OV-chipkaartberichten op een rijtje

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

En bij mij nogsteeds slechts de ritten van 23-12-2009 en daarvoor...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Meltrain »

Ik lag gisteravond eens na te denken en bedacht ineens een aantal mogelijke problemen als er vanaf 11 februari alleen nog maar met de OV-Chipkaart in SRR gereisd kan worden:

1) Hoe moet het verder met de Landelijke Dagkaart, ZomerZwerfKaart en de Zomertour Plus?

2) Blijft de Buzzer nog wel geldig op Voorne-Putten? Zo ja, wordt die er dan ook nog wel verkocht op de bussen van Connexxion?

3a) Lijn 141 wordt gezamenlijk door Arriva en Qbuzz gereden. Geldt dan straks dat op de ritten van Qbuzz een OV-Chipkaart verplicht is en op de ritten van Arriva niet?
3b) Indien je op een andere lijn van Qbuzz (bijvoorbeeld lijn 144) een wegwerp OV-Chipkaart van Qbuzz koopt en je wilt overstappen op lijn 141, kan dat dan alleen als die rit door Qbuzz wordt gereden?

4) Mijn zusje heeft een OV-Begeleiderskaart. Weliswaar hebben we er een OV-Chipkaart bij gekregen, maar die dient alleen om metropoortjes te openen en is ook alleen geldig in combinatie met een OV-Begeleiderskaart, aangezien er geen pasfoto op staat.
Het is voor de begeleider van mijn zusje dus niet mogelijk om in en uit te checken. Riskeren we hiermee een boete?

Zo, het waren wat vragen, maar ik hoop dat iemand het weet. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

meltrain schreef:3a) Lijn 141 wordt gezamenlijk door Arriva en Qbuzz gereden. Geldt dan straks dat op de ritten van Qbuzz een OV-Chipkaart verplicht is en op de ritten van Arriva niet?
De schermen in de Arriva-bussen melden alleen dat de strippenkaart niet meer geldig is bij RET, Connexxion en Qbuzz rond Rotterdam, veel te verplichten valt er volgens mij niet zolang Arriva niet volledig over is (dat gaan ze medio 2010 is de planning)
3b) Indien je op een andere lijn van Qbuzz (bijvoorbeeld lijn 144) een wegwerp OV-Chipkaart van Qbuzz koopt en je wilt overstappen op lijn 141, kan dat dan alleen als die rit door Qbuzz wordt gereden?
Als op die wegwerpchipkaart een product staat wat gedurende een bepaalde tijd geldig is wel ja, als er een saldo op staat zou je ook bij Arriva moeten kunnen in- en uitchecken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Meltrain »

Op de wegwerpkaarten staat een product wat (in dit geval) alleen bij Qbuzz geldig is voor (ik dacht) 1 uur.
Alleen een beetje jammer dat dat dan ook niet bij Arriva gebruikt kan worden. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door tsov »

Over die begeleiderskaart weet nog niemand wat, mijn oma heeft ook zo'n ding en mijn opa heeft al aan de telefoon gehangen met NS, Arriva en TLS zonder enig resultaat...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

En ook bij het GVB bestaat er een (paarse achterkant), maar de instructies ervan zijn zo onduidelijk dat niemand weet wat je er mee moet :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Chauf21 »

3b: kaartjes die je koopt in de bus (tram) kunnen beperkt gebruikt worden. Overstappen naar een andere vervoerder is niet toegestaan/kan niet. RET en Qbuzz verkopen kaartjes van €2,50 en €3,50 met overstapmogelijkheid bij eigen bedrijf. Connexxion kaartjes van €2,- en €4,- zonder overstapmogelijkheid.

4 (en vermoedelijk ook 1 & 2): de OV-B blijft vooralsnog geldig als zichtkaart.

Mocht je nergens officiële antwoorden vinden, wil ik het wel eens mailen naar de OVC-afdeling binnen XX :)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Meltrain »

Graag. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door reisthijs »

Chauf21 schreef:3b: kaartjes die je koopt in de bus (tram) kunnen beperkt gebruikt worden. Overstappen naar een andere vervoerder is niet toegestaan/kan niet.
Een belachelijke situatie. Waarom is er geen landelijk standaardkaartje ingevoerd om de kleine grijze strippenkaartjes te vervangen?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Joshua »

In welke regio's worden er eigenlijk al wegwerp kaartjes verkocht? Hier in Nijmegen nog niks in ieder geval.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

GVB, RET, Qbuzz SRR en Connexxion Voorne-Putten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Fles »

"Reizen met OV-Chipkaart duurder"

Reizen met de ov-chipkaart in de stad is meestal duurder dan met een strippenkaart. Dat staat in een onderzoek dat de SP hield.

In zes steden werden 1700 ov-ritjes vergeleken. Dit werd vrijdagavond in het programma De Ombudsman bekend gemaakt.
In Utrecht waren de prijsverschillen het grootst. Van de ruim 957 ritten was de ov-chipkaart gemiddeld negentien procent duurder.

bron en meer
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Utrecht is ook wel logisch, in hoeveel zones is die hele stad nu opgedeeld?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Bee schreef:Utrecht is ook wel logisch, in hoeveel zones is die hele stad nu opgedeeld?
Toch nog maarliefst zeven stuks als je alles wat aan de westkant geannexeerd is meerekend:
- Centrum (5000)
- Rijnsweerd / De Uithof / De Bilt (5010)
- Papendorp / Leidsche Rijn / De Meern (5111)
- Lage Weide (5914)
- Overvecht / Zuilen (5915)
- Vleuten / Vleuterwijde (5120)
- Haarzuilens (5923)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Nog even 'n berichtje uit 'n ander topic geplukt wat wel goed bij dit nieuwsbericht past: Dordrecht treft 't dat er hier een jaartje of 10-12 geleden een herzonering is doorgevoerd, want de prijsverhogingen die dat opleverde worden met de chipkaart deels ongedaan gemaakt. Dit ondanks dat we hier het hoogste kilometertarief van 't land voor stadsvervoer hebben!

De langste rit die je kunt maken vanuit Oudelandshoek, Stadspolders, Dubbeldam of Sterrenburg naar het station (allen 5370 naar 5360) kost vrijwel exact evenveel als met de strippenkaart (het varieert van 6,7% goedkoper tot 2,7% duurder). Dat zijn de uiterste gevallen (bijna niemand stapt bij de eerste halte op de ringlijn in aangezien de laatste daar op loopafstand vandaan ligt), dus een flink aantal ritten pakt goedkoper uit. (Deze wijken vertegenwoordigen overigens ca. de helft van het aantal inwoners). Een negatieve uitschieter is Dordtse Kil III - Station met +43%, waarvoor je dus voor iets wat nu twee zones is straks nog 14 cent boven de prijs van drie zones op de strippenkaart zit.

Voor de meeste één zone-trajecten trouwens hier wel prijsstijgingen die oplopen tot 30% met als uitschieter lijn 1 met z'n slingerroutes. Zorg dat je stevig zit voor je de volgende zin leest: Stadspolders - Station Zuid (langste traject door 1 zone met lijn 1) kent een prijsstijging van 119% :shock: Kost je nu 1 euro met de strippenkaart en maarliefst 2,19 met de OV-chipkaart.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Justin »

*houdt zich vast*

Jeetje

*laat weer los*

:D

gelukkig, hoef ik niet van Ddrs naar Ddzd. Sowieso, alleen business in Ddrs en Ddr zoals gebruikelijk.

Ik verwonderde me er ook al laatst over, over hoe ze dat gaat doen met die joint-venture uitvoering van lijn 141 met Qbuzz/Arriva hier...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Utrecht is ook wel logisch, in hoeveel zones is die hele stad nu opgedeeld?
Ik moest donderdag naar een of ander vaag kantoorpand in de buurt van knooppunt Oudenrijn. Volgens mij was de chip net goedkoper dan de strippenkaart. Overigens verkocht de buschauffeur ook losse kaartjes naar het station voor 2,40. Dat vond ik wel heel erg duur... (met de chipkaart was het 1,20 als ik me goed herinner).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

2,40 is gewoon de prijs van een grijze 3-strippenkaart, wat logisch is als je door twee zones moet voor het CS.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door iljitsch »

Fles schreef:"Reizen met OV-Chipkaart duurder"
Reizen met de ov-chipkaart in de stad is meestal duurder dan met een strippenkaart. Dat staat in een onderzoek dat de SP hield.
Ik heb zelf dit voor een aantal tramlijnen uit Den Haag en Randstadrail lijn E op een rijtje gezet en hierbij blijken sommige lijnen gemiddeld een stuk goedkoper te zijn en andere aanzienlijk duurder. Je gaat al gauw de mist in zodra zo'n lijn door de stad begint te kronkelen, als-ie netjes recht op z'n doel af gaat is het niet zelden goedkoper dan met de strippenkaart:

Code: Selecteer alles

Lijn 1 vanaf het Kurhaus: 8,6% duurder 
Lijn 2 vanaf station CS:  6,2% goedkoper 
Lijn 6 vanaf het Spui:    7,3% goedkoper 
Lijn 8 vanaf station HS:  0,9% goedkoper 
Lijn 11 vanaf station HS: 6,5% duurder
Ik heb kosten vanaf het gekozen punt naar iedere halte opgeteld en daaruit een gemiddelde genomen voor OV-chipkaart met de tarieven van 2009 en de 15-strips strippenkaart van 7,30 euro. (Voor de chipkaart maakt het gekozen beginpunt niet uit, voor de strippenkaart wel omdat het bepaalt in hoeveel gevallen je net wel of net niet over een zonegrens gaat.)

Interessant genoeg is Randstadrail lijn E van Den Haag CS naar naar iedere willekeurige halte goedkoper met de chip- dan met de strippenkaart, gemiddeld 15,6%, ondanks dat het Haagse deel een buitengewoon hoog kilometertarief heeft. Helaas kon ik niet zien hoe dit zit met Randstadrail naar Zoetermeer omdat daar om onverklaarbare reden de chipkaart nog niet werkt en dus ook de kosten nog niet op de website van de HTM staan. Het kost blijkbaar meer tijd om de OVC-apparatuur die al vanaf de oplevering jaren geleden in die rijtuigen zit (met het idee dat de strippenkaart op RR nooit gebruikt zou worden, goeie grap) te activeren dan alles nieuw in te bouwen in alle andere trams en bussen.

Iemand overigens enig idee hoe lang dit nog gaat duren? Volgens een brief aan de tweede kamer van de staatssecretaris per 1 januari, volgens een stuk van de stadsregio "begin januari", allebei al voorbij. Dat wordt vrij irritant als je vanaf 11 februari van Randstadrail E over wilt stappen op RR 3 of 4 om Den Haag in te gaan als bij E de strippenkaart niet meer mag en bij 3 en 4 de chipkaart nog niet werkt. Om van het modderfiguur wat dan geslagen wordt maar niet te spreken.
Treinen zijn er om te rijden, niet om te stoppen.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Chauf21 »

Over die gele blauwe automaten van de OV-chipkaart die in de bussen verschijnen:
- Een geel kastje wordt ook wel een AVM, Add(ed) Value Machine, genoemd. Bij deze automaten kan je zowel bestellingen ophalen als saldo opladen.
- Een blauw kastje wordt ook wel een AHM, Afhaalmachine, genoemd. Bij deze automaten kan je alleen bestellingen (uit de webwinkel) ophalen.
Afhankelijk van wat de concessieverlener eist, wordt er een geel of blauw kastje in de (Connexxion) bussen geplaatst. De planning is vooralsnog om veel/vrijwel alle bussen van Connexxion in april van een dergelijk kastje te voorzien.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Joshua »

Maar er is toch ook nog een verschil tussen een AVM en een AVM-light?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Waar zou je 7 kapotte poortjes op hetzelfde treinstation kunnen melden? De NS Klantenservice reageert niet op een e-mail van begin vorige maand :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Chauf21 schreef:Over die gele blauwe automaten van de OV-chipkaart die in de bussen verschijnen:
- Een geel kastje wordt ook wel een AVM, Add(ed) Value Machine, genoemd. Bij deze automaten kan je zowel bestellingen ophalen als saldo opladen.
Een AVM is toch een aanvulmachine? Dat heb ik eens gelezen in de aanbesteding van die apparaten... En dan hebben we ook nog de TVM, de ticketverkoopmachine en de AHM, de afhaalmachine.

@Joshua: het verschil tussen AVM en AVM-Light is dat de eerste ook je transacties uit kan lezen. Een AVM-Light kan dat volgens mij niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Mis nogsteeds transacties van de eerste week van januari in 't overzicht, maar zowaar, keurig na zeven dagen staat m'n "probeertransactie" bij Arriva nu in 't overzicht :) Valt me trouwens wel wat op: de haltes op de kaartlezer wijken af van de haltes in het overzicht...
12-01-2010 Reis
Check-in 16:45 Utrecht, CS/Jaarbeursplein
Check-out 17:40 Sliedrecht, Station
...volgens de kaartlezer heet m'n bestemmingshalte namelijk "Sliedrecht, Busstation" :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door deadlock »

Dat prijsverschil voor dezelfde reis wat in Arnhem gemeld is heb ik trouwens ook in Zwolle én in Deventer. Het gaat om centen maar het is er wel. Tussen de 1,12 en 1,16 kost een enkele reis en ik heb expres gewacht tot de bus stilstond.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten