Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Joshua »

Vandaag even naar de Novio/Hermes stalling geweest omdat ik toch wel nieuwsgierig was naar de nieuwe geleden bussen. Ik heb helaas niet zo heel veel foto's kunnen maken omdat ondanks dat ik het gevraagd had naar enkele minuten werd gestuurd.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Ardan »

Sorry, ik heb daar enkele dagen zo veel bussen gesloopt dat ze geen jongeren meer toelaten op het terrein (A)
Ik doe ook maar wat
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door robinzes »

waarom krijgt Arnhem altijd de oude zooi ( bussen ) uit andere delen van Nederland. ze hadden mischien net zo goed meteen nieuwe citaro cng bussen voor arnhem kunnen kopen. kost meer geld maar dan heb je ook wat voor de komende consesie jaren. zelfs na 2013.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Joshua »

robinzes schreef:waarom krijgt Arnhem altijd de oude zooi ( bussen ) uit andere delen van Nederland. ze hadden mischien net zo goed meteen nieuwe citaro cng bussen voor arnhem kunnen kopen. kost meer geld maar dan heb je ook wat voor de komende consesie jaren. zelfs na 2013.
Deze concessie duurt maar 3 jaar. Als ze voor Arnhem ook allemaal nieuwe bussen moesten aanschaffen en ze verliezen de concessie over 3 jaar en de bussen worden niet overgenomen zitten ze er ook lekker mee te kijken.

@Ardan: Er werd me inderdaad vertelt dat er de laatste tijd veel te veel mensen op het terrein foto's kwamen maken.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Chauf21 »

Joshua schreef:Deze concessie duurt maar 3 jaar. Als ze voor Arnhem ook allemaal nieuwe bussen moesten aanschaffen en ze verliezen de concessie over 3 jaar en de bussen worden niet overgenomen zitten ze er ook lekker mee te kijken.
Juist in deze concessie was de mogelijkheid tot het overnemen van de bussen. Juist omdat het zo'n korte concessie is. Zie Concessie Arnhem Nijmegen.
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door robinzes »

oke snap ik, maar waarom krijgt nijmegen dan wel gloed nieuwe bussen ??

maar over het algemeen vindt ik dat connexxion al een flink aantal jaren oud materieel naar arnhem stuurt om daar de laatste rondjes te rijden. :N ( arnhem bejaardehuis voor bussen :D )
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Suus »

De bussen in Arnhem hebben in de meeste gevallen een nieuwe motor gekregen waardoor ze zonder problemen weer jaren meekunnen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door robinzes »

even over de trolleybuslijnen in Arnhem:

is er al meer duidelijkheid waarneer tak van lijn 5 naar schuytgraaf in gebruik komt ? tegerlijk met lijn 2 ?
bijna alle bovenleiding hangt er al.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Ardan »

Joshua schreef: @Ardan: Er werd me inderdaad vertelt dat er de laatste tijd veel te veel mensen op het terrein foto's kwamen maken.
HA HA HA! En dat terwijl --Stefan-- en ik er een paar dagen terug nog zo hartelijk werden ontvangen, busschauffeurs die spontaan hele verhalen aan ons vertelden en zo.. Maar zou het echt erg zijn? Nieuwe bussen trekken natuurlijk nieuwsgierige hobbyisten zoals wij, maar zo veel zijn dat er toch niet?

Werd de tak naar Schuytgraaf trouwens niet de nieuwe lijn 2? Hoogkamp-Schuytgraaf? Of wordt de 5 naar Schuytgraaf verlegd en gaat de 2 naar De Laar West?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Suus »

Nee, Lijn 2 wordt voorlopig CS - Hoogkamp. Er staat wel een verlenging de andere kant op op het programma, dat is het verlaten trolleytraject ten zuiden van de Rijn. Lijn 4 rijdt daar nu met gewone bussen, de bovenleiding is al jaren niet meer gebruikt en moet waarschijnlijk eerst vervangen worden. Het gaat dan om de route in Malburgen West en Vredenburg.

Wat mij trouwens opviel op Google was dat op de naast de Kronenburgbusbaan gelegen Burgemeester Matsersingel ook trolleybovenleiding hangt, blijkbaar is er dus met de aanleg van die Kronenburgerbusbaan niets gedaan met de oude bovenleiding op de normale route.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door robinzes »

ik heb geen flauw idee :?: ik hoop voor de chaufeurs dat lijn 2 niet alleen hoogkamp - station wordt. dat word pendelen.
mischien word lijn 2 zelfs op korte termijn wel doorgetroken over de route van lijn 4 naar vredenburg/kronenburg. :D
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Joshua »

In de enkele minuten dat ik er geweest ben heeft het me toch wel wat plaatjes opgeleverd:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En voor een compleet overzicht volg deze link: http://cid-8f8327b2a5aa1969.skydrive.li ... 2003-01-10
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Frank »

robinzes schreef:is er al meer duidelijkheid waarneer tak van lijn 5 naar schuytgraaf in gebruik komt ? tegerlijk met lijn 2 ?
bijna alle bovenleiding hangt er al.
Het laatste wat ik ervan gelezen heb is dat in april 2010 de trolleybussen er gaan rijden: zie dit artikel uit de Gelderlander. Wanneer trolleylijn 2 definitief in gebruik wordt genomen is me niet bekend; afgelopen herfst heb ik er iig al een een ritje mee gemaakt :D .

Wat betreft de lijnvoering: lijn 2 zal gewoon tussen het CS en de Hoogkamp blijven rijden, net zoals nu. Omdat de bus terug gegaan is naar een halfuursdienst kun je die lijn met één bus rijden. Over lijn 4 naar Vredenburg is voor zover ik weet nog niks besloten; ik heb er ook al weer een tijdje niks over gelezen. Er was in ieder geval nog financiering voor nodig.

Over de trolleybus in de Schuytgraaf: ik heb altijd begrepen dat het een aftakking van lijn 5 zou worden, maar hoe dat in z'n werk zou moeten gaan is me nog niet helemaal duidelijk. Als alle huidige routes gehandhaafd zouden worden (van lijn 5, 10) zou je theoretisch zes verschillende routes kunnen krijgen - dat lijkt me wat veel van het goede. Je kunt bijna net zo goed de huidige lijn 10 als aparte trolleybus in stand houden.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door MdJ »

Als lijn 2 vertrolleyd wordt, en alleen Station-Hoogkamp gereden wordt, doen ze dat met 2 Volvo-trolley's, aangezien de keerlus in Hoogkamp geen gelede bussen kan hebben.

Als lijn 2 verlengd wordt naar Kronenburg/Vredenburg/Schuytgraaf, moeten er dus nieuwe trolley's komen, aangezien er slechts 4 (2 dienstbus, 2 plukbus) volvo's bewaard zijn.
Bij twijfel: gebruik beton.
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door robinzes »

ik denk dat arnhem zeker met de de uitbreidingsplannen van het trolleynet die ze nu hebben, nieuwe trolleybussen moeten aanschaffen. als je nu al ziet dat er op een NORMALE dienst al wat dieselbussen nodig zijn. mischien zijn 2de hands trolleys in degelijke staat wel snel ergens te verkrijgen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Ardan »

Ik denk dat als Arnhem ECHT op de korte termijn zijn trolleynet wil uitbreiden, dat ze dan wel meer HESS-trolley's hadden besteld. Volgens mij zijn het er nu maar 9, hetgeen voor de Schuytgraaf-tak wel genoeg is, ligt eraan hoeveel niet-gelede trolley's er weggedaan zijn. Of is er een optie voor meer?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Daniel »

Frank schreef:Over de trolleybus in de Schuytgraaf: ik heb altijd begrepen dat het een aftakking van lijn 5 zou worden, maar hoe dat in z'n werk zou moeten gaan is me nog niet helemaal duidelijk. Als alle huidige routes gehandhaafd zouden worden (van lijn 5, 10) zou je theoretisch zes verschillende routes kunnen krijgen - dat lijkt me wat veel van het goede. Je kunt bijna net zo goed de huidige lijn 10 als aparte trolleybus in stand houden.
Wat ik begrepen had werd het inderdaad een aftakking van lijn 5, maar zou lijn 10 vervallen als lijn 5 naar Schuytgraaf gaat rijden. Hopelijk wordt de bediening dan wel een beetje consequent (bv. altijd Presikhaaf - Schuytgraaf en Elsweide/HAN - De Laar West), anders krijg je zo'n onduidelijke dienstregeling.

Wat het aantal trolleybussen betreft: alle 12-meters op de 2 exemplaren voor lijn 2 en de twee reserves na zijn inmiddels afgevoerd. Een deel van de HESS-trolleys vervangt nu dus al de 12-meters op lijn 3.
En met de kerstdagen reden er bv. veel dieselbussen omdat gelede bussen dan wat teveel van het goede zijn, maar er niet genoeg 12-meter trolleys meer zijn om alle lijnen in zondagsdienst te kunnen rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door robinzes »

mischien kan de schuytgraaf met een aparte lijn bediend worden.

Voorbeeld:

Lijn 5: De Laar West - Station - Presikhaaf.
Lijn 8: Schuytgraaf - station - Elsweide HAN.

we moeten ook niet vergeten dat lijn 10 nu via 2 richtingen door de schuytgraaf rijd. hoe zou dat gaan als trolleylijn ?
de bovenlijding is wel uitgevoerd in 2 richtingen
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Ardan »

De ene keer linksom en de andere keer rechtsom zla wel wat verwarring opleveren. Persoonlijk ben ik er gewoon voor om lijn 5 vanuit Elsweide-HAN linksom te laten rijden, en lijn 5 uit Presikhaaf rechtsom, of andersom natuurlijk. En dat lijn 2 dan van Hoogkamp naar De Laar West gaat. Is natuurlijk verre-toekomstmuziek, maar lijkt mij wel het handigst omdat je zo de meest éénduidige lijnvoeringen hebt zonder allerlei verschillende diensten.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Suus »

Maar lijn 5 naar de Laar West rijdt nu met gelede bussen. Nu weet ik niet hoe druk dat traject is in Arnhem-Zuid, maar er kunnen geen geledes rijden op Lijn 2-Noord, waardoor er in het zuiden dus wel een capaciteitsprobleem zou kunnen optreden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door robinzes »

het traject deel lijn 5 in arnhem zuid is 1 van de drukste stadslijnen in arnhem.

als lijn 5: Presikhaaf - station - Schuytgraaf noord
Elsweide - station - schuytgraaf zuid

deze lijn rijd via de wijk elderveld: hier stappen de meeste mensen in en uit.

dan hoeft dat voor lijn 2 : Hoogkamp - cs - de laar west niet zo veel capasiteitsproblemen te geven. omdat de laar west niet zo heel druk is en elderveld ook al door lijn 5 bediend word.

ander probleem blijft wel dat je voor lijn 2 dan meer als 2 trolleybussen nodig hebt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Meltrain »

Ardan schreef:De ene keer linksom en de andere keer rechtsom zla wel wat verwarring opleveren. Persoonlijk ben ik er gewoon voor om lijn 5 vanuit Elsweide-HAN linksom te laten rijden, en lijn 5 uit Presikhaaf rechtsom, of andersom natuurlijk. En dat lijn 2 dan van Hoogkamp naar De Laar West gaat. Is natuurlijk verre-toekomstmuziek, maar lijkt mij wel het handigst omdat je zo de meest éénduidige lijnvoeringen hebt zonder allerlei verschillende diensten.
Om nog minder dubbele lijnnummers te krijgen, zou je één van de twee dan zelfs lijn 10 (of 8) kunnen noemen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door fogeltje »

Chauf21 schreef:
Joshua schreef:Deze concessie duurt maar 3 jaar. Als ze voor Arnhem ook allemaal nieuwe bussen moesten aanschaffen en ze verliezen de concessie over 3 jaar en de bussen worden niet overgenomen zitten ze er ook lekker mee te kijken.
Juist in deze concessie was de mogelijkheid tot het overnemen van de bussen. Juist omdat het zo'n korte concessie is. Zie Concessie Arnhem Nijmegen.
Dat geldt alleen voor de Trolley's en CNG bussen. Die moesten nieuw zijn en moeten worden overgenomen. Bij dieselmaterieel is er geen verplichting dat de volgende vervoerder dit overneemt, dus ik snap dat ze dat risico niet willen lopen. Het enige wat daar geeist was, was dat ze aan een Euro-IV uitstoot norm voldoen (inmiddels is er dus afgesproken om daar, tegen extra betaling van het KAN, EEV van te maken) en volgens mij een leeftijdscriterium.

En ik ben nog steeds van mening dat dit de reden was dat andere vervoerders zich niet ingeschreven hebben. Geen enkele vervoerder zou nieuwe bussen hebben aangeschaft voor een periode van 3 jaar, zonder de zekerheid dat het wagenpark niet wordt overgenomen. En Euro-IV is zo een rare norm geweest, die bussen had ook niemand liggen waardoor ze ook niet eventueel 2e hands konden worden aangeschaft. Euro-III zal bij verschillende vervoerders wel beschikbaar zijn geweest. Maar alle Euro-V of EEV bussen zijn al nodig in de concessies waar ze rijden ivm de eisen. Connexxion heeft het in mijn ogen wel handig weten te regelen om nu alsnog alles om te bouwen naar EEV, met geld van het KAN. Mocht de concessie straks verloren gaan, hebben ze EEV bussen, die zijn in te zetten in andere concessies (eventueel kunnen ze daarmee extra punten scoren door EEV in te zetten in gebieden waar Euro-V geeist is), mits ze niet te oud worden (leeftijdseisen).
"Een touringcar is geen bus"
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door robinzes »

ik ben erg benieuwd wat er na 2013 voor vervoerder komt, we zullen het zien.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Ardan »

Dat zou dus inderdaad weer een heel andere vervoerder kunnen zijn dan Connexxion. Ben ik wel benieuwd of het concept Breng dan nog wel blijft bestaan, is dat iets wat Connexxion zelf heeft bedacht of is dat door de Stadsregio bepaald?
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 41 gasten