Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
PHS
Berichten: 2980
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Berichtdoor PHS » do 30 jul 2020, 14:01

Vandaar dan ook mijn voorstel om het station aan de spoorlijn Zutphen - Deventer te bouwen, dan ligt het dorp Gorssel (4.000 inwoners) op fietsafstand, en wordt de berekening alweer anders. Voor de provincie kan het gunstig zijn om mee te betalen omdat dan de vermoedelijk onrendabele lijn 81 kan worden opgeheven of vervangen door een buurtbus.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 8896
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Berichtdoor Z2N » do 30 jul 2020, 14:27

reisthijs schreef:De kans dat NS daar zou willen stoppen is klein: men wil op minstens 1000 nieuwe dagelijkse reizigers kunnen rekenen, voordat NS een nieuw station in overweging neemt.

Er komt binnenkort een nieuwe HRN-concessie aan, daar zou je afspraken in kunnen maken over het aanpassen van zulke regels. (A)
Everyone has a Plumbus in their home.
Flickr!

SuperGhost
Berichten: 3361
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Berichtdoor SuperGhost » do 30 jul 2020, 15:13

PHS schreef:Vandaar dan ook mijn voorstel om het station aan de spoorlijn Zutphen - Deventer te bouwen, dan ligt het dorp Gorssel (4.000 inwoners) op fietsafstand, en wordt de berekening alweer anders. Voor de provincie kan het gunstig zijn om mee te betalen omdat dan de vermoedelijk onrendabele lijn 81 kan worden opgeheven of vervangen door een buurtbus.
Die 'fietsafstand' is veel te ver om als alternatief voor een bus gezien te worden. Als dat soort afstanden als dichtbij genoeg gezien zouden worden om geen bus meer nodig te hebben, dan had er ook geen buslijn Deventer-Zwolle meer geweest.
Daarnaast vergis je je nog ergens anders in: het is een 'fietsafstand' om op een sprinter naar Arnhem te kunnen stappen, terwijl je met de bus op de intercity kan overstappen. Dus je vraagt mensen dan om meer moeite te nemen (wat voor ouderen en mindervaliden niet te doen is) om vervolgens ook nog langzamer af te zijn. Wie gaat daar nu mee akkoord?

Daarnaast levert dit in zowel Zutphen (geen ruimte om die sprinter door te trekken) als Deventer (geen perron vrij om zo'n sprinter te laten keren) ook nog eens problemen op.

Ik zag hier iemand roepen dat je hem dan direct kunt doortrekken naar Apeldoorn, maar dat levert volgens mij weer andere problemen op: je krijgt dan waarschijnlijk overkruisconflicten met de intercity uit Zwolle (ri. Apeldoorn) en met de kerende intercity naar Amsterdam/Den Haag (ri. Wijchen).

Ardan
OVNL-beheerder
Berichten: 11377
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Berichtdoor Ardan » do 30 jul 2020, 16:45

Gorssel is een rijkeluisdorp waar iedereen zeker twee dikke BMW's voor de deur heeft staan. Over het algemeen.


1,5 meter


Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44111
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Berichtdoor Suus » do 30 jul 2020, 16:47

Zit in Gorssel niet een groot museum tegenwoordig?
Rame à l'approche

diederickx
Berichten: 1089
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Berichtdoor diederickx » do 30 jul 2020, 17:02

Middelgroot zou ik het noemen. Zeven zalen.

reisthijs
Berichten: 5158
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Berichtdoor reisthijs » do 30 jul 2020, 18:17

Is dat groot genoeg om te verwachten dat bezoekers daar in groten getale met de OV-fiets vanaf Eefde naar toe willen fietsen?

PHS schreef:Vandaar dan ook mijn voorstel om het station aan de spoorlijn Zutphen - Deventer te bouwen, dan ligt het dorp Gorssel (4.000 inwoners) op fietsafstand, en wordt de berekening alweer anders.
Nee, dat is al in de berekening meegenomen. Dan kom je op de hogere inschatting uit.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Klaasje
Berichten: 6732
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Berichtdoor Klaasje » do 30 jul 2020, 19:08

Nou moet ik ook zeggen dat als ik zonder auto vanuit Utrecht of Amsterdam naar Gorssel zou gaan ik een OV-fiets in Deventer zou meenemen. Zo gek ver is het nou ook weer niet. Die bus rijdt gegarandeerd niet op het moment dat die handig is 's avonds als je teruggaat. Ik denk dat Reisthijs gelijk heeft dat we met een kanon op een mug aan het schieten zijn.

Gebruikersavatar
PHS
Berichten: 2980
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Berichtdoor PHS » do 30 jul 2020, 19:56

reisthijs schreef:
PHS schreef:Vandaar dan ook mijn voorstel om het station aan de spoorlijn Zutphen - Deventer te bouwen, dan ligt het dorp Gorssel (4.000 inwoners) op fietsafstand, en wordt de berekening alweer anders.
Nee, dat is al in de berekening meegenomen. Dan kom je op de hogere inschatting uit.


Weet je dat zeker? Want Eefde telt 4.400 inwoners, Gorssel nog eens 4.000, dus dan zou 10% 840 reizigers en 20% 1680 reizigers betekenen. Nog steeds niet heel erg veel, maar in mijn ogen voldoende om een station te rechtvaardigen, zeker als je dan een dure, onrendabele lijndienst kan vervangen door een door vrijwilligers gereden buurtbus.

Over het algemeen maakt zo'n 10 tot (als het station heel populair is) 20 procent van de inwoners gebruik van een station, voor Eefde zouden er dat ongeveer 400 tot 800 zijn.


SuperGhost schreef:Als dat soort afstanden als dichtbij genoeg gezien zouden worden om geen bus meer nodig te hebben, dan had er ook geen buslijn Deventer-Zwolle meer geweest


Stond die niet op de nominatie om te worden geschrapt bij de concessie IJssel-Vecht? Er zijn nog maar héél weinig buslijnen in Nederland die parallel aan het spoor lopen, en dat heeft een reden. Wil niet zeggen dat een parallelle buslijn niet zinvol kan zijn, maar je kunt de dure, schaarse DRU's vaak beter elders besteden.

Western Soldier
Berichten: 1197
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Berichtdoor Western Soldier » do 30 jul 2020, 22:57

Maar als die bus helemaal niet meer rijdt, hoe moeten die mensen zich dan verplaatsen?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.

Gebruikersavatar
PHS
Berichten: 2980
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Berichtdoor PHS » vr 31 jul 2020, 12:49

Wat ik zei, je vervangt de 81 door een buurtbus.

Western Soldier
Berichten: 1197
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Berichtdoor Western Soldier » vr 31 jul 2020, 13:16

Ja, maar je zegt dat op dit moment die lijn op de lijst staat om geschrapt te worden sowieso al, daar reageer ik op. Of jouw idee van een buurtbus wordt uitgevoerd waag ik dan te betwijfelen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.

Gebruikersavatar
PHS
Berichten: 2980
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Berichtdoor PHS » vr 31 jul 2020, 13:32

De 81 zal niet zo snel worden geschrapt, de 161 wel. Bij de 161 zijn de stations Olst en Wijhe voor de meeste reizigers een alternatief; ik zie voor die lijn ook geen buurtbus komen. Dat zou wel een optie zijn voor Gorssel bij de opening van een station in Eefde.

reisthijs
Berichten: 5158
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Berichtdoor reisthijs » vr 31 jul 2020, 14:59

PHS schreef:Weet je dat zeker? Want Eefde telt 4.400 inwoners, Gorssel nog eens 4.000, dus dan zou 10% 840 reizigers en 20% 1680 reizigers betekenen.
Zo bedoelde ik het dus niet. Ik had het alleen over Eefde, jij telt daar nu zomaar nog 20% van Gorssel bij op. Ik kan me niet voorstellen dat de inwoners van Gorssel zo massaal van dit station gebruik zouden maken (tenzij de IC er zou stoppen). Je moet er toch met fiets/auto/bus naartoe, dan kan je ook doorrijden naar Zutphen of Deventer om daar op de IC te stappen.

Het zijn ook maar vuistregels, gebaseerd op de praktijk bij bestaande stations:
Als het nieuwe station alleen Eefde zou bedienen, kan je 10% van het inwonertal van Eefde verwachten. Trekt het station bijzonder veel reizigers, kom je misschien uit op het dubbele. Dus 880 reizigers, 20% van het inwonertal van Eefde.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

SuperGhost
Berichten: 3361
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Berichtdoor SuperGhost » vr 31 jul 2020, 15:20

PHS schreef:
SuperGhost schreef:Als dat soort afstanden als dichtbij genoeg gezien zouden worden om geen bus meer nodig te hebben, dan had er ook geen buslijn Deventer-Zwolle meer geweest


Stond die niet op de nominatie om te worden geschrapt bij de concessie IJssel-Vecht? Er zijn nog maar héél weinig buslijnen in Nederland die parallel aan het spoor lopen, en dat heeft een reden. Wil niet zeggen dat een parallelle buslijn niet zinvol kan zijn, maar je kunt de dure, schaarse DRU's vaak beter elders besteden.
Nee, de plannen voor die lijn waren alleen om het eindpunt in Zwolle te verleggen van het station naar het ziekenhuis.


Terug naar “Ideeën OVer OV”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten