Chipkaartstatistieken

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Chipkaartstatistieken

Bericht door Frank »

Om te kijken wat er allemaal waar is van de krantenartikelen over de OV chipkaart heb ik zelf ook de proef op de som genomen en inmiddels een veertigtal reisjes met de kaart gemaakt en gekeken of alles goed verlopen is. Onder een goed verlopen reis versta ik:
* geen problemen met in- en uitchecken (gaat in één keer goed)
* informatie is binnen zeven dagen online terug te vinden
* online informatie is correct; goede bedrag is afgeschreven

De algemene resultaten:
* Totaal aantal reizen: 40
* Goede verlopen reizen: 31 (77,5 %)
* Niet goed verlopen reizen: 9

Per vervoerder:

GVB:
* Totaal aantal reizen: 31
* Goed verlopen reizen: 29
* Niet goed verlopen reizen: 2 (1 reis: nooit bijgewerkt, 1 reis: probleem met inchecken, onvolledig incheckinformatie)

RET:
* Totaal aantal reizen: 1
* Goed verlopen reizen: 1

Connexxion/Breng/NOVIO
* Totaal aantal reizen: 8
* Goed verlopen reizen: 1
* Fout verlopen reizen: 7 (1 reis: geen werkende lezers, 2 reizen: na drie maanden niet bijgewerkt, 2 reizen: na week niet bijgewerkt, 2 reizen: onvolledig incheckinformatie)

Conclusies mag de lezer voor zichzelf trekken :) .
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: Chipkaartstatistieken

Bericht door --Stefan-- »

Zo heb ik er ook nog wel eentje met de allergrootste afwijking:

Dit zegt de site:
Reis
Check-in 20:43 Amstelveen, Busstation
Check-out 21:30 Ouderkerk a/d Amstel

En mijn echte reis was.... Amstelveen, Busstation naar Schiphol, Plaza NS :S
3 0 7 9
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Chipkaartstatistieken

Bericht door Joshua »

Ik heb bij Connexxion (Novio, Breng, Hermes) ook erg vaak slechte informatie. Dat er een verkeerde halte of zelfs geen halte wordt weergegeven. Dat er eventueel reizen missen weet ik niet.

Inmiddels is mijn informatie niet verder gewerkt als 23 december, dus die 7 dagen halen ze niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Chipkaartstatistieken

Bericht door Daniel »

Tja, en da's geen slecht verkrijgbare informatie of bussen die geen contact met de centrale computer gehad hebben... mis zelf ook nog reizen met de Rotterdamse metro in m'n transactieoverzicht en die staan er normaal juist zeer snel op (zowat direct)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Chipkaartstatistieken

Bericht door webguy »

Staan die bussen niet 's nachts in een stalling? En kan dan de boordcomputer niet even 5 min aanblijven na het uitzetten van de motor om die data te verzamelen? Zelfs een slak zou die info sneller naar je huis kunnen brengen in veel gevallen :P
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Chipkaartstatistieken

Bericht door Stefan »

Zover als ik vernomen heb gaat het bij Qbuzz Ridderkerk als volgt: Men pakt een het begin van dienst een bus, rijdt je dienst er mee uit (Doh, logisch :P), parkeert 'm na de dienst op de stalling en zodra de hoofdschakelaar uitgezet wordt, gaat de bus de data verzenden, waarschijnlijk via wifi. Daarom is het van belang dat tijdens je dienst niet de hoofdschakelaar uitgezet wordt, dan wordt de data naar ehhm.. Tsja, nergens heen gestuurd. :lol: Zo was het principe in het begin, geen idee of dat al veranderd is.

En over de boordcomputers, bij Arriva hier gaat 't zo: Je komt aan bij de stalling, de bus maakt automatisch verbinding met wifi en controleert op updates voor de Albatros. Als je de hoofdschakelaar van de bus uitzet, blijft de Albatros nog 30 minuten draaien, zodat alle updates geïnstalleerd en zo kunnen worden. Ik denk dat op dat moment ook de data van de OVC verstuurd wordt.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Simon
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 30 mar 2009, 15:45
Locatie: Arnhem

Re: Chipkaartstatistieken

Bericht door Simon »

Bij mij is er in november twee keer € 4,00 afgeschreven voor een reisje van € 1,11 - de apparatuur in de bus was kennelijk niet op orde. Sindsdien probeer ik mijn geld terug te krijgen van Connexxion, tot op heden nog zonder resultaat. Hele slechte zaak. Met een strippenkaart overkomt zoiets je niet.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Chipkaartstatistieken

Bericht door Joshua »

Gebeurd het zeker met WIFI of met GPRS? Dat lijkt mij opzich logieser omdat anders op iedere garage persee een WIFI verbinding moet hangen. En dan heb je ook nog enkele bussen die door een touringcar bedrijf gereden worden. Gebeurd het daar ook op die manier?
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: Chipkaartstatistieken

Bericht door --Stefan-- »

Bussen die door touringcar bedrijf worden gereden hebben zover ik weet GEEN chipkaart apparatuur, dus in principe mag je dan gratis met die bus mee ;)
3 0 7 9
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Chipkaartstatistieken

Bericht door Chauf21 »

Heel officieel moet je dan een (papieren) vervoerbewijs kopen.
Maar ik ga maar even vanuit dat men het zover niet zal laten komen.. alhoewel: Grensoverschrijdende studenten niet gratis met OV-chipkaart.
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: Chipkaartstatistieken

Bericht door --Stefan-- »

Wat dan nog het probleem is....
De touringcar bussen die hier hebben gereden hadden gewoon GEEN losse kaartjes in de bus. Ik kon daar geen DAL of KAN kaartje kopen, de chauffeur zei dat ik daarvoor op de volgende bus moest wachten :S
3 0 7 9
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Chipkaartstatistieken

Bericht door Freek »

Heb het geloof ik ook al ergens anders gezegd hier op het forum: maar in de meeste pve's staat voor geschreven dat als de Chipkaart geldig is ook Touringcars OVC-palen moeten hebben. Voor studenten moet tot die tijd gelden dat ze de OVC als zicht kaart kunnen gebruiken. Maar zoals ik in het aangehaalde bericht al zeg, gaat dat niet altijd op en bij de NIAG al helemaal niet.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Chipkaartstatistieken

Bericht door Joshua »

Tijd voor een europese OV-chipkaart :D
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Chipkaartstatistieken

Bericht door Stefan »

--Stefan-- schreef:Wat dan nog het probleem is....
De touringcar bussen die hier hebben gereden hadden gewoon GEEN losse kaartjes in de bus. Ik kon daar geen DAL of KAN kaartje kopen, de chauffeur zei dat ik daarvoor op de volgende bus moest wachten :S
Toen wij hier versterkingsritten hadden van Milot of Snelle Vliet, hadden die chauffeurs ook nooit kaartjes bij zich. Ik zocht die ritten juist altijd uit, kon ik mooi in Rotterdam een Zomerzwerfkaart kopen, scheelde me weer 3 euro. :lol:

Wel onzin overigens, dat je op de volgende zou moeten wachten omdat die gasten geen kaartjes hebben. :neg: -O-
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Chipkaartstatistieken

Bericht door find_your_spot »

--Stefan-- schreef:Zo heb ik er ook nog wel eentje met de allergrootste afwijking:

Dit zegt de site:
Reis
Check-in 20:43 Amstelveen, Busstation
Check-out 21:30 Ouderkerk a/d Amstel

En mijn echte reis was.... Amstelveen, Busstation naar Schiphol, Plaza NS :S
Dat was de reis samen met mij neem ik aan.

Halverwege was op de schermen te zien dat vanwege het winterse weer lijn 300 was ingekort tot het Hoofddorp, Spaarne Ziekenhuis ipv Station Haarlem.
Dat is waarschijnlijk de hoofdreden geweest. Aangezien Ouderkerk a/d Amstel ook 3 haltes is vanaf Amsterdam-Zo Bijlmer ArenA en dit ook geldt voor Amstelveen Busstation naar Schiphol Plaza/NS.

Ik maak die reis namelijk 7 dagen in de week en het is nog nooit mis gegaan... :@
For Your Railroad Adventures
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Chipkaartstatistieken

Bericht door Joshua »

Ik heb inmiddels een update van mijn transacties gehad. Maar hij is bij lange na niet compleet.
Die dag waarop we met z'n alle (atans 4 mensen van dit forum) door Amsterdam gingen heb ik maar 2 transacties. En dat zijn 2 incomplete.
06-01-2010 Reis
Check-in
Check-out 17:50 Amsterdam Amstel NS € 0,00
06-01-2010 Reis
Check-in 17:32 Station Zuid
Check-out
Daar waar ik met de Metro van Amsterdam naar Station Zuid ben geweest en ik zo slim was uit te checken bij de NS maar waar het poortje als nog vriendelijk zei tot ziens.
Maar verder is er geen enkele transactie van de hele dag online gezet. Terwijl ik toch wel degelijk heel erg veel heb in en uit gecheckt.
Ook mist mijn hele dag Rotterdam terwijl ik ook toen weldegelijk ben in en uit gecheckt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Chipkaartstatistieken

Bericht door Suus »

find_your_spot schreef:
--Stefan-- schreef:Zo heb ik er ook nog wel eentje met de allergrootste afwijking:

Dit zegt de site:
Reis
Check-in 20:43 Amstelveen, Busstation
Check-out 21:30 Ouderkerk a/d Amstel

En mijn echte reis was.... Amstelveen, Busstation naar Schiphol, Plaza NS :S
Dat was de reis samen met mij neem ik aan.

Halverwege was op de schermen te zien dat vanwege het winterse weer lijn 300 was ingekort tot het Hoofddorp, Spaarne Ziekenhuis ipv Station Haarlem.
Dat is waarschijnlijk de hoofdreden geweest. Aangezien Ouderkerk a/d Amstel ook 3 haltes is vanaf Amsterdam-Zo Bijlmer ArenA en dit ook geldt voor Amstelveen Busstation naar Schiphol Plaza/NS.

Ik maak die reis namelijk 7 dagen in de week en het is nog nooit mis gegaan... :@
Wat je hier beweert over de haltes klopt niet.

Schiphol Plaza is de derde halte na Amstelveen Busstation (Schiphol Noord, Elzenhorst, Schiphol Plaza), terwijl Ouderkerk aan den Amstel van zowel Amstelveen Busstation als het Bijlmerstation de tweede halte is (Busstation - Oranjebaan - Ouderkerk a/d Amstel - Holterbergweg - Bijlmer ArenA). Lijkt mij eerder dat InfoXX gewoon een storing had.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Chipkaartstatistieken

Bericht door find_your_spot »

Bee schreef:Lijkt mij eerder dat InfoXX gewoon een storing had.
Infoxx is dodelijk eenvoudig te beinvloeden. Je scrollt door het lijstje met haltes heen, klikt een halte aan, en dat is dan meteen de uitcheck halte. Het kan ook dat de buschauffeur zelf door de haltes heeft lopen scrollen en vervolgens op de halte Jacob van Ruysdaelweg heeft geklikt.

Dan is de uitcheck inderdaad Ouderkerk a/d Amstel. *bus*
For Your Railroad Adventures
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: Chipkaartstatistieken

Bericht door --Stefan-- »

Weer een leuke van Arriva:
07-01-2010
Reis:
Check-in 12:01 Druten, Busstation
Check-out 12:21 Nijmegen, Centraal Station Arriva € 0,00

Ik ben dus ingecheckt bij Ewijk, Julianastraat. En dat ligt ongeveer 10 kilometer verder dan Druten.
Je zal maar een OVC die wel vol tarief rekent... duur ritje dan :O
3 0 7 9
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Chipkaartstatistieken

Bericht door Meltrain »

Chauf21 schreef:Heel officieel moet je dan een (papieren) vervoerbewijs kopen.
Maar ik ga maar even vanuit dat men het zover niet zal laten komen.. alhoewel: Grensoverschrijdende studenten niet gratis met OV-chipkaart.
Is in dit geval de OVC dan niet gewoon geldig als zichtkaart?
Dat is immers ook bij Qbuzz GD/ZOF en veel gebieden van Veolia, waar de OVC nog niet is ingevoerd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Chipkaartstatistieken

Bericht door Geert »

Kennelijk niet, en de Duitse vervoerder (die 'm dus niet accepteert) voert daarbij als argument aan dat ze de chipkaart niet kunnen controleren. Dat datzelfde (in veel grotere mate) ook opgaat voor bijvoorbeeld Veolia en andere vervoerders die de chipkaart nog niet hebben ingevoerd, doet er kennelijk niet toe.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Chipkaartstatistieken

Bericht door Stefan »

Hmm, in mijn transactieoverzicht missen nog steeds wat transacties, maar ik heb er inmiddels wel 2 'gevonden' van Arriva:

11 januari
Reis
Check-in 14:50 Rotterdam, Zuidplein (perron B)
Check-out 15:21 Numansdorp, Weth. v.d. Veldenweg

12 januari
Reis
Check-in 06:53 Numansdorp, Weth. v.d. Veldenweg
Check-out 07:28 Rotterdam, Zuidplein (perron B)

Enneh.. Volgens mij kent 'ie op Zuidplein alleen maar perron B. :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Chipkaartstatistieken

Bericht door Raymond »

Van de eerste week is nog helemaal niks terug te vinden in m'n gegevens Van deze week staan maandag en dinsdag erin waarbij het maandagochtend is misgegaan bij Hermes, de halte die aangegeven wordt is een halte eerder als waar ik ben ingestapt.
Van vorige week is wel een "foute transactie" van de RET in het overzicht opgenomen: waren op Blaak uitgestapt en kwamen opeens bij poortjes terecht doordat we verkeerd gelopen waren. Die check-uit staat wel vermeld, maar de reizen daarna bij de RET zijn opvallend genoeg niet bekend (Blaak - Kralingse Zoom en Kralingse Zoom - Beurs - Centraal).
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Chipkaartstatistieken

Bericht door midnet »

het is maar net wat je touringcar noemt-maar die kleine busjes die voor BRENG/Novio rijden bvb. Zetten-Elst-Bemmel hebben ook geen sjipkaartlezers. Dito voor het buurtbusje Beek-Groesbeek-Malden, dat niet het buurtbustarief, maar strippenkaarttarief hanteert. Merkwaardig genoeg hadden splinternieuwe buurtbusjes voor Veolia/Hermes in Brabant ze wel-maar daar reist iedereen op de goedkope dag en strippenkaarten.
Over dat fenomeen met de NIAG heb ik eerder al eens gevraagd-omdat er ook een grootschaliger tariefintegratie is tussen VRN (waarvoor de NIAG rijdt-verkehrsgemeinschaft) en het gebied in Nederland grenzend aan-Rondom Nijmegen-Arnhem-Doetinchem. Dit was een door de EU gesubsidieerd projekt, dus ik veronderstel dat ze niet zo maar eenzijdig dit kunnen wijzigen. En hoe kan inderdaad- een buschauffeur zien of een studentenOV week of weekend is-als die bus nog niet in verchipte gebieden rijdt?
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Chipkaartstatistieken

Bericht door Frank »

De tweede veertig ritten zijn inmiddels achter de rug; alle ritten met Breng ditmaal.

De resultaten:
* Totaal aantal reizen: 40
* Goed verlopen reizen: 7 (17,5 %)
* Niet goed verlopen reizen: 33

Bij twee reizen deed de kaartlezer het niet; bij één moest ik moeite doen om een werkende kaartlezer te vinden. Van zeven van de reizen is de informatie nog niet op internet verschenen, meer dan een week na de reis. Van twintig reizen is de informatie uiteindelijk wel verschenen maar na meer dan een week óf is de informatie tussentijds verdwenen van internet. Viermaal waren de gegevens onvolledig of incorrect op internet verwerkt.

Dit brengt de totaalstand op:

De algemene resultaten:
* Totaal aantal reizen: 80
* Goed verlopen reizen: 38 (47,5 %)
* Niet goed verlopen reizen: 42

Per vervoerder:

GVB:
* Totaal aantal reizen: 31
* Goed verlopen reizen: 29
* Niet goed verlopen reizen: 2 (1 reis: nooit bijgewerkt, 1 reis: probleem met inchecken, 1 reis: onvolledige/incorrecte informatie op internet)

RET:
* Totaal aantal reizen: 1
* Goed verlopen reizen: 1

Connexxion/Breng/NOVIO
* Totaal aantal reizen: 48
* Goed verlopen reizen: 8
* Fout verlopen reizen: 40 (4 reizen: problemen met inchecken/niet inchecken; 31 reizen: niet op tijd bijgewerkt; 6 reizen: onvolledige/incorrecte informatie op internet)

(Merk op dat tijdens een reis meer dan één ding mis kan gaan)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten