Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daantje »

JordiBrabant schreef:Even een vraag over testen: vanaf wanneer na een mogelijke blootstelling aan het Coronavirus kan een test met enige zekerheid uitwijzen dat iemand besmet is geraakt.
Afgelopen zaterdag waren namelijk vriendinnen van mijn zusje op een feestje - zij zelf toevallig niet- waar nu iemand corona blijkt te hebben. Mijn zus en haar vriendinnen die willen volgende week samen op vakantie, maar dat kan natuurlijk niet doorgaan als minstens één positief test.
Tom024 schreef:
RIVM schreef:Incubatietijd
De periode tussen het moment dat je besmet raakt en dat je klachten krijgt heet incubatietijd. Als je besmet raakt met het coronavirus duurt het meestal 5 tot 6 dagen voordat je klachten krijgt, maar soms al na 2 dagen of zelfs na 12 dagen (maar nooit na 14 dagen).
De incubatietijd is niet wat Jordi bedoelt. Je kunt namelijk al positief testen als je (nog) geen klachten hebt. Een echt antwoord op de vraag is moeilijk te geven. Je moet voldoende virusdeeltjes in neus- en keelholte hebben om aan te kunnen tonen maar je weet niet hoeveel je binnen krijgt bij de besmetting en hoe snel het eventueel toeneemt. Aangeraden wordt om je te laten testen bij klachten maar in bijzondere gevallen, kan dat ook al eerder.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Aldus het NOS Journaal komt er in Nederland voorlopig geen mondkapjesplicht.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PatrickM
Berichten: 1978
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Coronavirus

Bericht door PatrickM »

ICE11 schreef:De Zeeuwse media hebben - in hun ogen - de ultimatieve boosdoener tijdens de crisis ontdekt. De toerist uit Belgie en Duitsland. Hoogtepunt tot nu toe is deze verslag van vandaag: https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/121 ... okies=true :roll:

(en - de voorzichtigheidshalve voordat ik nu weer bij "Neuk die mier" sta - ik weet echt niet hoe ik dat e met de twee puntjes erop moet intoetsen :wink: )
Er zit wel een kern van waarheid in: de Belgen lijken vrolijk de Belgische maatregelen na te leven, inclusief de ‘bubbel’-maatregel. Die kennen we hier niet, maar dat lijken ze niet te begrijpen.

Voor de provincie Antwerpen geldt vanaf nu overigens code oranje.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Coronavirus

Bericht door Meltrain »

ICE11 schreef:De Zeeuwse media hebben - in hun ogen - de ultimatieve boosdoener tijdens de crisis ontdekt. De toerist uit Belgie en Duitsland. Hoogtepunt tot nu toe is deze verslag van vandaag: https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/121 ... okies=true :roll:
Als uit onderzoek blijkt dat dat zo is, dan mogen de media toch ook melden?
In België heeft men het er (terecht) ook over dat de Nederlanders zich niet goed aan de regels houden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

De Belgische en Nederlandse regels zijn ook niet echt compatibel met elkaar. En die bubbel van vijftien was echt een gedrocht van een regeling want wie gaat in zijn hoofd bijhouden of je je weeklimiet al bereikt hebt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

De federale regering roept sinds kort ook op om de bubbel fysiek op te schrijven (met contactgegevens), om in geval van besmetting de contact tracing makkelijker te maken.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Al kwam die oproep pas toen de bubbel naar vijf per maand werd verkleind. Niet dat het Nederlandse beleid navolgbaar is, maar het was wel een gekke actie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8839
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

De Nederlandse BuZa heeft de provincie Antwerpen op oranje gezet met een advies om na een reis twee weken in quarantaine te gaan. Een transit door de provincie (d.w.z. geen stop op om het even wat voor locatie) is een uitzondering.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daantje »

Wat houdt die bubbel in dan? Zijn dat mensen die je mag zien of waarbij je geen afstand hoeft te houden?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Ja, de regel was dat je per persoon met 15 mensen per week op minder van 1,5 meter van elkaar mocht zijn.

Nu is die regel aangescherpt naar maximaal 5 personen van 12 jaar of ouder per gezin per maand. Om dat te handhaven mag bijvoorbeeld de Belgische horeca nu ook geen groepen van meer dan vijf personen ontvangen, zelfs niet als zes personen tezamen één huishouden vormen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3463
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Coronavirus

Bericht door Tom024 »

Nu is de situatie in Antwerpen dat je als gezin vijf anderen in je bubbel mag hebben voor de komende maand. Als single zit je daar wellicht wat minder snel aan dan wanneer je met man, vrouw en twee kinderen bent. Mensen in je bubbel mag je zien op minder dan 1,5m.

Er was en is ook veel gedoe over in Vlaanderen, want makkelijk te bevatten is het niet. Dan lijkt me de manier waarop het in Nederland gaat simpeler te begrijpen.

Edit: Suus was me voor.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daantje »

Maar in Nederland mag je als single met niemand minder dan 1,5 meter afstand houden en dat is best pittig vind ik. Ik ben iemand die best behoefte heeft aan fysiek contact af en toe maar de enige die me nu aan mag raken is mijn fysiotherapeut met mondkapje :|
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Ja, de 1,5 meter is voor singles ook waardeloos. Ik kon vorige week forumlid VIRM aanraken om hem op het rechte of juist kromme pad te houden, maar verder heb ik al maanden geen fysiek contact meer gehad met vriendinnen of familie. Best vervelend maar het is voor het algemeen belang.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Coronavirus

Bericht door Littlebusdriver »

JordiBrabant schreef:Even een vraag over testen: vanaf wanneer na een mogelijke blootstelling aan het Coronavirus kan een test met enige zekerheid uitwijzen dat iemand besmet is geraakt.
Afgelopen zaterdag waren namelijk vriendinnen van mijn zusje op een feestje - zij zelf toevallig niet- waar nu iemand corona blijkt te hebben. Mijn zus en haar vriendinnen die willen volgende week samen op vakantie, maar dat kan natuurlijk niet doorgaan als minstens één positief test.
Als je in contact bent geweest met iemand die Corona positief is getest moet je 14 dagen in thuisisolatie. Dus die vakantie kan volgende week niet doorgaan. Daarnaast moet je je laten testen bij klachten. Testen zonder klachten heeft weinig zin en belast het testsysteem wat ongewenst is.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2838
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

Meltrain schreef: Als uit onderzoek blijkt dat dat zo is, dan mogen de media toch ook melden?
Wat me niet behaagt is de de toonval tegenover toeristen, die in de Zeeuwse pers, met name Omroep Zeeland, sinds kort heerst. Ik vrees, dat dit een sfeer bevordert zoals ze in sommige Duitse badplaatsen in de afgelopen weken heerst, namelijk dat autos met vreemde kentekens door ingezetenen bekrast of nog sterker vernield worden, dat toeristen zonder redenen geen toegang naar restaurants krijgen of ingezetenen de wegen blokkeren. Mijn ouders hebben het onlangs in een Zeeuwse supermarkt zelf ervaren, dat het personeel bij de deur Duitsers weigerde met meer dan een persoon binnen te gaan, maar Nederlanders mochten gewoon met z`n allen.....
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Kan mij bijna niet voorstellen dat er in de Duitse pers niet wordt geklaagd over Nederlanders die zich misdragen. De Belgische kranten hebben we in ieder geval al gehaald.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15344
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Coronavirus

Bericht door ODRAIL »

Littlebusdriver schreef:Daarnaast moet je je laten testen bij klachten. Testen zonder klachten heeft weinig zin en belast het testsysteem wat ongewenst is.
Je kunt ook besmet zijn zonder klachten te hebben hoor. Dus om het zeker te weten is het verstandig om je bij twijfel wel te laten testen.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Coronavirus

Bericht door Dennenboom »

ICE11 schreef:
Meltrain schreef: Als uit onderzoek blijkt dat dat zo is, dan mogen de media toch ook melden?
Wat me niet behaagt is de de toonval tegenover toeristen, die in de Zeeuwse pers, met name Omroep Zeeland, sinds kort heerst. Ik vrees, dat dit een sfeer bevordert zoals ze in sommige Duitse badplaatsen in de afgelopen weken heerst, namelijk dat autos met vreemde kentekens door ingezetenen bekrast of nog sterker vernield worden, dat toeristen zonder redenen geen toegang naar restaurants krijgen of ingezetenen de wegen blokkeren. Mijn ouders hebben het onlangs in een Zeeuwse supermarkt zelf ervaren, dat het personeel bij de deur Duitsers weigerde met meer dan een persoon binnen te gaan, maar Nederlanders mochten gewoon met z`n allen.....
Als mariniers die wel wat gewend zijn al niet eens naar Zeeland willen, waarom zou je daar dan als toerist nog naar toe gaan? Genoeg andere plaatsen waar mooie stranden zijn.
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Coronavirus

Bericht door Littlebusdriver »

KM46 schreef:
Littlebusdriver schreef:Daarnaast moet je je laten testen bij klachten. Testen zonder klachten heeft weinig zin en belast het testsysteem wat ongewenst is.
Je kunt ook besmet zijn zonder klachten te hebben hoor. Dus om het zeker te weten is het verstandig om je bij twijfel wel te laten testen.
Dan kan de uitslag nog negatief zijn. In de oorspronkelijke vraag die werd gesteld werd gezegd dat de persoon in contact is geweest met iemand die corona heeft. Dán moet je in thuisisolatie. Je moet je niet zonder klachten laten testen om zo een vrijbrief te hebben om op vakantie te gaan.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2838
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

Suus schreef:Kan mij bijna niet voorstellen dat er in de Duitse pers niet wordt geklaagd over Nederlanders die zich misdragen. De Belgische kranten hebben we in ieder geval al gehaald.
Iets dergelijks heb ik nog in geen Duitse pers gelezen/gehoord. De kranten hier zijn veel te bezig ermee iedere dag te vermelden dat in dit dorp zoveel nieuwe besmettingen zijn en in dat dorp zoveel, daardoor de reproductiegetal van 1,03 omhoog naar 1,04 is en vervolgens een uitgebreid interview te voeren met een van de talloze deskundigen of politici welke dan alweer verlangt het hele land voor onbepaalde tijd stil te leggen..... :roll: De situatie hoe de Duitse media met de crisis omgaat is goed door de volgende grap omschreven, welke ik onlangs van een collega hoorde:

Zit een mevrouw bij de arts: "Dokter, hoe lang zal deze corona-crisis nog voortduren?" Arts: "Dat kan ik u helaas niet zeggen, want ik heb geen kennis van public relations....." :wink:
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2838
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

ICE11 schreef:
Suus schreef:Kan mij bijna niet voorstellen dat er in de Duitse pers niet wordt geklaagd over Nederlanders die zich misdragen. De Belgische kranten hebben we in ieder geval al gehaald.
Iets dergelijks heb ik nog in geen Duitse pers gelezen/gehoord. De kranten hier zijn veel te bezig ermee iedere dag te vermelden dat in dit dorp zoveel nieuwe besmettingen zijn en in dat dorp zoveel, daardoor de reproductiegetal van 1,03 omhoog naar 1,04 is en vervolgens een uitgebreid interview te voeren met een van de talloze deskundigen of politici welke dan alweer verlangt het hele land voor onbepaalde tijd stil te leggen..... :roll: De situatie hoe de Duitse media met de crisis omgaat is goed door de volgende grap omschreven, welke ik onlangs van een collega hoorde:

Zit een mevrouw bij de arts: "Dokter, hoe lang zal deze corona-crisis nog voortduren?" Arts: "Dat kan ik u helaas niet zeggen, want ik heb geen kennis van public relations....." :wink:
(Er bestaat overigens nog een tweede versie van deze grap, waar de arts zegt: ".....want ik weet niet hoe lang de pers nog geld moet verdienen...."
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12817
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Coronavirus

Bericht door Hainje »

Duitsers en humor. :D
🍉
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Zo trof ik vandaag een winkel waar men enkel naar binnen mocht in superhero kostum, en men moest een spionageafstand van 1,5 meter houden.

Overigens werd mijn medische grond met Nederlandse verklaring daarstraks goedgekeurd door het BVG controlepersoneel als Ausnahme voor de Mund-Nasenschutzpflicht. Ze raadde me eerst aan nog even langs een arts in Berlijn te gaan voor een Duitse verklaring, tot duidelijk werd dat ik geen Duitser was en ook niet in Duitsland woon. Toen werd enkel nog geadviseerd om de Nederlandstalige paperassen bij me te dragen (wat ik sowieso al deed)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Frankrijk heeft vanwege de hitte en Corona adviezen gegeven hoe om te gaan met koelapparatuur. Zo mogen ventilatoren niet meer in openbare gelegenheden als winkels gebruikt worden en vernevelaars met ventilatoren alleen in buitenruimtes en niet gericht op mensen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2838
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

Dus zullen de mensen in frankrijk binnenkort niet aan corona onderdoor gaan maar vanwege hitteberoerte.....
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 31 gasten