Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door Ruben »

Vorige deel HIER te vinden.
We beginnen dit deel met een mooie samenvatting van Bee over de lopende zaken rond de OV-Chipkaart voor studenten:


Er zijn twee generaties van de Studentenkaart in omloop. Eentje met een witte achterkant met een magneetstrip achtige iets en een kaart met een gele gestandaardiseerde achterkant. Er is ook nog een verschil tussen de voorkanten, volgens mij heeft het iets met het logo in de rechteronderhoek te maken.

Dan hebben we nog een verschil binnen de eerste generatie, namelijk kaarten die uitgingen dat 1 januari 2010 de chipkaart het enige vervoersbewijs zouden zijn, en met een product dat daarop is ingesteld, en kaarten waar dat al niet meer haalbaar was (gedurende 2009 dus), en die hebben een tijdelijk product geldig tot eind december 2012. De kaarten met producten tot 31 december 2009 waren vooral verspreid bij studenten in Rotterdam of die in Rotterdam ingeschreven waren.

En als we dan toch aan het samenvatten zijn:

De mensen met een product tot het einde van 2009 hebben een brief gekregen dat ze bij de NS een tijdelijk product konden afhalen. Dat klopte niet, en de NS stuurde al die mensen door naar de RET. De RET was hier niet of niet goed van op de hoogte, wat een hoop gefrustreerde studenten opleverde en ook heel wat frustraties bij de mensen die bij de RET werken.

Tweede probleem was het zeer slecht gecommuniceerde uitstellen van het oplaadcircus, waarbij maandag door een woordvoerder van TLS in de Sp!ts met droge ogen werd beweerd dat dit allemaal al de bedoeling was, om de druk op de ketel te houden bij de studenten. Bij de rest van het land komt dat vooral over als een blunder met de technologie en de communicatie.

En dan hebben we nog het verschil tussen oplaadpunten en afhaalpunten. Dat is niet duidelijk verteld en het is ook niet vreemd te noemen dat de mensen die bij de NS werken horendol worden, want die horen niets anders dan vragen, klachten en tegenstrijdige berichten.

Ik heb het geprobeerd een beetje neutraal te brengen, maar over het geheel moet ik zeggen dat dit nu niet een fantastisch goed georganiseerd project lijkt te zijn.

De discussie hierop gaat in dit topic vanaf Deze post verder!
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door Geert »

meltrain schreef:
Jurjen schreef:
De HC in de stopper van Baarn naar Hilversum was blij met mij en een andere student. Zij had nog niks opgeladen, en ik wel, dus nadat hij haar gecontroleerd had, controleerde hij mij, en wilde hij daarna nog een keer die van haar en nog eens die van mij zien om te kijken wat het verschil is in de Railpocket, zodat hij weet hoe hij kan zien of de student zijn reisproduct opgehaald had. Als je een ov chipkaart tegen de Railpocket haalt, verschijnt er, als het reisproduct al is opgehaald, rechtsonderin een pijl waar op gedrukt kan worden, dan zie je het 'tweede product' op de kaart, de SOV geldig van 1-1-2010 tot 31-12-2030.
Bij mij een identiek geval vandaag in de t5163. :)
Al zei de conductrice niet tegen mij dat die van mij tot 2030 geldig is.
Aangezien ze echter wel verder ging kijken en goedkeurend mompelde, neem ik aan dat mijn reisproduct goed erop staat.
Overigens zei de conductrice hier ook tegen iedereen dat ze NIET hoeven in te checken. Doordeweeks kunnen ze gewoon instappen en in het weekend dienen ze een kaartje met 40% korting te kopen (voor het gemak ging ze er dus maar vanauit dat alle S-OVC's 'Week' waren :wink: ).
Nou ja, kans van 9 op 10 dat ze goed zit dan ;) (90% van de OV-studentenkaarten is een weekkaart).
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door Joshua »

In en uit checken is leuker. Dan kun je teminste zien waar je overal gereist hebt op internet :D
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door Ardan »

Which reminds me... ik ben vergeten uit te checken net!
Ach ja, nu maakt het nog niet uit, ik doe het puur ter gewenning.
Ik doe ook maar wat
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door --Stefan-- »

Niet te vaak doen he, dan word ie geblockt :P
3 0 7 9
jorisvannoord
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 17:01

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door jorisvannoord »

Ik ben blij dat iemand heeft kunnen vertellen dat het hoort dat hij tot 2030 loopt. Hoewel ik het nog steeds heel vreemd vind dat er staat "onbekend product" in plaats van "student week" of "student korting week".
Ik merk het vanzelf wel. Ik ga niet meer moeite doen voor dat ding. Ik heb al genoeg moeite er voor gedaan.

Thanks guys/gals!
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door --Stefan-- »

Dat het tot 2030 loopt heb je eigenlijk helemaal NIKS aan, want je OVC verloopt waarschijnlijk al in 2014 ;)
En het is geen onbekend product: de GVB automaat herkent het wel als een stud. week maar de status is: ongebruikt. Hij kent het dus wel, alleen je gebruikt het nog niet :P
3 0 7 9
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door find_your_spot »

Ardan schreef:Which reminds me... ik ben vergeten uit te checken net!
Ach ja, nu maakt het nog niet uit, ik doe het puur ter gewenning.
Zie je wel, die oooh veee tsjipkarte is niet voor u geschikt... :lol:

Het voordeel is als straks meer mensen in en uitchecken wordt je er zelf ook aan herrinert, dan wordt het een volledig automatisme. *O*
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door Meltrain »

Vanochtend in de tram moest ik van de conducteur dus perse inchecken... :|
Ik zie het nut er nog niet van in (tot 11-02 dan), maar het zal wel....
Blijkbaar kunnen de conducteurs niet controleren of er een reisproduct op de kaart staat.... :roll:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door Chauf21 »

Iedere student moet in principe in- en uitchecken. Dat staat ook op de site (http://www.studentenov-chipkaart.nl):
Metro/tram
In metro en tram check je altijd in en uit en reis je in de kortingsuren op saldo.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door find_your_spot »

Chauf21 schreef:Iedere student moet in principe in- en uitchecken. Dat staat ook op de site (http://www.studentenov-chipkaart.nl):
Metro/tram
In metro en tram check je altijd in en uit en reis je in de kortingsuren op saldo.
Je MAG inchecken, je MOET niks. In de wet staat nergens dat je verplicht bent in te checken.

Met uitzondering de metro van 010 en 020 en vanaf 11 februari in de hele regio Rotterdam. *O*
For Your Railroad Adventures
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door Justin »

Joshua schreef:In en uit checken is leuker. Dan kun je teminste zien waar je overal gereist hebt op internet :D
Jups. Is ook leuk te zien wanneer je haast had en daarbij in de verkeerde modaliteit hebt gezeten.

Dan zie je dus ook dat je binnen 5 minuten op drie verschillende plaatsen in- en uitcheckt :P.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door find_your_spot »

Justin schreef:
Joshua schreef:In en uit checken is leuker. Dan kun je teminste zien waar je overal gereist hebt op internet :D
Jups. Is ook leuk te zien wanneer je haast had en daarbij in de verkeerde modaliteit hebt gezeten.

Dan zie je dus ook dat je binnen 5 minuten op drie verschillende plaatsen in- en uitcheckt :P.
Hahaha ja, dat vind ik ook altijd leuk.

Soms zie ik staan:
Check-uit: GVB Metro Amsterdam CS 17:38
Check-in: Connexxion Bus Amsterdam Centraal 17:38

Betekent dus dat ik binnen 1 minuut mijn overstap heb gehaald. Geeft toch altijd een goed OV gevoel. *bus*
For Your Railroad Adventures
|Pim|
Berichten: 430
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 16:53
Locatie: Breda

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door |Pim| »

Op een forum van een computer spel maakt jullie denk ik niks uit, meesten hebben er wel hun vooroordeel over heb ik ongeveer 10 mensen hiermee geholpen. En nog hoor ik mensen in de bus erover praten en meot ik me inhouden om niet mee te praten. -O-
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door Joshua »

|Pim| schreef:Op een forum van een computer spel maakt jullie denk ik niks uit, meesten hebben er wel hun vooroordeel over heb ik ongeveer 10 mensen hiermee geholpen. En nog hoor ik mensen in de bus erover praten en meot ik me inhouden om niet mee te praten. -O-
Je moet je niet inhouden. En vooral niet als ze in gesprek zijn met NS personeel. Deed ik laats ook niet en toen kwam ik tot de conclusie dat ik er meer vanaf wist als zij.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door Daantje »

find_your_spot schreef: Je MAG inchecken, je MOET niks. In de wet staat nergens dat je verplicht bent in te checken.

Met uitzondering de metro van 010 en 020 en vanaf 11 februari in de hele regio Rotterdam. *O*
Je moet in het bezit zijn van een geldig vervoerbewijs en vanaf 1 januari ben je niet in het bezit van een geldig vervoerbewijs in de tram/bus/metro van de RET als je niet bent ingecheckt met je studenten OV-chipkaart.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door Vinny »

^^ Dat laatste kan nog een aardig proefproces gaan opleveren :)
In ieder geval, is de boodschap van de OV-chipkaart doodsimpel. Altijd in- en uitchecken. Dat is simpele taal en voor iedereen begrijpbaar :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door Joshua »

Vinny schreef:^^ Dat laatste kan nog een aardig proefproces gaan opleveren :)
In ieder geval, is de boodschap van de OV-chipkaart doodsimpel. Altijd in- en uitchecken. Dat is simpele taal en voor iedereen begrijpbaar :idea:
Ja maar dan heb je NS die zegt dat het niet hoeft. Het geeft voor de simpelweg domme gebruiker verwarring op. Voor hun is OV gewoon OV en kan het weinig schelen of het nou NS of RET is die rijdt. En waarom je dan met delzefde kaart op de ene plek wel moet in en uit checken en op de andere plek niet is gewoon een beetje dom.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door Vinny »

Niet handig van de NS lijkt me. Overigens loopt de invoering van de OV-chipkaart bij de NS alles behalve soepel... :|
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door Joshua »

Vinny schreef:Niet handig van de NS lijkt me. Overigens loopt de invoering van de OV-chipkaart bij de NS alles behalve soepel... :|
Ja.

Eerst mogen alleen anonieme kaarten. Later alle persoonlijke kaarten (met uitzondering van de abonementhouders bij de NS en daar weer een uitzondering op met voordeel uren abo). Nu mogen de studenten ook als ze gratis reizen. WAarom moet dat zo gefasseerd? DAt het niet in 1 keer kan snap ik maar in zoveel kleine stappen vind ik echt onnodig.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door Wubbo »

Die kleine stappen zijn nog wel te verdedigen. Voor zover ik het hier uit de berichten begrijp kun je bij NS wel inchecken maar hoeft het niet, dat is een veel minder kwalijke situatie dan bij een aantal busvervoerders waar je niet mag inchecken omdat het systeem daar denkt dat je dan op saldo reist.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door Joshua »

Wubbo schreef:Die kleine stappen zijn nog wel te verdedigen. Voor zover ik het hier uit de berichten begrijp kun je bij NS wel inchecken maar hoeft het niet, dat is een veel minder kwalijke situatie dan bij een aantal busvervoerders waar je niet mag inchecken omdat het systeem daar denkt dat je dan op saldo reist.
Of in Zeeland ze het gewoon nog helemaal niet accepteren.
Of als ik naar me ouders ga in Brabant dat de aardige arriva chaffeurs vragen naar me OV-kaart van 2009 omdat de aparatuur nog niet in gebruik hebben. Das toch slecht?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door Geert »

En die hoef je dan niet te tonen, want IB-Groep (ik bedoel DUO :P) geeft zelf aan dat je je ov-chipkaart als zichtkaart kunt gebruiken. Het lijkt me niet dat Arriva je kan weigeren als je geen papieren kaart laat zien...

Inchecken lukte mij trouwens prima bij NS vandaag. Het nut ervan is me alleen nog niet helemaal duidelijk :P
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door find_your_spot »

Daantje schreef: Je moet in het bezit zijn van een geldig vervoerbewijs en vanaf 1 januari ben je niet in het bezit van een geldig vervoerbewijs in de tram/bus/metro van de RET als je niet bent ingecheckt met je studenten OV-chipkaart.
Om antwoord te geven op je antwoord. Ja en Nee.

Ja, je moet in het bezit zijn van een geldig vervoersbewijs.
Nee, vanaf 1 januari ben je wel degelijk voor tram en bus in het bezit van een geldigvervoersbewijs.

De Studenten OV-Chipkaart heeft een zichtfunctie.

Je moet onderscheid maken tussen een geldig vervoersbewijs en een geldige incheck.

Alleen voor de metro in 010 en 020 staat zo'n geldige incheck verplicht. Alle Studenten zijn ten alle tijde in het bezit van een geldig vervoersbewijs.

Vanaf 11 februari wordt het inchecken ook verplicht, pas vanaf dan is een geldig vervoersbewijs + een geldige incheck verplicht.

Tot zover ben je dus altijd in het bezit van een geldig vervoersbewijs.... *O*
For Your Railroad Adventures
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door Freek »

Geert schreef:Inchecken lukte mij trouwens prima bij NS vandaag. Het nut ervan is me alleen nog niet helemaal duidelijk :P
Wanneer je SOV geldig is zou inchecken moeten lukken. Als je sov niet geldig is, dan zou dit niet (altijd) kunnen. Daarom is de boodschap om niet te checken en een kaartje te kopen in de kortingsperiode.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Daelea en 50 gasten