Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door regenmaker »

Ze hadden gewoon een pendelbus van Grave naar Voederheil op moeten zetten. Maar nu heb je alleen de 92 en 96 als alternatief uit Grave. Ik lees niets over een pendelbus.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Daniel »

Nouja, alternatief... lijn 92 gaat totaal ergens anders heen en lijn 96 kruist weliswaar de tijdelijke route van lijn 99 maar het ontbreekt aan een halte om over te stappen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door regenmaker »

Je moet dan maar via Oss of Cuijk/Mill naar Nijmegen of Uden reizen. ;)

In de avonduren/weekend is er nu sowieso geen bus in Grave en dat terwijl de meeste in- en uitstappers op lijn 99 juist vanuit Grave komen...
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Durashift »

dennistd schreef:Misschien kunnen ze een paar Optares overnemen van Syntus? Massa rijklaar 6770kg, dan kun je nog 3230kg aan reizigers meenemen voor je de toegestane 10 ton overschrijdt. Lijkt me perfect als pendelbus :Y

(..)
Zagen jullie er dan ff een achterdeur in? :wink:

Maar, dit is schandalig, zo plotsklaps. Ik ben er, toevallig, afgelopen maandag nog overheen gereden, toen reden de bussen ook nog.
Een dag later zou dat niet meer kunnen?

Een brandweervoertuig doet ook wel meer dan 10 ton.

Ambu / politie zijn lichter, dus die vallen onder de 10 ton regeling.

Hopelijk komt er een hoop reuring uit de lokale gemeenschap.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door nvdw »

Zelfde verhaal als met de brug bij Gorinchem. Inspectie wees toen uit dat de schade dusdanig was dat het gevaar zeer acuut was. De brug bij Grave is al wat ouder en is eigenlijk ontworpen op een verkeersaanbod van die tijd, met vooral veel lichter vrachtverkeer.

Ook bij de Merwedbrug was de afsluiting plotseling, en duurde het ook even voor er een vervangende dienst was opgezet. Dat zal hier ook wel gebeuren.

Je kunt het bijvoorbeeld oplossen met een pendel Zeeland-Nederasselt, waarbij de 99 dan zijn omleiding blijft rijden, of een situatie waarbij Arriva tot Grave rijdt en Breng tot Nederasselt, met een pendelbus ertussen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door PHS »

Etienne schreef:Ik mag toch aannemen dat zowel Breng als Arriva studeren op betere maatregelen, mocht deze situatie zich zomaar langer dan half jaar voor gaat doen.
Als ik zo naar de kaart en de dienstregelingen kijk, zijn er meerdere plausibele uitwerkingen voor een tijdelijke alternatieve dienstregeling. Ik zou lijn 99 van Uden, busstation naar Cuijk, Bontsestraat (Station) laten rijden via Zeeland, Grave en dan via de N321 naar Cuijk, waar je aansluiting biedt van/naar Nijmegen met de Arriva stoptrein. De rit van Grave naar Cuijk zou ongeveer een kwartier duren, dus van Grave sta je dan in zo'n 35 minuten op station Nijmegen. Voor de relatie Uden - Nijmegen is het alternatief de 305 en de trein - dat is zelfs nu al sneller.

Dit rit van de 99 langs de N321 kan non-stop, maar ze kunnen er ook de 238 en 638 in integreren met twee tijdelijke haltes ter hoogte van de Schaarweg in Gassel en het Kerkeveld in Beers (zou wel enige tijdelijke infra vereisen).

Aan de andere kant van de Maas kan het dorp Alverna worden bediend door de 15 tijdelijk om te leiden, en de 9 kan worden ingekort tot Nederasselt.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door regenmaker »

PHS schreef:Als ik zo naar de kaart en de dienstregelingen kijk, zijn er meerdere plausibele uitwerkingen voor een tijdelijke alternatieve dienstregeling. Ik zou lijn 99 van Uden, busstation naar Cuijk, Bontsestraat (Station) laten rijden via Zeeland, Grave en dan via de N321 naar Cuijk, waar je aansluiting biedt van/naar Nijmegen met de Arriva stoptrein. De rit van Grave naar Cuijk zou ongeveer een kwartier duren, dus van Grave sta je dan in zo'n 35 minuten op station Nijmegen. Voor de relatie Uden - Nijmegen is het alternatief de 305 en de trein - dat is zelfs nu al sneller.
Wordt mijn Brabant abonnement dan ook geldig in de trein van Arriva?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door PHS »

Dat zou strikt genomen wel moeten als het om een door Arriva georkestreerde omleidingsroute zou gaan, net als dat NS-vervoersbewijzen wel eens geldig willen zijn in de metro of bus. Maar dat moet dan wel geregeld worden, en ik kan me zo voorstellen dat Arriva daar geen zin in heeft, want kost geld :')
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Daniel »

Nouja, in dit geval gaat het op beide lijnen om dezelfde vervoerder dus zou de geldkwestie juist makkelijker moeten zijn dan bij NS-treinkaartjes die geldig zijn in de vervangende lijnbus.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door regenmaker »

Daarom is de huidige omleiding prima voor mij. Jammer voor de mensen in Grave maarja ik moet toch naar Nijmegen en heb geen zin in extra overstappen en dergelijke. ;)

Het beste blijft een pendelbus opzetten voor Grave als je dat met een kleinere bus doet dan mag hij ook nog over de brug heen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
JeanPaul343
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 01 jan 2020, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door JeanPaul343 »

Welke idioot van het provinciebestuur heeft er nu weer verzonnen om geen pendel in te stellen tussen Grave en Uden?

Dit betekent gewoon dat reizigers uit Grave, Escharen, Velp en Reek 's avonds en in het weekeinde gewoon de "@#$@#$" kunnen krijgen.

Als dit nu een weekeinde zou zijn, was het nog enigszins te accepteren, dit duur vier maanden!!!
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door waldo79 »

Rijkswaterstaat besluit ook om de brug af te sluiten. Misschien komt de provincie nog met een pendeldienst.

Je zou ze ook een mail kunnen sturen, Jean Paul.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Dennenboom »

Inmiddels bemoeit de Tweede Kamerfractie van de VVD zich er ook mee. Men wil weten wat de opknapbeurt van de brug gaat kosten en wat de economische schade is voor de boeren, vrachtvervoerders en busbedrijven die moeten omrijden. Over de mensen die in die bussen zitten maakt de VVD zich blijkbaar minder druk.
https://www.gelderlander.nl/grave/vvd-w ... ~a40f94a9/
Jasper073
Berichten: 795
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Jasper073 »

Het gaat lekker in de binnenstad van Den Bosch ! :shock:
Eerst de Hinthamerstraat dicht alleen open voor de bus.
Nu De Van Berckelstraat, is vanaf gisteren verboden voor auto's.
Straat wordt het liefst deze zomer nog een fietsstraat waar de bus te gast is.

https://dtvnieuws.nl/televisie/gemist/d ... x2OnbgOQuY
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Michael 1988 »

Ik vraag me af of de straat ook over de Aa autoluw wordt of alleen tussen de Zuid-Willemsvaart en de Aa. Net over de Aa is er sowieso meer ruimte. Daarnaast voor het autoverkeer, waar moet het dan naartoe? Over de Citadellaan is ook krap en de Graafseweg is na de Bartenbrug een richtingsverkeer voor richting het centrum, of je moet over de Oostwal rijden. Sowieso zijn beide wegen langs de Zuid-Willemsvaart erg smal voor zowel auto's als voor bussen met de fietsen erbij. Het jammere is gewoon dat sommige parkeergarages alleen via smalle straten te bereiken zijn (Sint-Josephstraat, Wolvenhoek, Arena, Tolbrug) en de bussen van en naar de transferia na 19 uur doordeweeks niet meer rijden.

Maar goed, gelukkig mogen de bussen nog wel door een (groot) deel van de binnenstad rijden. Ben alleen benieuwd hoe ze het gaan aanpakken met sluipverkeer daar (paaltjes, bussluizen?).
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3435
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Tom024 »

Michael 1988 schreef:Ik vraag me af of de straat ook over de Aa autoluw wordt
:Y

En met paaltjes inderdaad, de eerste dagen staan er verkeersregelaars bij.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3435
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Tom024 »

lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door lijntaxi »

Wat betreft de brug bij Grave het volgende:

Misschien is het een idee om de Graafse brug te verplaatsen naar Amsterdam, zodat mensen minder makkelijk in Amsterdam komen en daardoor
minder druk wordt.

Mensen in Grave kunnen in Uden komen door om te reizen via Oss met lijn 96 en daar over te stappen op lijn 157 of 305.
Misschien is het idee om lijn 96 wat langer te laten door rijden vanaf Grave.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Michael »

Rijkswaterstaat heeft vanochtend besloten om de Merwedebrug vanaf 17:00 af te sluiten om het brugdek wat korter te maken vanwege de hitte. Lijnen 400 en 401 rijden om via Den Bosch en er word een pendelbus Raamsdonksveer-Sleeuwijk vv ingezet
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Michael 1988 »

Het lijkt wel alsof de afzetting gewoon veel te smal gemaakt is. Of ja..... te weinig speling voor bussen. Als dit permanent moet worden kunnen ze het beter doen zoals ze doen in de rest van de binnenstad wordt gedaan. Dit lijkt eerder een tijdelijke oplossing.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door nvdw »

De versmalling is breed genoeg voor een bus, lijkt me. Ik vermoed eerder een gevalletje verwarring of het nu het paaltje of de barrier was die mee zou geven. Bij de meeste bussluizen moet je immers ook over zo’n betonnen pukkel heen of zakt het paaltje in de grond (en dat is hier beide niet het geval).
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door fogeltje »

Wat betreft de problematiek in Grave, kan lijn 99 niet een kleine afzwaaier naar de rotonde "Borretstraat" maken? Laat ze daar aan de westkant een noodhalte aanleggen en je hebt een overstaphalte voor 99 en 96. Dus 99 zijn normale route tot aan de rotonde, maar daar een heel rondje, noodhalte en dan naar de A50. Eventueel aangevuld met kleine pendelbusjes (die wel de brug over mogen) tussen Grave en Alverna.

Biedt alleen geen oplossing voor avonduren en het weekend wanneer de 96 niet rijdt...
"Een touringcar is geen bus"
Jasper073
Berichten: 795
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Jasper073 »

De 7299 Volvo Hybride is verhuisd van Breda naar Den Bosch.
Hij rijd vandaag op Lijn 70 Transferium De Vliert.
De bus is als reserve als er een andere bus of elektrische bus uit valt.

Afbeelding
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door teun »

Weet iemand hier of de 618 (Pius-X - Valkenswaard) vandaag gereden heeft?
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door ZO6176 »

Geen idee
Maar volgens mij wordt deze extern gereden. Voor de corona-stop stond in ovinfo-app dat er geen reisinfo beschikbaar was.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten