Concessie Veluwe
-
- Berichten: 54
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 18:59
Concessie Veluwe
De komende maanden wordt Concessie Veluwe aanbesteed door de provincie Gelderland.
Weet iemand welke ov bedrijven er meedoen?
Zie voor meer informatie over deze concessie de OVNL Wiki.
Weet iemand welke ov bedrijven er meedoen?
Zie voor meer informatie over deze concessie de OVNL Wiki.
Laatst gewijzigd door Geert op zo 14 mar 2010, 21:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: wiki link toegevoegd
Reden: wiki link toegevoegd
Re: Concessie Veluwe
Is nog weinig over te zeggen. De vervoerders zijn nog druk bezig met de offertes en pas als de inleverdatum gepasseerd is kan je goed zeggen welke vervoerders meedoen.
Re: Concessie Veluwe
ik hoop dat syntus mee doet met die aanbesteeding.
maar ik denk dat veolia zelf ook wel weer een goede kans maakt.
en natuurlijk niet te vergeten connexxion. :(
maar ik denk dat veolia zelf ook wel weer een goede kans maakt.
en natuurlijk niet te vergeten connexxion. :(
Re: Concessie Veluwe
Connexxion zou dan wel veel nieuwe bussen aan moeten schaffen. Mocht Veolia verliezen staat Womy over een tijdje écht helemaal vol met ex-Arriva (GD) en ex-Veoliameuk.
Re: Concessie Veluwe
De busjes hoeven niet gloednieuw te zijn, een overname van een en ander zou er dus best in kunnen zitten. De Valleilijnbussen moeten zelfs overgenomen worden.
Voor Syntus is Veluwe een mooie aansluiting op het gebied wat ze straks nog houden (Midden Overijssel), maar de praktijk leert dan weer wel dat of Qbuzz, of Syntus zich op een concessie inschrijft (vanwege aandeelhouder NS). Het kan natuurlijk ook voorkomen dat geen van beiden de Veluwe interessant vindt.
Voor Syntus is Veluwe een mooie aansluiting op het gebied wat ze straks nog houden (Midden Overijssel), maar de praktijk leert dan weer wel dat of Qbuzz, of Syntus zich op een concessie inschrijft (vanwege aandeelhouder NS). Het kan natuurlijk ook voorkomen dat geen van beiden de Veluwe interessant vindt.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Concessie Veluwe
Ik denk eigenlijk niet dat Qbuzz zich veel van het aandeelhouderschap van NS aantrekt.
Persoonlijk (maar dat is echt een gevoelskwestie) denk ik dat Connexxion wel een goede kans heeft bij deze aanbesteding.
Persoonlijk (maar dat is echt een gevoelskwestie) denk ik dat Connexxion wel een goede kans heeft bij deze aanbesteding.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Concessie Veluwe
volgens mij heeft Syntus al aangegeven in te schrijven. Connexxion heeft ook altijd geroepen op alle concessies in te schrijven (en heeft zich daaraan gehouden). Voor Arriva is het natuurlijk een interessant stukje omdat ze het aansluitende Gelderse gebied al hebben. Veolia wil de grond niet verliezen. Kortom: alle vervoerders hebben een belang, we weten tot dat Gelderland iets bekent maakt niets.
Re: Concessie Veluwe
Connexxion heeft niet ingeschreven voor SRR Streek en ZO-Friesland, maar ja, dat is een detail
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Concessie Veluwe
Ik kan zo niet achterhalen wanneer de cxx-topman dit heeft geroepen, maar volgens mij was dat na SRR en ZO-Friesland. Dus dat moet geen probleem zijn.
Re: Concessie Veluwe
In de betreffende aanbestedingen riekte het geheel ook naar kartelvorming. Met zijn allen niet inschrijven om een hogere prijs af te kunnen dwingen. Totdat nieuwkomer Qbuzz alles, zoals het nieuwkomers in een markt betaamt, voor de neus wegkaapte. Nu moet men bijna wel. Ik vraag me af met welk verlies men eventueel bereid is de Veluwe te gaan draaien, om maar gebied te kunnen winnen.
Meer nog ben ik benieuwd naar de invulling die de vervoerders gaan geven aan het regionet. Het regionet bevat eigenlijk alle lijnen op de Valleilijn en Veluwelijn na. Voor dit net geldt in de weekenden en doordeweeks na 19:00 geen minimumfrequentie of bediening. De vervoerder mag daarvoor zelf met een leuk idee komen.
Marktwerking ten top natuurlijk zoiets, maar vrees wel dat bijv. de stadsdienst Apeldoorn weer te maken gaat krijgen met gecombineerde stadslijnen. Vroeger was er in de avonduren een lijn 12, die een deel van het traject van lijn 7 en lijn 9 reed. Die twee hoefden dan niet in de avond te rijden. Een en ander was wel in de tijd dat de reizigersaantallen in die stadsdienst sowieso veel lager waren dan nu, maar toch; laat het niet terugkomen. Wel goed is dat een nieuwe vervoerder sowieso creatief mag omgaan met de stadsdienst. De verknoping van lijnen op het busstation staat niet vast, en de nummering mag anders, waarbij de voorkeur wordt gegeven dat elke wijk zijn eigen lijnnummer krijgt i.p.v. de huidige situatie met lijnen die 'over' het busstation heen gelegd zijn van de ene wijk naar de ander.
Meer nog ben ik benieuwd naar de invulling die de vervoerders gaan geven aan het regionet. Het regionet bevat eigenlijk alle lijnen op de Valleilijn en Veluwelijn na. Voor dit net geldt in de weekenden en doordeweeks na 19:00 geen minimumfrequentie of bediening. De vervoerder mag daarvoor zelf met een leuk idee komen.
Marktwerking ten top natuurlijk zoiets, maar vrees wel dat bijv. de stadsdienst Apeldoorn weer te maken gaat krijgen met gecombineerde stadslijnen. Vroeger was er in de avonduren een lijn 12, die een deel van het traject van lijn 7 en lijn 9 reed. Die twee hoefden dan niet in de avond te rijden. Een en ander was wel in de tijd dat de reizigersaantallen in die stadsdienst sowieso veel lager waren dan nu, maar toch; laat het niet terugkomen. Wel goed is dat een nieuwe vervoerder sowieso creatief mag omgaan met de stadsdienst. De verknoping van lijnen op het busstation staat niet vast, en de nummering mag anders, waarbij de voorkeur wordt gegeven dat elke wijk zijn eigen lijnnummer krijgt i.p.v. de huidige situatie met lijnen die 'over' het busstation heen gelegd zijn van de ene wijk naar de ander.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Concessie Veluwe
Apeldoorn heeft natuurlijk wel het ultieme concept voor een efficiënte stadsdienst op dit moment, ik denk dat je daar op lijnnummers na niet heel veel aan kan veranderen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Concessie Veluwe
Ah joh, Arriva noemt het gewoon lijn 6894 t/m 6912 ofzo
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
-
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 1472
- Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Concessie Veluwe
Vervelende is alleen dat het ooit inderdaad erg mooie concept van Apeldoorn met allemaal over het station gelegde lijnen die precies een uur doen over een hele omloop (28 minuten per lusje + 2x2 minuten overstap/halteertijd op het station) niet meer mogelijk is op een aantal lijnen. Hierdoor loopt het systeem niet optimaal meer.Bee schreef:Apeldoorn heeft natuurlijk wel het ultieme concept voor een efficiënte stadsdienst op dit moment, ik denk dat je daar op lijnnummers na niet heel veel aan kan veranderen.
Re: Concessie Veluwe
Lijn 7 heeft men wat dat betreft mooi opgelost, al is dat bedrijfseconomisch weer minder gunstig: namelijk met een lange kering in de wijk Zuidbroek. Lijn 10 doet er 3 kwartier over en ligt gewoon scheef over de knopen heen.
Het grootste gemis aan de verknoping op het station vind ik de aansluiting op de treinen. Overdag als er kwartierdiensten worden gereden kan je aansluiten op sowieso de normale NO door de ene knoop 7 minuten voor en de ander 8 minuten na :27 en :57 te laten plaatsvinden. Om maar een voorbeeld te noemen. Zeker nu de NO al om :02 en :32 uit Amf binnenkomt heb je dan erg relaxte aansluitingen op de stadsdienst.
Nu ligt de knoop op :01/:31 en :16 en :46. Met de NO haal je de :01 en :31 officieel net niet, al rijden chaufs voorzichtig weg om te kijken of er nog iemand aan komt rennen. De s2800 sluit aan met 1 minuut, ook niet echt ruim te noemen.
Het grootste gemis aan de verknoping op het station vind ik de aansluiting op de treinen. Overdag als er kwartierdiensten worden gereden kan je aansluiten op sowieso de normale NO door de ene knoop 7 minuten voor en de ander 8 minuten na :27 en :57 te laten plaatsvinden. Om maar een voorbeeld te noemen. Zeker nu de NO al om :02 en :32 uit Amf binnenkomt heb je dan erg relaxte aansluitingen op de stadsdienst.
Nu ligt de knoop op :01/:31 en :16 en :46. Met de NO haal je de :01 en :31 officieel net niet, al rijden chaufs voorzichtig weg om te kijken of er nog iemand aan komt rennen. De s2800 sluit aan met 1 minuut, ook niet echt ruim te noemen.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
-
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 1472
- Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Concessie Veluwe
Connexxion, Veolia, Arriva en Syntus hebben zich ingeschreven.
Re: Concessie Veluwe
Opeens zie je overal Syntus terug, ook in concessies waar geen treinvervoer is. Nu is dat toch al niet meer hetgeen waar ze mee bezig zijn vanaf 2012, dus dat zal ook wel de reden zijn. Benieuwd of het ze hier ook gaat lukken (net als in Midden Overijssel dus).
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
-
- Berichten: 58
- Lid geworden op: vr 23 okt 2009, 20:41
- Locatie: Almere
Re: Concessie Veluwe
Raar, ik dacht dat Connexxion en Veolia niet op dezelfde concessie mochten inschrijven.JeePee schreef:Connexxion, Veolia, Arriva en Syntus hebben zich ingeschreven.
Re: Concessie Veluwe
Nee hoor, ook in concessie Achterhoek/Rivierenland hebben beiden los van elkaar ingeschreven
Re: Concessie Veluwe
Dat was een roddel die iemand had bedacht maar die al snel gewoon onzin bleek.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 58
- Lid geworden op: vr 23 okt 2009, 20:41
- Locatie: Almere
Re: Concessie Veluwe
ow ok ok, nou ja, zal allemaal wel:PBee schreef:Dat was een roddel die iemand had bedacht maar die al snel gewoon onzin bleek.
Re: Concessie Veluwe
Behalve ZHO (en mogelijk Emmen-Mariënberg-Zwolle/Almelo).NS-Reiziger schreef:Opeens zie je overal Syntus terug, ook in concessies waar geen treinvervoer is. Nu is dat toch al niet meer hetgeen waar ze mee bezig zijn vanaf 2012,
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Concessie Veluwe
Heeft Veolia op dit moment eigenlijk een lijnennetkaart van dit gebied? Maakt het vergelijken voor en achteraf misschien wat eenvoudiger :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Concessie Veluwe
ja, die kaart is er. krijg je bij aankoop van het dienstregelingboekje 2010.Bee schreef:Heeft Veolia op dit moment eigenlijk een lijnennetkaart van dit gebied? Maakt het vergelijken voor en achteraf misschien wat eenvoudiger :?
op internet niet kan ik de lijnetkaart nergens vinden
Re: Concessie Veluwe
Wat is eigenlijk de reden dat Qbuzz maar selectief inschrijft op concessies. Bij de meeste concessies heb je het bekende rijtje van vervoerders, alleen Qbuzz lijkt selectief in te schrijven. Heeft dit te maken met het feit dat Qbuzz alleen biedt als het zeker weet voor die prijs kwaliteit te kunnen bieden, of is men momenteel druk met andere gebieden (maar dat zijn de andere bedrijven ook, dus dat vind ik eignelijk geen excuus)?JeePee schreef:Connexxion, Veolia, Arriva en Syntus hebben zich ingeschreven.
Re: Concessie Veluwe
Tot nu toe is het nog elke keer zo geweest dat op een concessie óf Qbuzz óf Syntus in heeft geschreven. Nou kan men op allerlei terreinen beweren dat dit toeval is, maar feit is dat NS bij beiden rond de 50% van de inspraak heeft. Enige vorm van niet in elkaars water hengelen zit er dus gemakkelijk in. En dat hoeft nog niet eens concurrentiegevoelig zo ontstaan te zijn, als wel vanuit bedrijfseconomisch slim spel.
Ik kan me trouwens wel ter dege voorstellen dat Qbuzz het als kleine nieuweling druk genoeg heeft met hun aanwinsten en een gecontroleerde groei ambieert. Alle grote concessies willen winnen ligt niet in lijn met controleerbaar, en past ook niet bij het doel 25% van de markt in handen te krijgen; dat kan je ook prima op een rustig tempo bereiken.
Ik kan me trouwens wel ter dege voorstellen dat Qbuzz het als kleine nieuweling druk genoeg heeft met hun aanwinsten en een gecontroleerde groei ambieert. Alle grote concessies willen winnen ligt niet in lijn met controleerbaar, en past ook niet bij het doel 25% van de markt in handen te krijgen; dat kan je ook prima op een rustig tempo bereiken.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten