overigens is er momenteel ook al een buslijn naar de Eemshaven, deze doet er 50 minuten over en sluit aan op de boot. De trein doet er 43 minuten over naar Roodeschool vanuit Groningen, ik verwacht dat de reistijd naar de Eemshaven ongeveer gelijk is of een klein beetje langer.

Als men voor reistijdreductie gaat, zou ik de trein niet doortrekken: ik denk niet dat de voordelen opwegen tegen de nadelen. Een bus is ook nog eens flexibeler: deze kan wachten als de boot te laat is, de trein niet (zeker niet vanwege het enkelspoor).
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Statenfractie VVD pleit voor spoorlijn Eemshaven

Bericht door Daan »

Je zou de trein steeds per 30 minuten kunnen laten wachten.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Statenfractie VVD pleit voor spoorlijn Eemshaven

Bericht door Cookie »

Je bedoelt dat de trein bij een vertraging van de boot 30 minuten wacht? Als dat het geval is, blijft het zo dat reizigers daardoor een behoorlijke vertraging oplopen. In combinatie met het feit dat de bus (momenteel) sneller en flexibeler is, denk ik dat een trein weinig voordelen biedt.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Statenfractie VVD pleit voor spoorlijn Eemshaven

Bericht door Daan »

Trein-O-Fiel schreef:Als dat het geval is, blijft het zo dat reizigers daardoor een behoorlijke vertraging oplopen.
Die hebben ze toch al, doordat die wastobbe niet op tijd voer...
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Statenfractie VVD pleit voor spoorlijn Eemshaven

Bericht door Cookie »

Uiteraard, maar stel dat jij op die boot zit: zou je het dan waarderen dat je extra vertraging krijgt doordat je moet wachten op de trein? Ik zou het in ieder geval niet waarderen ;) .
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Statenfractie VVD pleit voor spoorlijn Eemshaven

Bericht door Daan »

Vertraging kan je altijd krijgen natuurlijk... Ook met die bus...
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Statenfractie VVD pleit voor spoorlijn Eemshaven

Bericht door Cookie »

Uiteraard, maar ik denk dat de kans op vertraging met de bus kleiner is dan de kans op vertraging per trein. Als je de bus neemt, kan je simpelweg gewoon vertrekken wanneer je wil: dit kan met de trein dus niet.

De kans op een verdere vertraging per bus is vrij klein: over het algemeen staan er op de N46 (Groningen-Eemshaven) weinig/geen files. Je zou nog pech kunnen krijgen onderweg, maar die kans is bij de trein uiteraard ook aanwezig.

Kortom: ik zie nog niet waarom een treinverbinding voordeliger zou kunnen zijn dan een busverbinding, na gezien te hebben dat de bus er momenteel 40 minuten over doet (had in eerste instantie langer verwacht en was daarom eerst voorstander). Alleen als de snelheid op het spoor omhoog zou gaan tussen Groningen en Roodeschool zou de reistijd verkort kunnen worden, waardoor de verbinding reëel wordt. Ook zou je stations over kunnen slaan, maar het lijkt me lastig/duur een extra sneltrein in te leggen met enkelspoor.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten