Plaatsnamen

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Plaatsnamen

Bericht door Daniel »

Het zal niet vaak voorkomen, maar wat doen we met de plaatsnamen die dubbel voorkomen in de plaats-categorisatie van o.a. de busstations?
Dit trein- en busstation in Winsum ligt namelijk niet in dezelfde plaats als busstation Winsum Provincialeweg.

Heb de laatste voorlopig plaatsnaam "Winsum (Friesland)" meegegeven zodat ze niet bij elkaar in de categorie komen, da's immers weer verwarrend (zat zelf ook het busstation in de verkeerde provincie te zoeken voor ik bij de concessie keek :P )
Maar mocht er iemand een ander idee hebben, laat 't maar horen dan...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Plaatsnamen

Bericht door Geert »

Het lijkt me inderdaad het handigste om de provincienaam tussen haakjes achter de plaatsnaam te zetten. Er zijn vast nog wel meer van dat soort gevallen (Elst, Hengelo, Haren, Laren, Zevenhuizen, Vianen, noem maar op). Er zal ook vast wel ergens een overzicht te vinden zijn van deze plaatsnamen?
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: Plaatsnamen

Bericht door --Stefan-- »

Even schaamteloos van een andere site afgeplukt :P

Dubbele plaatsnamen:

Afferden (Gelderland) Afferden (Limburg)
Alphen (Gelderland) Alphen (Noord-Brabant)
Bavel Bavel (Alphen-Chaam)
Beek (gem. Montferland) Beek (gem. Ubbergen)
Berkel en Rodenrijs Berkel-Enschot
Beuningen (Gelderland), Beuningen (Overijssel)
Budel, Budel-Dorplein, Budel-Schoot
Etten, Etten-Leur
Haaren Haren
Krimpen aan de Lek, Krimpen aan den Ijssel
Loenen, Loenen aan de Vecht
Nieuwerkerk, Nieuwerkerk aan den Ijssel, Nieuwerkerken
Nieuwpoort Nieuwpoort
Oosterhout (Noord Brabant), Oosterhout (gem. Nijmegen), Oosterhout (gem. Overbetuwe)
Ouderkerk aan de Amstel, Ouderkerk aan den Ijssel
Rijswijk, Rijswijk (Gelderland), Rijswijk (Noord-Brabant)
Scherpenzeel, Scherpenzeel (Friesland)
Ulvenhout, Ulvenhout (Alphen-Chaam)
Velsen-Noord, Velsen-Zuid
Winsum (Fryslân), Winsum (Groningen)
Zevenbergschen Hoek, Zevenbergschen Hoek (Drimmelen)
Zevenhuizen Zevenhuizen (Zuid-Holland)
3 0 7 9
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Plaatsnamen

Bericht door Ardan »

... waar je de helft all weer uit kunt halen. Etten en Etten-Leur is niet hetzelfde vind ik :wink: evenals Ouderkerk a/d Amstel en die aan de IJssel.
Ik doe ook maar wat
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Plaatsnamen

Bericht door Wubbo »

Het lijstje is ook niet compleet, ik ken ook twee Hengelo's en Elst-en bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Plaatsnamen

Bericht door Meltrain »

--Stefan-- schreef: Nieuwerkerk, Nieuwerkerk aan den Ijssel, Nieuwerkerken
Dit wordt bijvoorbeeld al:
-Nieuwerkerk (Noord-Holland)
-Nieuwerkerk (Schouwen-Duiveland)
-Nieuwerkerk aan de IJssel
-Nieuwerkerke (Schouwen-Duiveland)
-Nieuwerkerke (gem. Sluis)
-Nieuwerkerken (Limburg)
-Nieuwerkerken (Zeeuws-Vlaanderen)
--Stefan-- schreef: Loenen, Loenen aan de Vecht
=
-Loenen (gem. Apeldoorn)
-Loenen (gem. Overbetuwe): had in 2008 maar liefst 47 inwoners. 8-)
-Loenen aan de Vecht
--Stefan-- schreef: Zevenhuizen Zevenhuizen (Zuid-Holland)
Wordt:
-Zevenhuizen (gem. Leek)
-Zevenhuizen (gem. Heiloo)
-Zevenhuizen (gem. Zevenhuizen-Moerkapelle)

Als je iets doet, doe het dan wel goed. :mrgreen:
Wubbo schreef:Het lijstje is ook niet compleet, ik ken ook twee Hengelo's en Elst-en bijvoorbeeld.
Er zijn zelfs drie Elst' en:
-Elst (Gelderland)
-Elst (Noord-Brabant)
-Elst (Utrecht)
(En er is nog De Elst, wat ook in Noord-Brabant ligt. ;) )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Plaatsnamen

Bericht door Suus »

Zevenhuizen in Zuid-Holland ligt sinds 1 januari in de gemeente Zuidplas, na een fusie van Nieuwerkerk aan de IJssel, Zevenhuizen-Moerkapelle en Moordrecht :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
gkw1969
Berichten: 1755
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Plaatsnamen

Bericht door gkw1969 »

Voordat de discussie uitmondt in een waslijst van dubbele plaatsnamen wil ik voorstellen om ons alleen te beperken tot plaatsen waar bus en trein rijden.
En we hebben het dan niet over de gemeente waar ze in liggen, maar de naam van de dorpskern zelf.

Mocht het zo zijn dat er binnen een provincie een dubbele plaatsnaam voorkomt, dan moet er wel even gekeken worden naar de gemeente. Maar bij mijn weten komt dat niet voor bij trein en bus.
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Plaatsnamen

Bericht door Daniel »

gkw1969 schreef:Voordat de discussie uitmondt in een waslijst van dubbele plaatsnamen wil ik voorstellen om ons alleen te beperken tot plaatsen waar bus en trein rijden.
Je kunt 't zelfs nog verder beperken: het "probleem" in de categorisatie treedt immers alleen op bij bus- en treinstations, bij buslijnen heb je niet met plaatsnaamcategorieën te maken.
gkw1969 schreef:En we hebben het dan niet over de gemeente waar ze in liggen, maar de naam van de dorpskern zelf.
Ow wat dat betreft heb je ook nog van die leuke busstations in the middle of nowhere... bv. Spannenburg. Die heb ik vooralsnog maar ondergebracht bij gemeente Tjerkgaast (o.b.v. het adres van het naburige wegrestaurant)

Nu ik toch 'n bericht tik bedenk ik me ook wat: busstation Lichtmis kon ik in Google Maps wel vinden voor wat betreft het bus-symbooltje, maar de halte zelf was nergens herkenbaar op de kaart te vinden.
En wat moet daar de plaatsnaam zijn? Routestrips hebben het over "Lichtmis", maar als ik de adressen van de gebouwen direct er omheen bekijk kom ik erop uit dat het op de grens van Zwolle en Rouveen is...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Plaatsnamen

Bericht door Suus »

De Lichtmis is een buurtschap, en zou dus ook zonder Zwolle of Rouveen gebruikt kunnen worden. En over de gemeentes: Ten noorden van het kanaal is Staphorst, ten zuiden van het kanaal is het Zwolle.

Er lijkt een soort busstationnetje te zitten vlak naast die Aan- en Verkoopcoöperatie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Plaatsnamen

Bericht door webguy »

Reiziger Ddrs schreef:En wat moet daar de plaatsnaam zijn? Routestrips hebben het over "Lichtmis", maar als ik de adressen van de gebouwen direct er omheen bekijk kom ik erop uit dat het op de grens van Zwolle en Rouveen is...
Met Google Maps moet je uitkijken: die weet niet altijd waar je bent en kan rare dingen zeggen. Vaak kent 'ie kernen niet en krijg je de gemeentenaam als de plaatsnaam.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Plaatsnamen

Bericht door Suus »

Spannenburg klopt ook, dat hoort bij Tjerkgaast (gem. Scharsterland)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Plaatsnamen

Bericht door Daniel »

webguy schreef:Met Google Maps moet je uitkijken: die weet niet altijd waar je bent en kan rare dingen zeggen. Vaak kent 'ie kernen niet en krijg je de gemeentenaam als de plaatsnaam.
In dit geval zijn het letterlijk adressen van bedrijven rond dat busstation, neem aan dat die toch wel kloppen :wink:

Dat 'ie kernen niet kent klopt wel ja, het Friese Winsum kon ik ook alleen vinden na zoeken binnen de gemeente waar 't onder valt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dre
Berichten: 131
Lid geworden op: za 28 jun 2008, 21:33
Locatie: Oldenzaal

Re: Plaatsnamen

Bericht door Dre »

Bee schreef:Spannenburg klopt ook, dat hoort bij Tjerkgaast (gem. Scharsterland)
Pas ontzettend op met gemeentenamen in Friesland. Je krijgt altijd weer volk dat de officiële naam wil zien (en niet de Nederlandse). Zo wordt Scharsterland in de praktijk weinig gebruikt. Tegenwoordig schijnt ook de Nederlandse media zich te bedienen van het Friese Skarsterlân. Friese gemeenten zijn er op hun beurt niet erg eenduidig in hoe ze 't nu het liefste zien. De ene gemeente voert gewoon de Nederlandse namen als de officiële namen, de andere weer de Friese. Lijkt me verstandig dat voor de wiki een standaard wordt vastgesteld alvorens de wiki overspoeld wordt met Friezen die 't allemaal graag weer anders zien.

Als je alle dubbelen wil uitzoeken, dan kan eventueel Plaatsengids je verder helpen.

Overigens zo wat dubbelen die me te binnen schieten:
Rossum, zowel in de gem. Dinkelland, Overijssel als in de gem. Maasdriel, Gelderland
Delden, zowel in de gem. Hof van Twente, Overijssel als in de gem. Bronckhorst, Gelderland
Geesteren, zowel in de gem. Tubbergen, Overijssel als in de gem. Berkelland, Gelderland
Aalst, zowel in de gemeente Zaltbommel, Gelderland als in de gem. Waalre, Noord-Brabant
Alteveer, zowel in de gemeente De Wolden, Drenthe als in de gemeente Noordenveld, Drenthe als in de gemeente Stadskanaal, Groningen.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Plaatsnamen

Bericht door Mark »

Net als dat er in de Achterhoek ook een Zwolle ligt. Of daar een bus komt, geen idee. ;)
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Plaatsnamen

Bericht door Geert »

Dre schreef:
Bee schreef:Spannenburg klopt ook, dat hoort bij Tjerkgaast (gem. Scharsterland)
Pas ontzettend op met gemeentenamen in Friesland. Je krijgt altijd weer volk dat de officiële naam wil zien (en niet de Nederlandse). Zo wordt Scharsterland in de praktijk weinig gebruikt. Tegenwoordig schijnt ook de Nederlandse media zich te bedienen van het Friese Skarsterlân. Friese gemeenten zijn er op hun beurt niet erg eenduidig in hoe ze 't nu het liefste zien. De ene gemeente voert gewoon de Nederlandse namen als de officiële namen, de andere weer de Friese. Lijkt me verstandig dat voor de wiki een standaard wordt vastgesteld alvorens de wiki overspoeld wordt met Friezen die 't allemaal graag weer anders zien.
Aangezien de voertaal op de wiki Nederlands is (en geen Fries) zou ik voorstellen om de Nederlandse gemeentenamen te gebruiken, ook al worden die wellicht minder gebruikt.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Plaatsnamen

Bericht door Wubbo »

Ik zou zeggen de officiële, daar is het tenslotte een officiële naam voor :)
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Plaatsnamen

Bericht door tsov »

Ik ben met Wubbo hierin :)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Plaatsnamen

Bericht door Ardan »

Idem dito. Maar misschien dat je de websites van de gemeentes kunt raadplegen, hoe ze zichzelf noemen.
Enne.. alleen de Overijsselse hoofdstad Zwolle heeft OV, het Gelderse kleine rotdorpje Zwolle met 10 huizen en een bakker niet.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Plaatsnamen

Bericht door reisthijs »

Wubbo schreef:Ik zou zeggen de officiële, daar is het tenslotte een officiële naam voor :)
En zo blijven we in ieder geval op één lijn met de stationsnamen (Hurdegaryp en Grou-Jirnsum).
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Plaatsnamen

Bericht door Bart »

Ik wilde voorstellen om de naam te gebruiken die de vervoerder gebruikt, maar ik zag alweer dat Arriva Veenwouden en Zwaagwesteinde zegt en Connexxion Feanwålden en De Westereen. Dat helpt dus ook niet.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Plaatsnamen

Bericht door Vinny »

Sinds wanneer bepalen vervoerders de plaatsnamen? :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Plaatsnamen

Bericht door Bart »

'De' plaatsnaam bestaat sowieso niet. Jirnsum is een plaatsnaam en Irnsum ook voor dezelfde plaats. De groep achter een wiki bepaalt zelf welke plaatsnamen gebruikt worden. :!:
Maar goed, door dit bericht dacht ik dat de naam van de vervoerder gebruikt werd. Dat lukt dus echter niet bij plaatsen als Veenwouden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Plaatsnamen

Bericht door Suus »

Het hernoemen van een station kost een sloot met geld waar je u tegen zegt, een gemeente zal dat in veel gevallen niet zomaar kunnen betalen, ook al is de officiële naam anders dan de stationsnaam.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Plaatsnamen

Bericht door tsov »

Nuja, het is wel ooit gebeurd bij Hardegarijp :arrow: Hurdegaryp en Grouw-Irnsum :arrow: Grou-Jirnsum. In beide gevallen is de officiële plaatsnaam in 1989 verfriest en is dat pas in 1999 bij de stationsnaam gebeurd.
Veenwouden en Zwaagwesteinde liggen beiden in de gemeente Dantumadeel die in 2009 zijn namen verfrieste. Nu is het dus de gemeente Dantumadiel en heten de plaatsen Feanwâlden en De Westereen. Het zou dus zomaar kunnen dat in 2019 opeens de stations van naam veranderen ;)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten