Treinlijn Oldenzaal-Zutphen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
fikkievic
Berichten: 2
Lid geworden op: do 14 jan 2010, 21:55

Treinlijn Oldenzaal-Zutphen

Bericht door fikkievic »

Waarom is het niet mogelijk om elk kwartier een trein te lopen op deze dienstlijn?
Weet iemand dat of is het technisch wel mogelijk?
fikkievic
Berichten: 2
Lid geworden op: do 14 jan 2010, 21:55

Oldenzaal-Zutphen

Bericht door fikkievic »

Waarom rijd de trein op het laatste stukje van dit traject altijd zo langzaam?
Verschillende keren missen wij dan de aansluiting met de trein komende uit Deventer.

Ook vind ik het erg vervelend dat als de trein iets later aankomt dat ze niet even op elkaar wachten!
Je staat hierdoor wel een half uur in Zutphen te wachten op de volgende trein, het is vaak een kwestie van een luttele minuutjes ( 1 tot 3).
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Oldenzaal-Zutphen

Bericht door Geert »

Ik heb beide topics even samengevoegd, ze gaan immers over hetzelfde traject.
Maik
Berichten: 552
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:50
Locatie: Aalten

Re: Treinlijn Oldenzaal-Zutphen

Bericht door Maik »

fikkievic schreef:Waarom is het niet mogelijk om elk kwartier een trein te lopen op deze dienstlijn?
Weet iemand dat of is het technisch wel mogelijk?
Alle stations hebben 2 sporen waardoor het technisch zeer waarschijnlijk wel mogelijk is, je moet de treinen elkaar dan wel laten passeren ter hoogte van Zutphen goederen. Het heeft alleen niet zoveel zin om ieder kwartier een trein te laten rijden, er zijn simpelweg te weinig passagiers.
Pommes.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Oldenzaal-Zutphen

Bericht door Wubbo »

En slechte aansluitingen. Theoretisch kan het net, maar dan vervalt de bediening van Delden Servo en je perronopstelling van Hengelo wordt een kleurplaat. Naast dat er dus echt te weinig reizigers zijn.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Oldenzaal-Zutphen

Bericht door Freek »

En wat te denken van de aansluitingen. Als er een perfecte kwatierdienstregeling mogelijk is, sluit deze in Zutphen aan op geen enkele trein. Immers deze rijden allemaal op het halve uur. Het enige waar met een beetje geluk aansluiting op gegeven kan worden is de stopper naar- en vanuit Nijmegen. kortom: je zult er weinig nieuwe reizigers mee aantrekken.
Dre
Berichten: 131
Lid geworden op: za 28 jun 2008, 21:33
Locatie: Oldenzaal

Re: Oldenzaal-Zutphen

Bericht door Dre »

Waarom niet? Als iemand die al jaren op deze lijn reist kan ik daar tweeledig over zijn:

1. Zowel Zp-Hgl als Hgl-Odz (bediening is wel doorgaand, maar veel doorgaande reizigers zijn er niet tussen Odz en Zp (en v.v.) zijn niet dusdanig druk dat een kwartiersdienst rendabel is (zoals Mark al aangeeft). Enige treinen die 'druk' zijn, zijn:

t31215 Go-Hgl, t31217 Go-Hgl, t31226 Odz-Hgl, t31228 Odz-Hgl. De treinen daaromheen (t31213, t31219, t31224 en t31230 zijn op genoemde trajecten weliswaar 'vol', maar daarin heeft vrijwel iedereen een zitplaats. Voor de genoemde spitstreinen vanuit Odz is het na Hgl richting Zp ook nog wel eens druk, maar daar zijn genoeg zitplaatsen over. In de avondspits speelt de drukte minder omdat scholieren en beroepsbevolking grotendeels afzonderlijk van elkaar weer naar huis reizen.

2. Technische haalbaarheid. Is er volgens mij wel, maar sommige kruisingsmogelijkheden liggen daar niet handig voor. Bij een halfuursdienst wordt er gekruist in Hgl, Go en Lr. Bij een halfuursdienst bestaat er nog de mogelijkheid dat er goederentreinen over de lijn rijden, welke dan kruisen met de s31200 te Ddn en Mk. Die mogelijkheid bestaat niet meer omdat de toegevoegde treinen die plaatsen moeten gebruiken om danwel de normale halfuurstreinen, danwel elkaar te passeren, waarbij gezegd moet worden dat de toegevoegde treinen elkaar tussen Ddn en Go moeten passeren, maar dat daartoe infrastructureel geen mogelijkheid voor bestaat.

Verder beperk je daarmee de mogelijkheid op bijsturing. In geval van vertraging worden momenteel de overige kruisingsmogelijkeden (Ddn, Mk en Lc) gebruikt om de s31200 te laten kruisen. Door extra treinen in te leggen, zonder daartoe de infra aan te passen zorg je ervoor dat de treinen nog afhankelijker van elkaar worden. Door alle kruisingen te beleggen heb je geen alternatieven meer bij vertraging, en zit er niets anders op dan elkaar op te wachten op de gebruikelijke plaatsen, waardoor de niet-vertraagde trein automatisch de vertraging van de vertraagde trein overneemt, en overbrengt op de trein die hij bij de volgende kruising tegenkomt.

Verder wordt inderdaad de mogelijkheid op de bediening van Ddnser weggenomen (stelt tegenwoordig niet zo heel veel meer voor, maar soit), tenzij je daar met wat kunst en vliegwerk aan het werk gaat. Bijvoorbeeld door een trein bij vertrek uit Hgl direct achter een trein aan te sturen en met ROZ in Ddn achter een trein richting Go binnen te nemen (spoor is daar lang genoeg voor) en andersom ook een trein vanaf Ddnser direct na de passage van de s31200 richting Odz achter deze trein aan te sturen en deze in Ddn met ROZ achter de trein naar Odz binnen te nemen.

Afkortingen waarin de mouse-overs niet voorzien:
Mk = Markelo, voormalig station met passeerspoor tussen Goor en Lochem
Lr = Laren-Almen, idem aan Markelo, alleen dan tussen Lochem en Zutphen
Ddnser = Delden raccordement Elementis (vroeger Servo, vandaar de afkorting 'ser')
ROZ = Seinbeeld "Rijden op Zicht"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten