Treinkaartje naar Drachten

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Treinkaartje naar Drachten

Bericht door Meltrain »

Met de kkomst van Qbuzz in Zuid-Oost Friesland, was gezegd dat je nu vanaf elk station in Nederland een treinkaartje naar Drachten kon kopen, waarbij je dan tussen Leeuwarden en Heerenveen enerzijds en Drachten anderzijds met de bus van Qbuzz kon reizen.
Vanmiddag op Rotterdam Centraal zag ik echter dat je helemaal geen kaartje naar Drachten kunt kopen. :?
Weet iemand hier iets meer van?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treinkaartje naar Drachten

Bericht door Suus »

Dat wordt pas later ingevoerd als ik het mij goed herinner, eind dit jaar volgens mij.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Treinkaartje naar Drachten

Bericht door JeePee »

Das inderdaad iets dat pas bij het tweede jaar van de concessie in gaat. Voor zover ik weet tenminste ;)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Treinkaartje naar Drachten

Bericht door Meltrain »

Oke, dan weet ik dat in elk geval.
Bedankt voor het antwoord. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Treinkaartje naar Drachten

Bericht door Meltrain »

*Schop*
Inmiddels zijn we een jaar verder...
Is het al mogelijk?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Treinkaartje naar Drachten

Bericht door playertwo »

Ik zou zeggen:
Probeer het eens uit bij een willekeurige kaartautomaat.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Treinkaartje naar Drachten

Bericht door Mark »

Op http://webdemo.ns.nl/webdemo.e2000/ is het nog niet mogelijk. Maar daar zit Assp ook nog niet in... (A)
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Treinkaartje naar Drachten

Bericht door Ruben »

Mark schreef:Op http://webdemo.ns.nl/webdemo.e2000/ is het nog niet mogelijk. Maar daar zit Assp ook nog niet in... (A)
We klokken 11-1-2010 22:46.
Mook-Molenhoek ook nog niet. (A)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Treinkaartje naar Drachten

Bericht door Tochjo »

Leest iemand hier mee? Zowel Assp als Mmlh zitten er nu wel in :P
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Treinkaartje naar Drachten

Bericht door Justin »

Daar lijkt het wel op!
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Treinkaartje naar Drachten

Bericht door reisthijs »

Nu alleen Nijverdal West nog en we zijn weer up-to-date! 8-)

(overigens vind ik 1 euro toeslag (volgens deze demo) voor betalen met creditcard wel erg veel. Niet dat dit bij de echte automaten wel kan maar toch...)
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Treinkaartje naar Drachten

Bericht door Ruben »

Tochjo schreef:Leest iemand hier mee? Zowel Assp als Mmlh zitten er nu wel in :P
Dat is toch netjes, binnen een halve dag is de automaat op internet weer netjes bij de tijd. :pos: :pos:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Treinkaartje naar Drachten

Bericht door BR628 »

Maar nog steeds Drachten niet dus... En daar ging het topic tenslotte over.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Treinkaartje naar Drachten

Bericht door Jurjen »

reisthijs schreef:(overigens vind ik 1 euro toeslag (volgens deze demo) voor betalen met creditcard wel erg veel. Niet dat dit bij de echte automaten wel kan maar toch...)
Op Schiphol kan dat dus wel. ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treinkaartje naar Drachten

Bericht door Suus »

Maar de webdemo is dan weer afgesteld voor Rotterdam Centraal :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Treinkaartje naar Drachten

Bericht door Justin »

Jurjen schreef:
reisthijs schreef:(overigens vind ik 1 euro toeslag (volgens deze demo) voor betalen met creditcard wel erg veel. Niet dat dit bij de echte automaten wel kan maar toch...)
Op Schiphol kan dat dus wel. ;)
Tot grote ergernis van m'n overzeese familieleden die een treinkaartje op 't Harde naar Utrecht wilden kopen met hun passen wat dus niet lukte =(.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Treinkaartje naar Drachten

Bericht door JWM »

Jurjen schreef:
reisthijs schreef:(overigens vind ik 1 euro toeslag (volgens deze demo) voor betalen met creditcard wel erg veel. Niet dat dit bij de echte automaten wel kan maar toch...)
Op Schiphol kan dat dus wel. ;)
Op Amsterdam Centraal ook :D
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Treinkaartje naar Drachten

Bericht door webguy »

Het is een kip-ei verhaal, want als je weinig transacties hebt dan is het per transactie duur, maar als je daarom geen credit card accepteerd, krijg je ook niet meer transacties waardoor de prijs per transactie zakt. Verder zal de NS een slecht contract hebben gesloten gok ik. Daarnaast speelt ook het hele fraude verhaal mee: credit card bedrijven stellen eisen aan mensen die credit cards accepteren, dat kost geld om te implementeren.
Oh, en dan om over "chargebacks" te beginnen: het is een heel gedoe met credit cards omdat je een transactie as klant kan terugdraaien. Het bedrijf/de aanbieder moet dan bewijzen dat het kaartje ook echt verkocht is, wat meestal onmogelijk is. Dat is dus erg duur, omdat het bedrag moet worden terugbetaald en omdat het bedrijf dat de credit card transacties behandeld 2 of 3 euro eist per chargeback. Dat kan dus oplopen en is een dure zaak.
Ik gok dat dit alles op Shl en Asd geen probleem is omdat er genoeg mensen zijn die de credit card gebruiken en het aabieden van de credit card opties een keuze is voor klantvriendelijkheid...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Treinkaartje naar Drachten

Bericht door Geert »

Creditcards zijn inderdaad erg onhandig voor de aanbieder, en de bewijslast ligt inderdaad ook bij de aanbieder. Overigens moet je tegenwoordig vaak ook een pincode invullen bij creditcards én zijn ze voorzien van een chip, wat het geheel al een stuk veiliger maakt (vergelijkbaar met pinpassen). Maar vanuit bedrijfskundig oogpunt kan ik wel begrijpen dat NS ze niet accepteert, vrijwel iedereen in Nederland beschikt over een pinpas en dat systeem werkt veel handiger voor een aanbieder (geen chargebacks, andere eisen).
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Treinkaartje naar Drachten

Bericht door Ruben »

Met de introductie van EMV + codes op die credit cards is chargeback ook een achterhaald issue (dat is: voor verkoop waarbij de code is gebruikt). Een Oberlandesgericht in Duitsland heeft onlangs uitgesproken dat wanneer er betaald is met de kaart en de code is hierbij gegeven (was dus bekend), dat dat genoeg bewijs is dat de gebruiker van de credit card de transactie heeft gedaan / gewild. De aanbieder wint dus weer wat terrein terug, nadat jarenlang de fraude op haar bordje is geschoven.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Treinkaartje naar Drachten

Bericht door Joshua »

Ik zou er zelf ook niet zo snel voor kiezen om mijn Credit Card te gebruik voor een trein kaartje. Naar mijn idee is het gewoon vooral handig voor grote aankopen. Maar het is naar mijn idee wel gewoon een logiese optie als ze het wel accepteren voor toeristen omdat het in heel erg veel landen wel gewoon een voorledig geaccpeteerd betaalmiddel is waarvan Nederland een uitzondering is.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Treinkaartje naar Drachten

Bericht door Geert »

Ja, maar in Nederland is het vooral weinig geaccepteerd omdat het zo weinig gebruikt wordt - in het buitenland wordt het ook door de inwoners zelf gebruikt, in Nederland pint iedereen gewoon.
Bovendien zijn creditcards gewoon enorm duur, vooral door de slechte beveiliging ervan en de ermee gepaard gaande fraude. Skimmen is peanuts vergeleken met creditcardfraude...
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Treinkaartje naar Drachten

Bericht door Daantje »

Wij hebben laatst ook nog een treinkaartje gekocht voor een toerist in Middelburg die alleen briefgeld had en naar Amsterdam Bijlmer wilde op eerste kerstdag. Tsja, dan zijn de loketten gesloten, alle winkels waar je kaartjes kan kopen ook en moet je dus wel bij de automaat een kaartje kopen. Wij toen dat kaartje gekocht en gepind en van hem contant geld ontvangen :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Treinkaartje naar Drachten

Bericht door Daniel »

Om even terug te komen op het oorspronkelijke onderwerp: vanavond na 't uitstappen op Ddrs even op de automaat daar gekeken. Onder "DR" zitten alleen Dronrijp, Driebergen-Zeist en Driehuis. Geen Drachten dus :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
verzameldirk
Berichten: 1
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 17:17

Re: Treinkaartje naar Drachten

Bericht door verzameldirk »

Geert schreef:Ja, maar in Nederland is het vooral weinig geaccepteerd omdat het zo weinig gebruikt wordt - in het buitenland wordt het ook door de inwoners zelf gebruikt, in Nederland pint iedereen gewoon.
Bovendien zijn creditcards gewoon enorm duur, vooral door de slechte beveiliging ervan en de ermee gepaard gaande fraude. Skimmen is peanuts vergeleken met creditcardfraude...
Nou ik heb anders al jaren een mastercard/rabocard en heb nog nooit enige problemen ondervonden, en wat de kosten betreft valt ook reuze mee hoor, vindt jij het duur om 48,00 euro per jaar te betalen voor twee betaalkaarten en een creditcard en internet bankieren en nog wat handigheden zoals sleutelservice bij verlies van je sleutelbos ?
Als verzamelaar koop ik wereldwijd maar ook in Nederland met die kaart en zou hem niet graag missen.

Dick
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten