Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

Buurtbussen zijn er sowieso niet met een pantograaf. Dus ook in Arnhem zou dat niet kunnen.
teun
Berichten: 1510
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door teun »

Met een pantograaf kom je onder trolleybovenleiding natuurlijk sowieso niet heel erg ver... (A)
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Durashift »

Abus schreef:
aj80 schreef: (..)
aj80 schreef: Ik vraag me zelfs af of dit op deze wijze naar buiten zou zijn gekomen, want welk (ander) belang had de 'klokkenluider' van FTM hiermee? Beetje stoer doen over wat hij/zij wist, wat frustratie of zat er meer achter.
Ja, dat is volgens mij de vraag die velen bezig houdt. Wie had er belang bij om deze informatie te verspreiden? (..)

Die hadden voor zover we weten allemaal geen belang bij openbaring; heeft sommigen zelfs hun baan gekost en de anderen hun inhuurcontract.
Verder wisten alleen wat mensen bij BYD en GINAF hier vanaf. Maar die bedrijven lijken ook vooral verrast te zijn door de commotie.
Ja, dat is mijn vraag ook: is de uitkomst die er nu, voorwaardelijk nochtans, ligt.. dát wat de klokkenluiders voor ogen hadden met hun lek.. OF is dit niet wat men had voorzien?

Ik heb die verklaring van Ginaf op bestelauto.nl gelezen (die is wat uitgebreider dan dat Ginaf op hun eigen site stelt) maar dat maakt de zaak, voor mij, nog wel wat merkwaardiger... Kennelijk zijn zij in staat om heel zo'n ombouw van een e-Crafter voor te financieren zonder een daadwerkelijke kans op succes (gegunde inschrijving?). Hoe zit het met betalen voor dat protoype? Zijn er tussentijds geen voorschotten door Keolis aan Ginaf overgemaakt?

Ginaf heeft het over een offerte die nog omgezet moet worden in een order (na gunning concessie). Is dat dan niet wat in het dossier zit, een getekende offerte en een (ongetekende) concept order overeenkomst, wat dan iemand het stempel 'side letter' heeft gegeven? (die offerte)
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

teun schreef:Met een pantograaf kom je onder trolleybovenleiding natuurlijk sowieso niet heel erg ver... (A)
Ach ja, zelfs de trolleybuschauffeurs hebben het tegenwoordig over pantograaf in plaats van trolleystang als ze op een modernere bus rijden (met vast ook een andere stroomafnemer, maar dat zie ik niet goed op de foto).
https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... trolleybus
RnBn
Berichten: 129
Lid geworden op: wo 29 aug 2018, 18:03

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door RnBn »

Als je in het filmpje kijkt naar het interview heeft de chauffeur zelf het over de trolleystang maar blijkbaar is dat in het artikel door de journalist veranderd naar pantograaf. Dus blijkbaar vond men bij omroep Gelderland dat voor de leek pantograaf makkelijker te begrijpen is dan trolleystang.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

Dank je. Nu startte het filmpje bij mij wel, en inderdaad zegt de chauffeur het goed. Ik zie overigens ook op allerlei professionele OV-websites pantograaf gebruikt worden voor trolleystangen, maar laten we het op ovinnederland.nl maar goed doen. Ik bedoelde dus dat er geen buurtbussen met een trolleystang zijn.
Off topic: Mooi systeem trouwens in het filmpje. Niet meer dat gehannes. Maar dat heeft (helaas) niet meer met IJssel-Vecht te maken.
PHS

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door PHS »

Keolis heeft een samenvatting van hun zienswijze op hun website gezet: https://www.keolis.nl/over-ons/nieuws/k ... l-vecht-in
iamthedutchdude
Berichten: 987
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door iamthedutchdude »

Wachten op 4 augustus dus...
MichOV
Berichten: 349
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door MichOV »

Zal Keolis door deze zienswijze ermee wegkomen?
gkw1969
Berichten: 1765
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door gkw1969 »

Ik weet niet of dit voldoende is voor de provincie. Ik vind het zelf nogal wat zwakjes.
De reiziger mist 20% van het vervoer.... je moet je dan eerst af gaan vragen waarom Keolis 20% meer kon bieden op deze concessie dan andere vervoerders

Het personeel.... ja, daar snap ik wel iets van, maar niet van de 260 personeelsleden. dat is veel meer dan met een concessieovergang gedupeerd wordt. Het is Keolis in deze gewoon te doen om de scholing van het personeel wat ze met afstand tot de arbeidsmarkt hebben aangenomen, de zogenaamde Social Return.

Als 220 bussen op jaarbasis meer dan 22 miljoen CO2 uitstoot, dan hebben we toch wel een serieus probleem lijkt me. Zeker als je dan 850000 bomen 1 concessie in Nederland moet compenseren. Volgens mij gaat die vergelijking mank. Misschien dat iemand deze berekening kan nachecken

Het materiaal: ondernemersrisico. Keolis kan het in andere concessie of andere landen onderbrengen. Of verkopen aan andere partijen.

Persoonlijk denk ik dat de provincie zich wel gaat beraden op wat de andere vervoerders kunnen beloven. Het is nog geen gelopen race, maar ik verwacht dat Keolis de concessie wel kwijt raakt. Al was het alleen maar als waarschuwing richting de andere 2 concessies
When you're tired of London, you're tired of life
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Zonnig »

Als dit de zienswijze van Keolis is dan is het wel erg slap.

Ze geven weliswaar toe dat ze fout zijn maar proberen nu op het gevoel in te spelen dat de reiziger, het milieu e.d. nu het kind van de rekening worden als zij niet verder mogen met de nieuwe concessie.

Persoonlijk geeft het mij nog meer een gevoel dat er wat fout zit, en misschien nog wel meer dan een ieder weet.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3033
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door nvdw »

gkw1969 schreef:Als 220 bussen op jaarbasis meer dan 22 miljoen CO2 uitstoot, dan hebben we toch wel een serieus probleem lijkt me. Zeker als je dan 850000 bomen 1 concessie in Nederland moet compenseren. Volgens mij gaat die vergelijking mank. Misschien dat iemand deze berekening kan nachecken
Bij de verbranding van 1 liter diesel komt 2.640 gram CO2 vrij. Met de 22.612.845 kg CO2 per jaar die Keolis beweert kom je op 8.565.472 liter diesel per jaar, da's 38.934 liter per bus. Dan is het vervolgens afhankelijk van het kilometrage waarmee je rekent of dat veel of weinig is.

Als je de 'well-to-wheel' emissies meerekent (productie en vervoer van brandstof) moet je met iets als 3.230 gram per liter rekenen, dan kom je aan 7.000.881 liter c.q. 31.822 liter per bus. Dat lijkt me waarschijnlijker als je met bijvoorbeeld 100.000 km rekent.

Maar het scheelt alleen 22.615.845 kg CO2 als de stroom voor de elektrische bussen geen CO2 oplevert...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

Veel stadsvervoerders en NS rijden op groene stroom. Weet niet hoe dat met de huidige streekvervoerders zit.
Ik heb geen onderschrift
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door cassie127 »

Ondertussen zie ik dat Keolis nu bezig is met het aanleggen van de laadvoorzieningen op de stalling in Apeldoorn. Volgens hetzelfde bericht is de provincie Gelderland bezig met de aanleg op het busstation.

Via facebook van keolis.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

gkw1969 schreef: Het personeel.... ja, daar snap ik wel iets van, maar niet van de 260 personeelsleden. dat is veel meer dan met een concessieovergang gedupeerd wordt. Het is Keolis in deze gewoon te doen om de scholing van het personeel wat ze met afstand tot de arbeidsmarkt hebben aangenomen, de zogenaamde Social Return.
Het zittende personeel gaat allemaal mee over naar een nieuwe concessiehouder. Die 260 mensen kunnen dus alleen het nieuwe personeel zijn vanwege de extra dienstregegelinguren. Keolis zegt 20% meer geboden te hebben (eerder gaven ze aan 15%). Volgens mij had IJssel-Vecht als basis zo'n 900.000 dienstregelinguren. 20% extra is 180.000. Dat komt erop neer dat die nieuwe personeelsleden maar 700 dienstregelinguren per persoon per jaar rijden? Of zit er zoveel overhead en monteurs bij de 260 mensen? Waarom heeft Keolis die al een halfjaar van tevoren aangenomen? De chauffeurs moeten opgeleid worden, maar de overhead toch niet? Die 260 lijkt me erg veel.

Overigens is helemaal nog niet bekend of bijvoorbeeld EBS de concessie IJssel-Vecht wil rijden, en of EBS dan niet ook extra personeel nodig zou hebben. We weten namelijk niet of de andere vervoerders extra vervoer aangeboden hebben.
Voor de tijdelijke concessies zal geen extra personeel nodig zijn, omdat die gebaseerd worden op de huidige dienstregeling.
Laatst gewijzigd door Abus op wo 22 jul 2020, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

Zonnig schreef:Ze geven weliswaar toe dat ze fout zijn maar proberen nu op het gevoel in te spelen dat de reiziger, het milieu e.d. nu het kind van de rekening worden als zij niet verder mogen met de nieuwe concessie.
Als Keolis echt zo begaan is met het milieu, dan verhuurt het zijn elektrische bussen aan de vervoerder die de tijdelijke concessies gaat doen. Geen kapitaalvernietiging, duurzaamheid gered, en de nieuwe vervoerder geen materieelprobleem. Maar dat hoor ik Keolis niet aanbieden.
Omgekeerd geldt ook: als de provincies zo met het klimaat begaan zijn, dan kunnen ze de tijdelijke concessies ook aan Keolis gunnen, onder voorwaarde dat Keolis dan wel elektrisch gaat rijden.
Het nieuwtje in het bericht van Keolis is dat Keolis bereid is de tijdelijke concessies te rijden. Was wel te verwachten, maar is nu publiek bevestigd.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

cassie127 schreef:Ondertussen zie ik dat Keolis nu bezig is met het aanleggen van de laadvoorzieningen op de stalling in Apeldoorn. Volgens hetzelfde bericht is de provincie Gelderland bezig met de aanleg op het busstation.

Via facebook van keolis.
De concessie is nog niet ingetrokken. Logisch dat de implementatie doorgaat. Zal wel een heel dubbel gevoel geven bij alle betrokkenen.
Voor Keolis past dit wel in het betoog dat ze steeds houden dat nu stoppen kapitaalvernietiging is. Maar dat zal de provincies niet overtuigen. Is wel een reden om in de nieuwe aanbesteding wat meer eisen mee te geven over het gebruik van de beschikbare laadvoorzieningen.
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Littlebusdriver »

Doorgaan met het aanleggen van de laadvoorzieningen is nog tot daar aan toe. Maar dit breed uit delen via social media vind ik wat onhandig.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door SuperGhost »

Abus schreef:Het zittende personeel gaat allemaal mee over naar een nieuwe concessiehouder.
Is dat ook het geval als in de nieuwe concessie juist minder personeel nodig zou zijn? Vanwege de coronacrisis zou ik me voor kunnen stellen dat bij een nieuwe aanbesteding het aantal DRU's wel eens lager zou kunnen zijn er er juist minder personeel nodig is.
Abus schreef:Keolis zegt 20% meer geboden te hebben (eerder gaven ze aan 15%).
Wellicht dat dat verschil komt doordat het nu (die 20%) over de concessie is zoals die er komend jaar zou bijliggen en die 15% juist zoals die er in de eindbeeld erbij ligt? Immers: de zuidelijke Veluwe en Deventer gaan er later nog uit (op beide delen zit nu groei in het aantal DRU) en Lelystad (waar het aantal DRU juist omlaag gaat) komt erbij. Wellicht dat dat het verschil is tussen de 20% en 15% die genoemd worden?
Abus schreef:Of zit er zoveel overhead en monteurs bij de 260 mensen? Waarom heeft Keolis die al een halfjaar van tevoren aangenomen? De chauffeurs moeten opgeleid worden, maar de overhead toch niet? Die 260 lijkt me erg veel.
Monteurs moeten natuurlijk ook opgeleid worden voor de nieuwe bussen. Daarnaast heb je ook personeel nodig voor de sollicitaties, de trainingen, de communicatie naar de buurtbusverenigingen, het opzetten van de PR-campagnes, het aankopen/klaarmaken/aanpassen van de stallingen, het registreren van de bussen, het regelen van de verzekeringen voor de bussen en het personeel, het eventueel opzetten van kortingskaartjes, etc.
MichOV
Berichten: 349
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door MichOV »

Als Keolis toch hun zin gaat krijgen ongeacht ze 'fraude' hebben gepleegd dan weiger ik ooit nog in een trein of bus van Keolis te stappen niks ten nadele van de chauffeurs en technici hoor in tegendeel maar meer de hoge heren die de fout in zijn gegaan dat die hun zin krjgen die ze niet verdienen want dan voelt het als passagier zijnde niet fijn om te reizen met een frauderende vervoerder. Het gaat mij puur om de principe, pleeg je fraude verdien je als bedrijf straf en in deze verdien je dan niet deze concessie meer maar goed dat is mijn mening.
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Tom98 »

Daar heb je uiteindelijk alleen jezelf mee kerel _O- . Je zult maar net een bus of trein van Keolis nodig hebben, dan ben je jezelf te dom af als je die niet gebruikt. Je moet dan immers zelf een alternatief regelen :X
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
MichOV
Berichten: 349
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door MichOV »

Tom98, ik ben zelf niet afhankelijk van het OV, heb ook nog een auto maar soms is het handig om de auto te laten staan en het OV te nemen, maar zoals ik al zei, het gaat mij om het principe. Laat de concessie wat mij betreft door een andere vervoerder over door daarbij het personeel(chauffeurs en technici) van Syntus over te nemen zodat die gewoon hun baan behouden.
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Tom98 »

Ja, ik ga zelf ook altijd met de auto. Ben zelf totaal geen fan van als passagier in het ov zitten, alleen de trein bij ons in het dorp pak ik nog wel eens want die is gewoon sneller in Enschede dan de auto (en voor mij gratis :X ). Maakt mij ook niet uit hoe vaak jij het ov gebruikt. Mijn punt is alleen dat, mocht jij ooit een keer geen andere optie hebben dan met Keolis reizen, dat je dan mooi gek bent als je dat dan uit principe niet doet. Keolis pak je er dan niet mee, alleen jezelf. :wink:
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

MichOV schreef:Als Keolis toch hun zin gaat krijgen ongeacht ze 'fraude' hebben gepleegd dan weiger ik ooit nog in een trein of bus van Keolis te stappen niks ten nadele van de chauffeurs en technici hoor in tegendeel maar meer de hoge heren die de fout in zijn gegaan dat die hun zin krjgen die ze niet verdienen want dan voelt het als passagier zijnde niet fijn om te reizen met een frauderende vervoerder. Het gaat mij puur om de principe, pleeg je fraude verdien je als bedrijf straf en in deze verdien je dan niet deze concessie meer maar goed dat is mijn mening.
Oei, een reiziger minder. Tsja, dan kan Keolis wel opdoeken. En waarom is het precies de schuld van Keolis als een zienswijze door de provincie wordt aangenomen? Of ga je uberhaupt niet meer met Keolis reizen?
Ik heb geen onderschrift
MichOV
Berichten: 349
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door MichOV »

sirvinniei, zoals ik al zei ben ik niet afhankelijk van het OV, kan ik de auto niet nemen omdat deze wat mankeert dan pak ik de fiets of zorg ik zelf voor een vervangende auto. Vrij simpel lijkt mij. :D Laten we overigens verder allemaal on-topic blijven. :pos:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 107 gasten