Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2844
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

Dennenboom schreef: Als mariniers die wel wat gewend zijn al niet eens naar Zeeland willen, waarom zou je daar dan als toerist nog naar toe gaan? Genoeg andere plaatsen waar mooie stranden zijn.
De stranden in Noord-Duitsland zijn ook echt mooi, dat klopt, maar helaas zo lang rijden......
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21358
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Coronavirus

Bericht door Meltrain »

Suus schreef:Frankrijk heeft vanwege de hitte en Corona adviezen gegeven hoe om te gaan met koelapparatuur. Zo mogen ventilatoren niet meer in openbare gelegenheden als winkels gebruikt worden en vernevelaars met ventilatoren alleen in buitenruimtes en niet gericht op mensen.
Dat is wel bijzonder, want ik dacht juist dat goede ventilatie belangrijk was bij de bestrijding van het virus?
ICE11 schreef:
Dennenboom schreef: Als mariniers die wel wat gewend zijn al niet eens naar Zeeland willen, waarom zou je daar dan als toerist nog naar toe gaan? Genoeg andere plaatsen waar mooie stranden zijn.
De stranden in Noord-Duitsland zijn ook echt mooi, dat klopt, maar helaas zo lang rijden......
Ook in Nederland en België zijn genoeg andere badplaatsen, hoor. :Y Probeer Wijk aan Zee eens.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Coronavirus

Bericht door AppleMoose »

Meltrain schreef:
Suus schreef:Frankrijk heeft vanwege de hitte en Corona adviezen gegeven hoe om te gaan met koelapparatuur. Zo mogen ventilatoren niet meer in openbare gelegenheden als winkels gebruikt worden en vernevelaars met ventilatoren alleen in buitenruimtes en niet gericht op mensen.
Dat is wel bijzonder, want ik dacht juist dat goede ventilatie belangrijk was bij de bestrijding van het virus?
Men doelt dan op natuurlijke ventilatie, dus ramen of deuren open zodat de lucht wordt ververst. Ventilatoren verversen de lucht niet, maar brengt het enkel in beweging en zodoende worden eventuele virusdeeltjes ook continu verspreid.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21358
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Coronavirus

Bericht door Meltrain »

Open ramen en/of deuren zijn inderdaad essentieel voor het brengen van verse lucht, maar met behulp van ventilatoren wordt deze verse lucht weer beter verspreid (en sneller ververst).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50910
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Maar dus niet in ruimtes die slecht geventileerd zijn, daar wordt de vervuilde lucht alleen maar meer in het rond geblazen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50910
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Rotterdam en Amsterdam gaan op 5 augustus over op een gedeeltelijke mondkapverplichting. De exacte details volgen zo snel mogelijk.

Bron: Volkskrant en Rijnmond.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13194
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Nu.nl: In Amsterdam wordt het dragen van een mondkapje vanaf 5 augustus verplicht in het Wallengebied, de winkelstraten Kalverstraat en Nieuwendijk en op de markten op Plein '40-'45 en de Albert Cuypstraat.

In Rotterdam geldt dat voor de winkelgebieden in het centrum (Lijnbaan, Meent, Nieuwe Binnenwegplein en Coolsingel) en de markten op het Visserijplein, Afrikaanderplein en de Binnenrotte. Ook in de overdekte winkelcentra Alexandrium en Zuidplein wordt het dragen van mondkapje verplicht. Mogelijk worden de winkelcentra Keizerswaard en Binnenhof hier nog aan toegevoegd.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3470
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Coronavirus

Bericht door Tom024 »

Als een gedeeltelijke verplichting inhoudt dat 'ie alleen over de mond moet voldoen veel mensen er al aan, chapeau! *O*
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50910
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Afbeelding

Rijnmondveilig.nl heeft een kaart van de mondkapjeszone van Rotterdam.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Het lijkt wel een soort stier.

Of een cocker spaniel.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50910
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Ik zag er een lama in.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9168
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door regenmaker »

Waarom dat kleine strookje aan de rechterkant?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50910
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

De Meent is een populaire uitgaansstraat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Durashift
Berichten: 5650
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Coronavirus

Bericht door Durashift »

De Burgermeester van R'dam zoekt het (wettelijke) gaatje op.. vraag is of hij daar niet doorheen valt.. hoorde ik net op het radio journaal.
en-es
Berichten: 4465
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Coronavirus

Bericht door en-es »

Met mondkapje op winkelen in de kalverstraat of koopgoot. Gezellie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15353
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Coronavirus

Bericht door ODRAIL »

Mijn niet gezien daar. Als ik bij een winkel in die zone (centrum van Rotterdam) iets nodig heb besteld ik het wel telefonisch of via internet.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13194
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Na vandaag hebben we precies twee maanden verplicht mondkapjes op in het OV. Ik ben er ondertussen goed gewend aan geraakt, maar ik vraag mij wel af: hoe zit dat bij anderen? Irriteert het nog, hoe strikt hou je je aan de regels, ben je vanwege de mondkapjes minder/anders gaan reizen?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PatrickM
Berichten: 1978
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Coronavirus

Bericht door PatrickM »

Ik irriteer me totaal niet aan het mondkapje zelf, het enige waar ik me wel aan irriteer zijn de mensen die de kapjes niet (goed) dragen.
Ik heb zelf nog niet zo veel gereisd, maar dat is meer omdat ik nu geen vrij reizen heb (en als ik zelf moet betalen vind ik het ‘t niet waard om een dagje te gaan touren. Als ik vanaf 16 augustus weer vrij reizen heb zal het ‘touren’ wel weer op gang komen. Verder reisde ik voor corona vooral met het OV voor m’n studie, maar dat komt ook niet meer terug omdat m’n stagebedrijf op fietsafstand van huis zit. Dus ja, ik reis wel anders en minder, maar daar speelt de mondkapjesplicht weinig tot niet in mee.
VIRM
Berichten: 7619
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Coronavirus

Bericht door VIRM »

Over het algemeen zijn die mondkapjes prima te doen. Vorige week dinsdag ook een langere treinreis gemaakt naar Aken, en het was niet vervelend of zo. Wat ik wel mis is het actief handhaven van conducteurs op de mondkapjesplicht. Mikos heeft al redenen genoemd in een ander topic waarom HC's niet altijd rondes door de trein zullen maken, maar ik vind zelf dat de zichtbaarheid van het treinpersoneel echt ontzettend laag is.
ICE11 schreef:
Meltrain schreef: Als uit onderzoek blijkt dat dat zo is, dan mogen de media toch ook melden?
Wat me niet behaagt is de de toonval tegenover toeristen, die in de Zeeuwse pers, met name Omroep Zeeland, sinds kort heerst. Ik vrees, dat dit een sfeer bevordert zoals ze in sommige Duitse badplaatsen in de afgelopen weken heerst, namelijk dat autos met vreemde kentekens door ingezetenen bekrast of nog sterker vernield worden, dat toeristen zonder redenen geen toegang naar restaurants krijgen of ingezetenen de wegen blokkeren. Mijn ouders hebben het onlangs in een Zeeuwse supermarkt zelf ervaren, dat het personeel bij de deur Duitsers weigerde met meer dan een persoon binnen te gaan, maar Nederlanders mochten gewoon met z`n allen.....
Tja, in hoeverre zijn de Nederlanders zelf zo goed in het naleven van de regels?
Overigens viel het mij afgelopen zondag op dat er naar verhouding best veel Duitsers in het centrum van Amsterdam waren. Kan he took wel voorstellen: als er overal in Europa Corona is en je wil er toch even uit, dan is Nederland lekker dichtbij.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Coronavirus

Bericht door Ardan »

Ik forens per bus en/of trein en heb twee Duitslandpretrondjes gemaakt sinds de mondkapjesplicht. In het begin klemden ze me nogal om de oren maar nu heb ik er denk ik wel eelt ontwikkeld :')
Op een lange rit naar Hamburg heb ik op een gegeven moment toch maar een broodje gegeten in de verder praktisch lege coupé, maar de conductrice die toen langsliep zei alleen 'zet je hem weer op als je uitgegeten bent?'
In Nederland zijn de mensen die ik zonder kapje heb gezien op één hand te tellen, het aantal mensen dat hem niet over de neus draagt is daarentegen wel een stuk hoger. Officieel moet je het in Duitsland ook op het station dragen maar dat doet nog minder dan de helft van de mensen.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daniel »

Ben ondertussen wel aardig aan de mondkapjes gewend geraakt, gaat hard natuurlijk met werk dat niet thuis kan en dus nog dagelijks geforens.
Het voor de hobby op pad zijn is wat langzamer opgestart sinds begin deze maand, maar nu in de vakantie wel weer aardig op gang. En dan blijkt het op langere reizen ook goed vol te houden, vooral nu ik volledig ben omgeschakeld op de katoenen exemplaren in plaats van de wegwerpdingen die ik in het begin alleen nog had.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1499
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Coronavirus

Bericht door JordiBrabant »

Sinds maart tot twee weken geleden had ik niet met het openbaar vervoer gereisd, mijn belangrijkste reden tot reizen: studeren, viel plotsklaps weg en ik had geen behoefte om het toch weer op te zoeken. In die periode ben ik ook alleen maar in mijn eigen en de omliggende gemeenten geweest, vooral fietsend. Tijdens mijn eerste reis in tijden naar Berlijn was de introductie aan mondkapjes in de trein dus redelijk "cold turkey", maar het wende bij mij snel, binnen een uur had ik er geen 'last' meer van. Ik hou me strikt aan de verplichte dragen van een mondkapje, niet alleen om de boete te ontlopen ook omdat ik het mezelf moeilijk zou kunnen vergeven een ander te besmetten met een zeer onplezierig virus terwijl ik daar iets tegen kon doen.
Tijdens mijn reis zag ik vrij weinig totaalweigeraars, reizigers die geen mondkapjes droegen, wel veel halfweigeraars die het masker alleen over de mond droegen en niet over de neus, waardoor je veel effect van het masker kwijt bent. Vooral aan de halfweigeraars ergerde ik me.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21358
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Coronavirus

Bericht door Meltrain »

Ik draag tot op heden alleen nog maar wegwerp-kapjes en die bevallen prima, afgezien van het feit dat het op een gegeven moment warm wordt.
vaak draag ik ze ook op het station, tenzij er niemand bij me in de buurt is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12829
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Coronavirus

Bericht door Hainje »

Ik vergeet ze vaak zelfs af te doen zodra ik de trein uit ben. :')

Enige wat ik een beetje irritant vind is dat mijn ogen een beetje branderig aanvoelen na verloop van tijd. Maar ik weet eigenlijk niet of dit nu door mondkapjes komt, slaapgebrek of bijwerking van neusspray.
🍉
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8849
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

De laatste keer dat ik een mondkapje gebruikte voelde ik dat direct op de fiets, nadat ik de trein uitstapte. Voor de rest mijd ik het OV en hoef ik achter het stuur geen mondkapje meer op sinds ik mijn Führerschein heb.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 57 gasten