3 eigen plannen voor uitbreiding van het A'damse tramnetwerk
3 eigen plannen voor uitbreiding van het A'damse tramnetwerk
In Amsterdam zijn een aantal uitbreidingen van het tramnetwerk regelmatig een terugkomende discussie. Enkele uitbreidingen worden ook onderzocht (verlenging lijn 9, vertramming lijn 15). Maar zelf heb ik ook een aantal ideeën die ik graag eens aan een aantal mensen zou willen voorleggen.
1: Verlenging tram 12. Op dit moment rijdt deze lijn tussen Sloterdijk en het Amstelstation. Bij het Amstelstation moet over een aantal jaar de keerlus vervangen worden om plaats te maken voor meer kantoorbouw. In plaats van een nieuwe keerlus stel ik voor de lijn te verlengen naar het Science Park, grotendeels over het traject van de huidige buslijn 40. Maar waar bus 40 tussen Amstel en het Science Park Hugo de Vrieslaan - Maxwellstraat - Kruislaan (groen) rijdt, stel ik de route via de Middenweg voor, zodat een deel van de rails van lijn 9 gebruikt kan worden (rood). Het verlaten traject via de Maxwellstraat kan gebruikt worden door streekbussen en lijn 136. Verder stel ik voor om de halte Pieter Zeemanlaan op de Hugo de Vrieslaan samen te voegen met de halte Maxwellstraat, zodat de tram niet elke 100 meter hoeft te stoppen. Alles is te zien op dit kaartje:
2: Verlegging tram 14. Deze lijn rijdt nu Slotermeer - Flevopark. Ook deze lijn wil ik naar het Science Park verlengen (rood), om daar een lus precies andersom aan die van lijn 12 te rijden. Daardoor wordt wel het traject tussen de kruising Molukkenstraat/Insulindeweg - Flevopark verlaten (blauw). Het Flevopark blijft bediend worden door lijn 7. Zie ook hier het kaartje:
3: Verlenging lijn 4. Deze lijn rijdt nu CS - Station RAI, en is de korste tramlijn. Achter station RAI liggen echter nog een aantal hotels en een woonwijk met een redelijk aantal flats. Daarom stel ik voor lijn 4 te verlengen tot aan de grote rotonde Boshuizenstraat - Europaboulevard. De weg heeft een breed profiel, er zal hier dus zelfs ruimte mogelijk zijn voor een vrije baan. Op dit kaartje met rood ingetekend:
Deze drie plannen samen met enkele andere plannen (verlengingen lijn 9 en 26, vertramming 15) maken volgens mij duidelijk dat het tramnetwerk van Amsterdam nog flink wat ruimte voor groei heeft. Helaas heeft de bouw van de Noord-Zuidlijn veel roet in het eten gegooid. Toch hoop ik dat er in de toekomst weer wat meer ruimte vrijkomt voor uitbreidingen.
1: Verlenging tram 12. Op dit moment rijdt deze lijn tussen Sloterdijk en het Amstelstation. Bij het Amstelstation moet over een aantal jaar de keerlus vervangen worden om plaats te maken voor meer kantoorbouw. In plaats van een nieuwe keerlus stel ik voor de lijn te verlengen naar het Science Park, grotendeels over het traject van de huidige buslijn 40. Maar waar bus 40 tussen Amstel en het Science Park Hugo de Vrieslaan - Maxwellstraat - Kruislaan (groen) rijdt, stel ik de route via de Middenweg voor, zodat een deel van de rails van lijn 9 gebruikt kan worden (rood). Het verlaten traject via de Maxwellstraat kan gebruikt worden door streekbussen en lijn 136. Verder stel ik voor om de halte Pieter Zeemanlaan op de Hugo de Vrieslaan samen te voegen met de halte Maxwellstraat, zodat de tram niet elke 100 meter hoeft te stoppen. Alles is te zien op dit kaartje:
2: Verlegging tram 14. Deze lijn rijdt nu Slotermeer - Flevopark. Ook deze lijn wil ik naar het Science Park verlengen (rood), om daar een lus precies andersom aan die van lijn 12 te rijden. Daardoor wordt wel het traject tussen de kruising Molukkenstraat/Insulindeweg - Flevopark verlaten (blauw). Het Flevopark blijft bediend worden door lijn 7. Zie ook hier het kaartje:
3: Verlenging lijn 4. Deze lijn rijdt nu CS - Station RAI, en is de korste tramlijn. Achter station RAI liggen echter nog een aantal hotels en een woonwijk met een redelijk aantal flats. Daarom stel ik voor lijn 4 te verlengen tot aan de grote rotonde Boshuizenstraat - Europaboulevard. De weg heeft een breed profiel, er zal hier dus zelfs ruimte mogelijk zijn voor een vrije baan. Op dit kaartje met rood ingetekend:
Deze drie plannen samen met enkele andere plannen (verlengingen lijn 9 en 26, vertramming 15) maken volgens mij duidelijk dat het tramnetwerk van Amsterdam nog flink wat ruimte voor groei heeft. Helaas heeft de bouw van de Noord-Zuidlijn veel roet in het eten gegooid. Toch hoop ik dat er in de toekomst weer wat meer ruimte vrijkomt voor uitbreidingen.
Laatst gewijzigd door Suus op zo 13 dec 2009, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 1094
- Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
- Locatie: Nijmegen
Re: 3 eigen plannen voor uitbreiding het A'damse tramnetwerk
Ziet er allemaal aardig goed doordacht uit :) :pos:
Ik vraag me alleen af bij lijn 4... had je dan aan het einde een keerlus in gedachte? Is een rotonde dan niet te krap om een tram te laten draaien?
Ik vraag me alleen af bij lijn 4... had je dan aan het einde een keerlus in gedachte? Is een rotonde dan niet te krap om een tram te laten draaien?
3 0 7 9
Re: 3 eigen plannen voor uitbreiding het A'damse tramnetwerk
Die rotonde is vrij ruim en eromheen ligt alleen maar gras, dus ruimte zat voor een keerlus. Zie ook Google Streetview.
Leuke ideeën, en ook wel enigzins reëel. Ik heb een tijd geleden een heel tramnet ontwikkeld, wat hier te zien is. Daarbij moet je weten dat de Amstelveenlijn in dit plan geheel metro geworden is. Wel grappig om te zien alledrie de bovenstaande ideeën daarin terugkomen :)
Leuke ideeën, en ook wel enigzins reëel. Ik heb een tijd geleden een heel tramnet ontwikkeld, wat hier te zien is. Daarbij moet je weten dat de Amstelveenlijn in dit plan geheel metro geworden is. Wel grappig om te zien alledrie de bovenstaande ideeën daarin terugkomen :)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
-
- Berichten: 1094
- Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
- Locatie: Nijmegen
Re: 3 eigen plannen voor uitbreiding het A'damse tramnetwerk
Ziet er ook netjes uit :)
Hoe doe je dat in google met die lijnen erin zetten?
Hoe doe je dat in google met die lijnen erin zetten?
3 0 7 9
Re: 3 eigen plannen voor uitbreiding het A'damse tramnetwerk
ik denk dat hij het geprinscreend heeft en het met paint oid heeft gedaan.
Ziet er trouwens goed uit moet ik zeggen.
Ziet er trouwens goed uit moet ik zeggen.
-
- Berichten: 1094
- Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
- Locatie: Nijmegen
Re: 3 eigen plannen voor uitbreiding het A'damse tramnetwerk
Nee het is zeker geen printscreen of paint, want ik kan ze aanklikken (A)Pimz0r schreef:ik denk dat hij het geprinscreend heeft en het met paint oid heeft gedaan.
Ziet er trouwens goed uit moet ik zeggen.
Vertel je geheim
3 0 7 9
Re: 3 eigen plannen voor uitbreiding het A'damse tramnetwerk
Dan kunde gij iets anders als mijn:
http://img69.imageshack.us/img69/9162/v ... tram12.png is volgens mij toch echt een upload site hoor.
http://img69.imageshack.us/img69/9162/v ... tram12.png is volgens mij toch echt een upload site hoor.
-
- Berichten: 1094
- Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
- Locatie: Nijmegen
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: 3 eigen plannen voor uitbreiding het A'damse tramnetwerk
Als je ingelogd bent bij Google kun je je eigen kaarten maken, net als Tsov heeft gedaan ;)
Re: 3 eigen plannen voor uitbreiding het A'damse tramnetwerk
Precies, linkje Mijn Kaarten in de blauwe balk onder het logo. Je kan dan een nieuwe kaart aanmaken en vervolgens krijg je linksboven in de kaart gereedschappen.
@tsov: Als ik eens naar die kaart kijk zitten er een aantal lijnen in die ik niet helemaal logisch vind. Vooral lijn 25 is niet helemaal logisch
@tsov: Als ik eens naar die kaart kijk zitten er een aantal lijnen in die ik niet helemaal logisch vind. Vooral lijn 25 is niet helemaal logisch
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: 3 eigen plannen voor uitbreiding het A'damse tramnetwerk
Er zitten absoluut onlogische dingen in, en die lijn 25 heb ik er geloof ik alleen maar ingefrut omdat ik nog iets moest met de President Kennedylaan en de Roetersstraat
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: 3 eigen plannen voor uitbreiding van het A'damse tramnetwerk
@ Bee: Grappig, je vindt Sciencepark geen treinstation waard maar je legt er wel 2 tramlijnen doorheen .
Re: 3 eigen plannen voor uitbreiding van het A'damse tramnetwerk
Dat kan je grappig vinden, maar er zit iets achter. Op dit moment is de grootste verkeersstroom Amstelstation <-> Science Park, waar twee lijnen (40 en 240) samen een 7,5 minutenfrequentie hebben, gedeeltelijk gereden met gelede bussen (wat er aan gelede bussen over is in Zuid). Als we er van uit gaan dat de meeste van die studenten thuiswonend zijn, zal een groot deel uit het zuiden naar het Amstelstation komen (tenslotte, dat achterland is groter dan dat ten noorden van Amsterdam). De meeste hebben daardoor geen nut bij een treinstation bij het Science Park.
Tweede voordeel is dat lijn 9 wat flexibeler wordt met extra tramsporen in de Watergraafsmeer. Als er een ongeluk gebeurt op de Lineausweg of Middenweg wordt de lijn ingekort tot het Muiderpoortstation. Daar begint het eigen traject van de 9 pas echt, en met de toekomstige verlenging in het achterhoofd kan een uitwijkmogelijkheid dus zeker geen kwaad
Lijn 7 en 14 bieden nu samen met de 37 een gigantische overcapaciteit aan op het stuk Molukkenstraat - Flevopark, dan ga je kijken waar je extra ruimte kan bieden. Dan heb je vanaf de Molukkenstraat twee opties: Je gaat de lijn naar het Amstelstation doortrekken (maar waar juist die keerlus moet verdwijnen), of naar het Science Park, waar studenten wonen die naar het centrum willen (en niet naar het centraal station). Precies het gebied waar lijn 14 nu al rijdt dus.
Tweede voordeel is dat lijn 9 wat flexibeler wordt met extra tramsporen in de Watergraafsmeer. Als er een ongeluk gebeurt op de Lineausweg of Middenweg wordt de lijn ingekort tot het Muiderpoortstation. Daar begint het eigen traject van de 9 pas echt, en met de toekomstige verlenging in het achterhoofd kan een uitwijkmogelijkheid dus zeker geen kwaad
Lijn 7 en 14 bieden nu samen met de 37 een gigantische overcapaciteit aan op het stuk Molukkenstraat - Flevopark, dan ga je kijken waar je extra ruimte kan bieden. Dan heb je vanaf de Molukkenstraat twee opties: Je gaat de lijn naar het Amstelstation doortrekken (maar waar juist die keerlus moet verdwijnen), of naar het Science Park, waar studenten wonen die naar het centrum willen (en niet naar het centraal station). Precies het gebied waar lijn 14 nu al rijdt dus.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: 3 eigen plannen voor uitbreiding van het A'damse tramnetwerk
Lijkt in theorie misschien wel heel aardig, maar ik vraag me allereerst af of er wel voldoende ruimte op de kruising Middenweg-Hugo de Vrieslaan is om én die trambaan in te passen én de kruising zo in te richten dat de Middenweg nog een beetje door kan stromen.Bee schreef: 1: Verlenging tram 12. Op dit moment rijdt deze lijn tussen Sloterdijk en het Amstelstation. Bij het Amstelstation moet over een aantal jaar de keerlus vervangen worden om plaats te maken voor meer kantoorbouw. In plaats van een nieuwe keerlus stel ik voor de lijn te verlengen naar het Science Park, grotendeels over het traject van de huidige buslijn 40. Maar waar bus 40 tussen Amstel en het Science Park Hugo de Vrieslaan - Maxwellstraat - Kruislaan (groen) rijdt, stel ik de route via de Middenweg voor, zodat een deel van de rails van lijn 9 gebruikt kan worden (rood). Het verlaten traject via de Maxwellstraat kan gebruikt worden door streekbussen en lijn 136. Verder stel ik voor om de halte Pieter Zeemanlaan op de Hugo de Vrieslaan samen te voegen met de halte Maxwellstraat, zodat de tram niet elke 100 meter hoeft te stoppen. Alles is te zien op dit kaartje:
Dat is denk ik ook meteen het grootste probleem van de volgende kruising (Kruislaan-Middenweg), want daar moet de tram de bocht om (die natuurlijk niet te lang mag wachten) én het verkeer moet door én die bussen richting A10 en Diemen moeten de bocht om (die ook niet te lang mogen wachten)
Mijn ervaring tijdens de verbouwing van de middenweg een tijdje terug is dat de route van de 40 in combinatie met de kruising Kruislaan-Middenweg "plotseling" 5-10 minuten extra reistijd voor reizigers van die bussen (101, 152 enz.) opleverde in de spits. (nou is dat niet helemaal eerlijk.. de boel is niet ingericht op allerlei buslijnen die snel de stad uit moeten.)
Het lijkt me eerder slimmer om die tram 12 via de huidige route van de 40 te laten rijden omdat deze zo in één keer de drukke Middenweg over kan steken en daar geen rare bochtjes in niet passende kruisingen voor nodig zijn. (De kruising Maxwelstraat-kruislaan is redelijk simpel uit te breiden.)
Re: 3 eigen plannen voor uitbreiding van het A'damse tramnetwerk
De kruising Hugo de Vrieslaan - Middenweg is het probleem niet, ik denk dat de kruising Middenweg - Kruislaan een groter probleem is.
Probleem van de route volledig via de route van bus 40 laten lopen is dat de aanlegkosten hoger zijn, en dat dat deel van lijn 40 nu niet echt druk is. Bij die haltes staan vaak weinig tot geen reizigers, en bij de halte Hugo de Vrieslaan/Middenweg richting Amstelstation vaak wel (toen bus 15 daar nog reed iig).
Probleem van de route volledig via de route van bus 40 laten lopen is dat de aanlegkosten hoger zijn, en dat dat deel van lijn 40 nu niet echt druk is. Bij die haltes staan vaak weinig tot geen reizigers, en bij de halte Hugo de Vrieslaan/Middenweg richting Amstelstation vaak wel (toen bus 15 daar nog reed iig).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: 3 eigen plannen voor uitbreiding van het A'damse tramnetwerk
Daarbij vind ik de Maxwellstraat nu ook niet echt geschikt om tramsporen in te leggen. Zo breed is hij niet. Er zijn natuurlijk wel smallere straten in Amsterdam waar rails liggen, maar die liggen er vaak al honderd jaar. Splinternieuwe sporen in dit soort straten zullen op heel veel protest stuiten.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: 3 eigen plannen voor uitbreiding van het A'damse tramnetwerk
Een tramverbinding over de CS - Leidseplein - Overtoom - A'veenseweg - Hoofddorpplein - Aalsmeerweg - Vlaardingenlaan - Slotervaartziekenh. --> verder naar Nw. Sloten zie ik ook wel zitten.
Re: 3 eigen plannen voor uitbreiding van het A'damse tramnetwerk
Er zijn ooit plannen geweest om lijn 16 naar het Slotervaartziekenhuis door te trekken via de Henk Sneevlietweg. Dat is ook de reden van de relatief brede middenberm daar, en het feit dat de uitgang van het metrostation Sneevlietweg niet aan de kant van de Vlaardingenlaan zit.
Overigens apart, die Rijnmondse straatnamen daar. In Buitenveldert heb je ook al straten als Krooswijkhof (helaas verkeerd gespeld -O- ), Weenahof, Spangenhof bij het Rotterdamsepad
Overigens apart, die Rijnmondse straatnamen daar. In Buitenveldert heb je ook al straten als Krooswijkhof (helaas verkeerd gespeld -O- ), Weenahof, Spangenhof bij het Rotterdamsepad
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: 3 eigen plannen voor uitbreiding van het A'damse tramnetwerk
Die Rotterdamse namen liggen op het oude tracé van de A3, ofwel de Rotterdamseweg, die bebouwing is ook veel nieuwer dan de omgeving. Dat wijkje is pas in de jaren '80 gebouwd terwijl de rest van Buitenveldert uit de jaren '50/'60 stamt.
Dat wijkje rond het Aalsmeerplein/Hoofddorpplein zijn allemaal straatnamen naar plaatsen uit het Rijnland. Alles achter de Kostverlorenvaart/Schinkel was vroeger Hoogheemraadschap Rijnland (dat is meen ik veranderd toen de gemeente Sloten in 1921 geannexeerd werd), en als "eerbetoon" ofzo zijn die straten genoemd naar plaatsen in dat gebied.
Dat wijkje rond het Aalsmeerplein/Hoofddorpplein zijn allemaal straatnamen naar plaatsen uit het Rijnland. Alles achter de Kostverlorenvaart/Schinkel was vroeger Hoogheemraadschap Rijnland (dat is meen ik veranderd toen de gemeente Sloten in 1921 geannexeerd werd), en als "eerbetoon" ofzo zijn die straten genoemd naar plaatsen in dat gebied.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: 3 eigen plannen voor uitbreiding van het A'damse tramnetwerk
Ik woon ook in een straat met zo'n naam (eentje van een plaats die ligt aan de voormalige Hofpleinlijn ;), dan is he tniet zo moeilijk meer toch ). Je hebt zelfs een, jawel, Hoek van Hollandstraat . Zelf stap ik meerdaags per week op, op de halte H. Sneevlietweg en er zit wel degelijk een in- uitgang aan de Vlaardingenlaan?
Re: 3 eigen plannen voor uitbreiding van het A'damse tramnetwerk
Ja, maar dat is niet de hoofdingang van dat metrostation :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: 3 eigen plannen voor uitbreiding van het A'damse tramnetwerk
Ja true, er zit geen roltrap :(. Overigens, jammer dat die plannen voor lijn 16 niet over de Vlaardingenlaan gingen, dat zou nog eens service geweest zijn. Bij de Henk Sneevlietweg is toch nauwelijks bebouwing in de zin van woningen :(.
Re: 3 eigen plannen voor uitbreiding van het A'damse tramnetwerk
Aja, dat is dat stukje achter de Westlandgracht, dat zijn allemaal plaatsnamen uit het Delfland (vandaar ook de Delflandlaan ;) ). Waarschijnlijk waren de namen op ofzo, maarja, dat wijkje is ook 20-30 jaar nieuwer :)ziggy schreef:Ik woon ook in een straat met zo'n naam (eentje van een plaats die ligt aan de voormalige Hofpleinlijn ;), dan is he tniet zo moeilijk meer toch ). Je hebt zelfs een, jawel, Hoek van Hollandstraat .
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: 3 eigen plannen voor uitbreiding van het A'damse tramnetwerk
Ja inderdaad het Delflandplein is hier om de hoek ;), en binnenkort zijn de woningen in deze wijk ook verleden tijd, maar goed, dat is verder off-topic :N
Re: 3 eigen plannen voor uitbreiding van het A'damse tramnetwerk
Dat, en aanvullend:tsov schreef:Daarbij vind ik de Maxwellstraat nu ook niet echt geschikt om tramsporen in te leggen. Zo breed is hij niet. Er zijn natuurlijk wel smallere straten in Amsterdam waar rails liggen, maar die liggen er vaak al honderd jaar. Splinternieuwe sporen in dit soort straten zullen op heel veel protest stuiten.
De Middenweg is eigenlijk best wel rustig. Het is wel een uitvalsweg, maar het staat er eigenlijk nooit bumper aan bumper, de doorstroming is goed te noemen, en een afslaande tram is niet veel problematischer dan een afslaande bus (zelfde prioriteit als het goed is) en van die afslaande bussen zijn er bij de Hugo de Vrieslaan veel. Over de kruising bij de Kruislaan heb je wel een punt, maar ik vraag mij ook wel eens af of die goed is ingesteld, want er staan altijd stad-in heel veel auto's voor te wachten, maar bij de twee kruisingen ervoor (bij Betondorp en Park de Meer) niet. Stad-uit stroom het vrij vloeiend door. Nu moet ik wel toegeven, ik doe die weg alleen per OV (lijn 9 of 136) of per fiets :)
Tweede punt is dat de Maxwellstraat de omleidingsroute was tijdens de werkzaamheden op de Middenweg. Nu die voorbij zijn heeft het grootste deel van het verkeer die route weer verlaten. De streekbussen hadden trouwens beter over de Gooiseweg omgeleid kunnen worden, deed het GVB wel met lijn 136 :pos:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 180 gasten