OV-chipkaartberichten op een rijtje

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
air-bus
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19
Locatie: Amstelveen

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door air-bus »

Opvolger ov-chip evenmin veilig
AMSTERDAM - De meest voor de hand liggende opvolger van de chip in de OV-chipkaart is ook niet veilig. Onderzoekers van de universiteit in de Amerikaanse staat Virginia en een Londense universiteit hebben een nieuwe manier gevonden om de beveiliging van de OV-chipkaart te kraken.
Het beveiligingsprobleem geldt volgens hen voor meerdere soorten kaarten, waardoor ook de nog niet geproduceerde Mifare Plus bij voorbaat al te kraken is.
Fabrikant NXP kondigde de Mifare Plus een maand geleden aan als veiligere variant van de Mifare Classic. De nieuwe chip zou werken op dezelfde manier als de OV-chipkaart en leek dus de logische opvolger.

Kraakmethode

De onderzoekers Karsten Nohl uit Virginia en Nicolas Courtois uit Londen stellen in hun voorlopige bevindingen dat de beveiliging van beide chips door de nieuwe kraakmethode nagenoeg nihil is. "Dat is vooral schokkend omdat er volgens Nederlandse media ongeveer een miljard van deze passen wereldwijd worden gebruikt."
Eerder slaagden onderzoekers van de Radboud Universiteit Nijmegen er ook al in de Mifare Classic te kraken. Onderzoeksinstituut TNO werd gevraagd de kaart te onderzoeken en constateerde dat de huidige versie veilig genoeg is. Wel zou de beveiliging na uiterlijk twee jaar helemaal zijn gekraakt, waarna een nieuwe versie nodig zou zijn.

Eenvoudig

Een 'second opinion' uit Londen stelde maandag dat op de huidige kaart eenvoudig in te breken is. Staatssecretaris van Verkeer Tineke Huizinga (ChristenUnie) liet in een reactie daarop weten te twijfelen aan de haalbaarheid van invoering van de OV-chipkaart per 1 januari 2009.
Details over het beveiligingslek geven de onderzoekers niet prijs om te voorkomen dat hackers ermee aan de haal gaan. Ze verwachten wel dat die de gegevens binnen afzienbare tijd zelf kunnen achterhalen.
Bron http://www.nu.nl/news/1526777/52/Opvolg ... eilig.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Cookie op di 15 apr 2008, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bij bronvermelding even de volledige link gezet
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Kraak maar raak, chipkaart wordt beter
Door NICO DE VRIES

ROTTERDAM - En weer was het raak, weer de ov-chipkaart gekraakt. Het land in rep en roer, maar het Rotterdamse vervoerbedrijf RET peinst er niet over de proef met de kaart pardoes te staken. Waarom zouden ze?

Heeft Pedro Peters, directeur van de RET, een slecht weekeinde gekend?
,,Nee, in geen geval. Dat de ov-chipkaart gekraakt zou worden, wisten we al. Was al langer aangekondigd. Is er een man overboord? Nee. De wetenschappers hebben de volgende beveiligingssleutel van de pas gekraakt. Knap, heel knap, petje af. Maar betalen met de chipkaart is nog steeds veilig voor de klant. Daar gaat het om.’’

Dat is een kwestie van tijd. O ja, en volgens de wetenschappers ligt de kennis om de kaart te kraken weldra op straat.
,,En dan? Natuurlijk is het vervelend dat de kaart wordt gekraakt, maar denk je dat we stil zitten. De ontwerpers zijn bezig om de beveiliging te verbeteren. Om eerlijk te zijn, ik ben wel blij met die hackers van de Radboud Universiteit. Die hebben niks kwaads in de zin, ze houden ons scherp. Door dat samenspel wordt er een goede, veilige kaart ontwikkeld. Dat is toch wat we met z'n allen willen?’’

Dus de ov-chipkaart wordt niet aan de wilgen gehangen?
,,Nee. We denken er niet over. Weet je nog waarom we in Rotterdam als eerste in het land voor die ov-chipkaart hebben gekozen? Nee. Wel, omdat we afwilden van die junks, die tippelhoertjes, de hangjeugd, de 'graffiteurs' die de metro 's avonds onveilig maakten. Dat we af wilden van het grootschalige zwartrijden en de fraude met de strippenkaart?’’

Grootschalige fraude met de strippenkaart? Hoe zo?
,,Vijftien procent van van de reizigers in de metro reisde zwart. Daar zitten soms vervalste strippenkaarten tussen maar veel erger nog reizigers betalen vaak helemaal niet. Wil ik het voorrekenen wat dat betekent?’’

Kom maar op met die rekensom.
,,Dagelijks reizen er 300.000 mensen met de metro. Daarvan deden meer dan 40.000 mensen dat zwart, een ander deel grijs. Wie niet kent de trucjes? Schadepost? Per maand 660.000 euro, een 7,8 miljoen euro per jaar dus. Kan je meer dan 200 chauffeurs en beveiligers mee betalen, extra buslijnen mee in het leven roepen.’’

Klinkt allemaal wel heel mooi. Maar wat betreft die junks, de hangjeugd. Die springen over de poortjes heen, of trappen die dingen open?
,,Ik ben directeur van een openbaar vervoerbedrijf, niet van een gevangenis. Natuurlijk, poortjes zijn niet waterdicht. Dat geldt voor alles. Zoals je ziet geldt dat ook voor de ov-chipkaart, voor creditkaarten, ja zelfs voor de 50 eurobiljetten. En dus ook voor toegangspoortjes. Ook dat zouden we nog kunnen verbeteren, maar dat mag niet van de brandweer. Terecht. Bij een onverhoopte brand moeten de reizigers er wel uit kunnen.’’

Poeh, u zegt mét de poortjes en ov-chipkaart zijn we beter af. Maar staat het prestige van de RET niet op het spel? De proef moet toch slagen?
,,Dat verhaal over prestige, ik kan het niet begrijpen. Het enige dat we willen - en wie wil dat niet - is de metro veiliger krijgen. Dat was hard nodig. En we zijn op de goede weg. Het zwart rijden is inmiddels al gehalveerd zelfs nu de strippenkaart er nog is. De metro is er veiliger op geworden. We hebben steeds minder vervelende incidenten , maar we zijn er nog niet.’’

Het verhaal gaat dat de RET van de ov-chipkaart er financieel beter van wordt.
,,Onzin. Wij krijgen in beide gevallen evenveel geld in het laatje. Wel kan het zijn dat iemand die van ene rand van een zone naar de rand van een andere zone reist meer geld kwijt is dan iemand die een zone overwipt. Dat is wel zo eerlijk. Met de strippenkaart betaal je per zone, met de ov-chipkaart per gereisde kilometer. Misschien dat we straks er meer aan overhouden dan nu. Nu gaan alle inkomsten van de strippenkaart in één pot en worden vervolgens verdeeld onder alle vervoerbedrijven via een ingewikkelde verdeelsleutel . Met de ov-chipkaart is dat verleden tijd. Of de inkomsten dan meer of minder zijn dan de vijftien procent die we nu uit de pot krijgen, zal dan blijken. Ik hoop het.’’

O, ja, heeft u al een valse ov-chipkaart in handen gekregen?
,,Nee, niet één en dat kan ik van de strippenkaart niet zeggen. Dit chipkaart is in de praktijk nog steeds veilig. Tot op de dag van nu is er niet gefraudeerd.’’

Bron: Algemeen Dagblad
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Pedro Peters schreef:Is er een man overboord? Nee. De wetenschappers hebben de volgende beveiligingssleutel van de pas gekraakt. Knap, heel knap, petje af. Maar betalen met de chipkaart is nog steeds veilig voor de klant. Daar gaat het om.’’
Ik ben benieuwd wat hij er van vindt als ik zijn paspoort, pinpas of chipknip zou kopiëren. De OV-chipkaart is NIET veilig, iemand die mijn kaart kopieert kan in een korte tijd mijn volledige saldo verbrassen voordat TLS wakker wordt en zowel mijn kaart als de kopie blokkeert. En hoe gaat dat als een hacker een dag lang met mijn kaart reist en kosten maakt op een dag dat ik ziek thuis zit en dus niet in de bus stap? Moet ik dan gaan bewijzen dat ik die reis niet gemaakt heb? TLS heeft niets door, want er zijn geen dubbele transacties.
,,En dan? Natuurlijk is het vervelend dat de kaart wordt gekraakt, maar denk je dat we stil zitten. De ontwerpers zijn bezig om de beveiliging te verbeteren. Om eerlijk te zijn, ik ben wel blij met die hackers van de Radboud Universiteit. Die hebben niks kwaads in de zin, ze houden ons scherp. Door dat samenspel wordt er een goede, veilige kaart ontwikkeld. Dat is toch wat we met z'n allen willen?’’
Beetje jammer alleen dat je al bij voorbaat vast kon stellen dat een 15 jaar oude beveiligingstechniek tegenwoordig niets meer voorstelt. Iedereen die iets met IT doet weet dat. Er is gewoon doelbewust op de verkeerde manier kosten bespaard en het is maar goed dat die onderzoekers van de Radboud Universiteit zelf op onderzoek zijn gegaan, want van de vervoersbedrijven en TLS hoeven we duidelijk niets te verwachten op dit gebied (en anders hadden ze zelf wel onderzoekers uitgenodigd).
,,Dagelijks reizen er 300.000 mensen met de metro. Daarvan deden meer dan 40.000 mensen dat zwart, een ander deel grijs. Wie niet kent de trucjes? Schadepost? Per maand 660.000 euro, een 7,8 miljoen euro per jaar dus. Kan je meer dan 200 chauffeurs en beveiligers mee betalen, extra buslijnen mee in het leven roepen.’’
Ik ben wel benieuwd wat het OV-chipkaartproject tot nu toe heeft gekost en hoeveel buslijnen daarmee in het leven geroepen hadden kunnen worden.

O, ja, heeft u al een valse ov-chipkaart in handen gekregen?
,,Nee, niet één en dat kan ik van de strippenkaart niet zeggen. Dit chipkaart is in de praktijk nog steeds veilig. Tot op de dag van nu is er niet gefraudeerd.’’
Ik kan me nog wel een reportage van RTL Nieuws herinneren waarin een van de onderzoekers uit Nijmegen met een valse chipkaart incheckte op Schiedam Centrum. Hoe duidelijk moet het voorbeeld van fraude zijn voor Pedro Peters?
En hoe weet hij zo zeker dat er nog niet gefraudeerd is? Tot op de dag van vandaag gaat het nog mis met het afrekenen van ritten van gewone, betalende reizigers. En toch 100% zeker weten dat er niet gefraudeerd wordt? Hoe kan hij dat zien? Technisch zijn echte en gekopieerde kaarten gelijk en verder zitten er amper (optische) echtheidskenmerken op de kaart :roll:

Maar ga maar rustig slapen hoor, niets aan de hand! :?
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Fles »

Opvolger ov-chip evenmin veilig
Uitgegeven: 15 april 2008 10:12
Laatst gewijzigd: 15 april 2008 10:13

AMSTERDAM - De meest voor de hand liggende opvolger van de chip in de OV-chipkaart is ook niet veilig. Onderzoekers van de universiteit in de Amerikaanse staat Virginia en een Londense universiteit hebben een nieuwe manier gevonden om de beveiliging van de OV-chipkaart te kraken.

Het beveiligingsprobleem geldt volgens hen voor meerdere soorten kaarten, waardoor ook de nog niet geproduceerde Mifare Plus bij voorbaat al te kraken is.
Fabrikant NXP kondigde de Mifare Plus een maand geleden aan als veiligere variant van de Mifare Classic. De nieuwe chip zou werken op dezelfde manier als de OV-chipkaart en leek dus de logische opvolger.

Kraakmethode

De onderzoekers Karsten Nohl uit Virginia en Nicolas Courtois uit Londen stellen in hun voorlopige bevindingen dat de beveiliging van beide chips door de nieuwe kraakmethode nagenoeg nihil is. "Dat is vooral schokkend omdat er volgens Nederlandse media ongeveer een miljard van deze passen wereldwijd worden gebruikt."
Eerder slaagden onderzoekers van de Radboud Universiteit Nijmegen er ook al in de Mifare Classic te kraken. Onderzoeksinstituut TNO werd gevraagd de kaart te onderzoeken en constateerde dat de huidige versie veilig genoeg is. Wel zou de beveiliging na uiterlijk twee jaar helemaal zijn gekraakt, waarna een nieuwe versie nodig zou zijn.

Eenvoudig

Een 'second opinion' uit Londen stelde maandag dat op de huidige kaart eenvoudig in te breken is. Staatssecretaris van Verkeer Tineke Huizinga (ChristenUnie) liet in een reactie daarop weten te twijfelen aan de haalbaarheid van invoering van de OV-chipkaart per 1 januari 2009.
Details over het beveiligingslek geven de onderzoekers niet prijs om te voorkomen dat hackers ermee aan de haal gaan. Ze verwachten wel dat die de gegevens binnen afzienbare tijd zelf kunnen achterhalen.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Fles »

Wanneer komt het briljante voorstel om een universiteit in Timboektoe een tegen-tegen-contra-onderzoek te laten doen? :?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Wubbo »

Fles schreef:Opvolger ov-chip evenmin veilig
Wat is de bron van je artikel?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Geert schreef:De OV-chipkaart is NIET veilig, iemand die mijn kaart kopieert kan in een korte tijd mijn volledige saldo verbrassen voordat TLS wakker wordt en zowel mijn kaart als de kopie blokkeert.
Dat schijnt dus juist niet te kunnen... tenminste, volgens een apart stukje bij het artikel in het papieren AD las ik dat bij het kopiëren van de kaart het saldo niet wordt meegekopieerd.
Procedure bij een kopie is dat beide kaarten geblokkeerd worden en de eigenaar van het echte exemplaar bij een servicepunt gratis een nieuwe chipkaart kan halen waar dan ook weer het saldo dat'ie erop had staan op staat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door deadlock »

Wubbo schreef:
Fles schreef:Opvolger ov-chip evenmin veilig
Wat is de bron van je artikel?
http://www.nu.nl/news.jsp?n=1526777&c=52" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
air-bus
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19
Locatie: Amstelveen

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door air-bus »

Oftewel dezelfde die ik hierboven al had gequote :wink:

PS. Ik zal voortaan de hele link geven :)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Reiziger Ddrs schreef:Dat schijnt dus juist niet te kunnen... tenminste, volgens een apart stukje bij het artikel in het papieren AD las ik dat bij het kopiëren van de kaart het saldo niet wordt meegekopieerd.
Procedure bij een kopie is dat beide kaarten geblokkeerd worden en de eigenaar van het echte exemplaar bij een servicepunt gratis een nieuwe chipkaart kan halen waar dan ook weer het saldo dat'ie erop had staan op staat.
En als ik het pasje een beetje netjes namaak (digitaal is het perfect te klonen en optische kenmerken stellen op de huidige chipkaarten niet zoveel voor) kan ik alsnog iemand anders benadelen. Bovendien: nu leg je alle ellende van die slechte beveiliging van de kaart bij de klanten (die met een soort paarse krokodillentechniek zijn saldo terug moet vragen) terwijl TLS gewoon verzuimt om een afdoende beveiliging van de chipkaart te nemen, en dat alleen maar uit verkeerde zuinigheid.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Fles »

OV-chipkaart kost half miljard meer

AMSTERDAM - De OV-chipkaart heeft de overheid tot dusver een miljard euro gekost. Dat is twee keer zo veel als eerder geraamd, schrijft staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat Tineke Huizinga (ChristenUnie) in een brief aan de Tweede Kamer.

Uit de brief blijkt dat in het aanvankelijk gerekende bedrag de investeringen voor de elektronische toegangspoortjes, die de overheid sinds 2001 een half miljard euro hebben gekost, niet waren meegerekend.
Huizinga spreekt woensdag wederom met de Tweede Kamer over de voortgang van de invoering van de OV chipkaart, waarmee mensen met één toegangsbewijs in heel Nederland gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer. Het is een lastig dossier voor de staatssecretaris.

Beveiliging

Door problemen met de beveiliging van de chip op de elektronische kaart wordt de invoering steeds uitgesteld. De bedoeling was dat dat op 1 januari 2009 zou gebeuren.
Vorige week stelde Huizinga dat die datum waarschijnlijk niet wordt gehaald. Dat leverde haar vorige week een motie van wantrouwen op van de oppositiepartijen. Huizinga overleefde dat zware middel door de steun van de coalitiepartijen in de Kamer.
bron
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door BR628 »

Drama :lol:
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Fles »

Uit de brief blijkt dat in het aanvankelijk gerekende bedrag de investeringen voor de elektronische toegangspoortjes, die de overheid sinds 2001 een half miljard euro hebben gekost, niet waren meegerekend.
Nog los van het vingerverfgehalte van zo'n blunder, hoeveel poortjes kun je bouwen voor € 500.000.000,= ?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Interessanter is het om uit te rekenen hoeveel zo'n poortje dan wel niet per stuk kost. Hoeveel van die dingen zouden er inmiddels geplaatst zijn? Een paar duizend ofzo? (Hoekse Lijn, Flevolijn, metro van Rotterdam en Amsterdam?)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Fles »

Geert schreef:Interessanter is het om uit te rekenen hoeveel zo'n poortje dan wel niet per stuk kost. Hoeveel van die dingen zouden er inmiddels geplaatst zijn? Een paar duizend ofzo? (Hoekse Lijn, Flevolijn, metro van Rotterdam en Amsterdam?)
ja, dat is niet zozeer interessanter, dat is precies hetzelfde ;)
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Karl »

Neem dan ook even mee dat een groot deel van de Rotterdamse poortjes al vervangen is, om over de software nog maar te zwijgen.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Fles schreef:ja, dat is niet zozeer interessanter, dat is precies hetzelfde ;)
Oh ja. Was nog niet helemaal wakker geloof ik :P (om 11.55 uur :roll:)
Karl schreef:Neem dan ook even mee dat een groot deel van de Rotterdamse poortjes al vervangen is, om over de software nog maar te zwijgen.
Nou ja, in die half miljard euro zullen ook nog wel ontwikkelkosten zijn meegenomen maar ik blijf het een absurd hoog bedrag vinden, zelfs als je bedenkt dat veel Rotterdamse poortjes al een keer vervangen zijn...
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door deadlock »

Karl schreef:Neem dan ook even mee dat een groot deel van de Rotterdamse poortjes al vervangen is, om over de software nog maar te zwijgen.
De software in de poortjes is, mag ik hopen, op afstand te vervangen en modulair opgebouwd zodat alleen het encryptieprotocol vervangen moet worden als er een chip met beter encryptie gebruikt gaat worden?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daantje »

Het zou best kunnen dat dat bij die poortjes vervangen moet worden. Heb al een aantal keer monteurs met laptop bij die poortjes bezig gezien.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Karl »

deadlock schreef: De software in de poortjes is, mag ik hopen, op afstand te vervangen en modulair opgebouwd zodat alleen het encryptieprotocol vervangen moet worden als er een chip met beter encryptie gebruikt gaat worden?
Wat Daantje zegt kan ik bevestigen, vaak zit er gewoon een mannetje bij met een laptop of twee mannetjes met twee laptops die dan met elkaar aan het ouwehoeren zijn. Nouja, in het Rotterdamse iig.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Zit er trouwens wel iets van klembeveiliging op die poortjes eigenlijk? Vraag 't me zomaar af nadat ik vanmiddag op Rotterdam Centraal een mevrouw zag waarvan de koffer klem zat tussen het poortje, ze kreeg 'm zelfs met hulp van medereizigers niet los...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Er zit wel een klembeveiliging op maar die is kennelijk nogal variabel afgesteld, zeker bij de RET-poortjes kom je snel vast te zitten is mijn ervaring...

Ik zie (of eerder zag, want het is al weer even geleden) ook regelmatig mannetjes op een laptop werken bij de poortjes, en soms ook een toetsenbord wat ergens in het kastje aangesloten wordt.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daantje »

Die RET poortjes doen ook echt pijn als je er klem tussen zit weet ik uit ervaring :(
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Ja, inderdaad! :x Dat was bij die oude trouwens ook al zo, kennelijk niets geleerd dus :?
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Fles »

'Busbedrijven dreigen met stop ov-chipkaart'

AMSTERDAM - Commerciële busbedrijven stoppen met de ov-chipkaart als de kosten van het uitstel niet worden vergoed door de overheid. Dat meldt De Telegraaf. De geplande invoerdatum van 1 januari 2009 wordt bij lange na niet gehaald. "Een jaar vertraging zou 50 miljoen euro extra kosten. Dat kunnen we niet meer betalen", zegt directeur Anne Hettinga van Arriva, mede namens Connexxion en Veolia, tegenover de ochtendkrant.
bron
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 37 gasten