Treinen voller door achterstand onderhoud
Re: Treinen voller door achterstand onderhoud
Ik zat gister in een 86xx Virm stel, maar die maakte me toch een herrie bij het remmen, niet normaal, ook in de trein hoorde je de hele tijd een puffend geluid bij het remmen. Op mijn dagelijkse traject wordt er meestal op exact de zelfde plaatsen vaart verminderd, maar nu deed de machinist dat al eerder, en voor de reiziger op een heel erg schokkerige manier, alsof er ineens 40km/u binnen een paar seconde langzamer werd gereden, en dat dan een stuk later weer. In plaats van langzaam gelijkmatig vaart verminderen.
Gister kon er ook een IRM viertje niet vertrekken uit Hoofddorp opstel omdat ie te weinig bar kreeg. Is vervolgens gecombineerd met het treinstel erachter, en als t700 vertrokken naar Groningen met 8 bakken IRM. Helaas was de t3500 daardoor opgeheven. En de t700 met +20 vertrokken. Dan hoor je de reizigers alweer denken dat het aan geklungel van de treindienstleider kan liggen. De t3500 erna was 'vergeten' te stoppen op de Bijlmer (stopte na Zuid pas weer in Utrecht) en de t3100 ertussenin was omgeleid via Duivendrecht- Hilversum naar Utrecht. Sta je dan op Bijlmer.
Gister kon er ook een IRM viertje niet vertrekken uit Hoofddorp opstel omdat ie te weinig bar kreeg. Is vervolgens gecombineerd met het treinstel erachter, en als t700 vertrokken naar Groningen met 8 bakken IRM. Helaas was de t3500 daardoor opgeheven. En de t700 met +20 vertrokken. Dan hoor je de reizigers alweer denken dat het aan geklungel van de treindienstleider kan liggen. De t3500 erna was 'vergeten' te stoppen op de Bijlmer (stopte na Zuid pas weer in Utrecht) en de t3100 ertussenin was omgeleid via Duivendrecht- Hilversum naar Utrecht. Sta je dan op Bijlmer.
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Re: Treinen voller door achterstand onderhoud
Kan de s3000 of s800 dan niet een extra stop daar maken?
Re: Treinen voller door achterstand onderhoud
Die beslissingen worden officieel niet op een post genomen helaas.
Re: Treinen voller door achterstand onderhoud
Waar dan wel eigenlijk? In Utrecht ofzo?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Treinen voller door achterstand onderhoud
Extra stops worden beslist door de lokale bijsturing, in dit geval Asd dus. Personeel op die trein krijgt vervolgens een verzoekje via sms of RP en zoiezo een telefoontje over de extra stop.
En het schokkerige remmen wordt veroorzaakt doordat de ABI vrij abrupt in werking treed, vandaar ook het gevoel alsof de snelheid ineens naar beneden duikt. De mcn heeft daar geen invloed op, de ABI werkt automatisch.
Wat jij beschrijft is duidelijk de ABI (Anti Blokkeer Installatie) die aanspreekt zodra 1 of meerdere assen slippen en dan hoor je idd meerdere keren achter elkaar een soort harde puf (maar aanmerkelijk zachter als het harde sisgeluid wanneer de magneetremmen worden neergelaten of opgetild). Het komt uit het kastje onder de trap op het balkon en is daar het best te horen, reizigers die er dichtbij zitten of staan schrikken zich dikwijls een hoedje.Caspar schreef:Ik zat gister in een 86xx Virm stel, maar die maakte me toch een herrie bij het remmen, niet normaal, ook in de trein hoorde je de hele tijd een puffend geluid bij het remmen. Op mijn dagelijkse traject wordt er meestal op exact de zelfde plaatsen vaart verminderd, maar nu deed de machinist dat al eerder, en voor de reiziger op een heel erg schokkerige manier, alsof er ineens 40km/u binnen een paar seconde langzamer werd gereden, en dat dan een stuk later weer. In plaats van langzaam gelijkmatig vaart verminderen.
En het schokkerige remmen wordt veroorzaakt doordat de ABI vrij abrupt in werking treed, vandaar ook het gevoel alsof de snelheid ineens naar beneden duikt. De mcn heeft daar geen invloed op, de ABI werkt automatisch.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Treinen voller door achterstand onderhoud
Er is weer nieuws omtrent het ICL. Op Somda wordt gemeld dat de treinen t3526 en t3559 vanaf maandag met ICL gaan rijden, van/naar Maastricht dus! :D
Pommes.
Re: Treinen voller door achterstand onderhoud
Ik weet niet hoe dit bij anderen is, maar ik heb zelf altijd het idee dat als ik naar een andere ingang loop er het risico is dat net halverwege de deur dichtgaat en er even snel in springen is er dan dus niet bij. Vooral als de trein al een tijd stilstaat en het blijkt dat je bij de ingang staat waar nog het laatst ingestapt wordt.reisthijs schreef:De bakovergangen zijn het probleem niet, het is meer zo dat mensen, als ze op het balkon zien dat er reizigers staan, lijken te denken dat de rest van de trein 'dan ook wel vol zal zijn' en dus niet de moeite nemen om verder te lopen.
Idealiter stelt iedereen zich redelijk verspreid over het perron op zodat dit al dan niet hypothetische probleem zich niet voordoet, maar als simpele reiziger heb ik zelden enig idee hoe lang de trein gaat zijn. Met name bij die hele lange zullen dus weinig mensen helemaal voor- of achteraan instappen.
Bij de nieuwere metrolijnen in Madrid lossen ze dit op met lampjes langs de rand van het perron die precies aangeven waar eea stopt, dat maakt het gespreid instappen aanzienlijk makkelijker.
Treinen zijn er om te rijden, niet om te stoppen.
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Re: Treinen voller door achterstand onderhoud
Ik kijk zelf altijd hoeveel mensen er nog moeten instappen en waar de conducteur staat. Dan weet je of je tijd hebt om een stuk naar voren te lopen of niet. Zo zat ik laatst in een IC naar Rotterdam vanuit Utrecht, die een kwartier na vertrektijd werd opgeheven aangezien er geen machinist was. Alle zitplaatsen waren bezet; aardig wat reizigers dus. Aan de overkant van het perron stond de volgende IC, die netjes even wachtte, maar in principe natuurlijk zo snel mogelijk wilde vertrekken.
Deze trein stond echter een flink stuk naar voren ten opzichte van de IC waar ik uit kwam. Iedereen wilde dus in de achterste bakken stappen, waardoor het daar behoorlijk druk werd. Ik ben echter rustig helemaal naar voren gelopen, daarbij even achteruit kijkend hoeveel mensen er nog moesten instappen. Dat duurde aardig lang, dus ik had tijd genoeg om vooraan in te stappen, waar het heel rustig was. :D
Deze trein stond echter een flink stuk naar voren ten opzichte van de IC waar ik uit kwam. Iedereen wilde dus in de achterste bakken stappen, waardoor het daar behoorlijk druk werd. Ik ben echter rustig helemaal naar voren gelopen, daarbij even achteruit kijkend hoeveel mensen er nog moesten instappen. Dat duurde aardig lang, dus ik had tijd genoeg om vooraan in te stappen, waar het heel rustig was. :D
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39204
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Treinen voller door achterstand onderhoud
Wat ook een rol zal spelen is dat, ook op stations waar lange treinen gebruikelijk zijn, het aantal voorzieningen richting de uiteinden van het perron zo ongeveer 0,0 is. Geen bankjes, geen overkapping en vaak ook geen abri's om te schuilen mocht het slecht weer zijn. Zelfs een prullenbak staat er nog nieteens.
Dat nodigt natuurlijk ook niet uit om daar te gaan wachten, zelfs al weet je dat de trein lang gaat zijn.
Dat nodigt natuurlijk ook niet uit om daar te gaan wachten, zelfs al weet je dat de trein lang gaat zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Treinen voller door achterstand onderhoud
In Tb werkt het anders prima met beperkte voorzieningen voor reizigers die de s1900 moeten hebben richting Ehv, en in mindere mate de s3600 richting Ht. Helaas is het ook daar nog regelmatig dat een groot deel zich bij de trap blijft ophopen.
Re: Treinen voller door achterstand onderhoud
Ik had een tijd geleden een keer op Den Haag Hollands Spoor dat van een zooi toeristen een tweetal zelfs maar gewoon voor de roltap bleef staan, en ook nog zeer beledigd was toen ik tegen ze schreeuwde dat ze door moesten lopen. Blijkbaar had ik toch gewoon beter over ze heen kunnen lopen.
Het zou natuurlijk een stuk helpen als de kiosk en wachtruime e.d. niet gelijk bij de trap liggen (zoals bij Rotterdam C), maar een eind verderop (Leiden C is al beter, hoewel je daar het a/b probleem hebt). Dat geeft mensen een reden door te lopen en geeft ook open ruimte waardoor mensen kunnen zien dat er nog meer perron is. Zeker bij smalle perrons kan dat flink schelen, bijvoorbeeld bij Den Haag HS sporen 5 en 6 (erg smal) staat men meer op een kluitje dan sporen 3 en 4 (erg breed) hoewel natuurlijk de tweede trap bij de tunnel richting de hogeschool al flink helpt met spreiden.
Het zou natuurlijk een stuk helpen als de kiosk en wachtruime e.d. niet gelijk bij de trap liggen (zoals bij Rotterdam C), maar een eind verderop (Leiden C is al beter, hoewel je daar het a/b probleem hebt). Dat geeft mensen een reden door te lopen en geeft ook open ruimte waardoor mensen kunnen zien dat er nog meer perron is. Zeker bij smalle perrons kan dat flink schelen, bijvoorbeeld bij Den Haag HS sporen 5 en 6 (erg smal) staat men meer op een kluitje dan sporen 3 en 4 (erg breed) hoewel natuurlijk de tweede trap bij de tunnel richting de hogeschool al flink helpt met spreiden.
Treinen zijn er om te rijden, niet om te stoppen.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39204
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Treinen voller door achterstand onderhoud
Maargoed, op Den Haag HS zijn reizigers buiten de overkapping (die natuurlijk daar vrij groot is) ook zeldzaam. Liep zelf daar altijd wel naar voren met minstens tot Rotterdam een privé-coupé (in ICK toen nog) als resultaat. Immers, op Den Haag Centraal heb je ook vrij veel reizigers achterin de trein en in Delft helemaal.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Treinen voller door achterstand onderhoud
Ik vind het nog vrij redelijk gaan op mijn reis Lw-Hvsp. Alleen 's ochtends is ff vervelend. Mijn vaste ochtendtrein, de t12522 komt om 7:40 in Zl aan en dan staat er zo'n mensenmassa te wachten op t522 dat het bijna geen doen is. Alternatief is t12720 en in Mp overstappen op t720 waarvan het voorste ICM-IV'tje bijna geheel leeg is. Bijkomend voordeel, t720 rijdt door naar Hvs.
Terugweg is goed te doen, meestal heb ik dan t759 vanaf Hvs, welke achteraan altijd leeg is (omdat die trein uit Shl komt en daar de roltrappen vooraan zijn). Ik rij ermee tot Zl en vanaf daar vertrekt de t12759 vanaf spoor 14. Dit is een kopspoor en alle prutsers stappen natuurlijk achterin in, waardoor het voorstel treinstel altijd lekker rustig is en blijft.
Terugweg is goed te doen, meestal heb ik dan t759 vanaf Hvs, welke achteraan altijd leeg is (omdat die trein uit Shl komt en daar de roltrappen vooraan zijn). Ik rij ermee tot Zl en vanaf daar vertrekt de t12759 vanaf spoor 14. Dit is een kopspoor en alle prutsers stappen natuurlijk achterin in, waardoor het voorstel treinstel altijd lekker rustig is en blijft.
Re: Treinen voller door achterstand onderhoud
Je kunt bij vrijwel al het materieel (en bij treinstellen binnen hetzelfde treinstel) ook binnendoor lopen, dan loop je het risico niet om 'buitengesloten' te worden.iljitsch schreef:Ik weet niet hoe dit bij anderen is, maar ik heb zelf altijd het idee dat als ik naar een andere ingang loop er het risico is dat net halverwege de deur dichtgaat en er even snel in springen is er dan dus niet bij. Vooral als de trein al een tijd stilstaat en het blijkt dat je bij de ingang staat waar nog het laatst ingestapt wordt.
Wat ook een tip is voor iedereen: Kijk even naar voren of het sein al veilig staat of dat het vertreklicht al brand. Als dat niet zo is, dan weet je dat nog tijd hebt en niet hoeft te gaan rennen.
Dit vind ik nou een goed idee, of een markering langs de perronrand zoals op de Fyra-stations. Maar omdat een trein niet altijd dezelfde lengte heeft (vaker niet dan wel, ik zal het zelf maar zeggen ) is een opdeling van alle perrons in vakken (A, B, C) in combinatie met een interactief systeem met een 'Wagenstandanzeiger', liefst geintegreerd in de CTA zoals in Duitsland, misschien de beste oplossing.iljitsch schreef:Bij de nieuwere metrolijnen in Madrid lossen ze dit op met lampjes langs de rand van het perron die precies aangeven waar eea stopt, dat maakt het gespreid instappen aanzienlijk makkelijker.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Treinen voller door achterstand onderhoud
Bij de RER in Paris wordt ook altijd met een lampje aangegeven of het een train court of train longue is :).
En ik kijk altijd naar de genoemde punten van Dexter :).
En ik kijk altijd naar de genoemde punten van Dexter :).
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ach, zak er toch allemaal in
Re: Treinen voller door achterstand onderhoud
Dat moet ook gewoon met lichtjes kunnen, inclusief kleurverschil voor waar de eerste klas, de tweede klas en de fiets- en bagageruimte is. Alle treinen kunnen toch al vertellen wie ze zijn en waar ze zijn, daar moet een systeem voor te maken zijn dat weergeeft hoe ze in elkaar zitten en waar ze stoppen. Natuurlijk, er zijn altijd dingen te bedenken waardoor het niet helemaal kloppend wordt, maar het geeft best een aardige indicatie. En er is geld mee te verdienen: doordat het instappen daardoor minder tijd kost wordt de punctualiteit hoger :pos:
Re: Treinen voller door achterstand onderhoud
Ja, maar gewoon een paar haltes schrappen van Den Haag naar Groningen en dan een stop van 8 minuten inlassen in Utrecht is toch veel effectiever om de punctualiteit op te krikken? Dus in plaats van dat 20% van de treinen 5 minuten later in Gn is zijn ze gewoon allemaal 5 of meer minuten later (dan nodig).Wubbo schreef:maar het geeft best een aardige indicatie. En er is geld mee te verdienen: doordat het instappen daardoor minder tijd kost wordt de punctualiteit hoger :pos:
Treinen zijn er om te rijden, niet om te stoppen.
Re: Treinen voller door achterstand onderhoud
Welke haltes wil je schrappen tussen Den Haag en Groningen. Dat is op dit moment al een van de snelste intercity's :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Treinen voller door achterstand onderhoud
Alles is technisch mogelijk. En vooral nu de aanstaande vervanging van de oude flappenbakken door digitale CTA's eraan komt is het een uitgelezen moment om een paar forse verbeteringen door te voeren.
Maar er zullen dan een paar systemen aan elkaar gekoppeld moeten worden van Prorail en NS en dat zal wel het grote struikelblok gaan worden. En daarnaast kost het geld en alles wat geld kost wordt kritisch bekeken bij het spoor.
Ik zal eens een balletje opgooien tijdens werkoverleg, misschien vinden ze het wel een goed idee.
Maar er zullen dan een paar systemen aan elkaar gekoppeld moeten worden van Prorail en NS en dat zal wel het grote struikelblok gaan worden. En daarnaast kost het geld en alles wat geld kost wordt kritisch bekeken bij het spoor.
Ik zal eens een balletje opgooien tijdens werkoverleg, misschien vinden ze het wel een goed idee.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Treinen voller door achterstand onderhoud
Volgens mij stopten ze vroeger ook in Voorburg.Bee schreef:Welke haltes wil je schrappen tussen Den Haag en Groningen. Dat is op dit moment al een van de snelste intercity's :X
Ik vind het in elk geval schandalig dat volgens de dienstregeling de trein uit Den Haag om 17.16 u in Utrecht arriveert en dan tot 17.21 u uit z'n neus zit te eten voordat-ie doorrijdt naar Amersfoort. In de praktijk komen daar meestal nog wel een paar minuten bij ook.
Treinen zijn er om te rijden, niet om te stoppen.
Re: Treinen voller door achterstand onderhoud
5 minuten voor kopmaken is best snel hoor. Normaal staat er 8 tot 11 minuten voor... (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 1094
- Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
- Locatie: Nijmegen
Re: Treinen voller door achterstand onderhoud
Neem maar als voorbeelde s3000 en de s3100 in Arnhem, das pas lang bufferenVinny schreef:5 minuten voor kopmaken is best snel hoor. Normaal staat er 8 tot 11 minuten voor... (A)
3 0 7 9
Re: Treinen voller door achterstand onderhoud
Nou vooral als dezelfde mcn dezelfde trein weer mee terug (of zo u wilt, verder) moet nemen is het echt krap hoor. Op Asd hadden we een paar dienstregeling geleden welgeteld 9 minuten om met de s2100/s2600 kop te maken op spoor 13a tijdens de spits.
Lijkt je dat lang, denk je dan even in: Trein geremd zetten, afbreken, sluitseinen controleren, 12 bakken teruglopen (= 325 meter trein) , je daarbij door een mensenmassa wurmend, daarbij gemiddeld 14x opgehouden worden door ingewikkelde vragen van toeristen, trein opbouwen, remproef nemen, dodeman testen, gsm-r instellen, portofoon instellen en testen en dan heb ik nog niet eens mijn stoel gesteld. Vaak kom je nog vertraagd binnen en moet het nog sneller ook, omdat de vorige trein er nog staat. Tegenwoordig krijgen we een 'royale' 11 minuten. *O*
Lijkt je dat lang, denk je dan even in: Trein geremd zetten, afbreken, sluitseinen controleren, 12 bakken teruglopen (= 325 meter trein) , je daarbij door een mensenmassa wurmend, daarbij gemiddeld 14x opgehouden worden door ingewikkelde vragen van toeristen, trein opbouwen, remproef nemen, dodeman testen, gsm-r instellen, portofoon instellen en testen en dan heb ik nog niet eens mijn stoel gesteld. Vaak kom je nog vertraagd binnen en moet het nog sneller ook, omdat de vorige trein er nog staat. Tegenwoordig krijgen we een 'royale' 11 minuten. *O*
Laatst gewijzigd door Dexter op zo 17 jan 2010, 00:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Vallend blad maakt rails glad.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Treinen voller door achterstand onderhoud
Je staat vijf minuutjes stil, dat valt toch wel mee? Om het nou gelijk "schandalig" te noemen...iljitsch schreef:Ik vind het in elk geval schandalig dat volgens de dienstregeling de trein uit Den Haag om 17.16 u in Utrecht arriveert en dan tot 17.21 u uit z'n neus zit te eten voordat-ie doorrijdt naar Amersfoort. In de praktijk komen daar meestal nog wel een paar minuten bij ook.
Re: Treinen voller door achterstand onderhoud
Nee, moet je eens een spitstrein Leeuwarden - Rotterdam nemen, die staan zeer royaal stil in Utrecht. Ze komen eerder aan dan de trein uit Groningen of Enschede, en gaan pas weg nadat die trein weer weg is richting Den Haag.
Laatst gewijzigd door Suus op zo 17 jan 2010, 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 gasten