Een tas vol politiek!

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Post »

PHS schreef:
Post schreef:Een burgemeester is geen politicus, of zou het in ons huidige stelsel niet moeten zijn. Een burgemeester is een bestuurder en hoort uit te voeren wat de wetgevende macht verwacht.

Ik zou dus nog even verder zoeken naar een politicus om mee vergeleken te worden
Wikipedia denkt anders over Theo Weterings:
Wikipedia schreef:Th.L.N. (Theo) Weterings (Tilburg, 18 april 1959) is een Nederlands bestuurder en politicus van de VVD.
Oh, als Wikipedia het zegt.
PHS schreef:
Artikel 9 Gemeentewet schreef:De burgemeester is voorzitter van de raad.
Ik zal wel iets gemist hebben, maar volgens mij is een voorzitter in de Nederlandse politiek altijd iemand die probeert zijn politieke voorkeur niet mee te laten wegen. Denk ook aan onze tweede kamervoorzitter Arib, maar bijvoorbeeld ook haar collega Bosma. Of ga je nu ook beweren dat dit in hun rol als voorzitters sterke politici zijn?
PHS schreef:Aangezien ik een goede leraar wil zijn
Oké dat vind ik fijn, ik wil altijd nieuwe dingen leren. Waar ik vroeger op school echter ook al een hekel aan had en nu nog steeds als sommige mensen op tv mij iets willen leren, is de stelligheid waarmee ze andere ideeën weg zetten als fout. En nee, dat geld zekers niet alleen voor jou, zelfs ik maak mij er wel eens schuldig aan.
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Misschien heb ik een afslag gemist terwijl jullie die wel namen, maar ik heb eigenlijk geen idee waarover jullie in discussie zijn?

En waarom zou je als profielfoto een tekening van Otto van Bismarck nemen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

Wil je PHS alsjeblieft niet het mes op de keel zetten met zulke lastige vragen? Hij is daar namelijk èrg gevoelig voor :')
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

Laar ik daar eens antwoord op geven: tekenend.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Bismarck heeft drie oorlogen op zijn geweten. De derde oorlog, de Frans-Duitse oorlog van 1870-1871, heeft als uiteindelijk gevolg geleid tot de Eerste en Tweede Wereldoorlog. Ik ben daarom ook wat geschrokken dat hij plotseling je berichten mocht opfleuren...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Tom024 »

Wat spreekt je zo aan in de figuur Von Bismarck dat hij het schopt tot je avatar?

Ik ben bezig in een boek over dictators, misschien is het wel toepasselijk om een avatar te zoken van Pol Pot.
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13113
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Z2N »

Ik quote voor de administratie even Fresku: "wie het boek wil snappen moet ook de zwarte bladzijden lezen".
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Na de gewonnen Duitse oorlog van 1866, vrij tactisch ingeluid door Bismarck op het moment supreme de Duitse bond op te blazen, had Bismarck een gezamenlijke vijand nodig om de zuidelijke delen van Duitsland, die altijd tegen Oostenrijk leunden, mee te krijgen in een nieuw Duits rijk. Napoleon de derde van Frankrijk maakte zich ongerust over een groot verenigd Duitsland. Beide landen wilden echter niet bekend worden als de agressor, want dan zouden ze de andere grootmachten in Europa over zich heen krijgen.

In 1868 vond er een revolutie plaats in Spanje, waarbij koningin Isabella de tweede van de troon werd verdreven. Hoewel Wilhelm er tegen was, werd met de steun van Bismarck door het Spaanse parlement gekozen voor Leopold von Hohenzollern als nieuwe koning. De Fransen mochten dit pas vernemen na zijn kroning en daarom werd zijn komst met een versleuteld telegram aan het Spaanse parlement bekend gemaakt. Leopold zou op 29 juni 1870 gekroond worden. Bij het ontsleutelen van het telegram werd in Spanje een fout gemaakt, waardoor het parlement dacht dat hij pas op 9 juli 1870 gekroond zou worden. Het parlement nam daarom een tussentijdse pauze. Leopold kwam aan in Spanje zonder ontvangstcomité. Al snel ging het gerucht dat er een Duitse prins in Spanje was en ook Napoleon vernam dat, die boos was. Op basis van deze reactie besloot Wilhelm de nominatie in te trekken. Napoleon stuurde echter toch nog een diplomaat naar Wilhelm met het verzoek om vast te leggen dat er nooit meer een Hohenzollern aanspraak zou maken op de Spaanse troon. Wilhelm was licht beledigd over dit verzoek, want hij was al heel redelijk geweest voor de Fransen om Leopold terug te trekken en stuurde de diplomaat weg. Daarna vroeg Wilhelm aan Otto om hier een perspublicatie over te maken. Dat deed Otto, maar op zo'n manier dat het Duitse volk woedend werd op Frankrijk, en Napoleon en het Franse volk woedend op Duitsland. Enkele dagen hierna verklaarde Frankrijk op 17 juli 1870 aan Duitsland de oorlog. Het Duitse leger werd geleid door Helmuth von Moltke, een geniale strateeg die het Franse keizerlijke leger vrij snel had verslagen. Napoleon gaf zich al in september over. Daarna volgde nog een strijd met de nieuwe Franse regering, maar na het beleg van Parijs werd al in januari 1871 begonnen aan onderhandelingen over een wapenstilstand en vrede. Bismarck kreeg het voor elkaar dat Wilhelm de eerste keizer werd van Duitsland, gekroond in Versailles. Daarnaast moet Frankrijk de Elzas en Lotharingen afstaan aan het Duitse Keizerrijk. Ook moest er een aanzienlijk geldbedrag betaald worden, en om zeker te weten dat Duitsland dit bedrag kreeg liet Bismarck het leger een deel van Frankrijk bezetten.

Frankrijk is altijd woedend geweest over deze nederlaag en zworen wraak. Uiteindelijk kwam deze kans door de Eerste Wereldoorlog, waarna Frankrijk Duitsland nog erger vernederde dan Duitsland Frankrijk na de oorlog van 1870-1871. Deze vernedering heeft de Duitse economie ernstige schade aangedaan waardoor deze nooit goed op gang kwam en na de wereldwijde economische crisis van 1929 stortte de fragiele Duitse republiek volledig in. Een partij die zwoor wraak te nemen op deze vernedering kwam aan de macht. Deze partij stortte vanaf 1939 het hele Europese continent in oorlog.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

Hij heeft het boek nog niet uit, Suus.
PHS schreef:En als je het als argument zou willen gebruiken, is het een associatiedrogreden met een vleugje reductio ad absurdum.
Waar je andermans vermeende drogredengebruik gretig benoemt zou het je eigen geloofwaardigheid wellicht ten goede komen als je jezelf ook wat minder van dergelijke redeneringen zou bedienen. Dat scheelt rechtbreien achteraf.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Oh, dan heeft PHS dus ook nog niet door dat Bismarck nooit rekening heeft gehouden met een wereld waarin Bismarck geen macht meer had of dood zou zijn -o-
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Zoals ik al zei: Bismarck heeft nooit rekening gehouden met een wereld waar Bismarck geen macht had. Want al het gekloot had voorkomen kunnen worden als hij nog in een machtspositie zat. Maar als je macht hebt moet je ook een manier zoeken om de structuren die je opbouwt te behouden als je je positie verliest. Bismarck werd ontslagen en een week later werd zijn bouwwerk opgeblazen. Bismarck’s beleid voerde tot drie oorlogen. Dat hij in zijn latere jaren opeens een diplomatieker beleid voerde was vooral omdat zijn nationalistische strategie voltooid was, niet omdat hij zijn leven wilde beteren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Ik ben er nu aan gewend maar ik snap nog steeds je verering niet. En ik geloof ook niet dat we daar uit gaan komen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Vinny »

Z2N schreef:Ik quote voor de administratie even Fresku: "wie het boek wil snappen moet ook de zwarte bladzijden lezen".
Ik zit al een tijdje naar die bladzijden te kijken, maar omdat ze geschreven zijn in zwarte inkt wil het maar niet lukken om de boodschap te ontcijferen... :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Meltrain »

Het heeft even geduurd, maar er is een akkoord bereikt over de EU-begroting en het Corona-herstelfonds:
https://www.ad.nl/buitenland/eu-leiders ... ~a59a69d7/
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door teun »

En hoezo gaan we daar zo’n spijt van krijgen dan?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13113
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Z2N »

Vlaanderen begon als de ontvanger binnen een transferunie, en kijk waar het ze gebracht heeft. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

Er zijn twee opties: òf Nederland stapt uit de EU, òf we blijven er in en sluiten af en toe een compromis. Dat kost wat, maar daar krijg je ook een hoop voor terug.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 14:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 37 gasten