NS investeert in winterbestendige treinen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

NS investeert in winterbestendige treinen

Bericht door Wubbo »

NS investeert in winterbestendige treinen
Geplaatst op: woensdag 6 januari 2010 18:05
Laatst bijgewerkt: woensdag 6 januari 2010 18:10


NS investeert 10 miljoen euro om de treinen winterbestendig te maken. Op langere termijn komt daar nog eens 40 miljoen bij. Daarmee zijn de problemen nu nog niet verholpen. Tussen Utrecht en Den Haag rijden voorlopig maar 2 intercity's per uur. Reizigers vanuit Rotterdam naar Amersfoort en verder moeten altijd in Utrecht overstappen. Ook de reizigers uit Heerlen naar Roermond en verder, en de reizigers uit Leeuwarden naar plaatsen voorbij Zwolle moeten altijd overstappen.

Om mensen te bewegen buiten de spits te reizen introduceert NS vanaf donderdag het 'zoutkaartje'. Iedereen die buiten de spits reist krijgt 40% korting op een treinkaartje. Dit kaartje is mede op verzoek van de overheid in het leven geroepen, om mensen te bewegen niet met de auto te gaan. Het zoutkaartje geldt ook vrijdag, in het weekeinde wordt besloten of de actie langer doorgaat.
Lees verder
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS investeert in winterbestendige treinen

Bericht door Geert »

Dat zoutkaartje zal waarschijnlijk niet helpen om de grote meute (met een abonnement) te stimuleren buiten de spits te reizen; die hebben toch al betaald voor hun kaartje. Of zou daar ook nog wat voor bedacht worden?

Ik ben overigens benieuwd wat ze nou morgen tussen Utrecht en Rotterdam/Den Haag laten rijden. Toch 4x/uur een IC Rtd - Ut?
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: NS investeert in winterbestendige treinen

Bericht door WSM »

Dan maar hopen dat er geen negatieve reisadviezen afgegeven hoeven te worden de komende dagen.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS investeert in winterbestendige treinen

Bericht door Vinny »

Nou rondom Haarlem rijdt alvast niets meer...
http://www.ns.nl/storingen/index.form
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: NS investeert in winterbestendige treinen

Bericht door BR628 »

Wubbo schreef:en de reizigers uit Leeuwarden naar plaatsen voorbij Zwolle moeten altijd overstappen.
De t10500 en t10700 pendelden wel tussen Zl en Lw. De afgelopen dagen reden de t12500 en t12700 wel door tussen Zl en Rtd. Gaat hier nu ook vanaf geweken worden?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS investeert in winterbestendige treinen

Bericht door Wubbo »

Zo te zien wel. Teletekst meldt nu dit:

Code: Selecteer alles

  751     Teletekst wo 06 jan           
 ********************************   1/4 
    S P O O R W E G E N         actueel 

    7 januari                           
                                        
 Nederland                              
                                        
 Door een tekort aan treinstellen rijden
 er donderdag 7 januari minder treinen  
 tussen Den Haag en Utrecht, tussen     
 Rotterdam en Utrecht en tussen Utrecht 
 en Deventer.                           
                                        
 Tussen Utrecht en Zwolle rijden in de  
 spits minder treinen.                  
 Tussen Zwolle en Leeuwarden en tussen  
 Sittard en Heerlen rijden pendeltreinen
                                        
 Vertraging: 15-30 minuten.             
                                        
 Prognose:                              
 * De hele dag.                         
 ***************************************
 volgende    nieuws    index    sport   
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: NS investeert in winterbestendige treinen

Bericht door playertwo »

Ut - Gvc en Ut - Rtd gaan dus beiden 2x per uur rijden. Naast de s2800 zal dus ook naar alle waarschijnlijkheid de s2000 niet rijden.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS investeert in winterbestendige treinen

Bericht door Geert »

Ja, OF de s2800 gaat rijden en de NoordOost niet (tussen Rtd en Ut). OF de s2000 rijdt wel en de NO Gvc-Ut niet. Als NS nou eens gewoon wat specifiek was...

Op de NS-site staat dit:
Op de volgende lijnen gaat de frequentie van Intercity’s terug van 4 x per uur naar 2 x per uur:
* Den Haag – Gouda – Utrecht
* Rotterdam – Gouda – Utrecht – Amersfoort (en in de spits ook Amersfoort – Apeldoorn – Deventer).

Er rijden de hele dag Intercity’s tussen Schiphol en Groningen en tussen Den Haag en Groningen.
* Reizigers die reizen naar / van Leeuwarden moeten overstappen in Zwolle.
* Reizigers die reizen naar /van Rotterdam stappen in Utrecht of Gouda over
Hieruit maak ik op dat de s700 en s500 blijven rijden en dat de s2800 en s2000 er uit gaan. Maar ja, zeker weten doe je het niet op deze manier :roll:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS investeert in winterbestendige treinen

Bericht door Daniel »

Tja, NS blijft toch erg goed in staat tot het niet in staat stellen van reizigers hun reistijdstip af te stemmen op wanneer er treinen rijden. En de reden dat de s2800 opgeheven kon worden was toch dat er genoeg alternatieven waren? Beetje vreemd dat ze nu dan ook het voornaamste alternatief op Gd-Ut v.v. opheffen...
Eigenlijk verrassend dat ze nu gaan snijden in kwartiersdiensten. Denk dat er relatief minder mensen last van hebben als je iets minder treinen over de Oude Lijn laat rijden waar in veel gevallen al zes snelle treinen per uur rijden.

Nouja, wordt weer de AV in de gaten houden op weg naar 't station morgen. Voor de terugreis ben ik inmiddels al maar standaard overgestapt op 388 Ut - Sdt gevolgd door de trein naar Ddrs: blijkt uitermate betrouwbaar en 'tis eigenlijk zelfs comfortabeler (doordat de bus veel rustiger is als de trein) :)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: NS investeert in winterbestendige treinen

Bericht door Caspar »

Maar als je de t2100 t2200 en de t2600 doorgaans halveert in lengte is dat ook al een aardige reductie in zitplaatsen daar? Door het niet rijden van de t2800 heb je vooral tussen Utrecht en Amersfoort maar een beperkte reductie in zitplaatsen, misschien 20%? Vind het dan wel aardig verdeelt. Je kan natuurlijk niet zo makkelijk met de t2100 of t2200 snoeien in ritten, doordat die mooi aan elkaar gekoppeld zijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS investeert in winterbestendige treinen

Bericht door Daniel »

Diverse s2100-en zijn al gehalveerd, maar de meeste spitstreinen passen de reizigers dan nog wel in met wat meer staanplaatsen (heb in de tijd dat ik in Den Haag werkte vaak zat gezien dat ook een los zesje in de s2100 iedereen vanaf Gv mee kreeg).
Probleem met het niet rijden van de s2800 zit niet zozeer tussen Ut en Amf, daar heb je immers meer andere treinen rijden als op Rtd-Gd-Ut.

NS lijkt daar ook achter te zijn gekomen gezien de volgende maatregelen voor morgen aldus Somda (de uitwerking van het artikel op nu.nl dus). Let wel, het was nog niet definitief...
- 2000 opheffen. Met het materieel van de 2000 de serie 2800 rijden.
- 500 en 1700 groot laten rijden Gn/Es-Gvc, zonder te splitsen en combineren.
- Serie 12500/12700 opheffen en pendelen tussen Zl en Lw. Pendel Ut-Rtd nog onbekend.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: NS investeert in winterbestendige treinen

Bericht door BR628 »

Het enige wat gisteren en vandaag gewoon lekker reed (en vrij goed op lengte) was de 12500/12700 en nu gaan ze dat ook nog eens opheffen. Ik vrees weer gefaal vanaf morgen, kies eieren voor mijn geld en stap wel weer over in Mp van de 12700 op de 700. In Zwolle krijg je vast en zeker alleen nog maar staanplaatsen...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS investeert in winterbestendige treinen

Bericht door Wubbo »

Caspar schreef:Maar als je de t2100 t2200 en de t2600 doorgaans halveert in lengte is dat ook al een aardige reductie in zitplaatsen daar? Door het niet rijden van de t2800 heb je vooral tussen Utrecht en Amersfoort maar een beperkte reductie in zitplaatsen, misschien 20%? Vind het dan wel aardig verdeelt. Je kan natuurlijk niet zo makkelijk met de t2100 of t2200 snoeien in ritten, doordat die mooi aan elkaar gekoppeld zijn.
Dat valt denk ik tegen: op het hoogtepunt van de spits rijdt de s2800 met een bak of 8 en de NoordOost rijdt los met 10 + 12 bakken. Dan is de s2800 8 van de 30 bakken, is ruim een kwart.

Vanaf morgen wordt het dus 12 bakken in plaats van 30 elk half uur, en gaat dus weer niet iedereen mee kunnen. Dat was de vorige keren dat dit soort geintjes aan de hand waren ook al het geval, en komt dus nu weer. NS: 2 treinen per uur ipv 6 kan niet.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS investeert in winterbestendige treinen

Bericht door Geert »

Erg fijn ook dat je van te voren niet weet welke trein wel rijdt en welke niet. Ik ga morgen denk ik maar ruim op tijd naar Utrecht, dan heb ik hopelijk een zitplaats en hopelijk ook een trein die voor half 9 in Rotterdam arriveert :roll:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS investeert in winterbestendige treinen

Bericht door Suus »

Reiziger Ddrs schreef:Diverse s2100-en zijn al gehalveerd, maar de meeste spitstreinen passen de reizigers dan nog wel in met wat meer staanplaatsen (heb in de tijd dat ik in Den Haag werkte vaak zat gezien dat ook een los zesje in de s2100 iedereen vanaf Gv mee kreeg).
In Leiden stapt er alleen veel minder uit dan er in gaat, waardoor zelfs om 9:00 's ochtends een VIRM-VI niet genoeg is om alle reizigers vanaf Leiden naar Schiphol te krijgen :(
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Maik
Berichten: 552
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:50
Locatie: Aalten

Re: NS investeert in winterbestendige treinen

Bericht door Maik »

Geert schreef:Erg fijn ook dat je van te voren niet weet welke trein wel rijdt en welke niet. Ik ga morgen denk ik maar ruim op tijd naar Utrecht, dan heb ik hopelijk een zitplaats en hopelijk ook een trein die voor half 9 in Rotterdam arriveert :roll:
De reisplanner is inmiddels ook (eindelijk) bijgewerkt :wink: .
Pommes.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS investeert in winterbestendige treinen

Bericht door Daniel »

En om 't voor de reizigers duidelijk te maken wordt nu de NoordOost op Rtd-Ut opgeheven en rijdt de s2800 wel. Zijn ze er net aan gewend dat de s2800 niet rijdt...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: NS investeert in winterbestendige treinen

Bericht door BR628 »

Waarschijnlijk vanwege de chaos tussen Amf en Dv...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS investeert in winterbestendige treinen

Bericht door Wubbo »

Daarom rijden ze op het andere kwartier tussen Ut en Rtd? Die moet je me uitleggen... Voor zover ik uit de berichtgeving begrijp rijdt de s2800 nog niet door naar Dv.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS investeert in winterbestendige treinen

Bericht door Daniel »

Klopt, de s2800 pendelt Ut-Rtd v.v. Morgen maar gewoon ietsje eerder m'n bed uit, dan kan ik de 388 van 6.25 nog halen die tenminste een snelle aansluiting in Vianen naar de Europalaan in Utrecht heeft. Met als bijkomend voordeel dat ik met 'n beetje geluk eerder op m'n bestemming ben :)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: NS investeert in winterbestendige treinen

Bericht door Dexter »

Het Zoutkaartje?? Zo zout heb ik het nog niet gegeten... Sorry, die was te makkelijk om niet op te schrijven :lol:

De meeste VIRM-series zag ik vandaag al weer voor een groot deel met 2 stellen rijden, in de spits-2100 en -3500 zag ik in een enkel geval zelfs treinen met 12 bakken (2xVI) langskomen. Hoewel de 2191 zowel vandaag als gisteren met een DDAR of mDDM reed, al weet ik niet of dat iets met het materieeltekort te maken heeft of gewoon met de omloop.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: NS investeert in winterbestendige treinen

Bericht door Ardan »

De 1685 reed vandaag met een DDAR :shock: de originele trein was op Schiphol defect gegaan, zo riep de hc om toen ik in amf instapte.
Ik doe ook maar wat
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS investeert in winterbestendige treinen

Bericht door Wubbo »

Zie ook hier.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: NS investeert in winterbestendige treinen

Bericht door Joshua »

Toch naar mijn idee kan NS beter zoiets doen voor de sneeuwval komt.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS investeert in winterbestendige treinen

Bericht door Ennes »

Ook de andere vervoerders zetten zo te zien de meest vreemde treincombinaties in!

Afbeelding
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten