Arriva de dupe van falen NS en Prorail

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Arriva de dupe van falen NS en Prorail

Bericht door Daniel »

Arriva de dupe van falen NS en Prorail
Geplaatst op: donderdag 14 januari 2010 09:34
Laatst bijgewerkt: donderdag 14 januari 2010 09:34


Groningen - Arriva zit deze winter met een flinke schadepost omdat Prorail en NS hun zaakjes niet goed voor elkaar hebben. Dat zegt Arriva-directeur Anne Hettinga.
Hettinga voelt zich onder meer geroepen om goedkope treinkaartjes te verkopen, terwijl hij dat eigenlijk niet nodig vindt. Arriva heeft ook nog een paar winterappeltjes te schillen met Prorail.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Arriva de dupe van falen NS en Prorail

Bericht door Suus »

Wie reed er bijna een week lang op alle trajecten slechts 1x per uur een trein toen het zo sneeuwde vorig jaar? Juist, Arriva. Het verhaal lijkt mij niet helemaal te kloppen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Arriva de dupe van falen NS en Prorail

Bericht door Joshua »

Veolia deed ook gewoon niet mee aan die goedkope kaartjes.

Maar zover ik weet had Arriva zijn dienstregeling verlaagt naar 1x per uur. Dus vind ik dit zeer onterecht.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Arriva de dupe van falen NS en Prorail

Bericht door Geert »

Haha.
Arriva accepteert het 'zoutkaartje' wel om het de reiziger niet onnodig ingewikkeld te maken. Hettinga: "Maar ik hoop dat er voortaan eerst met andere vervoerders wordt overlegd. Dat geldt zeker voor het negatieve reisadvies dat vier dagen duurde. Typisch Randstad-denken. In het Noorden was dat absoluut onnodig." Het is onduidelijk hoeveel mensen minder in de trein zijn gestapt.
Er zijn wel meer kortingsacties die alleen bij NS gelden. Sinds wanneer is Arriva zo klantvriendelijk geworden?

Wat betreft dat negatieve reisadvies: in het noorden hebben meerdere keren de bussen niet gereden en Arriva heeft ook zijn dienstregeling verlaagd naar 1x/uur...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Arriva de dupe van falen NS en Prorail

Bericht door Wubbo »

Het algemene punt dat Hettinga maakt is volgens mij wel terecht: het spoor bestaat uit meer dan NS. Als NS een negatief reisadvies geeft hoeft dat niet perse te gelden voor de andere vervoerders (en omgekeerd). Het is ook nog steeds NS die de tarieven bepaalt, en als kleine vervoerder zul je het daarmee moeten doen. Die situatie klopt niet, volgens mij.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Arriva de dupe van falen NS en Prorail

Bericht door Joshua »

Tja hoe dat precies zit weet ik eigenlijk niet.
Het viel me wel op dat Arriva ook eigen kaartautomaten heeft wat andere kleine vervoerders als Veolia niet hebben maar gewoon NS automaten hebben.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Arriva de dupe van falen NS en Prorail

Bericht door Suus »

Die eigen automaten van Arriva zijn vorig jaar allemaal afgevoerd zonder ook maar een minuut gebruikt te zijn, en de codeautomaten van de NS zijn vervangen door dikbuikautomaten (de automaten die muntgeld accepteren) op praktisch alle stations in Groningen en Friesland. De reden daarvoor is niet helemaal duidelijk, maar het zal vast met de OV-Chipkaart te maken te hebben :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Arriva de dupe van falen NS en Prorail

Bericht door Dexter »

Wat die Hettinga nu doet is erg kinderachtig. Zoals kleine hondjes keffen tegen grote honden in het park. Arriva had ook gewoon niet mee kunnen doen met het Zoutkaartje. Bovendien reden zij een nog veel uitgekledere dienstregeling. En dan meteen die tegenstelling Randstad vs Noorden erbij halen slaat ook weer nergens op. Typische Hettinga. :x
Vallend blad maakt rails glad.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Arriva de dupe van falen NS en Prorail

Bericht door Joshua »

Precies. Veolia deed niet mee. Alhoewel ik voor dat bedrijf ook geen respect heb. Dus de keuze van Arriva was geheel vrijblijvend.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Arriva de dupe van falen NS en Prorail

Bericht door Geert »

Wubbo schreef:Het algemene punt dat Hettinga maakt is volgens mij wel terecht: het spoor bestaat uit meer dan NS. Als NS een negatief reisadvies geeft hoeft dat niet perse te gelden voor de andere vervoerders (en omgekeerd). Het is ook nog steeds NS die de tarieven bepaalt, en als kleine vervoerder zul je het daarmee moeten doen. Die situatie klopt niet, volgens mij.
Daar heeft Hettinga wel gelijk in, maar dat kan hij ook anders brengen dan de manier waarop hij het nu brengt. Het gaat nu specifiek om een kortingsactie - bedacht door NS - waarop Hettinga zich gedwongen voelde om er ook aan mee te doen. Hij had ook kunnen besluiten om er niet aan mee te doen.

Los van dat heb ik de indruk dat het "zoutkaartje" minimaal is gebruikt. Heeft Hettinga toevallig ook cijfers over de precieze schade die hij heeft geleden? Of heeft hij geen schade geleden?
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Arriva de dupe van falen NS en Prorail

Bericht door Fles »

wat stelt dat zoutkaartje trouwens helemaal voor? Zo'n beetje elke serieuze treinreiziger heeft al een voordeelurenkaart of kan gewoon niet anders dan in de spits de trein nemen. Zowel het "aanbod" van NS als dit gehuil van Hettinga gaat gewoon nauwelijks ergens over :roll:
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Arriva de dupe van falen NS en Prorail

Bericht door Joshua »

Als ik zonder mijn studenten OV kaart moet zou het eerst wat ik doe ook meteen een traject abonement afsluiten van Cuijk naar Arnhem omdat ik daar veel reis. En dan heb ik ook vrij weinig aan die 40% korting.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Arriva de dupe van falen NS en Prorail

Bericht door Raymond »

NS wijst Arriva op spoorchaos
Arriva directeur Anne Hettinga haalt donderdag in het Dagblad van het Noorden stevig uit naar ProRail en de Nederlandse Spoorwegen. Volgens Hettinga heeft Arriva een forse schadepost opgelopen doordat NS en ProRail de zaakjes niet op orde hadden.
Lees verder
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Arriva de dupe van falen NS en Prorail

Bericht door Tochjo »

Joshua schreef:Precies. Veolia deed niet mee.
Volgens de Actievoorwaarden deed Veolia wel mee.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Arriva de dupe van falen NS en Prorail

Bericht door Joshua »

Tochjo schreef:
Joshua schreef:Precies. Veolia deed niet mee.
Volgens de Actievoorwaarden deed Veolia wel mee.
Dit is echt heel raar want op de schermen in de Veolia treinen werd aangegeven Veolia hier niet aan mee deed.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Arriva de dupe van falen NS en Prorail

Bericht door Vinny »

Het bizarre is dat het zoutkaartje uit de koker van 'verkeer en waterstaat' komt. Je zou denken dat die ambtenaren weten hoe de spoorsector in Nederland is opgebouwd... :|
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Arriva de dupe van falen NS en Prorail

Bericht door Dexter »

Vergeet het maar, de meest hooggeplaatste ambtenaren hebben 'natuurlijk' allemaal een auto + privechauffeur, de lagere sluiten vrijwel allemaal elke dag aan in de file. Want die vinden openbaar vervoer vies en andere forenzen ordinair. :wink:
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Arriva de dupe van falen NS en Prorail

Bericht door Geert »

Vinny schreef:Het bizarre is dat het zoutkaartje uit de koker van 'verkeer en waterstaat' komt. Je zou denken dat die ambtenaren weten hoe de spoorsector in Nederland is opgebouwd... :|
Het bizarre vind ik eerder dat men niet heeft gerealiseerd dat het totaal niet bijdraagt aan een oplossing: de meeste treinreizigers in de spits reizen op een abonnement. Die gaan echt niet vanwege 40% korting op een kaartje dat ze niet hoeven te kopen ineens eerder of later reizen...
racingweirdo
Berichten: 165
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 14:32

Re: Arriva de dupe van falen NS en Prorail

Bericht door racingweirdo »

ik zie iemand hier schrijven dat ns het zoutkaartje, bedacht heeft.

Noway ze zijn door eurlings gedwongen, veolia heeft trouwens formeel wel mee gedaan om gedonder met eurlings en rover te verkomen.



Het ministerie van eurlings, heeft trouwens alle vervoerders gewoon het mes op de keel gezet en afgedwongen dat ze mee deden aan het zoutkaartje.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Arriva de dupe van falen NS en Prorail

Bericht door Wubbo »

Bron?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Arriva de dupe van falen NS en Prorail

Bericht door Vinny »

Het bizarre vind ik eerder dat men niet heeft gerealiseerd dat het totaal niet bijdraagt aan een oplossing: de meeste treinreizigers in de spits reizen op een abonnement. Die gaan echt niet vanwege 40% korting op een kaartje dat ze niet hoeven te kopen ineens eerder of later reizen...
Het zoutkaartje is dan ook bedoeld voor verstokte automobilisten die anders zouden gaan glijden op de snelweg. Ik vind dit vooral een vorm van problemen oplossen die er niet zijn, maar commercieel komt het de NS niet heel verkeerd uit natuurlijk. Ze krijgen wat geld van het ministerie wat ze anders aan wegenzout zouden uitgeven, en mogelijk wat nieuwe klanten... -O-
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Arriva de dupe van falen NS en Prorail

Bericht door Chauf21 »

Ook zoiets moois ja :)
Dagenlang op het nieuws dat er major problems op het spoor zijn. Treinen die niet rijden, reizigers die niet op bestemmingen komen, zeer beperkte dienstregelingen en zelfs negatieve reisadviezen -O- En dan, een paar dagen later, het zoutkaartje *O* Of we even, met korting, met de trein willen gaan. Het volgende berichtje van de nieuwslezer gaat vervolgens over minder intercitys Rotterdam - Utrecht rijden -O- Nou, sorry hoor, dan weet ik het als automobilist ook wel. Het zijn geen domme koeien ofzo... :|

Dus wat heb je nou bereikt met die actie? Dat reizigers die normaal gesproken een kaartje vol tarief hadden gekocht nu lekker met korting kunnen reizen *O* Op kosten van het wegenpotje van V&W ofzo *bus*

Maar eigenlijk :X
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: Arriva de dupe van falen NS en Prorail

Bericht door --Stefan-- »

Het was de afgelopen dagen ook niet echt drukker dan normaal.
Zou bijna zeggen dat het nog steeds rustiger was :P

Maar je kan het ook zien als een compensatie zien voor de 'gedupeerde' reiziger. (Al was het daar oorspronkelijk niet voor bedoeld)
3 0 7 9
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Arriva de dupe van falen NS en Prorail

Bericht door Daantje »

Fles schreef:wat stelt dat zoutkaartje trouwens helemaal voor? Zo'n beetje elke serieuze treinreiziger heeft al een voordeelurenkaart of kan gewoon niet anders dan in de spits de trein nemen. Zowel het "aanbod" van NS als dit gehuil van Hettinga gaat gewoon nauwelijks ergens over :roll:
De enige mensen die profiteren van dat zoutkaartje zijn niet de mensen die je dupeert met nooddienstregelingen ten gevolge van het slechte weer want dat zijn mensen die veel met de trein reizen en toch wel een abonnement of voordeelurenkaart hebben.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Arriva de dupe van falen NS en Prorail

Bericht door Joshua »

Ja en mensen met een abonement of voordeelurenabo hadden er niks aan. Die konden sowieso al gratis or met korting reizen. En iedereen die veel met de trein reist heeft zoiets toch.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Negen en 39 gasten