Mogelijk AOW-actie in openbaar vervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Mogelijk AOW-actie in openbaar vervoer

Bericht door Daniel »

Mogelijk AOW-actie in openbaar vervoer
Geplaatst op: woensdag 13 januari 2010 13:52
Laatst bijgewerkt: woensdag 13 januari 2010 13:53


ZOETERMEER - Passagiers van bus, tram en metro in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht kunnen volgende week woensdag mogelijk een paar uur gratis reizen.
De FNV-bonden Abvakabo en Bondgenoten zijn van plan die dag publieksvriendelijke acties in het openbaar vervoer te houden uit protest tegen het voornemen van het kabinet de AOW-leeftijd te verhogen van 65 naar 67 jaar.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mogelijk AOW-actie in openbaar vervoer

Bericht door Geert »

Alsof de werkgevers er iets aan kunnen doen dat het kabinet hiervoor besloten heeft...
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Mogelijk AOW-actie in openbaar vervoer

Bericht door JWM »

Waarom alleen in de vier grote steden en niet bij bijvoorbeeld de NS of Connexxion? Straks beslissen de vakbonden ook nog dat je volgende week bij de Albert Heijn gratis boodschappen mag doen omdat ook het winkelpersoneel van de regering 2 jaar langer door moet werken. :roll:
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Mogelijk AOW-actie in openbaar vervoer

Bericht door Chauf21 »

En op welke grond is deze actie dan gerechtvaardigd? Het lijkt mij dat het riedeltje 'werkgevers verbieden de actie en stappen naar de rechter - rechter bepaalt in een kort geding dat de actie niet tegen de werkgever is en verbiedt de actie - alles weer terug bij het oude' weer wordt afgespeeld.

Ik snap sowieso niet waar die bonden mee bezig zijn met dit soort kansloze acties. Ja, ik wil en kan best begrijpen dat het voor iemand van 61 jaar zuur is als hij nu nog twee jaar extra mag doorwerken. Maar hé, er staat een flinke vergrijzing voor de deur, daar kan je maar moeilijk omheen. Over 20 jaar zullen de uitgaven van het Rijk voor ouderenzorg flink zijn toegenomen. En waar moet dat geld dan vandaan komen?
Niet langer willen doorwerken zal toch op een of andere manier gecompenseerd moeten worden. Belastingen omhoog, BTW omhoog, kortingen voor ouderen afschaffen? Nee, daar zit de achterban van de bonden op te wachten -O-
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mogelijk AOW-actie in openbaar vervoer

Bericht door Geert »

Chauf21 schreef:Ja, ik wil en kan best begrijpen dat het voor iemand van 61 jaar zuur is als hij nu nog twee jaar extra mag doorwerken.
Dat is niet eens zo, mensen die nu 61 zijn vallen nog onder de overgangsregeling die 10 jaar (!) duurt. Ik vind dit ook maar een rare actie...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Mogelijk AOW-actie in openbaar vervoer

Bericht door Wubbo »

Ah natuurlijk. De bonden zijn het ergens niet mee eens dus wat doen we: we voeren maar weer eens actie in het openbaar vervoer. Verzin eens wat origineels ofzo, daarmee bereik je meer dan de zoveelste actie in het OV (wanneer krijgen we eens een jaar zonder OV-acties?).
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mogelijk AOW-actie in openbaar vervoer

Bericht door Geert »

Het scheelt in ieder geval nog dat dit een publieksvriendelijke actie is...
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Mogelijk AOW-actie in openbaar vervoer

Bericht door AppleMoose »

Hoe geloofwaardig ben je als vakbond, als je volledige medewerking verleent aan dit belachelijke plan, en ondertussen maar blijft roepen dat je tegen bent en acties organiseerd? :?

En waarom zo'n actie als deze? Dit heeft absoluut geen effect op de politiek, hier tref je alleen de werkgevers mee.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Mogelijk AOW-actie in openbaar vervoer

Bericht door Meltrain »

Ik vraag me serieus af of in Amsterdam en Rotterdam gedurende die tijd dan ook de poortjes van de metro open gezet worden. :lol:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: Mogelijk AOW-actie in openbaar vervoer

Bericht door --Stefan-- »

Anders doe je dat toch zelf? Noodknopje indrukken, *piep*, klaar :P
3 0 7 9
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mogelijk AOW-actie in openbaar vervoer

Bericht door Suus »

Acties OV mogen niet doorgaan

AMSTERDAM - Vakbond Abvakabo FNV mag woensdag geen publieksvriendelijke acties houden in het openbaar vervoer in Amsterdam en Utrecht.

Dat heeft de rechtbank in Amsterdam dinsdag besloten in een kort geding dat de openbaarvervoerbedrijven in de twee steden hadden aangespannen.

Abvakabo FNV wilde dat zijn leden woensdag enkele uren geen kaartjes zouden controleren als protest tegen het voornemen van het kabinet om de AOW-leeftijd te verhogen van 65 naar 67 jaar. Woensdag is namelijk een hoorzitting over die plannen in de Tweede Kamer.

De rechtbank heeft dinsdag alleen haar besluit bekendgemaakt. Met de motivering daarvan treedt zij later deze week naar buiten.
Meer en bron: Nu.nl
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Mogelijk AOW-actie in openbaar vervoer

Bericht door AppleMoose »

En terecht!
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mogelijk AOW-actie in openbaar vervoer

Bericht door Geert »

Second that. :pos:
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Mogelijk AOW-actie in openbaar vervoer

Bericht door Fles »

Ronzol schreef:En terecht!
Vind ik ook. Sowieso is het van de zotte dat acties over zo'n beetje ELK onderwerp blijkbaar via het OV moeten lopen. Welk helder licht heeft dat bedacht?? Opduvelen dermede :neg:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mogelijk AOW-actie in openbaar vervoer

Bericht door Suus »

Met publieksvriendelijke acties heb ik nog weinig problemen mee.

Erger zijn stiptheidsacties, want dan weet je zeker dat je vertraging hebt.

Maar het ergste zijn stakingen. Gelukkig is dat hier niet zo'n volkssport als in België of Frankrijk, maar na het voorjaar van 2008 lijkt mij dat er nu iets anders dan het OV aan de beurt is. Waarom geen scholen ofzo?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Mogelijk AOW-actie in openbaar vervoer

Bericht door playertwo »

Pure onzin om altijd maar naar het stakingsmiddel te grijpen, het is geen conflict tussen werkgevers en werknemers. Volledig terecht dus dat in KG dit soort onzin verboden is. Laat FNV, CNV en andere bonden zich wat meer constructief opstellen een meedenken hoe we de verhoogde AOW-leeftijd verantwoordelijk kunnen invoeren. Doen ze tenminste wat nuttigers dan alleen maar opkomen voor hun 40+ bestand dat overigens niet massaal voor hen opkwam bij hun AOW-actiedag.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten