Treinheld in de kou

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Treinheld in de kou

Bericht door Daniel »

Treinheld in de kou
Geplaatst op: maandag 4 januari 2010 20:57
Laatst bijgewerkt: maandag 4 januari 2010 21:00

AMSTERDAM - Een goedbedoelde hulpactie waarbij honderden mensen naar hun werkplek werden vervoerd is NS-storingsmonteur Rens Kamminga duur komen te staan. Op maandagochtend 21 december, toen heel Nederland bedolven raakte onder een dik pak sneeuw, er een complete chaos op het spoor heerste en conducteurs en machinisten hun werkplek niet konden bereiken, twijfelde Kamminga geen moment toen collega’s hem aanspoorden om de boemelrit van Amsterdam naar Utrecht te rijden. Daarmee hielp hij honderden mensen uit de brand.
Lees verder | Dossier Storingen in de treindienst | Meer nieuws in dossier Storingen in de treindienst
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Treinheld in de kou

Bericht door Ruben »

Met deze actie is Nederland weer wat onmenselijker geworden. Bekrompen regeltjes volgen, en vooral geen treinen rijden vanwege wat sneeuw. GO NS. :6
Als een machinist bevoegd is om een trein te rijden, is dat omdat hij dat kennelijk kan zonder noemenswaardig gevaar op schade. En dat er dan reizigers in zitten terwijl er ook nog eens zowat geen andere trein reed, maakt opeens het verschil om te gaan mieren. Blegh -O-
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Treinheld in de kou

Bericht door playertwo »

Helaas maakt dat blijkbaar een verschil voor de IVW en NS :roll: Dat deze storingsmonteur wel jarenlang als machinist heeft gereden vergeten ze dan maar even voor het gemak. Oké, Utrecht - Amsterdam Bijlmer is wat aangepast, maar de stations liggen nu niet ineens kilometers verder dan dat ze eerst lagen.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Treinheld in de kou

Bericht door STF »

Wat een onzin, alsof het voor het bedienen van een trein uitmaakt dat de trein vol passagiers zit of totaal leeg is...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Treinheld in de kou

Bericht door Geert »

Alsof de spoorwegveiligheid in het geding is geweest. De man is 10 jaar lang machinist geweest, en twee andere NS'ers hebben als HC gefungeerd en een veilige vertrekprocedure gegarandeerd. De trein is ook zonder schade aangekomen op de eindbestemming.

Wat heeft dit nog met spoorwegveiligheid te maken? :x Natuurlijk is het niet de bedoeling dat stmt's te pas en te onpas als machinist fungeren en treinen gaan rijden, maar deze man heeft zich juist extra ingezet in plaats van star het werk te verrichten dat in zijn functieomschrijving staat. NS, schaam je!
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Treinheld in de kou

Bericht door MdJ »

Daarnaast is er niet "zomaar"gereden, maar heeft het knooppuntcontrole-dinges van de NS toestemming gegeven om te rijden...
Bij twijfel: gebruik beton.
bassie92
Berichten: 196
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 12:18

Re: Treinheld in de kou

Bericht door bassie92 »

Niet te geloven. De NS wilt zoveel mensen naar hun bestemming brengen, dan gebeurd er iets waardoor de trein niet verder kan rijden. Honderden mensen kunnen niet verder. Dan is er gewoon iemand die ze verder kan brengen, die doet het ook, honderden mensen zijn hem ongelooflijk dankbaar en wat gebeurd er dan?? Hij wordt gestraft voor zijn goede daad. Okee hij had het misschien niet echt mogen doen, maar hij heeft inderdaad al 10 jaar als machinist gereden! Stel dat hij het niet had gedaan, dan had de NS nog meer aan zijn hoofd gehad aan al die reizigers die niet verder konden, maar dat maakt dan blijkbaar weer niet uit.. De NS moet ook eens door de regels heen kunnen lezen wanneer het nodig is..
Favoriete trein: ICM, Citypendel
Favoriete bus: O405
November: 526 km
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Re: Treinheld in de kou

Bericht door 88122903 »

Deze schorsing is een grof schandaal.
De auto wint het op bijna alle punten van het OV.
Het enige waar het OV zich kan onderscheiden is dienstverlening, dus altijd het geruststellende gevoel hebben dat het personeel er alles aan doet om je veilig en zo snel mogelijk thuis te brengen.
Deze geschorste man is een insperatiebron voor al het OV personeel.
In plaats daarvan laat de NS zien dat het loont om een lijn trekker te zijn.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Treinheld in de kou

Bericht door Joshua »

Schandalig. NS zou zich diep moeten schamen deze man te schorsen.
Het belang van de reiziger is belangrijker dan een regel over bevoegdheid. NS zou deze man juist opslag moeten geven.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Treinheld in de kou

Bericht door Vinny »

De NS heeft natuurlijk gelijk. Niet bevoegd = niet bevoegd. Je mag ook je vrouw niet naar het ziekenhuis brengen met de auto als je te veel alcohol in je bloed bent.

Een andere discussie is of het veiligheidsdenken in de spoorsector niet te ver is doorgeslagen, het is één van de factoren die hebben geleid tot het instellen van de nooddienstregeling. 'Wisselveegploegen' mogen namelijk alleen het wissel in een buitendienststelling schoonvegen ;). Deze discussie mag van mij best in de Tweede Kamer gevoerd worden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Treinheld in de kou

Bericht door MdJ »

http://www.hartvannederland.nl/nederlan ... oede-daad/

Meneer heeft materieelbekendheid, baanvakbekendheid, weet van het rijden van treinen het een en ander...
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Treinheld in de kou

Bericht door Geert »

Vinny schreef:De NS heeft natuurlijk gelijk. Niet bevoegd = niet bevoegd. Je mag ook je vrouw niet naar het ziekenhuis brengen met de auto als je te veel alcohol in je bloed bent.
Deze vergelijking is krom. Als je alcohol in je bloed hebt dan is je reactievermogen aantoonbaar lager, maar als je geen officieel papiertje hebt wil dat niet zeggen dat je iets niet kunt. De monteur waar het hier om gaat heeft materieelkennis, baanvakkennis en jarenlang als reizigersmachinist gereden. Hij is officieel niet bevoegd, maar dat wil niet zeggen dat het gevaarlijk is om de trein door hem te laten rijden. Dat is iets heel anders dan iemand die in beschonken toestand naar het ziekenhuis rijdt: het is eerder te vergelijken met iemand waarvan het rijbewijs een week verlopen is maar die vanwege een noodgeval naar het ziekenhuis rijdt.

Ik zou me eerder zorgen maken over de vertrekprocedure die door twee anderen (wellicht zonder ervaring) is gedaan, maar daar lees ik dan weer niets over. De manier waarop NS (of Nedtrain for that matter) overigens met deze meneer omgaat vind ik erg bedreigend overkomen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Treinheld in de kou

Bericht door deadlock »

Ik ben het zowaar eens met Vinny eens. Nou ja, gedeeltelijk dan.

De bewuste mcn had dit eigenlijk niet mogen en moeten doen maar ik snap het heel goed. Ik zou hem een reprimande geven en het verder laten varen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Oud forumgebruiker

Re: Treinheld in de kou

Bericht door Oud forumgebruiker »

Belachelijk.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Treinheld in de kou

Bericht door Justin »

Pretty beat-up... Jeez, they should've been happy instead, but on the other hand I do understand the NS' reaction, though.

Anyway, typisch geval van: wat doen/bakkeleien we hier nu mee :evil: ?!
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Treinheld in de kou

Bericht door Ardan »

Owh gaan we over op Engels :lol:
Tsja, ik vind het ook een raar geval. Dat er eigenlijk tegen de regels in is gehandeld kan ik ook niet ontkennen, maar ik vind toch wel dat de NS/welke instantie dan ook die deze gekkigheid veroorzaakt, dit toch wel door de vingers mag zien... zo gaat er veel sympathie verloren.
Ik doe ook maar wat
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Treinheld in de kou

Bericht door Justin »

Dat bedoel ik ja :).

Sorry, ik heb weer een complete dag tegen familie in het Engels gepraat, makes my brain go whoopdidoo!
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Treinheld in de kou

Bericht door Caspar »

Die man heeft nooit gereden met passagierstreinen sinds de Utrechtse lijn is vernieuwd, zoals Playertwo zegt is dat niet een klein beetje vernieuwd, maar is het een van de meest veranderde lijnen van de regio, met andere beveiliging etc etc.
Zo is het geen vrije baan meer, maar zijn alle seinen nu bediend.
Daarnaast zijn regels regels vind ik. Een treindienstleider die alleen bevoegd is voor de Utrechtselijn gaat toch ook niet ineens een sein veilig zetten bij Schiphol, omdat ie toch al jarenlang met die computersystemen werkt. Ik snap de sentimenten wel van iedereen, maar het is gewoon ontzettend dom om een trein te gaan rijden waar je niet bevoegd voor bent, al staat Eurlings in je nek te hijgen dat ie vervoerd wil worden bij wijze van spreke, moet ie het nog laten.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Treinheld in de kou

Bericht door Wubbo »

Zoals ik het artikel begreep had hij wel wegbekendheid op Amsterdam - Utrecht. Dat verloopt toch na een jaar (?), dus dan moet hij de nieuwe situatie daar kennen. Dan is het enige andere dat hij al een tijdje geen reizigerstreinen meer gereden heeft, maar wat dat betreft is er weinig anders dan een ACTS-machinist die een keertje met een ACTS-loc een wintersporttreintje trekt.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Treinheld in de kou

Bericht door WSM »

Geert schreef:Ik zou me eerder zorgen maken over de vertrekprocedure die door twee anderen (wellicht zonder ervaring) is gedaan, maar daar lees ik dan weer niets over. De manier waarop NS (of Nedtrain for that matter) overigens met deze meneer omgaat vind ik erg bedreigend overkomen.
Ik vind het griezelig dat de 'regels zijn regels' mentaliteit zo ver het doorslaan is in dit land in het algemeen en bij NS in het bijzonder. Onze oosterburen noemden dat 'Befehl ist Befehl', we hebben gezien waartoe dat allemaal geleid heeft. Juist van een bedrijf als NS had ik toch een andere instelling verwacht in deze.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Treinheld in de kou

Bericht door Vinny »

Je moest eens weten hoe dicipline-loos de spoorwereld is ten opzichte van de luchtvaartbranche. Er valt nog veel te leren... :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Treinheld in de kou

Bericht door playertwo »

Caspar schreef:Die man heeft nooit gereden met passagierstreinen sinds de Utrechtse lijn is vernieuwd, zoals Playertwo zegt is dat niet een klein beetje vernieuwd, maar is het een van de meest veranderde lijnen van de regio, met andere beveiliging etc etc.
Er ligt nog steeds ATB, dat in gebruik is. ETRMS ligt er wel, maar de treinen van NS Reizigers zullen daar in in ieder geval niet op rijden. Vroeger was het 140, nu ook nog. Daarvoor maakt het dus geen drol uit. De perrons van de stoptreinstations liggen nu alleen netjes in het midden, dus tijdig remmen en je komt voor het einde van het perron veilig tot stilstand.
Caspar schreef:Zo is het geen vrije baan meer, maar zijn alle seinen nu bediend.
Of het allemaal bediende of P-seinen zijn maakt in wezen niets uit. Voordat je een rood sein krijgt, zal je altijd eerst geel krijgen (uitzonderingen daargelaten), dus je kan prima zorgen dat de trein tijdig tot stilstand is gekomen.
Caspar schreef:Daarnaast zijn regels regels vind ik. Een treindienstleider die alleen bevoegd is voor de Utrechtselijn gaat toch ook niet ineens een sein veilig zetten bij Schiphol, omdat ie toch al jarenlang met die computersystemen werkt.
Gelukkig zijn de systemen niet zover aan elkaar gekoppeld dat dat daadwerkelijk zou kunnen dat je seinen en wissels kan bedienen van een andere post. Zou buitengewoon gevaarlijk zijn omdat je dan juist een conflict kan krijgen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treinheld in de kou

Bericht door Suus »

Volgens mij is baankennis ook kennis van de locaties van de seinen, de maximale snelheid, weten waar je moet beginnen met remmen voor een bepaald station. Als je een spoorlijn zo drastisch verbouwd als Amsterdam-Utrecht lijkt mij de oude baankennis niet meer van toepassing.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Treinheld in de kou

Bericht door playertwo »

Lees overigens dat de man VOLLEDIG BEVOEGD was om te rijden op Asd - Ut op het 'andere' forum (inclusief materieelkennis).
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Treinheld in de kou

Bericht door Geert »

playertwo schreef:
Caspar schreef:Daarnaast zijn regels regels vind ik. Een treindienstleider die alleen bevoegd is voor de Utrechtselijn gaat toch ook niet ineens een sein veilig zetten bij Schiphol, omdat ie toch al jarenlang met die computersystemen werkt.
Gelukkig zijn de systemen niet zover aan elkaar gekoppeld dat dat daadwerkelijk zou kunnen dat je seinen en wissels kan bedienen van een andere post. Zou buitengewoon gevaarlijk zijn omdat je dan juist een conflict kan krijgen.
Zowel Schiphol als de Utrechtse lijn worden vanuit post Asd bediend.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten