Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door Suus »

Ja, die met de boom en het hert natuurlijk :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door Jurjen »

Bee schreef:Als ik de foto moet geloven is er vandaag bij de AH to Go op Utrecht CS een vierde automaat bijgeplaatst :shock:

http://www.nufoto.nl/fotos/128792/stude ... aart-.html
Klopt. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door Geert »

Ah, handig. Studenten met een nieuwe kaart worden dus uitgesloten van zaken als OV-fiets, want in de stalling kunnen ze geen barcode meer scannen -O- :neg:
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door Chauf21 »

Bee schreef:Ik heb het geprobeerd een beetje neutraal te brengen, maar over het geheel moet ik zeggen dat dit nu niet een fantastisch goed georganiseerd project lijkt te zijn.
Moet zeggen dat het aardig neutraal is hoor ;)
Maar er spelen inderdaad een aantal zaken:
  • Het moment van ophalen en geldigheid: het zou een heleboel onduidelijkheid hebben gescheeld als je gewoon kon zeggen: 1 januari alléén de OV-chipkaart. Voor iedere student, overal. Zo simpel als wat. Met eventueel een overzichtje van de gebieden waar de OVC nog niet in gebruik is (dus reizen op zicht).
  • De hoeveelheid verschillende situaties; naast de groep studenten 31/12/2009 en 31/12/2012 had je ook nog studenten met tijdelijke kaarten van de RET & GVB, maar ook tijdelijke kaarten van de IB-groep/TransLink die je na aanvraag kreeg én tijdelijke kaarten die je nu direct bij een aanvraagformulier krijgt. Samen met het feit dat iedereen tijdelijke _producten_ op een kaart had staan, is de verwarring compleet. Want sommige studenten kunnen -tijdelijk- hun definitieve kaart met tijdelijk product blijven gebruiken, andere studenten hebben een tijdelijke kaart met een tijdelijk product en moeten zowel achter hun kaart als product aangaan. Aangezien je het woordje 'tijdelijk' nu op drie plaatsen in de zin kan zetten en iedere plek een andere actie inhoudt, is de chaos helemaal compleet.
  • De communicatie is heel summier. Studenten zijn slecht op de hoogte gebracht van veranderende omstandigheden. Brieven die elkaar tegenspraken en genoemde balies waar men niets voor studenten kunnen betekenen. Mede vanwege het feit dat er heel veel verschillende situaties bestaan (zie ook hierboven), is een eenduidige FAQ ook niet op te stellen. Tel daarbij op dat de klantenservice niet goed te bereiken was en je komt al snel op een flinke miscommunicatie.
  • De ad hoc methode waarmee veranderingen werden doorgevoerd zorgt voor nog meer onduidelijkheid. Is de papieren kaart 2009 nou wel of niet geldig in januari 2010? Nee, officieel niet (nog steeds niet trouwens), maar vrijwel iedere vervoerder accepteert de kaart nog wel. Helaas werd dat pas eind december/begin januari bekend. Maar hoe je dat als student moest vernemen: geen idee.
En dat laatst had een hoop onduidelijkheid weg kunnen nemen: totdat je het reisproduct hebt opgehaald kan je gewoon reizen met je papieren kaart uit 2009. Houd je alleen een probleem bij de metro's, maar je zou ervoor kunnen kiezen om uit te leggen dat dan gewoon met je reeds opgestuurde ov-chipkaart kan reizen (m.u.v. Rotterdamse studenten).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Veel klachten studenten over ov-chipkaart

Bericht door Daniel »

Veel klachten studenten over ov-chipkaart
Geplaatst op: woensdag 13 januari 2010 13:53
Laatst bijgewerkt: woensdag 13 januari 2010 13:54


UTRECHT - Bij de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) in Utrecht komen dagelijks tientallen klachten binnen van studenten over de nieuwe ov-chipkaart. Dat meldde een woordvoerder van de vakbond woensdag.
De klachten zijn erg divers. ''Veel studenten hebben nog helemaal geen kaart ontvangen of klagen over defecte automaten en lange rijen'', aldus de woordvoerder.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Veel klachten studenten over ov-chipkaart

Bericht door Joshua »

Tja mijn kaart had ik al ergens begin 2009 en vanaf de invoering in Nimegen ben ik er meteen probleemloos mee gaan reizen.
Stephan
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 24 mar 2008, 21:35
Locatie: Utrecht

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door Stephan »

Geert schreef:Kun je de oude kaart daar niet gewoon voor blijven gebruiken? Neem aan dat men die gewoon nog scant (maar heb al een tijdje niet meer ge-OV-fietst). Sowieso staat er een 10-cijferig nummer met barcode op de achterkant (rechtsonder), die kun je ook gebruiken.
Bedankt! Die kleine geplaatste code op de achterkant wordt inderdaad geaccepteerd voor de OV-fiets.

Ik dacht trouwens mijn kaart te hebben geactiveerd, omdat ik op kaartautomaat heel leuk zag staan dat ik een weekkaart 'schijn' te hebben, hoor ik vandaag in de trein dat iedere studentenkaart automatisch voorzien is van de weekversie... Dus ik vanavond mijn kaart in zo'n gele oplader bij de GVU kiosk geschoven, kan dat apparaat mijn kaar niet lezen :shock:

Geef mij maar weer die oude kaart!

Stephan
In een rijdende trein is het smerigste eten nog een feestmaal.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door Chauf21 »

Stephan schreef:Ik dacht trouwens mijn kaart te hebben geactiveerd, omdat ik op kaartautomaat heel leuk zag staan dat ik een weekkaart 'schijn' te hebben,
Je moet in de afgelopen weken naar een ophaalpunt zijn geweest en op "ophalen bestelling" hebben gedrukt. Heb je dat gedaan en is dat gelukt, dan zit het (waarschijnlijk) wel goed. Heb je dat niet gedaan, dan moet je dat alsnog doen.
Stephan schreef:...hoor ik vandaag in de trein dat iedere studentenkaart automatisch voorzien is van de weekversie...
Mja, dat zijn verhalen die ronddwalen ;) In principe kunnen de meeste studenten -tijdelijk- gewoon op hun oude/bestaande of tijdelijke ov-studentenchipkaart reizen. Daar stond inderdaad al een week- of weekendreisproduct op. Maar in alle gevallen geldt dat de student naar een ophaalpunt moet.
Bee schreef:De eerste generatie kaarten zijn gemaakt door de IB-Groep, de nieuwe generatie kaarten worden gemaakt door TransLink zelf en hebben daardoor de generieke achterkant gekregen, zoals die te zien is op deze pagina: https://www.ov-chipkaart.nl:443/webwink ... aanvragen/
Dit zijn alle verschijningsvormen van de studenten ov-chipkaart waarvoor IBG de opdracht heeft gegeven: http://www.ib-groep.nl/particulieren/re ... pkaart.asp (previewcard en tijdelijke kaarten van RET & GVB niet meegerekend)
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door Ruben »

Chauf21 schreef:Dit zijn alle verschijningsvormen van de studenten ov-chipkaart waarvoor IBG de opdracht heeft gegeven: http://www.ib-groep.nl/particulieren/re ... pkaart.asp (previewcard en tijdelijke kaarten van RET & GVB niet meegerekend)
Mijn voorkant lijkt het meest op de tweede, maar de tekst "OV-Chipkaart" staat meteen naast het logo in de linker bovenhoek. Meer zoals de bovenste dus, maar de rest wijkt van de bovenste af, heb bijvoorbeeld ook de achterkant van de tweede kaart. Nóg een verschijningsvorm dus. :)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door Chauf21 »

:lol: Die van mij lijkt ook het meest op de tweede, maar ik heb er dan weer wel van die witte achtergrondstreepjes op :D
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door Suus »

Ja, die tekst bovenaan is al een in een vroeg stadium veranderd bij de OCW-kaarten. Soort kwartetten :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door Geert »

Mijne lijkt ook de tweede-met-streepjes-maar-wel-het-chipkaartlogo-linksboven :lol:. Maar hetgene dat het meest verschillende is bij die kaarten (en ook samenhangt met de vreemde achterkant) is volgens mij het logo van OCW: de tweede kaart heeft nog het oude logo, de bovenste kaart heeft het nieuwe logo (standaard rijkshuisstijl).

@Chauf21 en NS-reiziger: hebben jullie ook de lichtblauwe spoorlijntjes in de Noorzee (zoals te zien is op de bovenste kaart)?
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door Joshua »

Chauf21 schreef:
Bee schreef:De eerste generatie kaarten zijn gemaakt door de IB-Groep, de nieuwe generatie kaarten worden gemaakt door TransLink zelf en hebben daardoor de generieke achterkant gekregen, zoals die te zien is op deze pagina: https://www.ov-chipkaart.nl:443/webwink ... aanvragen/
Dit zijn alle verschijningsvormen van de studenten ov-chipkaart waarvoor IBG de opdracht heeft gegeven: http://www.ib-groep.nl/particulieren/re ... pkaart.asp (previewcard en tijdelijke kaarten van RET & GVB niet meegerekend)
Ik vind die nieuwe kaart veel mooier. Als ik nou gewoon een nieuwe aanvraag kan ik dan gewoon blijven reizen tot die tijd met de oude of zit ik dan een tijdje zonder?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door Suus »

Ik zou het niet doen als ik jou was, want het schijnt op zijn zachtst gezegd een beetje een chaos te zijn bij de betreffende instanties op dit moment :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door tsov »

Zit er nu eens goed naar te kijken en heb het nieuwe OVC-logo (roze dingetje, zwarte tekst), blauwe lijntjes in de zee en het oude OCW-logo. De achterkant is wit met magneetstrip, tekst en streepjescode. Leuk allegaartje hebben we blijkbaar!
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door Geert »

tsov schreef:Zit er nu eens goed naar te kijken en heb het nieuwe OVC-logo (roze dingetje, zwarte tekst), blauwe lijntjes in de zee en het oude OCW-logo. De achterkant is wit met magneetstrip, tekst en streepjescode. Leuk allegaartje hebben we blijkbaar!
Ja, die heb ik ook ;). Erg nuttig ook die magneetstrip trouwens :P
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door Chauf21 »

Geert schreef:@Chauf21 en NS-reiziger: hebben jullie ook de lichtblauwe spoorlijntjes in de Noorzee (zoals te zien is op de bovenste kaart)?
Dat bedoelde ik eigenlijk met die witte achtergrondlijntjes. Bij nader indien kan dat verwarring opleveren met de achterkant van de eerste.
Dus "die van mij lijkt ook het meest op de tweede, maar ik heb er dan weer wel van die lichtblauwe spoorlijntjes in de Noordzee op"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door Geert »

Hmm, precies. Zoiets? (dit is de mijne)
Afbeelding Afbeelding
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door Joshua »

Maar de NS voordeeluren kaarten hebben ook zo magneetstrip en streepjescode. Waarvoor dienen die eigenlijk?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door Geert »

De magneetstrip dient nergens voor, maar zit bijna altijd standaard op plastic pasjes. De streepjescode staat er op om elektronisch het nummer te kunnen lezen, dat wordt bijvoorbeeld gebruikt voor de OV-fiets (waar ze een handheld scanner gebruiken) of in fietsenstallingen van NS.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door Daniel »

Die NS voordeelurenkaarten (en jaarabonnementen hebben er ook een trouwens) kan je ook gebruiken voor bv. korting op parkeren bij het station. Daarvoor moet je je kaart in een paslezer invoeren, dus allicht dat 'ie daarbij gebruikt wordt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door Chauf21 »

Geert schreef:Hmm, precies. Zoiets? (dit is de mijne)
Afbeelding Afbeelding
Ja, zoiets. Maar dan staat dat 'ov-chipkaart' op de voorkant rechtsboven met roze letters i.p.v. linksboven. En de achterkant is wat anders: er zijn drie punten (alg. voorw. vervoerder van toepassing; alg. voorw. OVC/TLS van toepassing; wijzigingen voorbehouden).
Oud forumgebruiker

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door Oud forumgebruiker »

Als de HC je kaart in zn kassie stopt krijgt hij overigens wel beeld dát er een week of weekend op zit, ook als je hem nog niet geaktiveerd heb. Oneirn het scherm staat een tekentje of hij geaktiveerd is of niet.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door Ruben »

Geert schreef:Hmm, precies. Zoiets? (dit is de mijne)
Afbeelding Afbeelding
Ja dit is ook de mijne. :D
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door tsov »

Ook met die foto? :mrgreen:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten